Sidan 30 av 44 FörstaFörsta ... 20282930313240 ... SistaSista
Resultat 581 till 600 av 862

Ämne: Växellådsoljor

  1. #581

    Re: Växellådsoljor

    Säkert tjat å frågan säkert besvarad tio gånger här.
    Men fick det bara till en djungel bland dom olika oljorna.

    Vilken växellådsolja skulle rekomenderas till en 9-5 aero 00a snart 19tusen på mätaren manuell.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  2. #582
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av ekon
    Då jag redan vart på SAAB och handlat deras växellådsolja så tänkte jag hälla i den i lådan. Om det nu visar sig uppstå några problem (tänker på att min låda ändå gått snart 25k mil) kan jag då hälla i Red Line MTL eller har jag redan skadat lådan då?
    Jag lämnade tebax min olja till saab, för vad gäller 9 3 i alla fall så är tydligen den oljan de säljer till den bilen heeelt fel. Skall fixa Redline MTL nu!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #583
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Fel för 9 3 innan 2002 alltså!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  4. #584

    Re: Växellådsoljor

    Tack för en bra tråd, synd bara att jag är för dum för att ta in så mycket info på en gång :-(

    Jag har som så många andra problem med att det är svårt att få i backen och ettan när det är kallt. I morse, när det var 10 minus, tog det bra många försök och juckande för att få i ettan och komma iväg. Tyvärr har jag bara ägt bilen i en vecka, så jag kan den inte alltför väl ännu. Men när jag stått i varmgarage så funkar det mycket bättre.

    Om jag har tolkat den här oändliga tråden rätt så borde QS Super Quadrolube 75W vara helt rätt för mig. Jag vill bara dubbelkolla så jag inte gör någon tavla. Om man har en låda där det INTE är MTF 0063 orginal - så ska man INTE hälla i MTF 0063. Men om man har en låda som HAR MTF 0063 orginal - så går det bra att byta till mineralolja (läs QS Super Quadrolube 75W) bara man sköljer lådan. Är detta rätt uppfattat?



    Bilen är en 9-5 2,3t från 2003 och INTE 9-5:an i signaturen. Den är däremot till salu
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  5. #585
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Köttet
    Tack för en bra tråd, synd bara att jag är för dum för att ta in så mycket info på en gång :-(

    Jag har som så många andra problem med att det är svårt att få i backen och ettan när det är kallt. I morse, när det var 10 minus, tog det bra många försök och juckande för att få i ettan och komma iväg. Tyvärr har jag bara ägt bilen i en vecka, så jag kan den inte alltför väl ännu. Men när jag stått i varmgarage så funkar det mycket bättre.

    Om jag har tolkat den här oändliga tråden rätt så borde QS Super Quadrolube 75W vara helt rätt för mig. Jag vill bara dubbelkolla så jag inte gör någon tavla. Om man har en låda där det INTE är MTF 0063 orginal - så ska man INTE hälla i MTF 0063. Men om man har en låda som HAR MTF 0063 orginal - så går det bra att byta till mineralolja (läs QS Super Quadrolube 75W) bara man sköljer lådan. Är detta rätt uppfattat?



    Bilen är en 9-5 2,3t från 2003 och INTE 9-5:an i signaturen. Den är däremot till salu
    Du är inte dum, dessutom om du läser allt så inser du att mycket är kontra-information. Någonstans så måste du bilda din egen uppfattning. Det som jag i alla fall vågar säga dig är att INTE, VERKLIGEN INTE hälla i MTF 0063 och des ekvivalentserienummer vad de nu är (har glömt namnen men de finns i tråden) i en begagnad låda som inte haft det som orginal.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #586

    Re: Växellådsoljor

    Då var det bytt till QS Super Quadrolube 75W. Jag kan inte säga till 100% att det blev bättre, men jag tror mig känna en liten skillnad. Jag tror det blivit lite enklare att få i ettan, men å andra sidan har det inte varit riktigt lika kallt senaste dagarna. Och det är fortfarande inte helt utan besvär.

    Den gamla oljan såg förvånansvärt fin ut efter nästan 15000 mil. Det var fin hallonsaft som kom ut.

    För övrigt så var ju nivåpluggen med sin idiotiska placering bara att glömma. Jag fick gå på mått istället.
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  7. #587
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Växellådsoljor

    OK ,nu har jag bytt växellådsolja i min og9-3 och den hade raskat 18400mil så lådan kändes trög.

    Jag gick igenom denna tråden och blev inte klok på alla varinter av olja så jag tog saab orginal olja. Nu går det bra mycket mjukare att växla

  8. #588
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Växellådsoljor

    Hej!

    Jag bytte olja i lådan till min 9000 -97 i helgen, och insåg att det inte var MTF0063 i den sedan tidigare (hade nog inte väntat mig det heller). Jag hade två flaskor från Speedparts, så när jag insåg att jag behövde skölja ur lådan och fylla igen så skulle jag upp till Saab (svenska bil i Akalla) och köpa mer. Då känner de inte igen benämningen MTF0063, men plockar fram den som heter GM 93165290. Har läst i tråden tidigare att det ska vara samma. Är det någon som vet helt säkert att det är samma?

    Insåg när jag läste Saabs PM (som länkas till tidigare i denna tråd) gällande sköljning av lådan att det var två byten och cirka 20 s körning mellan bytena. Jag har ju kört några mil, men det är som det är med det...

    /Martin

  9. #589
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Ja det är samma olja. Har du redan hällt i skiten? Om du redan har skiten däri så kanske det är lika bra att skölja ett par gånger och köra med den sen.

    Det som är intressant var att de när de bytte oljestandard var jävligt noga med att tala om för folk att INTE ha i den nya skiten i gamla bilar. Men så fort den äldre oljan inte gick att få tag på längre så säger SAAB att "ja, nej det är inga problem. Häll i den här skiten bara, behöver inte ens skölja." Jävla märkligt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #590
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Växellådsoljor

    Jo det är redan bytt, så det blir två sköjningar. Oljan i sig är ju inte dyr så det är inte så farligt (70kr-25% i saabklubbsrabatt/liter).

    När du säger "skiten" är det oljan som du anser vara dålig, eller är det proceduren med sköljning som du inte gillar. Jag har inte fått uppfattningen tidigare att det är något större fel på oljan i sig själv. Vad som varit i lådan innan har jag ingen anning om, men det kan ju t.o.m. vara så illa att det är taskig motorolja, vilket rekommenderades enligt instruktionsboken. Då måste ju detta i alla fall var ljusår bättre.

  11. #591
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Jo det är redan bytt, så det blir två sköjningar. Oljan i sig är ju inte dyr så det är inte så farligt (70kr-25% i saabklubbsrabatt/liter).

    När du säger "skiten" är det oljan som du anser vara dålig, eller är det proceduren med sköljning som du inte gillar. Jag har inte fått uppfattningen tidigare att det är något större fel på oljan i sig själv. Vad som varit i lådan innan har jag ingen anning om, men det kan ju t.o.m. vara så illa att det är taskig motorolja, vilket rekommenderades enligt instruktionsboken. Då måste ju detta i alla fall var ljusår bättre.
    Som jag har fått det förklarat för mig så är oljan inte bra att ha i lådor som gått långt och rullat på annan olja. Oljan i sig är det nog inget fel på. Inte vad jag vet i alla fall. Sedan får man väl höra skräckhistorierna men inte de gånger allt gått fint. Det kanske blir jättebra för dig. Hoppas det.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #592
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    22

    Re: Växellådsoljor

    Er det noen som vet hva som er factoryfill på en M01 9-5 2.0t 150hk. Tror det er mineral olje, men er ikke sikker. Hvis det er mineral olje, hvilket er beste alternativet til quakerstate? (denne er veldig vansklig å finne i Norge, da quakerstate ikke lenger har importør som tar inn merke i Norge).
    Saab 9-5 2L LPT 2001

  13. #593
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Växellådsoljor

    Funderar på att byta växellådsolja i min nyinköpta 9-5 2,0T kombi -99. Man kan ju inte utläsa av serviceboken när det skedde senaste. Någon som tror att den här oljan skulle fungera bra - Castrol TAF-X.

    Btw, måste man använda sköljolja? Är det inte bara o tappa ur gamla oljan o fylla på 1,9 liter ny olja?

    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  14. #594

    Re: Växellådsoljor

    Hade växellådan inne på reparation 2005 på SAAB. Antar att den inte hade MTF0063 från fabrik. Men efter renoveringen 2005 kan jag vara säker på att de fyllt på MTF0063? Kan vara bra och veta om man behöver fylla på.

    Mvh
    Magnus
    Saab 9-3 Viggen -99

  15. #595
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Växellådsoljor

    nån som om det är mineral olja i lådan original på en 9-5 aero -00?

    tänkte byta till QS Super Quadrolube 75W eller denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... ja-94.html


    vad tror ni om det???

  16. #596
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    nån som om det är mineral olja i lådan original på en 9-5 aero -00?

    tänkte byta till QS Super Quadrolube 75W eller denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... ja-94.html


    vad tror ni om det???
    Jag tror du skall hålla dig borta från den där från speedparts. Läs mina tidiagre poster med länkar till gamla utskick från SAAB mm.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #597
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    nån som om det är mineral olja i lådan original på en 9-5 aero -00?

    tänkte byta till QS Super Quadrolube 75W eller denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... ja-94.html


    vad tror ni om det???
    Jag tror du skall hålla dig borta från den där från speedparts. Läs mina tidiagre poster med länkar till gamla utskick från SAAB mm.

    okej men ingen som vet om det är mineral från fabrik i lådan?

  18. #598
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo


    okej men ingen som vet om det är mineral från fabrik i lådan?
    I pm så står det: Subject: New 9-3 and 9-5 Manual Transmission Fluid

    Beginning with the VIN's listed below, all 2002 Saab models with manual transmissions have factory fill with a new manual transmission fluid. This fluid is designated: SAAB MTF 0063 and is NOT to be confused with Saab Synthetic Manual Transmission fluid that has been used since 1996.

    NOTE: The new fluid is NOT to be mixed with other manual gearbox fluid, including Saab Synthetic Manual Transmission fluid that has been used since 1996.

    The new fluid is factory fill in vehicles from the following VIN's:

    9-3 (Trollhattan) 22023982
    9-3 (Finland) 27007452
    9-5 23027675


    Så detta tolkar jag - om ditt VIN är lägre än det ovan - som att du har syntet från fabrik.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  19. #599
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo


    okej men ingen som vet om det är mineral från fabrik i lådan?
    I pm så står det: Subject: New 9-3 and 9-5 Manual Transmission Fluid

    Beginning with the VIN's listed below, all 2002 Saab models with manual transmissions have factory fill with a new manual transmission fluid. This fluid is designated: SAAB MTF 0063 and is NOT to be confused with Saab Synthetic Manual Transmission fluid that has been used since 1996.

    NOTE: The new fluid is NOT to be mixed with other manual gearbox fluid, including Saab Synthetic Manual Transmission fluid that has been used since 1996.

    The new fluid is factory fill in vehicles from the following VIN's:

    9-3 (Trollhattan) 22023982
    9-3 (Finland) 27007452
    9-5 23027675


    Så detta tolkar jag - om ditt VIN är lägre än det ovan - som att du har syntet från fabrik.

    detta är mitt VIN: YS3EH45G7Y3046536
    enligt det du skrev så borde jag då ha saab MTF 0063 dvs mineral, dock så är min bil från 2000 så det verkar ju lite skumt tycker jag då det står i texten från och med 2002?

    vin identifikation: http://webbutik.svenskabil.se/Shop/Appl ... e/Saab.pdf

  20. #600
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Växellådsoljor

    Hm. Kanske så gäller 2002 för 9 3orna och tidigare för 9 5? Jag vill nästan minnas att jag har hört någonting om det förut. Jag antar att du måste vänta på svar från någon som vet bättre. Fråga inte SAAB, för de vet inte alltid längre. De var nära på att lura i mig helt fel olja och visste inte vad jag pratade om när jag sa att oljorna inte var kompatibla.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •