Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Toleranser och noggranhet för vanliga Lambdasonder?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Toleranser och noggranhet för vanliga Lambdasonder?

    Hur mkt kan man lita på vanliga enkla lambdasonders mätvärden? Kan en ny och fin sond säga åt motorn att värdet ligger på 1,00 fast den egentligen ligger lite högre. Ska man ha tur med sonden att den visar det som är i verkligheten? Jag tänker på en motor som tvekar lite vid gaspådrag, som om den går lite magert ungefär. Kan det löna sig att byta sond fast den är okej enligt SBP. Ligger dock på 1,02, vilket ju är en aning magert, men kan den ge ännu magrare vid gaspådrag? Finns det "grejor" att sätta mellan sond och box för att justera insignalen?

    Har själv aldrig ägt en bil med kat, och fördjupat mig i detta, men lambdasonderna borde ju vara en faktor som skillnader i två identiska bilars prestanda och förbrukning, såväl original som trimmat?!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Vanligtvis så skiljer det ganska lite mellan individerna, vågar påstå att i normalfallet skiljer det såpass lite att det spelar såpass lite roll att du borde inte få de symptomen du nämner.

    Nåväl, om man antager att du har lite spänningsfall på tåten mellan lambdasond i ECM så kan det ju ge lite fel.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    verkar som att tändningen inte backas rätt. kolla vacum och ifall tändfördelarnen är ok.

    när man har maxlast på en turbo är maxeffekt inte lambda 1.0 som är optimalt utan förhållande bränsle 11-12:1 luft som är optimalt
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    verkar som att tändningen inte backas rätt. kolla vacum och ifall tändfördelarnen är ok.

    när man har maxlast på en turbo är maxeffekt inte lambda 1.0 som är optimalt utan förhållande bränsle 11-12:1 luft som är optimalt
    Jo, visst är det så. Lambda 1,0 är egentligen inte bra för ngnting utom just avgasreningen. Uppåt 1,1 är bra för lättsast med låg förbrukning, och vid full gas en bit under 1 (hur långt, beror på många faktorer). Men grejen här är att den flämtar till precis första halvsekunden på låga varv när man trampar på gasen Inte så tydligt att den direkt bluddrar eller så, utan känns bara lite seg jämfört med hur den bör kännas.

    Sedan är det Trionic 5 på den, så jag tror jag hoppar att leta vacuumslangar till fördelaren...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    verkar som att tändningen inte backas rätt. kolla vacum och ifall tändfördelarnen är ok.

    när man har maxlast på en turbo är maxeffekt inte lambda 1.0 som är optimalt utan förhållande bränsle 11-12:1 luft som är optimalt
    11-12:1 är något fett, vanligen ett resultat av att det annars skulle gå för varmt. Effektkurvan brukar i regel vända kring lambda .85 med bensin, något fetare med exempelvis etanol.

    För lägsta bränsleförbrukning så kan man naturligtvis köra mycket magrare, men man brukar då tappa transient responsen. Finns turboladdade tävlingsmotorer som legat på lambda .98 vid last för att spara bränsle, fetare än detta visade sig att ge dålig respons. Detta kunde förvisso resultera i avgastemperaturer över 1100 grader.

Liknande ämnen

  1. Toleranser i TB0356
    Av Johannyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 01:27
  2. fyrhjulsinställningar acceptabla toleranser?
    Av saab95biopower2005 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 00:09
  3. 2 lambdasonder og 9-3:a
    Av Mr_Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 02:22
  4. HJÄLP!! 9-5'ans nav diameter = 65,1, men vilka toleranser?
    Av perr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 23:27
  5. Lambdasonder
    Av Toggan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 09:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •