Sidan 29 av 44 FörstaFörsta ... 19272829303139 ... SistaSista
Resultat 561 till 580 av 861

Ämne: Växellådsoljor

  1. #561
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    En sköljning är la alltid rekomenderad att göras om man byter från en olja till en annan. Så det får du ju ändå göra om du byter till den du föreslog?
    Det förstås att det är optimalt, men det kan ju inte vara en given variabel. Varför säger då SAAB till mig att det bara är att tömma och hälla i ny? Och speciellt när det gäller fel olja?

    Folk har i denna tråd också sagt att även vid trefaldig tömning så skall gammal syntetolja inte bytas mot MTF 0063 om bilen har gått mer än några 1000 mil och lådan har hunnit se lite slitage.

    Men du har en poäng. Jag tror jag skall skölja även med Redline.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #562
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Växellådsoljor

    Har ni några länkar/sidor där det säljs växellådsolja till bra priser? Som det är nu så lutar det mot en QS olja.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  3. #563
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Har ni några länkar/sidor där det säljs växellådsolja till bra priser? Som det är nu så lutar det mot en QS olja.

    Jocke
    Ana säljer en QS olja, kommer bara inte ihåg vilken.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #564
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Växellådsoljor

    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":34x53r6z
    Har ni några länkar/sidor där det säljs växellådsolja till bra priser? Som det är nu så lutar det mot en QS olja.

    Jocke
    Ana säljer en QS olja, kommer bara inte ihåg vilken.[/quote:34x53r6z]

    Jag tror det är denna: SUPER QUADROLUBE 75W SAE 75W Har för mig att den kostar 125kr/l där.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  5. #565
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62

    Re: Växellådsoljor

    Har en låda som är mycket seg att få i 2an på när den är kall. Tror nästan att jag känner av skrapning på den om jag tar i för mycket.
    Tror aldrig oljan blivit byt och den har rullat precis 10k mil.

    Ska prova byta olja inom en vecka. Men funderar om man bör skölja rent lådan först eller inte.

    Och med sköljning, menar man då med någon enklare olja som sedan körs varm, eller bara hälla i och hälla ur ?

    mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  6. #566
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Re: Växellådsoljor

    Byt till Quaker State Qudralube 75W , varmkör lådan , töm , fyll på ny olja. Sköljning behövs ej .
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  7. #567
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Den här är skön. Jag går in på min lokala SAAB och ger dem mitt reg nummer så att de hittar i sin dator vad jag ska ha för olja till lådan. De ger mig den och det är mycket riktig MTF 00 63 (fast den heter 93165290 nu under GM). Jag blev mycket förvånad för jag trodde mig ha läst någonstans att den användes från och med 2002 och min bil är från 2001. Så jag sökte på internet och hittade ett gammalt PM utskick till SAAB meckar från 2002 där det står att man INTE skall ha den oljan i äldre bilar utan att först göra en ordentlig sköljning (SAAB sa till mig att "ah nej det är bara att hälla i den"). Helt sjukt, det innebär att alla äldre bilar de får in på den verkstan och de skall byta låd olja så riskerar de att ha sönder lådan. Vansinne.

    Jag skulle behöva SAABs 8748733 men den görs ju inte längre så jag skall köra Redline MTL om ingen har något bättre förslag uppbackat av riktiga argument.

    Till alla: Har ni 9-3 med äldre VIN än 22023982 så kör INTE med MTF 00 63 (GM93165290)!!!

    Länk till Pm: http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
    Detta PM kan man ignorera den olja är en automatlådsolja för tungtrafik som SAAB provade med , visade sig vara helt kass , gav problem med synkningar och lager. OM man har den oljan i växellådan innan byte till en "riktig" växellådsolja kan man fylla 2L motorolja och köra en sväng , sen tömma och fylla på tex Q75 eller någon av de andra oljor jag rek i början på denna oändliga tråd..
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  8. #568
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av supra_fanatix
    Bytte olja i min 900ng låda med Viggen kitt till Castrol Driveline Syntrax Universal 75W- 90.

    Det hela resulterade i att det läckte olja ur inre drivknuten. Kan detta bero på oljan eller kanske bara en kass packbox i samma veva ?
    Kolla det radiella spelet på vänster inre drivknut , är med all säkerhet alldeles för stort = läckande p-box. Om så är fallet är bussningen i differentialen dålig. Måste bytas ..
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  9. #569
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Dennis EBB
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Den här är skön. Jag går in på min lokala SAAB och ger dem mitt reg nummer så att de hittar i sin dator vad jag ska ha för olja till lådan. De ger mig den och det är mycket riktig MTF 00 63 (fast den heter 93165290 nu under GM). Jag blev mycket förvånad för jag trodde mig ha läst någonstans att den användes från och med 2002 och min bil är från 2001. Så jag sökte på internet och hittade ett gammalt PM utskick till SAAB meckar från 2002 där det står att man INTE skall ha den oljan i äldre bilar utan att först göra en ordentlig sköljning (SAAB sa till mig att "ah nej det är bara att hälla i den"). Helt sjukt, det innebär att alla äldre bilar de får in på den verkstan och de skall byta låd olja så riskerar de att ha sönder lådan. Vansinne.

    Jag skulle behöva SAABs 8748733 men den görs ju inte längre så jag skall köra Redline MTL om ingen har något bättre förslag uppbackat av riktiga argument.

    Till alla: Har ni 9-3 med äldre VIN än 22023982 så kör INTE med MTF 00 63 (GM93165290)!!!

    Länk till Pm: http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
    Detta PM kan man ignorera den olja är en automatlådsolja för tungtrafik som SAAB provade med , visade sig vara helt kass , gav problem med synkningar och lager. OM man har den oljan i växellådan innan byte till en "riktig" växellådsolja kan man fylla 2L motorolja och köra en sväng , sen tömma och fylla på tex Q75 eller någon av de andra oljor jag rek i början på denna oändliga tråd..
    Jo men det är ju samma olja de säljer nu!? De har bytt namn bara till 93165290, samma som MTF 00 63! Vad har jag missat?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #570
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Re: Växellådsoljor

    Sorry , om jag missade att det var 93165290 detta PM avsåg . Trodde det var den röda oljan som dom rek i början på 2000 . Gamla lådor går bra att köra 93165290 i , gör bara en "sköljning" om man inte vet vad som varit i tidigare.
    Denna oljan är nästan identisk med Castrol SMX-S .
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  11. #571
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Tja Dennis!

    Jag har dock hört att om man har denna oljan (även om man sköljer) i äldre bilar som inte hade den oljan från början så kan det bli problem, dvs om lådan gått ett par tusen mil och inte längre är i nyskick.

    Så vad tror du, är det inte bättre för mig att köra Redline?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #572
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Re: Växellådsoljor

    Nja , betvivlar att det skulle kunna skada lådan. Men Redline är aldrig fel...
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  13. #573
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  14. #574
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Växellådsoljor

    Nu är jag ingen oljeguru.
    Men tror ingen billig olja såsom biltemas kan matcha med Redlines.
    Biltemas olja känns vattnig i jämförelse med Redlines.
    Saablös dåre

  15. #575
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110

    Re: Växellådsoljor

    Var inne på mekonomen idag och skulle ha växellåds olja till saaben.. och jag tänkte köpa castrol först..men jag frågade en kille där inne och han sa att det är bara redline MTL som rekomendera den oljan till saabs låda varken castrol mobil har ingen olja till saab lådorna..eller han sa att dom inte våga rekomendera någon av sina oljor till saab lådorna. så det blev redline MTL dubbel så dyr men mycket bättre olja..

    ursäkta för en del stavfel men jag orka inte.


    en fråga till hur är det lättast att komma åt påfyllningen är det att plocka bort batteriet el måste man plocka bort mer???

    gäller bilen i sign!
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  16. #576
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: Växellådsoljor

    Ta bort batteriet samt batterihyllan. Så kommer kommer du åt bättre.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #577
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Turbogillis
    Var inne på mekonomen idag och skulle ha växellåds olja till saaben.. och jag tänkte köpa castrol först..men jag frågade en kille där inne och han sa att det är bara redline MTL som rekomendera den oljan till saabs låda varken castrol mobil har ingen olja till saab lådorna..eller han sa att dom inte våga rekomendera någon av sina oljor till saab lådorna. så det blev redline MTL dubbel så dyr men mycket bättre olja..
    Tyvärr så hardom inte alltför kompetent personal alla gånger , Castrol SMX-S är en olja som funkar bra. Red Line MTL funkar kanon ...
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  18. #578
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Växellådsoljor

    Då jag redan vart på SAAB och handlat deras växellådsolja så tänkte jag hälla i den i lådan. Om det nu visar sig uppstå några problem (tänker på att min låda ändå gått snart 25k mil) kan jag då hälla i Red Line MTL eller har jag redan skadat lådan då?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  19. #579
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Dennis EBB
    Citat Ursprungligen postat av Turbogillis
    Var inne på mekonomen idag och skulle ha växellåds olja till saaben.. och jag tänkte köpa castrol först..men jag frågade en kille där inne och han sa att det är bara redline MTL som rekomendera den oljan till saabs låda varken castrol mobil har ingen olja till saab lådorna..eller han sa att dom inte våga rekomendera någon av sina oljor till saab lådorna. så det blev redline MTL dubbel så dyr men mycket bättre olja..
    Tyvärr så hardom inte alltför kompetent personal alla gånger , Castrol SMX-S är en olja som funkar bra. Red Line MTL funkar kanon ... [/quote


    Han visade upp castrols rekommendationer och mobils och det är ingen av dom som har någon rekommenderad olja till saab dom funkar kanske till saab men dom vågar inte rekommendera dom just för att saabs växellådor är som dom är. Så sa han. däremot redline vågar rekommendera sin olja till saab och det måste betyda att den är testad för saabs växellådor.
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  20. #580
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Nu är jag ingen oljeguru.
    Men tror ingen billig olja såsom biltemas kan matcha med Redlines.
    Biltemas olja känns vattnig i jämförelse med Redlines.
    Tyvärr skummar oljan + är beroende på viskositetsgrad i vissa fall väldigt lättflytande el så väldigt trög vilket i sin tur leder till dålig smörjhinna & slitage
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •