Sidan 14 av 44 FörstaFörsta ... 4121314151624 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 861

Ämne: Växellådsoljor

  1. #261
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Har en 9000 cs 2.0t -96 i behov av oljebyte, har redan bestämt mig för nån av QS oljorna men frågan är nu hur mycket jag behöver?

    Sladdade in på Micro för att köpa oljan och killen bakom disken knappade lite på sin dator och kom fram till att 6 liter skulle min låda svälja!?!
    Låter orimligt på gränsen till horribelt mycket, hoppades killen på att få sälja mycket eller går det verkligen 6 liter(!) olja i lådan?
    Skulle gissa på runt 2L. Bytte på min gamla 2.3i - låda från 92 tidigare. Finns ju ingen avtapp-plugg på dom lådorna så fick suga ur den gamla svart-blaskiga "oljan". Fick väl ur ~1.8L .
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #262
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    1,8L vid byte.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #263
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    ...haha jag var före !

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    1,8L vid byte.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #264
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av csan
    ...haha jag var före !

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    1,8L vid byte.
    Hehe, bara förtydligade ditt luddiga svar
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #265
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Har en 9000 cs 2.0t -96 i behov av oljebyte, har redan bestämt mig för nån av QS oljorna men frågan är nu hur mycket jag behöver?
    Skulle gissa på runt 2L. Bytte på min gamla 2.3i - låda från 92 tidigare. Finns ju ingen avtapp-plugg på dom lådorna så fick suga ur den gamla svart-blaskiga "oljan". Fick väl ur ~1.8L .
    Min är -96 så det finns både avtappningsplug och nivåplugg, men jag chansar på att 2 liter räcker då.
    Tack för svaret!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #266
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Har en 9000 cs 2.0t -96 i behov av oljebyte, har redan bestämt mig för nån av QS oljorna men frågan är nu hur mycket jag behöver?

    Sladdade in på Micro för att köpa oljan och killen bakom disken knappade lite på sin dator och kom fram till att 6 liter skulle min låda svälja!?!
    Låter orimligt på gränsen till horribelt mycket, hoppades killen på att få sälja mycket eller går det verkligen 6 liter(!) olja i lådan?
    Tom manuell låda = 1,8 liter
    Du får oftast inte i så mycket då det alltid ligger lite kvar, kolla i mäthållet och fyll på tills det är fullt
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #267
    Har läst hela tråden men vet fortfarande inte hur jag skall göra.

    Jag har köpt en 9-5 -00 2.0t som har gått 11000mil och är fullservad på saab, vxl oljan är inte bytt.
    Lådan känns jättebra förutom att 5an är lite trög att få ur.
    Har snackat med rätt många olika kunniga och okunniga.
    Saab säger att jag inte skall byta olja.

    Men det känns som att jag vill byta olja, särskilt eftersom jag tänkte trycka i ett steg 1 (350nm) i bilen.
    vilken olja skall jag ha?

    Olja som jag kan få tag i smidigt här i lund:

    Saab orginal mineral 131kr/l (behöver ej skölja)
    Saab Helsyntet "mtf0063" 52kr/l (behöver skölja)
    Quacker state quadralube 75w mineral 131kr/l(skölja???)
    Castrol SMX-s Syntet (behöver skölja)

    Pris et på oljan struntar jag i , men jag vill ha en låda som håller.
    9-5 se 2,0t kombi -00

  8. #268
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av 10mmmag
    Olja som jag kan få tag i smidigt här i lund:

    Saab orginal mineral 131kr/l (behöver ej skölja)
    Saab Helsyntet "mtf0063" 52kr/l (behöver skölja)
    Quacker state quadralube 75w mineral 131kr/l(skölja???)
    Castrol SMX-s Syntet (behöver skölja)

    Pris et på oljan struntar jag i , men jag vill ha en låda som håller.
    Vid 11000mil så borde ju inte oljan ha blivit så jättedålig ännu men jag skulle valt QS 75W.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #269
    Behöver jag skölja då? är det inte bättre att byta till helsyntet? kan problemet med 5an försvinna med ny olja??
    9-5 se 2,0t kombi -00

  10. #270
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av 10mmmag
    Behöver jag skölja då? är det inte bättre att byta till helsyntet? kan problemet med 5an försvinna med ny olja??
    Bättre att byta till helsyntet är det väl enbart om du bor långt upp i norr där det är -30 varje dag på vintern.
    QS oljorna är ju välbeprövade och ger riktigt lätta och fina växlingar, om din femma blir bättre av det är det nog ingen som kan svara på, testa och se annars måste du kanske justera växellänkaget eller i värsta fall renovera lådan för att få bort det.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #271
    Tack för tipset, jag kommer att hälla i QS quadralube 75w mineral då.
    Så rapporterar jag tillbaka hur lådan blir.
    9-5 se 2,0t kombi -00

  12. #272
    Jaha, det gick ju inte så bra! Hjälp!
    1.Pluggen ovanpå lådan satt för hårt, så jag rundade den invändiga skallen på den!

    2.Pluggen i botten kommer jag inte åt, jag får fixa nån extra kort 8mm insex, det är väl 8mm insex????

    3, nivåpluggen hittade jag inte trots jsg har en haynes bok!!

    Min motor har batteriet tvärställt över lådan oxå , det är en 2.0t -00
    Nån i lund-malmö trakten som har koll på detta , eller skall jag lämna bilen till en verkstad och säga åt dom att byta olja?
    Saab tyckte jag var en idiot som ville byta olja..

    Och nä jag e inte helt kass på att skruva, jag kan ialla fall byta motor olja och instrumentpanel, även om det är inte så mycket att skryta med!
    9-5 se 2,0t kombi -00

  13. #273
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Man får inte stå och dra hårt för hand utan måste banka i insex verktyget så långt det går och sedan slå runt det, undrar om det inte skulle vara lättast med en mutterdragare. Jag använde en hammare.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #274
    ok, bra tips, vad gör jag nu? Byter genom att pressa i från avtappnings hålet?
    Avtappningspluggen sitter på sidan längst ner på lådan, men det sitter en balk i vägen, så man har kanske 15-20mm mellan balken och pluggen!
    9-5 se 2,0t kombi -00

  15. #275
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    25
    Gjorde liknande opperation på min 9-5 nyligt. Fick samma respons från saab.

    Pluggarna var inte lätta att hitta. Nivåpluggen ser du inte om du inte vet vars den är. Sitter snett ovanför avtappningen, bakåt sett i bilens färdriktning. Sitter bakom en balk som går upp. Lättast är att känna sig fram.

    Jag sågade av en vanlig 8mm insex och drog på ett smalt rör för att få mer kraft, för kraft behövs det. Varje gång en plugg lossnade trodde jag nått gick sönder. Nivåpluggen var faktiskt lättast, då det var ganska lätta att få bra grepp och kraft att dra. La på insexa och rör nerifrån, sedan upp och armen ner i härligheten och slita. Använde samma avsågade insexa för påfyllningen för att komma så nära skallen som möjligt. Fick lossa nån större skruv för att skallen tog i min insexa. Hade medhjälpare som knackade på insexan, dels för att pluggen lättare skulle lossna men även för att inte insexan skulle glida ur (samma metod på alla 3 pluggar).

    Borde inte vara så svårt att fylla via nivåpluggen, bara en slang. Använd själv en trädgårdsslang som passade peffekt i hålet på växellådan och QS flaskan gick bra in i trädgårdsslangen.

    Lycka till!

  16. #276
    Tack så mycket för tipsen.
    Påfyllnads pluggen sitter snett under batteri och en stor låda med relän i , det ser annorlunda ut på nyare 2.0t or eller 2,3t.
    Skall prova igen när jag får tid, hur svårt är det att bara konstruera en låda med en vettig plug i botten , och en i toppen med en sticka på!!

    9-5 se 2,0t kombi -00

  17. #277
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Ett annat tips är att inte använda billiga insex verktyg. Använde bits från Harald Nyborg först vilket inte var någon höjdare.
    Köpte sedan en uppsättning av Biltemas dyrare verktyg och de funkade mycket bättre, drar t.ex. inte runt inuti skruven
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #278
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Har börjat få lite bekymmer med lådan i min bil, -04 9-5 2,3T/220 16.000 mil.
    Svårt, ibland omöjligt, att få i backen och övriga växlar kan också vara rejält tröga.
    Tänkte att ett oljebyta kanske hjälper, men är osäker på vilken olja jag ska änvända för bästa resultat. QS 2105 kanske? Eller ska jag satsa på SAAB MTF 0063?
    All makt åt Thengil!

  19. #279
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Har börjat få lite bekymmer med lådan i min bil, -04 9-5 2,3T/220 16.000 mil.
    Svårt, ibland omöjligt, att få i backen och övriga växlar kan också vara rejält tröga.
    Tänkte att ett oljebyta kanske hjälper, men är osäker på vilken olja jag ska änvända för bästa resultat. QS 2105 kanske? Eller ska jag satsa på SAAB MTF 0063?
    Du bör väl ha MTF redan från fabrik? Då kan det ju funka med MTF igen
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #280
    Hallå. 14 sidor om en massa olika Saabar. Jag skulle bara bli förvirrad om jag läste allt det. Vad ska jag lägga i för växellådsolja i min 9000 2.3T -92? Synkringar osv antas vara något slitna då den inte e helt lätt att lägga i 1:an.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •