Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Laddtrycket skenar!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262

    Laddtrycket skenar!

    Tog ut bilen igår. Vid avställningen i höstas gick den som en klocka. Det första jag märkte igår var att den skenade i laddtryck vid stora gaspådrag. Misstänkte MVn. När jag slog från APCn laddade den 0,45 som den ska. Men jag tänkte att om jag håller koll på laddtrycket och smyg-gasar lite så kanske MVn släpper till. Efter en stund gick den som den brukar dvs översläng till ca 1,5 och sen snabbt stabiliserar till ~1,2. Allt var väl trodde jag och for iväg till Jönköping framåt kvällen. Märkte inget speciellt resten av kvällen, förutom när vi skulle åka hem igen och kom ut på motorvägen. Då började samma fenomen visa sig igen men den här gången slutade det inte.

    Borde jag inte ha nån tryckvakt eller är den borttagen i och med vissa chiptrim? Jag köpte bilen med steg 3 förra året. När jag trycker fullt från ca 3000 varv på tvåan slår den snabbt utav helvete upp i ~1,7 bar, har varit uppe på nästan 2 bar som mest. Jag försöker givetvis släppa av så fort det sticker iväg men jag vill ändå se om den ska stabilisera sig, för det har hänt, när den går som den ska (tror jag), att den slängt upp på 1,6-1,7 för att sen stabilisera på 1,2.

    Är tryckvakten höjd på nå sätt? Jag fick en pannan-i-framrutan-upplevelse förra sommarn när den skenade helt plötsligt. Men då var jag nog uppe i 2 bar. Skumt då med, den skenade ett par gånger sen gick den bra igen.

    Är det MVn? Jag har inte tagit isär den och gjort rent.. kanske ska börja där?


    Edit:
    MVn ser praktiskt taget ny ut. Kan jag se om den behöver rengöras? Det är rent och fint i anslutningarna. Ska jag ändå dra på lite WD-40 och blåsa ur eller vad gör jag?

    MV är öppen mellan W och R när den är spänningslös. Fel?...
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    skulle gissa på

    *klegg alt läckage i slangarna
    *kärvande wastegate
    *trasig MW
    *du har skruvat in stången för långt så den kan inte öppna tillräckligt så avgaserna måste gå genom turbon

    följ FAQ annars där finns en bra guide

    Mvh Lotus
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    GLT är stabilt på 0,45. Borde inte WG vara ok då?

    Slangarna ser fina ut. Om jag har klegg nånstans vet jag inte, men inte så vitt jag kan se iaf.

    I FAQ står det att om MVn är öppen mellan W och R när den är spänningslös så är MVn trasig.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    ta bort slangar o blås rent dem. sätt den ordentliga slangklämmor runt dem. ifall tryckklockan är dålig och man kompenserar med att skruva in armen blir hävarmen för kort sen vilket gör att den inte kan öppna helt.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  5. #5

    Re: Laddtrycket skenar!

    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    Tog ut bilen igår. Vid avställningen i höstas gick den som en klocka. Det första jag märkte igår var att den skenade i laddtryck vid stora gaspådrag. Misstänkte MVn. När jag slog från APCn laddade den 0,45 som den ska. Men jag tänkte att om jag håller koll på laddtrycket och smyg-gasar lite så kanske MVn släpper till. Efter en stund gick den som den brukar dvs översläng till ca 1,5 och sen snabbt stabiliserar till ~1,2. Allt var väl trodde jag och for iväg till Jönköping framåt kvällen. Märkte inget speciellt resten av kvällen, förutom när vi skulle åka hem igen och kom ut på motorvägen. Då började samma fenomen visa sig igen men den här gången slutade det inte.

    Borde jag inte ha nån tryckvakt eller är den borttagen i och med vissa chiptrim? Jag köpte bilen med steg 3 förra året. När jag trycker fullt från ca 3000 varv på tvåan slår den snabbt utav helvete upp i ~1,7 bar, har varit uppe på nästan 2 bar som mest. Jag försöker givetvis släppa av så fort det sticker iväg men jag vill ändå se om den ska stabilisera sig, för det har hänt, när den går som den ska (tror jag), att den slängt upp på 1,6-1,7 för att sen stabilisera på 1,2.

    Är tryckvakten höjd på nå sätt? Jag fick en pannan-i-framrutan-upplevelse förra sommarn när den skenade helt plötsligt. Men då var jag nog uppe i 2 bar. Skumt då med, den skenade ett par gånger sen gick den bra igen.

    Är det MVn? Jag har inte tagit isär den och gjort rent.. kanske ska börja där?


    Edit:
    MVn ser praktiskt taget ny ut. Kan jag se om den behöver rengöras? Det är rent och fint i anslutningarna. Ska jag ändå dra på lite WD-40 och blåsa ur eller vad gör jag?

    MV är öppen mellan W och R när den är spänningslös. Fel?...

    Jag upptäkte samma sak för ett tag sen exakt samma fenomen, Nu har motorn rasat. Jag skall plocka isär den trasiga om ett par dgr, skall kolla vad det är för fel. Jag misstänker 2 ans kolv samt vevlager alt ramlager kaputt... Har idag köpt nytt block och topp från Oxelesund.
    Vill att det skall gå fort att köra om......
    http://www.garaget.org/?car=9430

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    GLT är stabilt på 0,45. Borde inte WG vara ok då?

    Slangarna ser fina ut. Om jag har klegg nånstans vet jag inte, men inte så vitt jag kan se iaf.

    I FAQ står det att om MVn är öppen mellan W och R när den är spänningslös så är MVn trasig.
    du ska inte kunna blåsa i R när den är spänningslös. Då är den trasig

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    GLT är stabilt på 0,45. Borde inte WG vara ok då?

    Slangarna ser fina ut. Om jag har klegg nånstans vet jag inte, men inte så vitt jag kan se iaf.

    I FAQ står det att om MVn är öppen mellan W och R när den är spänningslös så är MVn trasig.
    du ska inte kunna blåsa i R när den är spänningslös. Då är den trasig

    /Henrik
    Läs FAQ:n igen....riktigt så enkelt är det inte att döma ut en ventil av T5 modell.

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Kan det va nått fel med programvaran?

    Har lite grann samma symtom som dig, men jag fick det efter ett byte av avgasystem (helsats). Mitt steg 1 chip verkar inte gilla det eftersom mätaren slår i bott (graderad till 1.5 bar) på en gång om man gasar fullt och efter någon sekund så droppar den ner till runt 1 bar.

    Smyger man lite och gasar mer och mer försiktigt så verkar den nöja sig med 1.2 bar ungefär.


    Med originalsystemet på så laddade den ca 1.4-1.5 bar, men då var det tokstabilt ladd. Den knallade snällt upp till 1.4 och stannade där, nu bara seglar laddet iväg.

    Det borde väl vara minskat mottryck/fel program som ställer till det för mig i alla fall, kanske samma för dig?


    Hur som helst så är det ju lite trisst att köra försiktigt och sitta och passa på laddmätaren, i väntan på att jag får råd med nytt program.

    Men jag skulle verkligen rekomendera dig att göra detsamma (köra försiktigt alltså) tills dess att du hittat felet. 1,5 bar +++ kan bara inte vara nyttigt på en originalmotor/originalturbo.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    kolla upp ALLA slangar, hade samma problem och då va det slangen mellan insug och tryckgivare som var felet, kollade upp allting annat innan och sen av en slup kände jag på slangen och den va helt slut
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    GLT är stabilt på 0,45. Borde inte WG vara ok då?

    Slangarna ser fina ut. Om jag har klegg nånstans vet jag inte, men inte så vitt jag kan se iaf.

    I FAQ står det att om MVn är öppen mellan W och R när den är spänningslös så är MVn trasig.
    du ska inte kunna blåsa i R när den är spänningslös. Då är den trasig

    /Henrik
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    GLT är stabilt på 0,45. Borde inte WG vara ok då?

    Slangarna ser fina ut. Om jag har klegg nånstans vet jag inte, men inte så vitt jag kan se iaf.

    I FAQ står det att om MVn är öppen mellan W och R när den är spänningslös så är MVn trasig.
    du ska inte kunna blåsa i R när den är spänningslös. Då är den trasig

    /Henrik
    Du ska kunna blåsa i Woch R , har ingen betydelse när den är spänningslös, den kan du stoppa in och när den får ström då återställer sig... sen kan du ta ut igen och då kan du kan blåsa i Woch C ...Har testat en splitter ny igår....den var tom. sämre än min hade ingen stripning på R vilken min har och bilen gick illa ...fick pengarna tillbaka trots att de är samma nummer på MV…Dom var snälla, alltid nått. *ler*
    De är viktigt att den har resistans ca 3om på båda spolarna.
    PS! har liknande problem och nästan samma bil 9000 2,3T -91.
    Fortfarande letar efter fel och är rädd att motor rasar snart.
    Följer din tråd med stor intresse. Har skrivit själv om mina åkommor men fick nästan ingen svar, tyvärr.
    Lycka till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Laddtrycket skenar!

    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    Tog ut bilen igår. Vid avställningen i höstas gick den som en klocka. Det första jag märkte igår var att den skenade i laddtryck vid stora gaspådrag. Misstänkte MVn. När jag slog från APCn laddade den 0,45 som den ska. Men jag tänkte att om jag håller koll på laddtrycket och smyg-gasar lite så kanske MVn släpper till. Efter en stund gick den som den brukar dvs översläng till ca 1,5 och sen snabbt stabiliserar till ~1,2. Allt var väl trodde jag och for iväg till Jönköping framåt kvällen. Märkte inget speciellt resten av kvällen, förutom när vi skulle åka hem igen och kom ut på motorvägen. Då började samma fenomen visa sig igen men den här gången slutade det inte.

    Borde jag inte ha nån tryckvakt eller är den borttagen i och med vissa chiptrim? Jag köpte bilen med steg 3 förra året. När jag trycker fullt från ca 3000 varv på tvåan slår den snabbt utav helvete upp i ~1,7 bar, har varit uppe på nästan 2 bar som mest. Jag försöker givetvis släppa av så fort det sticker iväg men jag vill ändå se om den ska stabilisera sig, för det har hänt, när den går som den ska (tror jag), att den slängt upp på 1,6-1,7 för att sen stabilisera på 1,2.

    Är tryckvakten höjd på nå sätt? Jag fick en pannan-i-framrutan-upplevelse förra sommarn när den skenade helt plötsligt. Men då var jag nog uppe i 2 bar. Skumt då med, den skenade ett par gånger sen gick den bra igen.

    Är det MVn? Jag har inte tagit isär den och gjort rent.. kanske ska börja där?


    Edit:
    MVn ser praktiskt taget ny ut. Kan jag se om den behöver rengöras? Det är rent och fint i anslutningarna. Ska jag ändå dra på lite WD-40 och blåsa ur eller vad gör jag?

    MV är öppen mellan W och R när den är spänningslös. Fel?...
    Om du kan ladda mer än 1,55bar så har du ingen laddspärr.

    Kontakta din mjukvaruleverantört så vet de nog mer.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    ..........
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kan det va nått fel med programvaran?

    Har lite grann samma symtom som dig, men jag fick det efter ett byte av avgasystem (helsats). Mitt steg 1 chip verkar inte gilla det eftersom mätaren slår i bott (graderad till 1.5 bar) på en gång om man gasar fullt och efter någon sekund så droppar den ner till runt 1 bar.

    Smyger man lite och gasar mer och mer försiktigt så verkar den nöja sig med 1.2 bar ungefär.


    Med originalsystemet på så laddade den ca 1.4-1.5 bar, men då var det tokstabilt ladd. Den knallade snällt upp till 1.4 och stannade där, nu bara seglar laddet iväg.

    Det borde väl vara minskat mottryck/fel program som ställer till det för mig i alla fall, kanske samma för dig?


    Hur som helst så är det ju lite trisst att köra försiktigt och sitta och passa på laddmätaren, i väntan på att jag får råd med nytt program.

    Men jag skulle verkligen rekomendera dig att göra detsamma (köra försiktigt alltså) tills dess att du hittat felet. 1,5 bar +++ kan bara inte vara nyttigt på en originalmotor/originalturbo.
    Laddar du 1.4-1.5bar med ST1.!!!!!!!!!!

    Vem säljer det programmet med gott samvete...

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    GLT är stabilt på 0,45. Borde inte WG vara ok då?

    Slangarna ser fina ut. Om jag har klegg nånstans vet jag inte, men inte så vitt jag kan se iaf.

    I FAQ står det att om MVn är öppen mellan W och R när den är spänningslös så är MVn trasig.
    du ska inte kunna blåsa i R när den är spänningslös. Då är den trasig

    /Henrik
    Läs FAQ:n igen....riktigt så enkelt är det inte att döma ut en ventil av T5 modell.
    Det är möjligt, jag jobbar uteslutande med og900, och den kanske är simplare. Vad menar du med T5 modell? Eftersom det är en 9000 92:a så trodde jag att den körde med den gamla typen av MV.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kan det va nått fel med programvaran?

    Har lite grann samma symtom som dig, men jag fick det efter ett byte av avgasystem (helsats). Mitt steg 1 chip verkar inte gilla det eftersom mätaren slår i bott (graderad till 1.5 bar) på en gång om man gasar fullt och efter någon sekund så droppar den ner till runt 1 bar.

    Smyger man lite och gasar mer och mer försiktigt så verkar den nöja sig med 1.2 bar ungefär.


    Med originalsystemet på så laddade den ca 1.4-1.5 bar, men då var det tokstabilt ladd. Den knallade snällt upp till 1.4 och stannade där, nu bara seglar laddet iväg.

    Det borde väl vara minskat mottryck/fel program som ställer till det för mig i alla fall, kanske samma för dig?


    Hur som helst så är det ju lite trisst att köra försiktigt och sitta och passa på laddmätaren, i väntan på att jag får råd med nytt program.

    Men jag skulle verkligen rekomendera dig att göra detsamma (köra försiktigt alltså) tills dess att du hittat felet. 1,5 bar +++ kan bara inte vara nyttigt på en originalmotor/originalturbo.
    Laddar du 1.4-1.5bar med ST1.!!!!!!!!!!

    Vem säljer det programmet med gott samvete...

    Visst är det häftigt?

    Vet inte vad det är för nån som pillat på boxen. Den är helt omärkt (Inte ens Saabs lapp med artikelnummer är kvar på den).

    Man kanske skulle pilla lite med Tech-2 på den och hoppas att det kanske det står nånting där om vem som är "skyldig". Vore intressant att veta vad man har för nått.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Laddtrycket skenar vid 4000 rpm??
    Av bobba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 22:16
  2. og900S laddtrycket skenar på 5:an
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 13:55
  3. laddtrycket skenar..
    Av saab_tommie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 22:40
  4. 93 Aero SS -03, laddtrycket skenar...
    Av ahava i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 17:07
  5. laddtrycket skenar
    Av R.K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 08:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •