Sidan 1 av 43 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 858

Ämne: Växellådsoljor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Växellådsoljor

    När det gäller SAABs rekommendationer av oljor till sina växellådor brukar vara ett hett diskussionsämne . Tidigare fanns det rek. om att en motorolja 10W-30 skulle användas , jag har sett hur den oljan ser ut efter 15-20 000 mil utan att ha blivit bytt , sorg och bedrövelse . Det finns nämligen inte i någon servicerek. att växellådsoljan skall bytas , frågar man så får man till svar att det görs vid ev reparation , och reparation blir det ! tidigare än man tänkt sig . Motoroljan gör visserligen att det blir lätt att växla , men den klarar inte de tryck som uppstår på vissa lager i lådorna , speciellt inte om den aldrig är bytt , vilket resulterar i trasiga pinionglager bla . Jag hävdar att regelbundna byten (max 5000 mil) med en bra växellådsolja som är utprovad för att användas i växellådor , gör att lådorna håller mycket bättre .

    Mina rekommendationer är vad jag tycker att man skall använda sig av , det går givetvis bra med andra märken än de jag tar upp. Huvudsaken är att det är oljor som är framtagna för växellådor. OBS ! Hypoidoljor för tex bakaxlar med liknande viskositeter som växellådsoljor är inte att rekommendera då dessa kan angripa gulmetaller (synkringarna) . Se till att dessa inte påverkar gulmetaller om du skall använda en sådan.
    SAAB MTF 0063 SAABs senaste orginalolja rek bla till 9-3/9-5 . En helsyntetisk 75W/90 från Castrol.
    Special 2105 Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 75W/90. API GL 4.EP
    Super Qudralube Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Mineral 75W. Ger lättväxlad låda.API GL 5. EP
    High Performance Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 80W-90.Även till diff.LS-EP. API GL 5.
    High Performance Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 85W-140.Även till diff.LS-EP. API GL 5.
    Synchron Fully Synt. Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Helsyntet 75W-90. Även till diff.LS-EP. API GL 5.
    SMX-S Castrol.Växellådsolja. Helsyntet 75W/85 . API GL 1-4
    EP 80 Castrol.Växellådsolja.. Mineral 80W. API GL 4
    Syntrax Universal Castrol.Växellådsolja. Delsyntet 75W/90 . API GL 4/5. LS
    SAF-X / XJ Castrol transmissionsolja.Helsyntet 75W/140. LS. Lämplig för tävlingsbruk.Kan påverka synkringar.
    ShockProof Gearoil RED LINE.Helsyntet SuperLight, LightWeight och Heavy. Lämplig för tävlingsbruk . Blå färg.
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  2. #2
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 775
    Medlem#
    2723
    Tackar!
    Spelar det någon roll om man har en mineral-, halv- eller helsyntets variant av sin växellådsolja?
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Mobil 1 20-50W (mineral) är det i den gröna nu, fungerar kanon.
    SMX-S (syntet) i den svarta, fungerar oxå hyfsat.

    Funderar på nån av dessa mineral-oljor nästa gång.
    76 MP Gear Lube 75W-90
    76 MP Gear Lube 80W-90
    76 MP Gear Lube 85W-140

    Finns att läsa om här.
    http://www.76olja.nu/
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255
    Mineralolja blir lite trögare att växla med vid kall väderlek , Norrlänningar bör köra helsyntet pga av kyliga vintrar.

    76 oljorna är nog en bra rek också , jänkarna har alltid kunnat ta fram bra produkter.
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan.
    Inlägg
    844
    Super Qudralube Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Mineral 75W. Ger lättväxlad låda.API GL 5. EP

    Var får man tag i denna olja?

    Mvh.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255
    Brukar finnas hos en del SAAB handlare , finns med i deras sortiment av oljor som dom kan beställa hem .
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

  7. #7
    Funkar Mobil Mobilube 1 SHC SAE 75W-90, API och GL-5 och GL-4 godkännd. till min saab 9000 2.0i -90?

    köpt den oljan i dag på reservdelsdepon dom rekomenderade den. tänkt höra med er också ifall den funkar bra innan jag byter oljan :-)
    Saab 9-3 Cab 2004

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Hur är det igentligen med sköljning av lådan, var ute hos dig (Dennis) och köpte Quake oljan 2L, men behöver jag skölja lådan eller är det bara att byta?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Vad har ni för erfarenheter av de olika oljorna? Någon som råkat ut för haverier eller nån som blivit jättenöjd?

    Jag har en 9000-86 men lådan har jag ingen aning om årsmodellen på, saabverkstaden säger att jag skall ha vanligt 10W-40 mineralolja men jag tycker att den inte funkar speciellt bra. Det skrapar vid stressväxlingar under lite hårdare acceleration och så vidare...

    Verkstaden hade ingen aning om vadjag skulle byta till istället, kanske saabs nya MTF oljor vore nåt? Eller är det någon eftermarknadsolja som man skall satsa på?

    Tacksam för råd.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    152
    så om bilen är hel servad på saab så har dom alldrig bytt olja? står ju tuvär inte vad dom gör i den fina boken..
    belv lite orolig när jag läste i början.. den har gått 19k mil..
    9-3SC
    Mitsubishi Evolution VIII

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Vad har ni för erfarenheter av de olika oljorna? Någon som råkat ut för haverier eller nån som blivit jättenöjd?

    Jag har en 9000-86 men lådan har jag ingen aning om årsmodellen på, saabverkstaden säger att jag skall ha vanligt 10W-40 mineralolja men jag tycker att den inte funkar speciellt bra. Det skrapar vid stressväxlingar under lite hårdare acceleration och så vidare...

    Verkstaden hade ingen aning om vadjag skulle byta till istället, kanske saabs nya MTF oljor vore nåt? Eller är det någon eftermarknadsolja som man skall satsa på?

    Tacksam för råd.
    Jag skulle nog inte använda MTF 0063 i din bil. Vet man med sig att lådan rullat ganska långt och har blivit lite sliten i synkringar osv så skulle i varje fall inte jag köra med MTF. Prova istället att alternativt byta till ny 10w/40 (kan bli bättre om gamla oljan är sunkig) eller främst av allt till någon bra "riktig" växellådsolja, finns en uppsjö av olika oljor, bra rekommendationslista är den som Dennis på EBB har gjort i ordning och som nämns tidigare i den här tråden. Själv kör jag på Castrol SMX-S med mycket gott resultat, växlingarna går lätt även i kyla och det synkar fint.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    526
    nån som vet vad jag ska välja till min og900? Förstår inte hur man ska veta vilken olja som passar just MIN bil. .?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Vad har ni för erfarenheter av de olika oljorna? Någon som råkat ut för haverier eller nån som blivit jättenöjd?

    Jag har en 9000-86 men lådan har jag ingen aning om årsmodellen på, saabverkstaden säger att jag skall ha vanligt 10W-40 mineralolja men jag tycker att den inte funkar speciellt bra. Det skrapar vid stressväxlingar under lite hårdare acceleration och så vidare...

    Verkstaden hade ingen aning om vadjag skulle byta till istället, kanske saabs nya MTF oljor vore nåt? Eller är det någon eftermarknadsolja som man skall satsa på?

    Tacksam för råd.
    Jag skulle nog inte använda MTF 0063 i din bil. Vet man med sig att lådan rullat ganska långt och har blivit lite sliten i synkringar osv så skulle i varje fall inte jag köra med MTF. Prova istället att alternativt byta till ny 10w/40 (kan bli bättre om gamla oljan är sunkig) eller främst av allt till någon bra "riktig" växellådsolja, finns en uppsjö av olika oljor, bra rekommendationslista är den som Dennis på EBB har gjort i ordning och som nämns tidigare i den här tråden. Själv kör jag på Castrol SMX-S med mycket gott resultat, växlingarna går lätt även i kyla och det synkar fint.
    Min växellåda som jag köpte av växellåds jörgen var splitterny, men han sade att jag inte under några omständigheter fick slå MTF0063 i den.
    någonting om att den oljan skulle vara för "glatt" (hal)
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Vad rekommenderas för olja i min og900 t16 -90 som har gått 18.000 mil på samma låda?

    Har hört nåt om en "mirakelolja" för gamla 900-lådor? Myt eller verklighet?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kalmar/Bergkvara
    Inlägg
    293
    humm detta skulle man sett ju innan man gick o köpte saabs special olja för 140:- litern men den håller nog bra då


    vad hände rom man blandar oljor med olika viskositet?
    (båda är helsyntetiska)

    MVH
    Joel
    En bra dräng reder sig själv men ber gärna om råd

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av IcemaN321
    humm detta skulle man sett ju innan man gick o köpte saabs special olja för 140:- litern men den håller nog bra då


    vad hände rom man blandar oljor med olika viskositet?
    (båda är helsyntetiska)

    MVH
    Joel
    Hurvida andra oljor är blandbara vet jag inte, jag skulle inte blanda någon transmissionsolja, men Saabs MTF0063 är INTE blandbar med andra oljor alls! Därför man sköljer ur lådan två gånger vid byte.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Läste i Haynes rephandbok och där stod det att man inte fick använda syntetiskolja i lådan. Vad är det som gäller?
    SAAB 9000 CS -93 2.0i

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    jaha då fick man en tankeställare, kanske är dax att byta olja

    vad kan jag använda utan att behöva spola ur lådan?
    ska man byta något filter samtidigt som med motoroljan?
    är det lätt att göra själv på min bil?

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av lackare
    Läste i Haynes rephandbok och där stod det att man inte fick använda syntetiskolja i lådan. Vad är det som gäller?
    Det som nämns i Haynes är syntetiska motoroljor, inget bra! Det som Saab alltid rekommenderat och som rekommenderas i Haynes är en mineralolja 10w/30 & 10w/40. Däremot det vi snackar om är riktiga transmissionsoljor som är syntetiska, de har de rätt tillsatser och molekylkedja för att smörja en transmission och ge rätt "motstånd" om man uttrycker det så för synkringar osv. och pallar med trycket i drev utan att förlora sina egenskaper. Vanlig motorolja GL1 funkar i det flesta fall bra, väljer man att byta oljan till en "riktig" olja tycker jag man bör välja en GL4 olja, finns en hel massa att välja på. Jag rekommenderar en riktig transmissionsolja och byte av den regelbundet. Det tror jag är bra medicin för längre livslängd hos lådan.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Citat Ursprungligen postat av lackare
    Läste i Haynes rephandbok och där stod det att man inte fick använda syntetiskolja i lådan. Vad är det som gäller?
    Det som nämns i Haynes är syntetiska motoroljor, inget bra! Det som Saab alltid rekommenderat och som rekommenderas i Haynes är en mineralolja 10w/30 & 10w/40. Däremot det vi snackar om är riktiga transmissionsoljor som är syntetiska, de har de rätt tillsatser och molekylkedja för att smörja en transmission och ge rätt "motstånd" om man uttrycker det så för synkringar osv. och pallar med trycket i drev utan att förlora sina egenskaper. Vanlig motorolja GL1 funkar i det flesta fall bra, väljer man att byta oljan till en "riktig" olja tycker jag man bör välja en GL4 olja, finns en hel massa att välja på. Jag rekommenderar en riktig transmissionsolja och byte av den regelbundet. Det tror jag är bra medicin för längre livslängd hos lådan.
    Om dom pratar om motorolja i vxl-lådan i haynes då förstår jag att man bör undvika syntet. Det är väl som självklart att man slår i riktig vxl-låds olja. Även om dom är lie dyrare så är det bara 2,5 liter (ialla fall i min låda) som man behöver köpa och det är ju värt dom extra kronorna vid olje byte.
    SAAB 9000 CS -93 2.0i

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •