Sidan 5 av 43 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 858

Ämne: Växellådsoljor

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Hur fungar speedparts olja som "även passar till växellådor" ?

    http://www.speedparts.se/prod/kem_motorolja.shtml

    og900 t16 -90 19.000 mil på lådan.

    Känner att jag vill byta oljan fort innan knutan..

  2. #82
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej

    Har suttit och läst igenom tråden och tror att rekomendationen är att inte följa Saabs direktiv och byta till MTF 0063 då lådan är lagom insliten med ca 17k mil. Lådan är ju inte i nyskick längre men den har heller inga uppenbara fel.

    Om man nu inte skall hälla i MTF 0063 utan en annan helsyntetolja som gör lådan lättväxlad och framförallt förlänger livet på den vad skall man då hälla i?

    Jag skulle uppskatta om någon som inte är lika novis på detta område som jag själv sammanfattade denna tråd med exempelvis två lämpliga oljor till resp. växellådetyp (om nu inte alla kan rekomenderas samma olja) och kanske beroende på hur långt lådan gått t.ex. en hyffsat bra olja och en i toppskiktet, den bästa går ju inte att rekomendera eftersom alla har olika åsikter om detta.

    Bl.a. så har ju QS 2105, Red Line MTL, Super Qudralube Quaker State, Vanlig 10W-40 mineralolja m.fl. och man blir minst sagt snurrig i kolan
    Det är ju förmodligen bättre att byta till någelunda bra olja istället för den originaloljan man har i nu med okänd status än att inte byta alls eftersom man inte vet vad man skall köpa.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #83
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Hej

    Bl.a. så har ju Super Qudralube Quaker State, qs2105
    Den ska jag hälla i imorgon, bra eller dåligt?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  4. #84
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Den ska jag hälla i imorgon, bra eller dåligt?
    Efter att ha läst här, så verkar det framgå som ett bra val
    Testa och återkom gärna med resultat.


    Mvh

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Hejsan Alla

    Har suttit här nu och läst fram och tillbaka men blir inte riktigt klok på vilken olja jag ska välja. Som jag förstått hittils så ska jag inte välja MTF0063 på en äldre låda. Så min fråga är vilken olja?? hur mycket olja??

    Bilen: NG900 -94 med 7400mil på mätaren, steg3 preppad från SQR. Ska byta till viggenkoppling idag så behöver råd och hjälp snarast.

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  6. #86
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej Simon

    Jag förstår hur du känner när du behöver råd jag är i samma sits.
    Och eftersom detta forum saknar kloka gubbar som kan ge goda råd så får vi väl låta bli att byta olja eller .....


    Nån klok gubbe måste det väl ändå finnas? Jag tar gärna råd och skyller ingen om något som ändå händer förr eller senare skulle hända efter jag byter oljan, för innan lär den ju inte rasa för vemm byter olja i en rasad låda
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Solna
    Inlägg
    21
    Saab Aero Cab '01, 9000mil.
    Troligen aldrig bytt vxl olja i den. (jag har då aldrig gjort det, och om inte SAAB gör det, så är den inte bytt)

    Vad ska man pytsa i, blir helt enkelt galen på alla olika oljor som det skriv om här
    (är helt ny på vxl oljebyten)
    Vill bara vet vilken olja som skvätter omkring orginal i lådan, och vilken man skall byta till...

    Sen lite om hur man sköljer lådan?! OM det behövs d.v.s
    Sug ur all olja, släng i 1.5liter av den olja man SEDAN vill köra på, torrväxla lite (ej starta motor?!?!) och sen sug ur oljan igen?!
    bör detta göras 2ggr?
    Hur mycket olja rymmer vxl lådan i ovan nämda bil?!

    Mycket tacksam för svar, då jag skulle vilja byta innan riktiga sommaren drar igång, och bilen kommer rulla en hel del igen.

    // claymore

  8. #88
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828
    Jag hade som jag skrev tidigare hällt i Quaker State QuadraLube, qs2105 med lysande resultat. Att växla är som att föra en kniv i varmt smör och ibland undrar jag tom om det inte bara är en spak jag håller i handen.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  9. #89
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Mobil 1 20-50W (mineral) är det i den gröna nu, fungerar kanon.
    SMX-S (syntet) i den svarta, fungerar oxå kanon.
    Dessa rekommenderar jag fortfarande.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vettet/Husqvarna
    Inlägg
    21
    Jag har köpt motor- och växellådsolja till min Saab 900S -91. Den senare är en olja med viskositeten 80W-90, kvalitén API GL-5/MIL-L-2105D. Därtill har jag köpt något som heter STP Gearbox Additive, som består av mineralolja och zinkdialkylditiofosfat. Det senare används tydligen för att sänka friktionen mellan metalldelar, inblandningen av detta medel kommer att bli totalt 5%. Tre liter av oljan samt additivet kostade mig 187 kr på rätt ställe. Bilen har precis passerat 20.000 mil, och jag misstänker att det aldrig bytts någon olja i växellådan. Har köpt Mobil 1, 5W-50 till motorn, 4+1 liter för 448 kronor. Bilen har gått på Shell Helix 5W-40 (bytesintervall 1000 mil) sedan länge, och jag tänker inte köra på Biltemas motoroljor. Jag ska rapportera om hur växellådan är efter oljebytet. Om resultatet inte är tillfredsställande på växellådan så har jag råd att byta till en annan olja.

    Jag kommer att köra cirka 8 km innan jag är framme där jag ska byta oljan, och bilen står med motorvärmare i garaget. Kommer oljan i växellåda att ha hunnit bli någorlunda varm på den korta sträckan? Jag antar att den blir varmare av stadskörning än av motorvägskörning?
    MVH
    "GJ"

  11. #91
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Kloka gubbar och kloka gubbar?

    Det står väl ganska mycket klokt i tråden redan som den är?

    Betänk att det under en 9000:s livstid av tillverkaren ej anses behövligt att byta vxl-olja alls! OM man då vill byta så finns det ingen mirakelolja som försäkrar mot allehanda framtida haverier, men självklart sover man lite bättre med ny och fräsch olja även i lådan.

    9000 och det enkla sättet: Tappa ut och hinka i mineralolja enligt rekommendationer i tråden eller enl instruktionsbok: 10W-30 eller 10W-40 (motorolja).

    9000 the joxy way: Köp den dyraste tänkbara syntet-vxl-oljan, skölj ur lådan 2-3 gånger enl instruktioner i tråden och fyll till sist på så det flyter ut i jämn ström och sätt sedan på korken.

    Övriga modeller the easy way: Hinka i det som står i instr.boken.

    Det finns inga mirakel. Frisk olja = bra, trött olja = mindre bra.

    Och skicka för tusan inte efter en oljeburk från andra sidan jordklotet när det finns i närmsta biltillbehörsaffär.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vettet/Husqvarna
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Betänk att det under en 9000:s livstid av tillverkaren ej anses behövligt att byta vxl-olja alls!
    Tycker du samma sak om bilar som inte har bytesintervall på ATF-oljan i automaten, eller som försöker ha 3.000 mil på motoroljan? Jag har träffat ett antal s.k. entusiaster [iallafall av att montera så stora kjolar och vingar som möjligt] av og900 som med en dåres envishet hävdar att "oljan i lådan SKA man inte byta". När blev det skadligt att byta till ny och fräsch olja? Det påminner lite om myterna kring syntetoljors "farlighet"/"oduglighet".
    MVH
    "GJ"

  13. #93
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Vi har haft VAG-bilar på jobbet som saknat avtappninsplugg - i automatlådor!

    Vad jag menar är att några tycks drabbas av ohemult stor villrådighet när det gäller olja i växellådan, liksom ibland inträffar i trådar om motorolja. Det finns inga profetens mirakeltips "Endast denna olja ska du ha i din bil och ingen annan jämte den!" som gör att all framtida olycka undvikes. Byt till samma oljetyp av välkänd tillverkare som satt från fabrik så är allt frid och fröjd för de allra flesta. Det fåtal med extrema krav får allt experimentera själva.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #94
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vettet/Husqvarna
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Vi har haft VAG-bilar på jobbet som saknat avtappninsplugg - i automatlådor!
    Inte för att vara en motvalskärring, men det är faktiskt inte nödvändigt om det finns en oljekylare. Tyvärr är det inte många som förstår hur lätt det ofta är att byta olja i en automatlåda med oljekylare på, och man läser ständigt om folk som sliter sitt hår efter att de "dragit pluggen" och upptäcker att en avsevärt mindre mängd olja än vad lådan rymmer, kommer ut. Det enda man åstadkommer med detta förfarande är att skapa en jobbig luftficka. Proceduren är likartad på alla bilar jag varit i kontakt med, från Citröen till SAAB. Det brukar vara relativt lätt att lokalisera rören som kommer från växellådan och går till oljekylaren. Därefter lossar man på returledningen och monterar en klar 3/8" plastslang (eller vad man finner passar och håller tätt). En liten slangklämma är inte dumt för att hålla kvar plastslangen...

    Upp med drivhjulen från marken (bilen på pallbockar), in med en medhjälpare bakom ratten som kan stänga av motorn tillräckligt snabbt samt hantera växelspaken. Ta upp oljestickan för automatlådeoljan och montera en tratt i påfyllningsröret, om inte ett separat sådant rör finnes. Den transparenta slangens andra ände förs lämpligen ner i en större dunk som man ställer på garagegolvet. Se till att det finns lite marginaler så att slangen får göra en böj neråt innan den går över motorrumskanten, annars kan det bli svårt att se luftbubblorna i oljan samt när det bara kommer ren olja. Det är nu dags att starta motorn. Be därefter medhjälparen att lägga i D[rive]-läget, och låt motorn gå på tomgång medan den gamla oljan flödar ur returen, genom plastslangen och ner i dunken. När du ser luftbubblor i slangen så är det dags att stänga av motorn omedelbart. Drivhjulen ska alltså snurra medan oljebytet pågår, låt motorn gå på tomgång endast. Motorn startas inte på nytt förrän EFTER att ny olja fyllts på igen, men det är väl rätt självklart.

    Be även medhjälparen att trycka på bromspedalen efter att motorn stannats, annars kommer det låta otäckt och tråkigt när densamme lägger i P[ark]-läget med snurrande hjul för att kunna starta motorn nästa gång (chansen för att de tar P/N är ungefär 50/50). Givetvis är det också för att jag personligen ogillar tanken på automatlådor som snurrar utan oljetryck. Beroende på oljemängden i automatlådan så har nu en viss mängd gammal ATF-olja kommit ut. Fyll på ny olja i påfyllningsröret. Här underlättar det om dunken eller kärlet för den gamla oljan har en gradering, då man med gott samvete fyller på den mängd som pumpats ut. Det är inte kritiskt om inte exakt samma oljemängd som pumpats ut fylls på innan motorn startas för nästa cykel, här kan man använda huvudet och höfta lite. Egentligen kan man fylla tills det är uppe i tratten medan man håller på och pumpar ut den gamla oljan.

    Med en bra manual så har man den exakta oljemängden som ryms i lådan, och kan då relativt enkelt uppskatta när tillräckligt mycket olja bytts. Jag har dock inte sett en bil med oljebytesdags på ATF-oljan där det inte går att se skillnad på gammal och ny olja. Jag brukar "slösa" lite och låta ytterligare någon liter fräsch olja passera genom lådan, även efter det att den som kommer ut är ny olja. En amatör med fullgott färgseende klarar utan vidare uppgiften att se när det kommer ut ny olja. Första gången jag gjorde detta var på en Volvo 744 GLT -91, med ovana händer och osäkra kunskaper tog detta ca 20 minuter (plus sanering av oljespill). Det är onödigt att kasta bort 1.000-1.500 kronor som märkesverkstäderna tar för att "spola" lådan. Är man dessutom rädd om oljekylrören så är det oftast inga problem att återmontera dem. Även om det oftast är billigt att köpa nya original så kan det vara lite bökigt att byta dem, speciellt i framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor. Naturligtvis skriver jag detta i egenskap av glad amatör, men vissa serviceåtgärder är enklare än vad somliga [läs: märkesverkstaden] vill påskina. Lyckligtvis finns det folk på märkesverkstäderna som är hjälpsamma utan att ta betalt för det. Det var mest för att jag efter ett lååångt (säkert 25 minuter) telefonsamtal med en mekaniker som tålmodigt förklarade hur jag skulle gå tillväga, vågade ge mig på jobbet själv första gången. Bra verkstäder växer tyvärr inte på träd...

    Jag kan ha missat något, och jag tar givetvis inget ansvar för att proceduren jag beskrivit ovan är korrekt.
    MVH
    "GJ"

  15. #95
    Guest
    Här var det många bud om kakan så jag vågar inte dra några egna slutsatser. Vilken V-olja ska jag köra på som har en 9-3 Aero -01 med 270 havremopeder i och som jag piskar rätt så hårt och framför allt behöver jag byta oljan? Bilen har nu traskat knappt 6000 mil och den trimmades för ca 500 mil sedan.
    Tillägg: behöver man skölja lådan dessutom?

  16. #96
    Guest
    Här var det dålig fart, är det inga av växellåde gurusarna som är vakna som kan ge mig ett tipps? Jag har läst hela tråden men är fortfarande osäker på vad jag ska välja!

  17. #97
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Jag hade som jag skrev tidigare hällt i Quaker State QuadraLube, qs2105 med lysande resultat. Att växla är som att föra en kniv i varmt smör och ibland undrar jag tom om det inte bara är en spak jag håller i handen.
    Ja du Wis

    Jag förstår hur du känner då jag har liknande spec på min maskin men kör lite mer gubbigt och lådan har ca 18k mil på livslängden varav 4k trimmat och kände tillslut att nåt måste göras så jag har beställt QS 2105 och väntar på att få den så kan jag också rapportera hur det blev efter bytet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #98
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Jag hade som jag skrev tidigare hällt i Quaker State QuadraLube, qs2105 med lysande resultat. Att växla är som att föra en kniv i varmt smör och ibland undrar jag tom om det inte bara är en spak jag håller i handen.
    Ja du Wis

    Jag förstår hur du känner då jag har liknande spec på min maskin men kör lite mer gubbigt och lådan har ca 18k mil på livslängden varav 4k trimmat och kände tillslut att nåt måste göras så jag har beställt QS 2105 och väntar på att få den så kan jag också rapportera hur det blev efter bytet.
    Jag har gått och grunnat på detta ett par dagar nu.. tänkte redovisa mina tankar och se hur ni andra resonerar.

    Mig veterligen så har Saab haft problem med sina växellådor vilket är känt av allmänheten. Borde man inte då på sina nyare modeller göra allt som står i ens makt för att öka livslängden på sina lådor genom ett sånt enkelt ingrepp som att nyleverera bilen med bästa möjliga olja? Ingenjörerna på Saab är ju inte bakom flötet direkt. Så summan av kademumman skulle då vara att lämligaste olja skulle vara samma som saab levererade bilen med - ELLER?

  19. #99
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vettet/Husqvarna
    Inlägg
    21
    Ingenjörerna på Saab är ju inte bakom flötet direkt.
    Nej, kanske inte - men de hade en budget. SAAB's ekonomer var antagligen alla medlemmar i TFF. Resonemanget om att SAAB skulle "välja bästa möjliga [godtycklig del]" är antagligen lika sant som att "[godtycklig hackad och malen charkprodukt] bara innehåller de finaste ingredienser"; anar jag en smula Trollhätte-romantik? Många liknande exempel finns. Idag är bilarna byggda för att gå sönder, det är upp till ägaren att fördröja det oundvikliga i det längsta. Jag har själv bytt till en växellådsolja med viskositeten 80W-90, och nu är lådan riktigt trevlig igen, trots att brorsan var övertygad om att den skulle vara segväxlad och hemsk. Klarar t.o.m. riktigt snabba växlingar nu, bilen är en 900S -91. Blir intressant att se hur den funkar i vinter (om jag har kvar bilen då).

    Wiz, din 9-3 Aero levererades antagligen med en delsyntetisk 10W-40 och boken anger antagligen att det är lååånga serviceintervall (20.000 Km?). Kör du så nu också? Om inte; varför det? "Har SAAB sagt det så är det ju så"? Byt du till QS 2105 med gott samvete.

    Min går på växellådsolja (ej att förväxla med bakaxeloljan) från Biltema, 30 kr/litern. Klart bättre än det tunna motoroljeslabb som antagligen hängt med 20.363 mil. Hade jag haft en finare bil än det gamla skrälle jag har, så hade jag antagligen köpt QS 2105 (mest för känslan såklart). Jag tyckte dock att jag kunde göra något roligt för 200 kr istället (t.ex. ett par rejäla burnout's), istället för att ge skroten en finare olja att tappa av till återvinningen.
    MVH
    "GJ"

  20. #100
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Dennis EBB
    .... Special 2105 Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 75W/90. API GL 4.EP
    och Super Qudralube Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Mineral 75W. Ger lättväxlad låda.API GL 5. EP ....
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Det där med QS 2105 egentligen? Inte lätt att hitta hos http://www.quakerstate.se/# själva.

    Som jag fattar det finns det flera oljor som uppfyller vissa normer, exempelvis MIL-L-2105D eller US MIL-PRF-2105D.
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Jag hade som jag skrev tidigare hällt i Quaker State QuadraLube, qs2105 med lysande resultat. Att växla är som att föra en kniv i varmt smör och ibland undrar jag tom om det inte bara är en spak jag håller i handen.
    Jag beställde QS 2105 hos AD Center/Johanssons bildelar i Eskilstuna och efter lite letande så sa han att det kommer hem nästa vecka.
    När jag fick hem oljan blev jag mycket fundersam, speciellt med tanke på cedetes inlägg.
    Detta är vad jag fick när jag ville ha Special 2105
    Den undre bilden är från baksidan av flaskan och där står alla specar oljan uppfyller. bl.a. MIL-L-2105 A/B/C/D/E






    http://www.quakerstate.se/transmission.asp


    Spec på Quadrolube <LÄNK>
    Jag har även hittat svenskt produktinformationsblad på "Rätt olja" finns <LÄNK>

    Ni som hällt i rätt olja, dvs Special 2105, hur så flaskan ut och vad köpte ni den?

    Jag fick dessutom pröjsa 110:-/litern för quadraluben

    Min följdfråga blir genast:
    Vilken av dessa är mest lämplig att hälla i för att få en lättväxlad låda som rullat många mil
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-09-02 klockan 21:26. Anledning: Nya bilder + ny länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •