Sidan 15 av 44 FörstaFörsta ... 5131415161725 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 861

Ämne: Växellådsoljor

  1. #281
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    Hallå. 14 sidor om en massa olika Saabar. Jag skulle bara bli förvirrad om jag läste allt det. Vad ska jag lägga i för växellådsolja i min 9000 2.3T -92? Synkringar osv antas vara något slitna då den inte e helt lätt att lägga i 1:an.
    QuakerState 75W rekomenderas varmt, funkar även bra på vintern till skilnad från de tjockare oljorna
    ///Mackanized
    Tillbaka

  2. #282
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Sitter på jobbet nu och hinner inte läsa igenom hela tråden...slö jag vet
    Tänkte jag skulle köpa växellådsolja till min og9-3 2.0t -99. Vilka oljor rekommenderar ni? Lådan känns bra men vill ändå göra ett byte då planer på steg3 finns till våren.
    Saab 9-5 2.0t

  3. #283
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Original olja såklart!

    40-400 108 247

    Glöm för guds skull inte att skölja din låda när du byter olja, du har med största sannolikhet mineralolja i din låda. Den här nya oljan är ICKE blandbar med den gamla! Så ta en liter extra och skölj igenom. Har du nya oljan skall det sitta lapp i motorutrymmet och i instruktionsboken.

    Lycka till.

  4. #284
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Original olja såklart!

    40-400 108 247

    Glöm för guds skull inte att skölja din låda när du byter olja, du har med största sannolikhet mineralolja i din låda. Den här nya oljan är ICKE blandbar med den gamla! Så ta en liter extra och skölj igenom. Har du nya oljan skall det sitta lapp i motorutrymmet och i instruktionsboken.

    Lycka till.
    Eller QS 75w som jag rekomenderat ovan
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #285
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Jag hade bort vänstra drivaxeln på min 9-3 2,0T -99
    Det sipprade då ut en del olja vilket är normal. Kanske någon dl.
    Bilen har gått 30 000mil men jag tyckte oljan såg fin ut som rann ut. Röd.

    Nu måste jag ju såklart fylla på mer olja. Då funderar jag på om man bara ska fylla på olja. Men jag antar att det blir att tömma helt och fylla på. Jag vet ju faktiskt inte vad det är för olja i nu.

    Har faktiskt läst egenom hela tråden nu! puuhh!
    Kom fram till att jag borde satsa på QS quadra lube 2105 eller kanske ännu bättre QS specialen 75w90 då jag kommer montera på steg tre nu.
    Blir att skölja lådan en gång också.

    Samtycker ni med mig? Vill bara göra det bästa för lådan..
    9-3 B204R

  6. #286
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310
    någon som hat testat sp´s växellåds olja? Saab Växellådsolja 900/9-3 M94- , 9-5 M98-, 9000 M94-.... är den bra eller?
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  7. #287
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Hade tänkt byte från QS 75W till QS 80W-90 någon som vet om man behöver skölja lådan då?

    Eller om det överhuvudtaget är någon idé att byta.
    Tänkte byta då det står att den senare lämpar sig bra vid bakörning och lite hårdare körning, vilket jag gör ofta

  8. #288
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hade tänkt byte från QS 75W till QS 80W-90 någon som vet om man behöver skölja lådan då?

    Eller om det överhuvudtaget är någon idé att byta.
    Tänkte byta då det står att den senare lämpar sig bra vid bakörning och lite hårdare körning, vilket jag gör ofta
    Båda är mineral, så det är inte nödvändigt med sköljning. Men den gamla klychan kedjan är inte starkare än sin svagaste länk gäller även med växellådsolja. Så har man ett par dl av fel olja kvar kanske det påverkar, vet inte.

    I detta fallet vetetusan om jag sköljt dock.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #289
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Men vad tror du om bytet av olja då? Har jag någon nytta av att byta?
    Eller skall jag hälla i samma sort igen?

  10. #290
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    238
    Tja!
    Tog ett tag å läsa igenom hela tråden..å till vilken nytta? Inte de minsta :P

    Såhär är det..jag äger en 9-3 2.0T -99 med ett Steg 1 chip i. Kommer förmodligen senare bli Steg 3.
    För ett tag sen rasade min låda. Därför ska det snart på en HELT NY växellåda å det kommer även monteras en lamelldiff i lådan.
    Frågan är vad som gällger för olja?
    Eftersom att lådan är _helt ny_ så borde väl MTF 0063 fungera bra? Eller en QS olja? I så fall vilken?

    Funderade även på om man skulle slänga i en Slick 50 behandling? Hur skulle det påverka växlingarna? Slick 50 brukar ju göra underverk med växellådor. Är detta något att rekomendera? Å vilken olja över huvud taget?

    Tackar för hjälp då lådan snart ska på å vore bra å veta va man ska slå i

    / C

  11. #291
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Boman
    Tja!
    Tog ett tag å läsa igenom hela tråden..å till vilken nytta? Inte de minsta :P

    Såhär är det..jag äger en 9-3 2.0T -99 med ett Steg 1 chip i. Kommer förmodligen senare bli Steg 3.
    För ett tag sen rasade min låda. Därför ska det snart på en HELT NY växellåda å det kommer även monteras en lamelldiff i lådan.
    Frågan är vad som gällger för olja?
    Eftersom att lådan är _helt ny_ så borde väl MTF 0063 fungera bra? Eller en QS olja? I så fall vilken?

    Funderade även på om man skulle slänga i en Slick 50 behandling? Hur skulle det påverka växlingarna? Slick 50 brukar ju göra underverk med växellådor. Är detta något att rekomendera? Å vilken olja över huvud taget?

    Tackar för hjälp då lådan snart ska på å vore bra å veta va man ska slå i

    / C
    Skippa slick 50.
    MTF 0063 eller QS75W med 2105tillsats skull jag rekomenedera.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #292
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    var hittar man 2105tillsats ?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #293
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av csan
    var hittar man 2105tillsats ?
    Det är redan med i QS oljan, läs på baksidan så står det 2105.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #294
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Men vad tror du om bytet av olja då? Har jag någon nytta av att byta?
    Eller skall jag hälla i samma sort igen?
    Varför inte köra med 75w90 istället? Tycker lådan blir väl trögt när det är kallt annars
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #295
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    238
    Jo, som jag förstått det så är ju denna diffbromsen ja kommer montera av limited slip typ (glid differential) å när jag lästa på slick 50 ÅF så stod de att denna behandling inte fick användas till såna differentialer å inte heller till automatlådor. Så de blir å skippa den.

    Däremot kollade jag på Speedparts sida och såg deras växellådsolja från Kendall som heter "Special Limited-Slip Gear Lube 80W-90" (www.speedparts.se > Tillbehör > Kemi/olja/färg > Kendall olja > näst längst ner i listan.

    Är denna något att ha kanske?

    / C

  16. #296
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Boman, du måste ha en olja som klarar av att smörja en lamelldiff. Saab original eller QS Quadralube 75 gör inte det.

    Kör med en olja som är lämpad för detta istället för att hälla i tillsatser. Ex. QS 80w90 eller liknande.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #297
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Men vad tror du om bytet av olja då? Har jag någon nytta av att byta?
    Eller skall jag hälla i samma sort igen?
    Sorry Rickard, missade denna.

    Det finns många som kör hårt även med 75w och den funkar bra. Men 80w90 bör vara lite snällare för synkarna även vid längre banpass där lådan bygger ordentligt med värme, så jag kör alltid med den på bilar som går hårt.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #298
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Men vad tror du om bytet av olja då? Har jag någon nytta av att byta?
    Eller skall jag hälla i samma sort igen?
    Sorry Rickard, missade denna.

    Det finns många som kör hårt även med 75w och den funkar bra. Men 80w90 bör vara lite snällare för synkarna även vid längre banpass där lådan bygger ordentligt med värme, så jag kör alltid med den på bilar som går hårt.
    Det blev samma som jag hade innan alltså 75W den har fungerat perfekt, men har inte mer att jämföra med än Saab original.

  19. #299
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    238
    RonnyO..
    Den jag sa då? Som Speedparts har. Kendall Special Limited-Slip Gear Lube 80W-90..är denna en olja som klarar av att smörja lamelldiffen och ger en lättväxlad, smidig låda? Står ju att den är framtagen för "limited-slip" bakaxlar och differentialer. Står även att det är en API GL-5 olja.

    Eller ska man köra på som du säger QS 80w90 istället? Borde vara i princip samma olja tycker man?

    / C

  20. #300
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Boman, du måste ha en olja som klarar av att smörja en lamelldiff. Saab original eller QS Quadralube 75 gör inte det.

    Kör med en olja som är lämpad för detta istället för att hälla i tillsatser. Ex. QS 80w90 eller liknande.
    Vad skiljer mer än viskositet mellan 75w och 80w90? Bägge är ju sk "2105"?
    ///Mackanized
    Tillbaka

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •