Sidan 28 av 44 FörstaFörsta ... 18262728293038 ... SistaSista
Resultat 541 till 560 av 861

Ämne: Växellådsoljor

  1. #541

    Re: Växellådsoljor

    orkade in läsa igenom allt just nu men jag undrar om man kan köra på biltemas transmissions olja semi synthetic DX III i en saab 9-3 -99 låda?

  2. #542
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Växellådsoljor

    Blev sugen på att byta växellådsolja efter tips här på forumet osv då detta förmodligen aldrig är gjort på min bil, 9-5 Aero 00a med 24k mil på mätaren. Åkte till Saab och köpte på mig 4 liter GM-olja för att även kunna skölja en gång. Nu läste jag några inlägg bakåt i denna tråd där folk får MER missljud av att byta olja, eftersom att den gamla oljan är tjock och full med skit och "bär" upp synkringarna.

    Innebär detta alltså att jag bör avstå från att byta? Jag har i dagsläget inga problem med min växellåda, utan tänkte göra detta enbart för att det skulle kännas bra lådan.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #543
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    14

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av faktor
    för att öka den allmänna förvirringen om oljor:
    jag hade ett intressant samtal med en person på en verkstad i stockholmsområdet idag ang växellådsoljor.
    dom är återförsäljare t QS och han avrådde starkt från qs75w (som jag hällt i min låda efter rekommendationerna här på forumet) i en ng 900 -96 manuell och hävdade att den kan vara orsaken till det läckage jag fått efter oljebyte. han hävdade att det är en antislip-olja, och har egenskaper som inte alls är särskilt bra för tätningar mm på en så gammal låda, utan snarare kan skada den... hans råd var att skölja lådan några gånger för o bli av med allt o köra på en vanlig mineral(motor)olja 10w30 enligt manualen (brukar ju vara ett klokt val...).

    har nu lärt mig att det ÄR skillnad på olja o olja...
    köpte ok´s mineralolja 10w30 med rätt api sort o ska till o byta/skölja i helgen.
    ville bara varna andra med gamla lådor, återkommer med resultat.
    har nu haft den nya (mineral)oljan i lådan någon månad, o allt är bättre.
    mindre ljud, inget läckage, mycket mjukare gång...
    själva växlingen är möjligtvis liite trögare, men inget man märker.
    mitt råd är att följa manualen om man inte har extrema krav och vet EXAKT vad man ger sig in på. ofta så är väl det stora lyftet att lådan får ny o fräsch olja (av rätt sort)...

  4. #544
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Växellådsoljor

    Efter att ha läst igenom tråden så måste jag ändå be om hjälp.
    Jag skall byta olja i min växellåda på min ng900 2.3 -97 och i Haynes reparationshandbok står att "under -97 så introducerade Saab en helsyntetisk växellådsolja och man får absolut inte hälla i mineralhaltig olja" och att man kan se om man har en sådan låda för då skall det stå "USE ONLY SAAB OIL NO 87 48 733" vid växellådans påfyllningslock. MEN VAR FASEN SITTER PÅFYLLNINGSLOCKET?
    Jag har glanat på växellådan men kan bannemig inte hitta den.
    Så snälla, vad skall jag slå för olja i lådan och var sitter påfyllningspluggen?
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  5. #545
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Efter att ha läst igenom tråden så måste jag ändå be om hjälp.
    Jag skall byta olja i min växellåda på min ng900 2.3 -97 och i Haynes reparationshandbok står att "under -97 så introducerade Saab en helsyntetisk växellådsolja och man får absolut inte hälla i mineralhaltig olja" och att man kan se om man har en sådan låda för då skall det stå "USE ONLY SAAB OIL NO 87 48 733" vid växellådans påfyllningslock. MEN VAR FASEN SITTER PÅFYLLNINGSLOCKET?
    Jag har glanat på växellådan men kan bannemig inte hitta den.
    Så snälla, vad skall jag slå för olja i lådan och var sitter påfyllningspluggen?

    Finns en Faq tråd kring oljebyte i lådan.
    Där har jag haft bök med både påfyllning samt avtappningspluggen.
    På min kusins og9-3 -98 (samma motor som ng900) så kan man se den utan att lyfta väck något. Den sitter ungefär rakt nedanför batteriet och servobehållaren. Ibland är det en invändig insex ibland vanlig sexkants mutter.
    Saablös dåre

  6. #546
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Växellådsoljor

    Ett litet klargörande ang mineral eller syntetolja i växellådorna på NG900 -97.
    Jag var på Saab idag för att få klarhet i det och efter idoga eftersökningar så är det som följer...........
    Innan chassinummer V2033279 så duger MINERALOLJA, efter detta chassinummer så MÅSTE man använda SYNTETOLJA. Dock skulle det gå bra att använda syntetoljan i de "gamla" lådorna också.
    Detta enligt Saab i alla fall.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  7. #547
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Ett litet klargörande ang mineral eller syntetolja i växellådorna på NG900 -97.
    Jag var på Saab idag för att få klarhet i det och efter idoga eftersökningar så är det som följer...........
    Innan chassinummer V2033279 så duger MINERALOLJA, efter detta chassinummer så MÅSTE man använda SYNTETOLJA. Dock skulle det gå bra att använda syntetoljan i de "gamla" lådorna också.
    Detta enligt Saab i alla fall.
    Tycker jag låter konstigt, varför skulle inte mineralolja duga i en kortlåda?
    Sålänge den inte äter gulmetall så är det lugnt.

    Kört flera gånger med Quakerstates Quadralobe som är mineralolja.
    Saablös dåre

  8. #548
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Växellådsoljor

    Jag vet faktiskt inte varför, jag tog bara det säkra för det osäkra för i manualen stod det att man inte fick hälla i mineralolja i lådorna efter chassinummer V2033279.
    Sen var ju inte oljan på Saab speciellt dyr heller, 75.50kr litern.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  9. #549
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 527

    Re: Växellådsoljor

    Bytte olja i min 900ng låda med Viggen kitt till Castrol Driveline Syntrax Universal 75W- 90.

    Det hela resulterade i att det läckte olja ur inre drivknuten. Kan detta bero på oljan eller kanske bara en kass packbox i samma veva ?
    Saab 900ng "viggen" turbo - Racer bilen
    Saab 93 SC 2.0t -08 - Bruksbil

  10. #550
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av supra_fanatix
    Bytte olja i min 900ng låda med Viggen kitt till Castrol Driveline Syntrax Universal 75W- 90.

    Det hela resulterade i att det läckte olja ur inre drivknuten. Kan detta bero på oljan eller kanske bara en kass packbox i samma veva ?
    är den oljan en mineralolja? dessa svettas lite mer än vanliga.

  11. #551
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Växellådsoljor

    Hej alla!
    Har nu läst igenom alla 28 sidor av denna tråd, men måste ändå fråga om råd.

    Jag har en 9-5 Aero med 5v manuell låda från -00 med 14.900 mil på mätaren.
    Har ett vinande ljud från växellådan som hörs tydligt när den är kall för att sedan avta mer och mer ju varmare den blir. Det hörs även när den är varm, dock väldigt svagt och nästan uteslutande på 5an.

    Bilen har vart inne på SAAB i Trollhättan 2004 och bytte nånting i lådan, då uppdaterades lådan till 2002 spec. Vet inte vad det innbär exakt eller vad det är för olja i nu, men som sagt, jag vill gärna ha tips på vilken olja som kan tänkas passa min kära bil.
    Tack på förhand.

    /John
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  12. #552
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Hej alla!
    Har nu läst igenom alla 28 sidor av denna tråd, men måste ändå fråga om råd.

    Jag har en 9-5 Aero med 5v manuell låda från -00 med 14.900 mil på mätaren.
    Har ett vinande ljud från växellådan som hörs tydligt när den är kall för att sedan avta mer och mer ju varmare den blir. Det hörs även när den är varm, dock väldigt svagt och nästan uteslutande på 5an.

    Bilen har vart inne på SAAB i Trollhättan 2004 och bytte nånting i lådan, då uppdaterades lådan till 2002 spec. Vet inte vad det innbär exakt eller vad det är för olja i nu, men som sagt, jag vill gärna ha tips på vilken olja som kan tänkas passa min kära bil.
    Tack på förhand.

    /John
    Hej John. Saabs original olja till 9-5 som finns att köpa hos din återförsäljare passar hur bra som helst. Billig är den också. Har för mig att det är 60 eller 70kr för en liter.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #553
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    smålandsstenar
    Inlägg
    2

    Re: Växellådsoljor

    tjena.

    läst alla sidor och ett bra alternativ till castrol EPW80 och QS75W skulle för min del iaf (kan köpa genom bekants jobb) vara Statoils transmissionsolja för manuella växellådor. Tex denna GearWay G4 80W med EP tillsatser (extra pressure) performance level: L-2105D,L2105E

    länk till just denna:
    http://www3.statoil.com/mar/svg01184.ns ... way_g4_80w

    Gå vidare till produktbladet så står massa info användningsområde, fördelar, egenskaper, Typiskt Data, Normer och Tester och hanteringråd för klabbaren

    Det står juh att ''Gearway G4 ger lång livslängd åt synkroniseringsringar och transmissioner i och med att belastningen på dessa element motverkas. Detta ger smidigt växling vid alla temperaturer.'' men om det betyder att det inte påverkar gulmetallen vet jag inte...går juh ta reda på.

    finns fler sorter transmissionolja här:
    http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=L ... id=1917925

    Någon med erfarenhet av denna typ eller statoils oljor överlag?
    saab 900 Cabriolet T16 -87
    http://www.garaget.org/T31A

  14. #554
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Växellådsoljor

    Top of line till Saabs transmissioner utan skumning är
    Omega 690, Omega 696, Omega 699
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  15. #555
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av kane5100
    orkade in läsa igenom allt just nu men jag undrar om man kan köra på biltemas transmissions olja semi synthetic DX III i en saab 9-3 -99 låda?

    DX 3 är en automatlådeolja så om du har manuell växellåda så skall du INTE ha den!
    9-3 Aero -00

  16. #556
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Växellådsoljor

    Hehe. Jag orkar inte läsa igenom alla sidor. Jag tänkte byta olja i min 9000 2.0LTT -98 med ca 21500mil på mätaren. Så vilken olja är bäst att köra med?
    I min gamla 9000 Aero -94 körde jag med QS 2105 special och den funkade bra och inte så fasligt trög att växla i kallt väder.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  17. #557
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Hehe. Jag orkar inte läsa igenom alla sidor. Jag tänkte byta olja i min 9000 2.0LTT -98 med ca 21500mil på mätaren. Så vilken olja är bäst att köra med?
    I min gamla 9000 Aero -94 körde jag med QS 2105 special och den funkade bra och inte så fasligt trög att växla i kallt väder.

    Jocke
    Om du läser igenom alla sidor så kommer du fram till många olika alternativ, då alla säger olika. Vissa säger QS, vissa säger Red line etc. Du kan köra på den oljan som Saab har idag på manuella lådorna. Du kan även köra på alla de alternativen som har tagits upp i denna tråden.

    Jag själv har Red Line shockProf light i min växellåda på den gule 9000, i min 9-5:a så har jag Saab original. Jag känner inte direkt någon skillnad i växlingarna mellan bilarna när dom är kalla.

    Är bilen original så hade jag kört på Saabs Original växellådsolja faktiskt.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #558
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Växellådsoljor

    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":2a070553
    Hehe. Jag orkar inte läsa igenom alla sidor. Jag tänkte byta olja i min 9000 2.0LTT -98 med ca 21500mil på mätaren. Så vilken olja är bäst att köra med?
    I min gamla 9000 Aero -94 körde jag med QS 2105 special och den funkade bra och inte så fasligt trög att växla i kallt väder.

    Jocke
    Om du läser igenom alla sidor så kommer du fram till många olika alternativ, då alla säger olika. Vissa säger QS, vissa säger Red line etc. Du kan köra på den oljan som Saab har idag på manuella lådorna. Du kan även köra på alla de alternativen som har tagits upp i denna tråden.

    Jag själv har Red Line shockProf light i min växellåda på den gule 9000, i min 9-5:a så har jag Saab original. Jag känner inte direkt någon skillnad i växlingarna mellan bilarna när dom är kalla.

    Är bilen original så hade jag kört på Saabs Original växellådsolja faktiskt.

    Mvh Mr_Lööf[/quote:2a070553]

    Jag har för mig att jag har läst att Saab egna växellådsolja inte funkar så bra i 9000. Kanske om man har renoverat lådan så funkar det.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  19. #559
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Den här är skön. Jag går in på min lokala SAAB och ger dem mitt reg nummer så att de hittar i sin dator vad jag ska ha för olja till lådan. De ger mig den och det är mycket riktig MTF 00 63 (fast den heter 93165290 nu under GM). Jag blev mycket förvånad för jag trodde mig ha läst någonstans att den användes från och med 2002 och min bil är från 2001. Så jag sökte på internet och hittade ett gammalt PM utskick till SAAB meckar från 2002 där det står att man INTE skall ha den oljan i äldre bilar utan att först göra en ordentlig sköljning (SAAB sa till mig att "ah nej det är bara att hälla i den"). Helt sjukt, det innebär att alla äldre bilar de får in på den verkstan och de skall byta låd olja så riskerar de att ha sönder lådan. Vansinne.

    Jag skulle behöva SAABs 8748733 men den görs ju inte längre så jag skall köra Redline MTL om ingen har något bättre förslag uppbackat av riktiga argument.

    Till alla: Har ni 9-3 med äldre VIN än 22023982 så kör INTE med MTF 00 63 (GM93165290)!!!

    Länk till Pm: http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  20. #560
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Växellådsoljor

    En sköljning är la alltid rekomenderad att göras om man byter från en olja till en annan. Så det får du ju ändå göra om du byter till den du föreslog?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •