Sidan 3 av 43 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 858

Ämne: Växellådsoljor

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    152
    Kanske risk att man blir missad i en sån här "gammal" tråd.. Hoppas det fortfarande kollar folk i tråden trots den är klistrad.

    Jag har en 900 SET Talladega. Chippad till c:a 230. Gått 9300mil
    Fick oxå en tankeställare när jag läste denna tråden. Skulle tro att det är samma olja som vart i hela tiden.
    Vad är det för olja i nu? Om det är från fabrik..

    Läste Dennis sida där han rekommenderar oljor. Om jag har fattat det hela rätt måste jag kunna använda te.x:

    * Super QudraLube, Mineral 75W, API GL5 EP
    * High Performance, Quaker State, Mineral 80W-90, LS-EP API GL5

    Då det är mineral slipper jag skölja då?

    Måste man suga ur oljan på den lådan oxå? Eller finns det plugg?
    Hur mycket olja ska det vara i lådan?

    //Andreas
    *****************
    NG900 2.0 SET Talladega -97

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Kan man rent generellt säga att ifall man har en helt ok vxl-låda så håller den bättre samt får ett längre liv ifall man använder en riktig växellådsolja typ mineral 75W/90 API GL 4/5 jämfört med ifall man fortsatt använda motorolja ala 10W/40 mineral?

    Eller har det ingen betydelse sålänge som man byter olja och ser till att den är fräsch.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #43
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Har en og9-3 Aero -02 (manuell vxl.låda ) som jag tänkte byta växellådeolja på...

    Vilken sort rekomenderar ni? Behöver man skölja ur innan med den sorten? Isåfall hur många gånger?

    Vart köper man den fall det inte saab org. , hur mycke kostar den ca.?

    M.v.h. Andreas J

  4. #44
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Har en og9-3 Aero -02 (manuell vxl.låda ) som jag tänkte byta växellådeolja på...

    Vilken sort rekomenderar ni? Behöver man skölja ur innan med den sorten? Isåfall hur många gånger?

    Vart köper man den fall det inte saab org. , hur mycke kostar den ca.?

    M.v.h. Andreas J
    Ingen som känner för att svara

  5. #45
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Är det inte samma olja i växellådan som i differentialen på og900 5-vxl? På de bilder (har ingen lös låda att titta på tyvärr) jag sett på växellådan ser det ut som kanaler i mellan, dvs samma olja. Men i Castrols rekomendationstabell verkar det vara separat. Haynes säger inget om separat smörjning.

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Det är samma olja i dom manuella men om jag har rätt för mig så är det skilda på automaterna....
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183
    Tja!

    Har nyss bytat en bustning i vänstra delen av diffen, och tänkte samtidigt fylla på oljan.

    Nu häldes vanlig 10w-30 motor olja på.

    Men bilen(SAAB 900 -94) har i detta fallet gått 19 000 mil, och jag vill bevara växellådan väl jag kan(har inte blvit bytade eller renoverad).

    Vad bör jag ha för olja om jag vill att den ska hålla så länge som möjligt?

    //Jimmy

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Kör med 900 OG och de flesta rekommenderar att man kör med 2105 oljan. Borde det inte vara bättre att köra på en High Performance GL 5, 80-90. Det kanske blir för trögt med 85-140. En högre GL siffra borde innebära bättre livslängd på lådan såvida det inte påverkar gulmetallerna (synkringarna).

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    52

    Olja i Aero -88

    Funkar Castrol Ep80 olja bra i og 900 t16 aero?

    Eller finns det någon annan bra rekomendation?

  10. #50
    Jag dippade i Castrol GX5 som var jag fattat det som en syntetisk motorolja 10/40 utan någon växellåds rekomendation. Han på Mekonomen sa att man kan köra den. Har han fel?? esfl får jag tippa ut den snabbt.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  11. #51

    Vad mer exakt innebär en sköljning av växellådan

    Vid byte till vissa transmissionsoljor ska tydligen lådan sköljas. Betyder det att man tömmer lådan, häller i en liter, väntar lite, för att sedan tömma den igen. Eller ska man ta en lugn tur runt kvarteret vid varje sköljning. Då man tydligen ska skölja med 1 liter och lådan rymmer 2.5 lite så kör man ju isf med för lite olja...
    Saab 9000 Classic -98 -225hk

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Det är samma olja i dom manuella men om jag har rätt för mig så är det skilda på automaterna....
    I automatlådorna är det inte olja, det är hydraulvätska vilket är en helt annak sak
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    895
    Jag funderar på att byta växellådsolja i min 9000.
    Lådan kommer från -90, är det mineralolja som gäller då?
    Vilken isåfall?
    Audi 80 Quattro

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Jag har hört att till de lådor som skall ha 10W30 så rekomenderas Redline 70W80 växellådsolja, vilken skall vara specialgjord för saab lådor. Någon kommentar till det..?
    /Mikael #3277

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Det är snart dags att montera tillbaka motor och växellåda i min brors 900 2,0 T (240 hk) -1995. Då undrar jag nu vilken växellådsolja vi ska satsa på. Vad jag har läst så var det mineralhaltig motorolja i växellådorna fram tom 1996, sedan syntetisk. Dock är jag ändå inte säker på vad som är i brors låda. Hans bil var från början en halvautomat (sensonic heter det väl?) men är nu en helmanuell. Kopplingen är av hydralisk typ som jag tror kom 1998. Så då är ju frågan: byttes hela växellådan eller byggdes den ursprungliga om till manuell koppling? Är det motorolja eller syntetisk växellådsolja i?

    Växellådan har distinkta lägen och skrapar aldrig, den känns helt enkelt som ny, så vi vill ju inte sabba den med fel olja...

    Om vi nu ska byta från mineral till syntet, hur sköljer vi, eller som frågats tidigare:
    Citat Ursprungligen postat av Sabbath_Hornblower
    Vid byte till vissa transmissionsoljor ska tydligen lådan sköljas. Betyder det att man tömmer lådan, häller i en liter, väntar lite, för att sedan tömma den igen. Eller ska man ta en lugn tur runt kvarteret vid varje sköljning. Då man tydligen ska skölja med 1 liter och lådan rymmer 2.5 lite så kör man ju isf med för lite olja...
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  16. #56
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    En beprövad olja som funkar fint vid busig körning är QS 2105. Många kör med denna och är nöjda. För riktigt snabba växlingar vid höga varv är QS 80w/90 att föredra då denna är lite segare och mer synkvänlig. Funkar inget vidare på vitern dock..

    Annars är Mobil1 0w/40 mineral motorolja en fin olja som oxo funkar bra.
    Saabs orginalolja MTF0063 skulle jag inte våga stoppa i en låda som inte är garanterat fräch i synkarna, knappt ens då..

    Är du osäker på vilken olja du har i lådan skall du skölja den vid byte. Gör enligt följande:

    1. Töm gammla oljan
    2.Fyll på 1.5l av den nya oljan.
    3. Lyft bilen så framhjulen hänger i luften
    4. torrkör en stund på lite olika växlar, försiktigt.
    5. Töm ut oljan och upprepa pukt 2 och 4.
    6. Töm oljan. Fyll lådan med nya oljan, tuta och kör.

    1 användare gillar detta inlägg


    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #57
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Borde inte Saabmekarna känna till om MTF 0063 inte är så vettigt att hälla i en låda som gått 21k mil?
    Tydligen inte...... Är absolut inte att rekomendera.

    Jag jorde samma operation på min låda som gått ca 20.000 mil. Denna kändes fin i synkarna, men jag ville ha fräsh olja i lådan.

    Resultatet: Lådan kändes kanonfin vid normal körning. Tog dock någon vecka eller två så var synk. på treans växel helt kaputt..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011
    Citat Ursprungligen postat av 900aero84
    Jag har hört att till de lådor som skall ha 10W30 så rekomenderas Redline 70W80 växellådsolja, vilken skall vara specialgjord för saab lådor. Någon kommentar till det..?
    stämmer bra red line 70w80 MTL GL 4 2.5-3.0 liter har precis kollat upp det med åtf. har hört att den ska innehålla teflon spån som ska hålla dreven ifrån varran för bättre verkan å mindre slitage. den kostar 175kr litern, ska ha den i min låda tänkte ja og 900 t16 88, den va väl helsyntetisk har ja för mig.

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Gött, då bli de sån i min 9k...
    /Mikael #3277

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    895
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av 900aero84
    Jag har hört att till de lådor som skall ha 10W30 så rekomenderas Redline 70W80 växellådsolja, vilken skall vara specialgjord för saab lådor. Någon kommentar till det..?
    stämmer bra red line 70w80 MTL GL 4 2.5-3.0 liter har precis kollat upp det med åtf. har hört att den ska innehålla teflon spån som ska hålla dreven ifrån varran för bättre verkan å mindre slitage. den kostar 175kr litern, ska ha den i min låda tänkte ja og 900 t16 88, den va väl helsyntetisk har ja för mig.
    Man får väl inte ha syntetolja i sånna gammla lådor?
    Audi 80 Quattro

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •