Sidan 12 av 44 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 861

Ämne: Växellådsoljor

  1. #221
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Fråga efter det artikelnummret som står på din lapp i motorrummet
    400 108 247
    Visst-ja, gäller ju att inte vara för dum heller..

  2. #222
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Rullat igenom den här tråden några gånger och det är olika bud hela tiden.

    Har en og9-3:a Aero 01:a som lådan lyftes ur samtidigt som motorn. Oljan tappades ur och var mörk.

    Ska jag gå på QS oljan i denna eller MTF varianten? Det går som jag förstått det 1.5l olja i lådan och denna ska sköljas 2ggr även fast jag väljer QS oljan?

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #223
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    25
    Någon som testat QS2105 i en 9-5a, eller har förslag på vad man ska köra på för olja? Läste att QS2105 blir trög när det är kallt och undrar om det stämmer.
    Bor i norrland och här är det oftare minusgrader än plus.

  4. #224
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Dennis EBB
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hittar inget om F40 lådorna i denna tråd.
    Skiljer det sig något på dessa och övriga lådor som gör att annan olja lämpar sig bäst.

    Min 6vxl låda är ju lite trögväxlad, man får vålda lite (känt fenomen)
    Finns det någon olja som kan förbättra detta jämfört med den som hette MTF0063 som jag kör med nu?

    Har kollat lite på denna: http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=182

    Är detta Quaker State 2105 ?
    Har prövat Quaker State Qudralube i F40 som var trögväxlad , funkade kanon !!

    QS 2105 finns hos EBB eller E.T.T
    Just 2105 nämns även på baksidan av 75W förpackningen. Är det enbart viskositeten som skiljer, såg att 2105 special var 75w-90?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #225
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Segge
    Någon som testat QS2105 i en 9-5a, eller har förslag på vad man ska köra på för olja? Läste att QS2105 blir trög när det är kallt och undrar om det stämmer.
    Bor i norrland och här är det oftare minusgrader än plus.
    Ja det funkar om man sköljer men du kan lika gärna ha Saabs original syntet om du haft det innan.

    75w-90 olja blir lite trög när det är kallt, du kan köra med Quakerstate Super Quadrolube 75W istället, den är lite mer lättflytande
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #226
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Ska jag gå på QS oljan i denna eller MTF varianten? Det går som jag förstått det 1.5l olja i lådan och denna ska sköljas 2ggr även fast jag väljer QS oljan?

    Mvh

    Sebastian
    Jag skulle sköljt ur lådan och hält i QS.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #227
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Förlåt en korkad person men när oljorna heter 75W eller 80W så antar jag det är viskositeten det menas. 75W är ju enormt högt isåfall vilket är bra men varför anger man inte inte kall-varm som med motoroljorna?


  8. #228
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Förlåt en korkad person men när oljorna heter 75W eller 80W så antar jag det är viskositeten det menas. 75W är ju enormt högt isåfall vilket är bra men varför anger man inte inte kall-varm som med motoroljorna?

    Det gör man, 75W oljan antar jag har samma konsistens hela tiden, 75W-80 och 75W-90 finns ju det med!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #229
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Segge
    Någon som testat QS2105 i en 9-5a, eller har förslag på vad man ska köra på för olja? Läste att QS2105 blir trög när det är kallt och undrar om det stämmer.
    Bor i norrland och här är det oftare minusgrader än plus.
    Ja det funkar om man sköljer men du kan lika gärna ha Saabs original syntet om du haft det innan.

    75w-90 olja blir lite trög när det är kallt, du kan köra med Quakerstate Super Quadrolube 75W istället, den är lite mer lättflytande
    Tack för tipset, skummade igenom tråden och såg att många varit nöjd med Quadraluben.

    Blir Synquest Fully Synthetic 75W-90 också trögväxlad i kyla när det är 75W-90? eller klarar den sig för att det är helsyntet?
    Var in på Quaker States hemsida och såg i rek. tabellen att Synquest Fully Synthetic 75W-90 var bäst för 9-5an men att Super Quadrolube 75W också var bra.

    Citat Ursprungligen postat av GreenTurtle
    Har en Saab 9-5 Aero SC -04, 13000 mil och har ibland (bara ibland) lite bekymmer med att få i backen ordentligt. Den vill gärna kugga i och det låter nästan som att lamellarna ligger på. Detta gäller bara backen och inga övriga växlar.
    Kan det hjälpa med att byta växellådsolja och i så fall till vilken? Det är Saab´s röda original olja i idag och den är aldrig bytt (enligt han som har servat den i innan). Det är inga intervallsbyten på växellådsolja menar han på.
    Har precis samma symtom fast jag har en -02 vector som snart gått 13.000 mil. Dom gånger det hänt mig har varit vid kortkörning och varken motor eller låda hunnit bli varm, sommar som vinter. Blev det bättre efter oljebyte? Eller kan det vara nått med kopplongen?

  10. #230
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Nu har jag läst och läst.. och om man ser på vanli motorolja vs transmissionsolja så innehåller ju sistnämnda EP-tillsatser . EP =Extreme Pressure.
    Det låter ju bättre att ha sådan tillsatser i växellådan?
    Tror jag kommer satsa på QS super quadralube mineral.

  11. #231
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1
    Ursäkta om jag bara bryter mig in.

    Jag har en Saab 90 85:a som har gått 18 000mil, Motorn har jag bytt på som man ska, men lådan har jag noll koll på.

    Har bestämt mig för å byta till QS SUPER QUADROLUBE 75W SAE 75W nu iaf, dock snackar juh många om å skölja lådan så tänkte köra på en mineral olja ett kortare tag å sen byta eller räcker det med att låta den rinna igenom bara?

    Men nu när jag var å bytte i motorn så tittade jag på pluggen och den e juh hel konstig, ett fyrkantingt hål ca 1x1cm i det hålet så är det ett mindre hål/grop, Hur får man upp en sån bult?? Det större hålet är ca 1cm djupt.

    Stämmer det att det är 3L i min växel står så på Castrols hemmsida iaf 5 växlad 5/1

    // Tommy
    Saab 90 85:a

  12. #232
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    I det fyrkantiga hålet passar säkerligen ett spärrskaft direkt. Har sett den lösningen på japsar, visste inte att Saab kört med det dock.

    Alltså, ett spärrskaft utan hylsa, direkt i hålet, bara att dra. :)
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #233
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Jag blir bara mer o mer yr när jag läser tråden.

    Jag har en 9-3 -99 med "korta lådan" Har jag syntet eller mineral ? Vilken av QS oljor ska jag använda ? Måste jag skölja ?

  14. #234
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag blir bara mer o mer yr när jag läser tråden.

    Jag har en 9-3 -99 med "korta lådan" Har jag syntet eller mineral ? Vilken av QS oljor ska jag använda ? Måste jag skölja ?
    På en -99 så skall det ej vara syntet i original.

    Kör du normalt = QS 75W
    RÄserfart mest hela tiden = QS 75W90

    Bägge har 2105 tillsatsen.

    För bästa resultat så skulle jag sköljt lådan iaf 1 gång!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #235
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag blir bara mer o mer yr när jag läser tråden.

    Jag har en 9-3 -99 med "korta lådan" Har jag syntet eller mineral ? Vilken av QS oljor ska jag använda ? Måste jag skölja ?
    På en -99 så skall det ej vara syntet i original.

    Kör du normalt = QS 75W
    RÄserfart mest hela tiden = QS 75W90

    Bägge har 2105 tillsatsen.

    För bästa resultat så skulle jag sköljt lådan iaf 1 gång!
    Tack för svaret. !

    Denna olja har jag i den nu, har jag fått rätt olja från saab. Jag tycker lådan blev sämre efter bytet.

    Suddig bild men nån kanske ser om det är rätt.....art:nr slutar på 108 247 tror jag.
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 030028.JPG

  16. #236
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Det ser ut som förpackningen till MTF-oljan, art.nr på den oljan är i alla fall 400 108 247. Enligt EPC så stämmer det att det ska vara den oljan i en 9-3 -99.

    Går att läsa följande:
    Växellådsolja Manuell (B204I, B234I, B204L, B204R, B204E, B205E)
    Ch. --22023961
    Ch. --27007673

    --------------------------
    Växellådsolja Manuell (B205L, B205R)
    Ch. --22023981
    Ch. --27007451

    --------------------------
    Växellådsolja Manuell (B235R)
    Ch. --27008928

    --------------------------
    Vet inte riktigt hur man ska läsa av den dock.

  17. #237
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag blir bara mer o mer yr när jag läser tråden.

    Jag har en 9-3 -99 med "korta lådan" Har jag syntet eller mineral ? Vilken av QS oljor ska jag använda ? Måste jag skölja ?
    På en -99 så skall det ej vara syntet i original.

    Kör du normalt = QS 75W
    RÄserfart mest hela tiden = QS 75W90

    Bägge har 2105 tillsatsen.

    För bästa resultat så skulle jag sköljt lådan iaf 1 gång!
    Tack för svaret. !

    Denna olja har jag i den nu, har jag fått rätt olja från saab. Jag tycker lådan blev sämre efter bytet.

    Suddig bild men nån kanske ser om det är rätt.....art:nr slutar på 108 247 tror jag.
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 030028.JPG
    Ser ut som Saabs standardolja för äldre lådor. Körde med denna lite oxå men blev aldrig riktigt nöjd med den. QS 75W har funkat kanon hittills!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #238
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag blir bara mer o mer yr när jag läser tråden.

    Jag har en 9-3 -99 med "korta lådan" Har jag syntet eller mineral ? Vilken av QS oljor ska jag använda ? Måste jag skölja ?
    På en -99 så skall det ej vara syntet i original.

    Kör du normalt = QS 75W
    RÄserfart mest hela tiden = QS 75W90

    Bägge har 2105 tillsatsen.

    För bästa resultat så skulle jag sköljt lådan iaf 1 gång!
    Tack för svaret. !

    Denna olja har jag i den nu, har jag fått rätt olja från saab. Jag tycker lådan blev sämre efter bytet.

    Suddig bild men nån kanske ser om det är rätt.....art:nr slutar på 108 247 tror jag.
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 030028.JPG
    Ser ut som Saabs standardolja för äldre lådor. Körde med denna lite oxå men blev aldrig riktigt nöjd med den. QS 75W har funkat kanon hittills!
    Sökte lite och hittade detta. Tydligen ingen höjadre för synkringarna den oljan jag har
    Men jag måste altså skölja lådan innan jag häller i QS oljan även fast båda är mineral ?


    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jag var inne hos min lokala Saab åf i Fredags och skulle köpa växellådsolja. Jag frågade då hur det var ang. MTF0063 om det var den som jag skulle köra med. Han visste inte vilken jag syftade på men sa iallafall att jag skulle köra med den som i EPC heter 400 108 247. Är det den "gamla" MTF oljan?

    Flaskan ser ut så här!



    Eller ska jag lämna tillbaka´t och satsa på Quakerstate 2105 som många verkar köra på?

    Lådan sitter på en og9-3 som ska tåla att rastas en del

    Var precis uta och glodde på flaskan och det står ingen oljeklass på etiketten. Det står dock att det är en helsyntetisk välxellådsolja och att den kommer från Saab.

    Ideér någon?
    Magnus, du har nog fått Syntomaticoljan.
    Smörjer lagren skitbra, man kan vara halkig för synkarna.
    MTF 0063 är märkt med "MTF 0063".

  19. #239
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Jag kör med ovanstående Syntomaticolja med mycket goda erfarenheter.

  20. #240
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Jag kör med ovanstående Syntomaticolja med mycket goda erfarenheter.
    Tyvärr känns det tydligt att den synkar sämre än innan jag bytte. Lådan känns på något sätt gummiaktig och kantig, snabba växlingar funkar inte lika bra som tidigare.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •