Sidan 42 av 43 FörstaFörsta ... 3240414243 SistaSista
Resultat 821 till 840 av 858

Ämne: Växellådsoljor

  1. #821
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Nej, manuell.. Och det borde jag ju ha nämnt såklart..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-09 klockan 18:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #822
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ja för den oljan du har nummer på är på olja för automatlåda.

    Köp Saabs original transmissionolja för manuella växellådor.
    Jag kör med Biltemas för manuella och upplever att den är lite seg i växlingarna vilket man kan få med en GL-5 olja.

    Är inte så att man inte kan växla utan mer att den känns lite trög att få i vissa växlar om man växlar lugnt.

    Skickat från rymden
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-09 klockan 19:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #823
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Fast det står såhär: "För automatiska transmissioner/växellådor där en ATF-olja av typ Dexron® III, Dexron® II föreskrivs", och eftersom den dök upp vid sök på regnummer tänkte jag att den kanske var OK.
    Vilken biltemaolja är du kör med?
    Vad tros om denna annrs? https://www.jula.se/catalog/fritid/b...usolja-550291/
    Jag vil helst bara plocka upp nåt på vägen från jobbet och få det gjort..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-09 klockan 19:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #824
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    36-997 är den jag kör med nu och var ett test. Och kommer att gå över till Saabs egna.

    Den från Jula kommer också va en olja som kan ge trögväxlad låda.

    Beställ Saabs transmissionolja från Maptun eller Speedparts så har du en bra olja.
    Förstår vad du menar med att köpa på hyllan. Men om du orkar vänta så kan du få en bättre olja för lådan.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #825
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    OK, men är original oljan garanterat bra då?
    Jag läste några sidor i början av tråden och där var det flera som tydligt avrådde från den, särskilt om lådan var gammal och började bli sliten..
    Anledningen till att jag vill byta är egentligen inte för att bilen är pedantiskt underhållen eller nåt sånt, men jag har haft ett lite diffust missljud på sista tiden..
    Det klassiska ljudet från växellådan när man backar lite fort, hört jag när jag kör framåt ibland, dock ganska lågt.. Så jag täntke att det skulle vara lätt att bara testa byta olja, men efter
    att ha lagt över en timme vet jag fortfarande inte ens vilken olja jag ska köpa
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-09 klockan 21:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #826
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Original oljan är en bra olja.

    Jag ser inte att det är pga oljan att en låda går sönder. Utan att den var redan dålig innan bytet fast den nya oljan har spolar rent lager, synkringar mm.

    Har man oljud innan man byter olja, speciellt vinande ljud så är lager redan dåligt tyvärr.

    Mvh

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #827
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    ja det är är väl risk för det,, men tänkte att om det bara kostar några hundra att byta så har man åtminstone gjort vad man kan, och kanske kan fördröja ett haveri med ett par tusen mil till..
    Förövrigt vet jag inte hur långt växellådorna på 9-5:orna brukargå..? Sen vet jag ju inte hur denna bilen varit kört tidigare då jag bara ägt den de senaste kanske 2000 milen / 3 åren..
    Senast redigerat av pacmyc den 2021-05-10 klockan 21:42.

  8. #828
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Har lagren redan fått en liten skada så hjälper det inte hur mycket man än vill att byta oljan tyvärr.
    Förstår dock hur du tänker. Man kan kanske förhala fördärvet men skadan kommer tyvärr inte bli bättre.

    Hur länge en växellåda håller beror på hur man har behandlat den.

    Vissa håller bilens livslängd ut, andra håller kanske bara 23,527mil.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #829
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ja du.. jag vill IALLAFALL testa att byta oljan! Men då förstår du lite min ambitionsnivå, om det blir aningen trögare att växla är skitsamma, jag vill få lådan att bli tyst så
    jag slipper nojja över att den ska skära ihop vilken sekund som helst.. Så i mitt fall kanske det spelar mindre roll vilken olja jag tar..
    Senast redigerat av Vfr den 2021-05-11 klockan 03:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #830
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Kan jag använda denna växellådsolja?

    Hej!
    Jag behöver toppa up med olja i lådan (9-5 Aero - 02) och köpte på Mekonomens rek. Denna olja:
    https://www.mpmoil.nl/products/18000...-synthetic-tdl
    I lådan finns nu okq8 API-GL4 helsyntet 75w-80 som rekommenderades enligt deras oljeguide vid senaste byte.
    Kan jag använda mpm oljan trots att den även uppfyller gl5 utan risk för tillsatser som påverkar synkringar tex? Det står tyvärr inte explicit att den inte påverkar synkringar.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  11. #831
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ska du toppa upp för att komma hem eller toppa upp för längre användning?

    Skickat från rymden
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-06 klockan 16:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #832
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    För längre användning, oljan i lådan är inte lastgammal, det rann ut lite då jag tog ur en drivaxel.

  13. #833
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Moderna helsyntetiska oljor som klassas GL4 och GL5 har oftast inga tillsatser som påverkar nå gulmetaller. Det är en kvarleva från stenåldern då mineraloljor förbättrades med olika tillsatser. Ska möjligen vara nån ren specialolja då för nån speciell applikation.

  14. #834
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av per740 Visa inlägg
    För längre användning, oljan i lådan är inte lastgammal, det rann ut lite då jag tog ur en drivaxel.
    Jag hade inte valt att blanda då om det ska va under en längre användning.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #835
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Fick svar från mpm teknisk support att den är kompatibel med bilen:
    We based our recommendation on the Saab MTF 0063 approval.
    The OEM mentioned that the viscosity should be 75W-90.
    The formulation of our 18000G is suitable for this Transaxle.

  16. #836
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Original är det 75w85 viskositet.

    Har inte OKQ8 oljan du hällde i lådan?

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #837
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Nej, ingen av de två OK i min stad hade den i sortimentet

  18. #838
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Jag hade då tömt lådan och fyllt på med den oljan du vill ha. För att eliminera risken att oljorna ska reagera med varandra. Ska inte va någon risk egentligen men man vet ju aldrig säkert.



    Skickat från rymden
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-11 klockan 11:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #839
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Kan det bli problem om man inte sköljer växellådan vid oljebyte?

    Som rubriken lyder. Kan det orsaka problem? Jag bytte oljan i lådan på min 9-3 aero 02 i november förra året. Och ett tag senare så har det börjat skrapa ibland när jag ska lägga i femmans växel, inte alltid men ibland. Och det är bara femmans växel, ingen av de andra. Sen berättade en kompis till mig att man måste skölja lådan på min årsmodell för Saab hade bytt till en ny olja som inte gick att blanda med den gamla. Detta hade jag ingen aning om. Kan detta orsaka symptomen som uppstått? Har oxå fått höra att det kan va kopplingen som behöver luftas. Det händer aldrig om jag dubbeltrampar kopplingen vid växling till femman. Tacksam för svar

  20. #840
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    1997 så introducerade Saab en riktigt transmission olja efter att ha kört med mineral motorolja i drygt 25år.
    Den oljan som man valde 1997 hade man fram till 2002 då man ändrade igen till en annan för att bla minimera trögväxlad låda när det är kallt.

    Är man det minsta osäker på vad för olja som är i växellådan så gör man en sköljning av lådan.

    En sliten koppling kan ge symtom som skrap vid växling. Om du skulle ha luft i kopplingssystemet så skulle kopplingspedalen antingen falla ner mot golvet när du trycker ner den eller så tar den typ längst ner.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •