Sidan 6 av 44 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 861

Ämne: Växellådsoljor

  1. #101
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jahapp!

    Då va Quadraluben ihälld.

    Kollade innan med Carfix i Västerås om de hade den "riktiga" Special 2105 vilket de inte hade och Markus på Carfix ringde och kollade med QS i Gbg om det fanns nåt som hette så och svaret var "näe där är inget vi säljer" utan han rekommenderade precis den jag köpt till 9-5 med några min på nacken. Carfix tar förresten bara 80:-/L för Quadraluben, känns skönt att man bidrar till att min leverantör lever gott

    Jag hade inga problem innan men att inte byta alls känns ju inte som ett alternativ så nu är det gjort och jag kan ju inte säga att jag känner nån skillnad i lådan men kanske i hjärtat

    Att lossa pluggarna var däremot inte det lättaste, kapade en 8mm insexnyckel för att få i nyckeln i avtappningspluggen (satt som f-n) att lossa nivå pluggen va bara att glömma för när man fått i nyckeln fanns inget utrymme för att ta i så man fick loss den. Mätte istället upp hur mycket jag fick ur och fyllde på samma mängd (1,8L)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #102
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Hej

    Nu behöver jag Växellådsolja till min 9000 Aero -91. Har läst tråden, men blir inte klokare för det....

    Vilken olja rekommenderar ni?

    Målet är satt till minst 300hk så jag antar att det finns nån bra olja för ändamålet.

    mvh Isak

  3. #103
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Jag rekommenderar att du häller i följande olja

    Super Qudralube Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Mineral 75W. Ger lättväxlad låda.API GL 5. EP

    Jag har den i min OG 900 och den fungerar bra, gav dessutom bara 65 kr / liter för den.
    Växellådsoljan i min bil såg ut som motorolja (kolsvart alltså) när jag bytte den, bilen hade då gått ca 26000 mil
    Tror inte det spelar någon större roll vilken olja du väljer bara du byter, speciellt om den aldrig är bytt förut

  4. #104
    Guest
    Ja efter en hel del grubblande så har jag nu bestämt mig för att pyttsa i Quaker state Quadra lube QS2105

    Min fråga lyder som följer: tillvägagångssätt för sköljning av lådan
    Hur många gånger ska jag skölja? Häller jag bara i oljan , väntar o sen tappar ur eller ska man veva igång motorn imellan?

  5. #105
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Ja efter en hel del grubblande så har jag nu bestämt mig för att pyttsa i Quaker state Quadra lube QS2105
    Jag hade komit fram till samma sak som du Wiz men det var inte den beställda QS2105 jag beställt som jag fick och som du ser i mitt inlägg ovan så var det inget som QS i Gbg rekommenderade eller ens sålde (iallafall på liter förp.)

    Säg gärna till om du hittar den, pris, inköpsställe och resultat.

    Själv kan jag inte påstå att jag märker nån skillnad efter bytet även om lådan säkert mådde gott av det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #106
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Ja efter en hel del grubblande så har jag nu bestämt mig för att pyttsa i Quaker state Quadra lube QS2105
    Jag hade komit fram till samma sak som du Wiz men det var inte den beställda QS2105 jag beställt som jag fick och som du ser i mitt inlägg ovan så var det inget som QS i Gbg rekommenderade eller ens sålde (iallafall på liter förp.)

    Säg gärna till om du hittar den, pris, inköpsställe och resultat.

    Själv kan jag inte påstå att jag märker nån skillnad efter bytet även om lådan säkert mådde gott av det.
    Nej jag fick inte heller tag i rätt olja, jag fick samma olja som du har pyttsat i enligt bilden ovan. Hur gjorde du med sköljning av lådan? Jag köpte 4 liter till att börja med...

  7. #107
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag sköljde inte. Skall inte behövas och jag tänkte köra oljan ett tag och sedan göra ett byte till relativt snart.
    Jag fick däremot inte loss nivåpluggen eftersom alla konstruktörer på Saab inte tänker på oss Trångt utav h.....e
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #108
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    En fråga, hade en 9000 2.0t -97 för något år sedan och bytte olja i lådan, kände ingen större skilland den funka som innan men jag kollade innan bytet på castrol.se och i deras rekomendationstabell som visade på smx-s(99% säker) och den nämns ju även här i tråden. Grejen är att nu har jag köpt en 2.3t som låter illa i lådan och ska hinka i olja till att börja med för att se om de blir någons skilland dock säger samma tabell hos castrol nu att man ska använda samma olja som till motorn dvs 0-40/5-40 sen står det också en notering om att endast mineral olja ska användas i lådan

    Frågan är alltså har castrol ändrat sina rekomendationer på sista tiden? Och varför i så fall, dom hade väll inte gjort de utan anledning för i alla fall jag känner att dom är stora & borde vara kunninga inom ämnet så att säga.

    Edit: jag använde inte smx olja vid närmare eftertanke utan deras EP80 olja som är en mineral.....rätt eller fel?
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  9. #109

    Verkar Ok att byta från 10/40 till 75W olja

    Efter att hoppat runt och läst i denna tråd har jag tolkat att det är OK att byta ut den där smörjan i växellådan som troligen är orginalet trotts 24000 mil.

    Det jag ska se om jag får tag i är Super Qudralube Quake State 75 W. Nu var det detta med att skölja ur. Eftersom detta inte är en syntet olja så borde det inte vara nödvändigt att skölja ur lådan, eller ?
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    95
    Jag köpte idag Super Qudralube Quake State 75 W Ca 2 L kostade mig 220:- .... Tyckte de va billigt... den skulle passa utmärkt till min låda (med 185 HK motor) sa killen bakom disken.. Men han rekomenderade deras Red Line någonting... Den skulle tydligen vara det bästa för extrema påfrästningar i växellådan... Ang. med skjölning av växellåda.. Var INTE nödvändigt med mineral olja... Men om man övergår från Mineral till Helsyntet Rekomenderade han att man köpte billigare helsyntet slog i... Åkte en sväng (Naturligtvis så att oljan är varm) sen tappa ur... Och byta till dyrare Helsyntet oljan... OBS! Citerar bara vad "olje experten" sa till mig....

    "Glömde säga att jag kör NG900 2.0T"

    Mvh

  11. #111
    Citat Ursprungligen postat av |900R|
    Jag köpte idag Super Qudralube Quake State 75 W Ca 2 L kostade mig 220:- .... Tyckte de va billigt... den skulle passa utmärkt till min låda (med 185 HK motor) sa killen bakom disken.. Men han rekomenderade deras Red Line någonting... Den skulle tydligen vara det bästa för extrema påfrästningar i växellådan... Ang. med skjölning av växellåda.. Var INTE nödvändigt med mineral olja... Men om man övergår från Mineral till Helsyntet Rekomenderade han att man köpte billigare helsyntet slog i... Åkte en sväng (Naturligtvis så att oljan är varm) sen tappa ur... Och byta till dyrare Helsyntet oljan... OBS! Citerar bara vad "olje experten" sa till mig....

    "Glömde säga att jag kör NG900 2.0T"

    Mvh
    Har gjort samma idag, köpte olja enligt ovan och slagit i. Den verkar tunn och smidig, inte som de gamla SAE 90 oljor som jag förr slog i bakaxeln på min första bil, Volvo PV från -60. Får se om jag upplever någon skillnad med ny olja. Den gamla såg inte för rolig ut, svart och tunn. Smart en-litersflaska med lång böjlig påfyllnadspip. Gick förvånansvärt bra att kränga in under batteriet och nå påfyllnadshålet utan tratt.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  12. #112
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Vad är det för växellådsolja i en og9-3 -02?
    Hade MTF0063 blivit std. olja då, eller kom den senare?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  13. #113
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Vad är det för växellådsolja i en og9-3 -02?
    Hade MTF0063 blivit std. olja då, eller kom den senare?
    Nu har jag hittat svaret själv:

    MTF 0063 kom först med modellår -03.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Hej,

    Nån som kan hjälpa här kanske. Jag har en og900 växellåda med klart taskiga synkringar. För nåt år sedan lydde jag ett råd i den här tråden och hällde i Mobil 20W 50. Den hjälpte verkligen - när lådan blivit ordentligt varm. Men vid kyla funkar det klart sämre. Det går inte att växla utan skrap och knappt ens att få ur växlarna. Och nu har vi snart vinter så jag undrar vad man ska hälla i för något för att få de egenskaperna den oljan har när den är varm även när det är kalt. Jag förstår att det inte är fullt möjligt, men lite bättre borde det finnas. Har hittat en Castrol 80W 90, men det borde bli ungefär samma skräp va?

    /s
    Svart 900 T16 91

  15. #115
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    57
    Jag har idag bytt växellådsolja på min 9-5.Efter 15000mil på samma olja sen bilen var ny.Blev chockad hur dålig oljan såg ut.Smutsig och illaluktande.Borde för länge sen bytt men Saab har ju inget byte i serviceprogrammet.Otroligt men sant.Hällde i 2 L fräsch Quadralube.Känslan efteråt var skön.

  16. #116
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    71
    Har precis bytt olja i lådan(diverse lagerfel).Körde på QS 2105 och har nu bytt till Midland M5 75W(också en 2105 olja), blir spännande att pröva ett nytt märke.Rätt pris var det då, 100kr/l.
    Lyckades bara suga ca 1,8-2,0 liter ur lådan.

    QS oljan var rätt så missfärgad(mörk) efter ca 2000mil.

    Ser mina oljebyten i vxl-lådan som konstgjord andning, vill inte byta låda än.
    9000CDT-88B

  17. #117
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Borde inte Saabmekarna känna till om MTF 0063 inte är så vettigt att hälla i en låda som gått 21k mil?
    Tydligen inte...... Är absolut inte att rekomendera.

    Jag jorde samma operation på min låda som gått ca 20.000 mil. Denna kändes fin i synkarna, men jag ville ha fräsh olja i lådan.

    Resultatet: Lådan kändes kanonfin vid normal körning. Tog dock någon vecka eller två så var synk. på treans växel helt kaputt..
    1. Är det bättre att inte byta olja alls i så fall jämfört med att byta till MTF 0063?
    2. Sticker SAAB-verkstäderna huvudet i sanden?
    3. Eller är det några få växellådsägare som har haft otur?
    4. Finns det någon som har erfarenhet av att byta till MTF 0063 på en 9000 med många mil där resultatet har varit långvarigt positivt?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  18. #118
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    81
    Köpte igår Speedparts växellådsolja.MTF 0063.Är den bra till en Saab 9.3 2.0 T-185 hk eller det var bortkastade pengar?

    Tack på förhand

  19. #119
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129
    Hejsan,

    vi har i Finland börjat använda Hondas MTF en del, speciellt i og900 då, fast idén torde komma från jänkarna ursprunligen...ingen som testat det här..?

    Bytte nyss själv den i min bruks-900 efter att ha kört 75W Hypoid ett tag (Neste´s olja, troligtvis rätt lik den QS 75W ni verkar använda en hel del) och blev helnöjd direkt. Lådan funkar åtminstone nästan lika lätt&smidigt som med 75W.

    Åtminstone jag tror iallafall att 75W:n är för tunn för att vara snäll mot lådan.. Endast nåt för hård köld för att få lådan att funka d.v.s. För att inte tala om turbobilar där tempen dessutom kan bli rätt hög. Den tål det inte och bränns i lagren efter vad jag hört från många håll.

    Hondas lådor har ju troligtvis likheter också, eftersom andrahands-rekommendationen ju även hos dom är 10W-30 mineralolja.

    Alltså en sånhär: Honda MTF, mineral 75W-80, GL-4

    (Kikade också en del på t.ex. Redline´s MTL, men lät det vara eftersom det ju är en "synchromesh"-sorts olja (GM:s benämning) som innehåller nån typ av friktionsökande tillsatser. IMO endast en "sista hjälp" för lådor med trötta synkar, en kortvarig glädje dvs. Som ju bara vore dumt att hälla i en frisk låda.. )

    Nå, va tror ni på dendär sidan om pölen..?

  20. #120
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Borde inte Saabmekarna känna till om MTF 0063 inte är så vettigt att hälla i en låda som gått 21k mil?
    Tydligen inte...... Är absolut inte att rekomendera.

    Jag jorde samma operation på min låda som gått ca 20.000 mil. Denna kändes fin i synkarna, men jag ville ha fräsh olja i lådan.

    Resultatet: Lådan kändes kanonfin vid normal körning. Tog dock någon vecka eller två så var synk. på treans växel helt kaputt..
    1. Är det bättre att inte byta olja alls i så fall jämfört med att byta till MTF 0063?
    2. Sticker SAAB-verkstäderna huvudet i sanden?
    3. Eller är det några få växellådsägare som har haft otur?
    4. Finns det någon som har erfarenhet av att byta till MTF 0063 på en 9000 med många mil där resultatet har varit långvarigt positivt?
    Hmm, det måste väl ändå finnas någon som har provat SAABs rekomendation och är hyfsat nöjd?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •