Sidan 10 av 44 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 862

Ämne: Växellådsoljor

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    ....Eller ska man fortsätta köra med motoroljan och känna sig nöjd?
    Tycker jag du ska. Speciellt om det funkar tillfredsställande, varför rådda till det..?

    Laborerade själv för en tid sen med en -93 Aerolåda som hade lite trötta synkar, med olika oljor. Märkte iaf. INTE att nån skulle ha funkat BÄTTRE en just vanliga 10-30/40 motoroljan. Så det använder jag nog i framtiden med. Känns ju dessutom "säkrast".

  2. #182
    Har en Saab 9-5 Aero SC -04, 13000 mil och har ibland (bara ibland) lite bekymmer med att få i backen ordentligt. Den vill gärna kugga i och det låter nästan som att lamellarna ligger på. Detta gäller bara backen och inga övriga växlar.
    Kan det hjälpa med att byta växellådsolja och i så fall till vilken? Det är Saab´s röda original olja i idag och den är aldrig bytt (enligt han som har servat den i innan). Det är inga intervallsbyten på växellådsolja menar han på.

  3. #183
    Jovars, det är sjukt mycket tips här i tråden och väldans svårt att få fram att någon är "bäst". Jag har en saab 900 2.0t 95:a som rullat 23000mil. Special 2105 Quaker State eller Castrol SMX-S Castrol Växellådsolja. Helsyntet 75W/85 är dom två jag står och väljer mellan, någon om vet vart jag får tag på dom? Har försökt kolla runt lite på nätet men inte hittat något. Någon som vet priserna? Är det oljeplugg på min bil? Många frågor hoppas ni står ut //Andreas

  4. #184
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av andreas_j
    Jovars, det är sjukt mycket tips här i tråden och väldans svårt att få fram att någon är "bäst". Jag har en saab 900 2.0t 95:a som rullat 23000mil. Special 2105 Quaker State eller Castrol SMX-S Castrol Växellådsolja. Helsyntet 75W/85 är dom två jag står och väljer mellan, någon om vet vart jag får tag på dom? Har försökt kolla runt lite på nätet men inte hittat något. Någon som vet priserna? Är det oljeplugg på min bil? Många frågor hoppas ni står ut //Andreas
    ng900-95=mineralolja i lådan således bör du fortsätta köra på det.
    QS har bra mineralbaserade oljor.
    Castrol SMX-S är inget jag skulle sattsa på(samma olja som MTF0063)

    Ja du har pluggar för nivå,avtappning samt påfyllnad(insex)
    Dessa ser du genom att avlägsna vänster framhjul, påfyllnadspluggen hittar du på ovansidan av lådan, precis vid vajerlänkaget till lådan.

  5. #185
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av GreenTurtle
    Har en Saab 9-5 Aero SC -04, 13000 mil och har ibland (bara ibland) lite bekymmer med att få i backen ordentligt. Den vill gärna kugga i och det låter nästan som att lamellarna ligger på. Detta gäller bara backen och inga övriga växlar.
    Kan det hjälpa med att byta växellådsolja och i så fall till vilken? Det är Saab´s röda original olja i idag och den är aldrig bytt (enligt han som har servat den i innan). Det är inga intervallsbyten på växellådsolja menar han på.
    Testa att byta olja i lådan. Idioti att Saab inte har med växellådsoljebyten i serviceprogramet

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    256
    Vad kostar det hos saab att kirra ny olja i vxllådan då? eller ja hos verkstad iaf.
    Audi A4 allroad

  7. #187
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Ja du, säkert en tusenlapp + material

    Men oljan byter du själv, inga problem alls.

  8. #188
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    256
    Ofy fan, jo det kan man ju göra. Ingen brådska direkt.
    Ibland är det helt omöjligt att få i backen får rulla fram lite sen lägga i den då funkar det hur bra som helst. Går det att fixa på¨simpelt sätt eller?
    Audi A4 allroad

  9. #189
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Kan vara synkringen till backväxeln. Men ett oljebyte kan även det råda bort på ditt problem, testa!

  10. #190
    Vilken växellådsolja rekomenderar ni till min Saab 95 2.0t -03 med manuell växellåda? priset spelar mindre roll man vill ju ha det bästa ...

  11. #191
    Vilken växellådsolja rekomenderar ni till min Saab 95 2.0t -03 med manuell växellåda? priset spelar mindre roll man vill ju ha det bästa ...

  12. #192
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    En helsyntet av god kvalitet

  13. #193
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    Har en förstärkt 9000 låda med följande..
    * ny diff från en 98:a...
    * samtliga koniska rullager bytta till timken lager.
    * nya synkringar 1,2,3,4,5 + back till nyare modell
    * nya nav och brickor 1:an, 2:an, 3:an, 4:an
    * ny 5:e växel komplett med slutvxl
    * slutväxel 4.05 9-5 aero starkaste
    * modifierad ingående axel till nyare
    * stålhylsa mellan pinjonglager.
    * låsringar plus packningar.
    * modifierad hållare för pinjong, Ståldistans
    * Lådan ihopdragen med m8 utv inv m10 & m8

    vilken olja rekomenderas till den??

    har haft i någon redline olja en vit flaska.. men tänkte byta nu efter 200 mil..
    är lite trög växlad tycker jag :/
    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  14. #194
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Quakerstate Super Quadrolube 75W är en fin olja som ger mjuk låda även vintertid. Funkar bra även med din låda.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  15. #195
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_b
    Har en förstärkt 9000 låda med följande..
    * ny diff från en 98:a...
    * samtliga koniska rullager bytta till timken lager.
    * nya synkringar 1,2,3,4,5 + back till nyare modell
    * nya nav och brickor 1:an, 2:an, 3:an, 4:an
    * ny 5:e växel komplett med slutvxl
    * slutväxel 4.05 9-5 aero starkaste
    * modifierad ingående axel till nyare
    * stålhylsa mellan pinjonglager.
    * låsringar plus packningar.
    * modifierad hållare för pinjong, Ståldistans
    * Lådan ihopdragen med m8 utv inv m10 & m8

    vilken olja rekomenderas till den??

    har haft i någon redline olja en vit flaska.. men tänkte byta nu efter 200 mil..
    är lite trög växlad tycker jag :/
    mvh Jonas
    Vilken Redline är det??

    Möjligtvis så kanske en heavy lr light som har den tendensen iom olja behöver arbetstemp med denna olja & synkronisering. Kan vara lite trög i början men vem kör som en tok från skratch?? med kall motor & låda som då inte uppnått "rätt" arbetstemp.

    Det är dess egenskap detta beror på så jag tycker isåfall du byter till ultralight isåfall på vintern iom de tar längre tid för olja att uppnå dess arbetstemp. Handlar dock inte om att inte olja är dålig. Denna olja rekommenderar jag varmt.

    Rekommenderar inte att blanda med andra typer av vxllådsoljor.

    MVH

    En som jobbar på en växellådsfabrik

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  16. #196
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    alltså den är lite trög i början inte farligt alls och kör ju lugnt nu under vinter kan ju endå inte gasa då spinner det ju bara hehe.. men när den är lagom varm lådan då går det jätte lätt att växla sen om man gör nåhon fullgas acc på motorvägen och växlar ner till 4an och sen till 5an .. då sen när den är varmare lådan då går det trögare att växla..
    jag funderar på att byta till mineral en quakerstate olja.. va tror ni om det??
    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  17. #197
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_b
    alltså den är lite trög i början inte farligt alls och kör ju lugnt nu under vinter kan ju endå inte gasa då spinner det ju bara hehe.. men när den är lagom varm lådan då går det jätte lätt att växla sen om man gör nåhon fullgas acc på motorvägen och växlar ner till 4an och sen till 5an .. då sen när den är varmare lådan då går det trögare att växla..
    jag funderar på att byta till mineral en quakerstate olja.. va tror ni om det??
    mvh Jonas
    BYT INTE utan kör ultralight istället det skiljer en del i oljans egenskaper som kan sabba för dej.

    Vill du riskera detta??

    Kanske inte justerat länkaget heller riktigt??+

    vart med om detta otaliga ggr såå!!

    MVH

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  18. #198
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    vadå ultralight? haha nu fattar jag inte?? vadå så jag ska inte byta olja?? men tänkte ju byta nu när man har kört in lådan lite...

    Hur ska jag gå till väga??

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  19. #199
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    LÄS INFO ANG DENNA OLJAN

    http://www.redlineoil.com/products_gear ... egoryID=16

    MVH

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  20. #200
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    392
    Blev inte mycket klokare när man läste denna tråden.
    Jag har en saab 9000 2.0t 96'a.. tänkte byta olja i lådan nu.
    Ska jag köra på en 10-40 mineral olja?
    Varför inte köra med en "riktig" växellådsolja? förstår inte det riktigt.
    Är det ingen som vet vad som har hällts i från början från fabrik??
    Bilen har rullat snart 27000mil så den har ju fungerat bra om man säger så. Har dock lite problem med att lägga i 5'an när den är kall, så tänkte ett byte kanske kunde råda bot på detta.
    Bruksbil: Saab 9000 96'a 2.0ltt
    Busbil: Toyota Supra MKIV
    Länk till supran på garaget

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •