Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorn tvärdog, 9-5 SC Aero -03 **LÖST**

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259

    Motorn tvärdog, 9-5 SC Aero -03 **LÖST**

    Var i jönköping och kollade på mässan idag. På väg hem ett stopp i borås, sedan vidare mot Stenungsund.

    Körde av motorvägen och kommer precis runt första rondellen, trampar på gas och inget händer. Inte tendens till händelse. Försökte rulla igång bilen ett par gånger, inget resultat..

    Rullade ner på gruvägen (som lyckligtvis börjar c:a 1,5km hemifrån) och försökte starta. Kollade säkringar (så gott det gick).. Inget resultat.

    Den tände någon gång, men ytterst lite.

    Bogserade hem bilen (kom precis hem) och testade att starta nu. Den tänder, går ett par varv, och slockar.

    Har kollat alla säkringar jag kan hitta, tittat i reläbox mm... Hittar inga fel..

    Kände på kåpan över DI-kasetten - ingen onormal värme.. Ingen lukt..

    Tycker inte jag hör något surr från bränslepump och har läst någon gång om nån som hade problem med den. Kan det vara det? Eller kan det vara DI-kasetten ändå?

    Jag ber redan nu så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte sökt på forumet, men jag är rätt lack på bilen för tillfället och behöver skriva av mig lite och förhoppningsvis få lite svar.

    Ringde saab direkt, men dom kunde bara erbjuda bogsering till närmaste verkstad och eftersom jag inte vill ha bilen ståendes där under långhelg så drog vi hem den. Får ringa på Tisdag istället..

    Bilen är fullservad helt enligt bok.. Har gått c:a 7350mil, är 3år och några månader samt har nu sedan 7000 servicen även "kör vidare garanti".

    Är det bara å vänta å lämna in eller vad gör man?

    Tack för tips.. Och fortsatt trevlig påsk!


    (Ska man se något positivt så fungerade frugans 9-3SS alledels utmärkt som draglok, och hon styrde 9-5:an bakom med bravur även om hon vart lite nervös.. haha)


    EDIT: Var sitter soppapumpen? Man kan kanske "knacka igång den" för att se om den är felet.. Sid säger bara Check OK eller vad det nu är det står..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  2. #2
    Hej !

    Ja det är nog inte omöjligt ett det är soppapumpen, verkar vanligt på M03. Pumpen kommer man åt under baksätet. Det är bara att dra bilen till saab och nyttja "kör vidare garantin".
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Hrm..

    Så denna garanti täcker isåfall detta eller?

    Gick ut nu och testade.. Startade och gick kanske 3-4s, bluddrade sedan och dog. Startade igen.. 2s, bluddrade dog..

    Hällde på 4l från en reservdunk (dock visar soppamätare knappt 1/4 tank, har kört ~70mil sedan tankning och SID visar 7,8l/100km så med lite felmarginal borde det vart 10-13liter kvar MINST.. DTE 260km enligt SID).. Ingen skillnad..

    Börjar fundera på om privat bil i tjänsten är så lämpligt när man kan ta ut en tjänstebil. Blir förvisso en "budgetvariant" för max 6,5 basbelopp, men då är det ju bara att ringa oavsett, och strunta i ev. inbrottsrisk mm..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  4. #4
    hej

    Ja det ska täckas av "kör vidare garantin" om du har denna. Tror även bärgning ingår om jag inte minns fel.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    katrineholm
    Inlägg
    143
    Tja. du, jag fick PRECIS samma problem på min ng900, exakt samma, men jag fick det på vägen ner till mässan igår. mindre kul, 20 mil hemmifrån. så nu står bilen på en verkstad i jönköping. Och det är nästan garanterat bränslepumpen, min låter inte heller när jag vrider på tändningen, matade även pumpen med 12v från slutsteget i skuffen, inget hände. det är DI-kasetten och bränslepumpen som är "basic fel", iallafall på ng900. Så en ny bränslepump så.

    Jag fick ringa assistansen, dom bärga bilen till verkstad och jag får inte den fröens tis eller ons. Allt går på försäkring, ingick även hyrbil för hemresa så det är skönt. surt läge bara.=(.

    mvh
    //Johan Kihlstrand
    Förr: og900 T8 Spec -89
    Nu: ng900 SE 2.0 Turbo -97

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Var precis likadant när min DI dog.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Låter som att dte är fel på bränslepumpen! Testa att vrida p tändningen och lyfta upp sittdynan på baksätet! Pumpen sitter i mitten! Om den surrar så kan du utesluta den! Surrar den inte så är den problemet! Lycka til!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Ok.. Lyfta på dynan och filt-locket och så lyssnade min hustru med örat mot locket..

    Hörs INGENTING...

    Tack för tipsen..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Kollade precis relät till bränslepumpen. Det drar (har inte mätt det iofs) som det ska verkar det som..

    Så det är nog pumpen med stor sannolikhet..

    Får "överlåta" det till saab på tisdag..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Så.. Hämtade bilen imorse..

    Bränslepumpen bytt..

    Kör vidare garantin (har även Saab Assistans eller vad det heter) täckte då bärgning, hyrbil samt 3000kr av kostnaden (som totalt var 4310kr)..

    Så 1310kr kom jag undan med. Känns iofs surt men det är väl bara att acceptera..

    Nu bör den väl hålla till över 10.000mil när "kör vidare" upphör.. :/
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tvärdog, klickande ljud i motor 9000
    Av kimpis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 19:35
  2. 9-3 Aero tvärdog, startar inte nu!
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 17:46
  3. [LÖST] Motorn tvärdog vid fullgas.9000 225hk98 Nu hackar laddet.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 22:57
  4. Dålig gång på motorn (löst)
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 12:31
  5. motorn tvärdog..
    Av Flattbeat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •