Sidan 39 av 44 FörstaFörsta ... 293738394041 ... SistaSista
Resultat 761 till 780 av 861

Ämne: Växellådsoljor

  1. #761
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Då skiter jag i Swedol. Hitta tillslut billig Mobil 3309 på Amazon, 12 l för 650kr vilket är mer än överkomligt. Så problem = löst.

  2. #762
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    När du testkör bilen innan köp, se till att den växlar snällt mellan alla växlar utan att "slira" mellan växlarna (speciellt 2-3 har jag för mig haft problem, att den varvar upp nån sekund som i friläge) eller klonka när man lägger i N-P-R-D osv... Dom ska växla rätt mjukt tror jag, men den är ganska snabb med lockup, och om jag fattat rätt är 2an bandbromsat, medan övriga har lameller, jag tror den växlar lite råare på låga växlar, och låter bli lockupen när den är kall, så kör från kall till varm och den ska kännas bra både och så att säga... lycka till!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #763
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    När du testkör bilen innan köp, se till att den växlar snällt mellan alla växlar utan att "slira" mellan växlarna (speciellt 2-3 har jag för mig haft problem, att den varvar upp nån sekund som i friläge) eller klonka när man lägger i N-P-R-D osv... Dom ska växla rätt mjukt tror jag, men den är ganska snabb med lockup, och om jag fattat rätt är 2an bandbromsat, medan övriga har lameller, jag tror den växlar lite råare på låga växlar, och låter bli lockupen när den är kall, så kör från kall till varm och den ska kännas bra både och så att säga... lycka till!
    Ajjemen, blir en länge tur isf om jag ska köpa den.

  4. #764
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 046
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    En syntetisk olja är raffinerad på ett helt annat sätt än en mineralolja vilket ger längre och mer exakta kolvätekedjor och mycket mer kontroll på oljans egenskaper.
    För att göra en syntetolja från en mineralolja skulle du behöva bryta ner oljan till råolja igen och raffinera om den. Finns absolut ingen anledning att någon skulle göra det då slutresultatet troligtvis skulle kosta några hundratusen kronor litern och funka lite sådär halvbra.

    3309 är en mineralolja med additiv, den är inte på något vis en syntetolja.
    Är ingen oljeguru så det är säkert så, men oavsett om det är en syntet lr mineral så ska det vara 3309 i 5petade lådan och man bör undvika andra multi oljor även om klassningen finns med.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #765
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej,

    Har försökt att bläddra igenom tråden, samt sökt, men känner mig ändå osäker på vilken olja jag skall införskaffa till min 9-3 SC 2,0t Biopower årsmodell 2010 med 6-växlad manuell.

    Jag är sugen på Red Line Oil, men den är så dyr. Finns det något billigare fast som ändå håller många gånger högre kvalitet än originaloljan?

    Tack på förhand.

  6. #766
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Som vanligt så får man vad man betalar för. Vill du ha en bra olja så kostar det.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-22 klockan 16:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #767
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HanDenDär Visa inlägg
    Hej,

    Har försökt att bläddra igenom tråden, samt sökt, men känner mig ändå osäker på vilken olja jag skall införskaffa till min 9-3 SC 2,0t Biopower årsmodell 2010 med 6-växlad manuell.

    Jag är sugen på Red Line Oil, men den är så dyr. Finns det något billigare fast som ändå håller många gånger högre kvalitet än originaloljan?

    Tack på förhand.
    Vad hade ni valt av följande två alternativ:

    1.
    Köp originalväxellådsolja: https://www.maptunparts.se/olja-vats...1994-2010.html
    6 st flaskor á 82 kr = 492 kr.
    Skölja två gånger, tappa i tredje gången med originalolja.

    2.
    Köpa Red Line Oil: https://www.maptunparts.se/olja-vats...solja-mtl.html
    4 st flaskor á 255 kr = 1020 kr.
    Skölja en gång, fylla på en andra gång med Red Line Oil.

    Skall tilläggas att bilen rullar med originaleffekten, kanske skall chippa den inom en snar framtid, men inte mer än så.
    1an och 2an kan bråka lite genom att vara sega att få i, speciellt när den är kall.

    Nå vilket alternativ hade ni valt?

  8. #768
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag valde alternativ 2 till min, fast med dubbla sköljningar.
    Har aldrig ångrat det.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-22 klockan 16:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #769
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Jag har bytt till Motul växellådsolja och är mycket nöjd med resultatet.
    Heter Motylgear 75W80

    Har även gått över till Motul när det gäller motorolja.
    Nabil

  10. #770
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Mycket märklig tråd det här. Saab rek Dextron Vl till min saab 9-5 -02 och till betydligt fler antar jag, men här läser man mest om Red Line olja... och är det inte den så är det MTF0063 som är en ännu äldre olja än Dextron Vl. Finns det ingen som har valt Dextron Vl och som är nöjda med den, förutom en del på forum i USA? Hur kam man rekommendera något annat än denna om man inte ens provat den?

  11. #771
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Finns det ingen som har valt Dextron Vl och som är nöjda med den, förutom en del på forum i USA? Hur kam man rekommendera något annat än denna om man inte ens provat den?
    Jag har testat, och det slutade med rasad växellåda.

    Dextron VI utvecklades för automatlådor. Om du läser i manualen till lite äldre bilar står det ungefär "manuell låda kan i nödfall fyllas med olja för automatlåda, men bör sedan bytas vid första möjliga tillfälle" Att Saab numera vill påtvinga Dextron VI på oss som kör manuell låda tror jag är att de inte vill lagerhålla så många produkter och har därför slutat sälja MTF0063, som egentligen är det bättre valet.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-22 klockan 15:25.

  12. #772
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Mycket märklig tråd det här. Saab rek Dextron Vl till min saab 9-5 -02 och till betydligt fler antar jag, men här läser man mest om Red Line olja... och är det inte den så är det MTF0063 som är en ännu äldre olja än Dextron Vl. Finns det ingen som har valt Dextron Vl och som är nöjda med den, förutom en del på forum i USA? Hur kam man rekommendera något annat än denna om man inte ens provat den?
    Dextron VI är en specifikation.
    Red Line är en tillverkare.
    MTF0063 är en olja.

    Du försöker jämföra äpplen, tomater och sockerbitar...typ.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #773
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Skall man prata Red Line som alternativ till MTF0063 så är det väl Red Line MTL

    För det finns andra alternativ från Red Line som inte bör jämföras med MTF0063

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #774
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Jag är medveten om att jag uttryckte mig lite knepigt, rcy, men jag tror att budskapet gick fram. Jag väljer nog äpplen...

    Brisse, är du helt säker på att det var oljan och att du gjorde allt enligt boken? Berätta lite mer, hur kändes det direkt efter, hur rasade den etc.

    Om denna skepsis är befogad så går jag väl på MTL0063 som Saab i Kungsbacka säljer för 70kr/lit tror jag. Växellådan är väl ok men kunde vara bättre. Har läst att många lådor blir bättre genom att byta till samma MTL0063. Antar att ingen här testar att pytsa i någon tillsats...

  15. #775
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    MTF0063 är ett bra val som hjälpt många liksom Red Line MTL och det finns viss prisskillnad
    Börja med den och se om du är nöjd.

    Tillsatser bör du undvika, det som behövs finns redan i oljan, bakgrunden finns bl.a. i denna tråd. Trevlig läsning

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #776
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Brisse, är du helt säker på att det var oljan och att du gjorde allt enligt boken? Berätta lite mer, hur kändes det direkt efter, hur rasade den etc.
    Nej, jag kan inte vara helt säker, och det var en gammal låda som varit med i nästan 16 000 mil på en trimmad bil. Dock så kom raset inom några månader efter att jag fyllde den med Dextron VI i brist på annan olja, så jag misstänker att oljan var delaktig i raset. Innan körde jag MTF0063, och det gör jag även nu i min nya låda. Den gamla lådan var så illa tilltygad att den slängdes i Stenas metallskrot.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #777
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Om denna skepsis är befogad så går jag väl på MTL0063 som Saab i Kungsbacka säljer för 70kr/lit tror jag. Växellådan är väl ok men kunde vara bättre. Har läst att många lådor blir bättre genom att byta till samma MTL0063. Antar att ingen här testar att pytsa i någon tillsats...
    Nu är det ju inte "samma" MTF0063, utan ny, fräsch olja.
    Att så många biltillverkare inte har något bytesintervall för växellådsoljan anser jag vara totalt vansinne. Givetvis är en helt ny MTF0063 magnituder bättre på att göra sitt jobb än en MTF0063 som konstant har misshandlats i en växellåda i tiotals år och tiotusentals mil.

    Kör du din bil helt original och ingen extravagant körning eller liknande "icke normala" företeelser så skulle jag hålla mig till MTF0063. Den oljan är vältestad och beprövad och inte känd för att framkalla eller orsaka några fel.

    Är din bil trimmad eller på annat vis utsätts för påfrestningar som man kanske inte normalt räknar med, då skulle jag se mig om efter en olja anpassad för detta, exempelvis Red Line's MTL eller kanske till och med Shockproof. Svindyra oljor, javisst, men som så ofta är fallet så får man vad man betalar för. Jämfört med en havererad växellåda är dom ändå billiga.

    Tillsatser ger jag inte mycket för.
    Dom dyrare oljorna har redan dessa tillsatser (därav priset) eller så behöver dom dom inte då oljan i sig redan har dom egenskaper som behövs.
    Dom billigare oljorna är oftast sämre oljor så att göra dom bättre genom att hälla i tillsatser ger oftast samma pris som att direkt gå på dom dyrare oljorna. Skillnaden är att du i grund och botten fortfarande har en dålig olja, om än med vissa egenskaper förbättrade med hjälp av tillsatser.

    Personligen kör jag med Red Line's MTL. När jag köpte min 9-3 var jag helt på det klara med att ett växellådsbyte var nära förestående. Växlar var svåra att få både i och ur, den skrapade illa och tjöt vid belastning. Jag fick tipset att innan jag gjorde något annat så prova att byta till Red Line, och med stor skepsis så gjorde jag det.
    Samma växellåda sitter fortfarande i bilen, 5 år och 10.000 mil senare, och den växlar som en dröm helt utan missljud, trots hårdhänt behandling och över 300 hästar i motorn.
    Numera byter jag aldrig till något annat än Red Line.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rcy den 2016-03-22 klockan 17:41.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #778
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tack för info rcy. Antar att du har manuell låda även om det kanske inte är någon skillnad på rek för aut. Hade du GM MTL0063 i din låda också, från början?
    Ja det var ju verkligen en chansning att lägga ett antal hundralappar på en låda som verkligen låter som om den var slut...
    Vad gäller kostnad och tillsatser så blir det väl ändå betydligt dyrare med REDline och minst en sköljning, fast om ingen har någon erfarenhet av tillsatser så är det ju ändå lite för chansartat. Det slår mig nu att jag hade en gammal 900 turbo, tror det var en -82 som jag pytsade i något väldigt lättflytande som faktiskt gjorde den helt ok från att ha varit lite "taggig".

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #779
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Notera att oljan Saab använde heter MTF0063 inte MTL0063
    Den infördes 1 januari 2002 från växellådsnummer V35479

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #780
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    fast om ingen har någon erfarenhet av tillsatser så är det ju ändå lite för chansartat
    Mixtra aldrig med tillsatser på egen hand. Du vet inte vad resultatet blir. Har du otur så krockar det med någon annan tillsats som redan finns i oljan. De tillsatser som behövs finns redan färdigblandat i oljan när du köper den, och då är det rätt typer av tillsatser, och rätt mängd av varje tillsats.

    2 användare gillar detta inlägg



Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •