Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98

    Startproblem OG9-5

    Skulle precis ut och starta bilen, med till min fasa så startar den inte. Var ute och körde problemfritt senast för en dryg timme sedan. Upptäckte också en obehaglig lukt framifrån motorrummet (högersida framifrån sett) tror jag "doften" kom ifrån. Allt annat i bilen funkar, får inte upp några felkoder efter checken i början. Någon som vet vad som kan stå fel till? Bilen är en 9-5 -00.
    Tacksam för hjälp!
    SAAB 9-5 2.0t -06

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Vad lukten likt den av bränd elektronik?

    I sådana fall är det nog DI-kasetten som sett sina bästa dagar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Alltid på 9-5, prova med startkablar först om batteriet är dåligt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Vad lukten likt den av bränd elektronik?

    I sådana fall är det nog DI-kasetten som sett sina bästa dagar.
    Ja, det luktade solklart varm/brännd elektronik. Vart sitter DI-kasetten och vad kan en ny sådan kosta om det nu är felet?
    Har bara ägt bilen 2veckor, så hittar inte så bra i den än.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Vad lukten likt den av bränd elektronik?

    I sådana fall är det nog DI-kasetten som sett sina bästa dagar.
    Ja, det luktade solklart varm/brännd elektronik. Vart sitter DI-kasetten och vad kan en ny sådan kosta om det nu är felet?
    Har bara ägt bilen 2veckor, så hittar inte så bra i den än.
    Det är den svarta "kåpan" som sitter med fyra skruvar mitt i ventilkåpan, väldigt enkelt att byta själv. Kostar ca. 2300-2400:-.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98
    okej, tack. Tänkte bara tillägga att jag precis kopplat billjud, kan det ha något med saken att göra om någonting nu brunnit för mig?
    SAAB 9-5 2.0t -06

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    om den startar efter den ståt å blivit kall så kan det kanske va vevaxelgivaren, kostar ca 800:- på saab plus arbete om man inte fixar det själv.

    Fast jag vet inte om den brukar lukta.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    om den startar efter den ståt å blivit kall så kan det kanske va vevaxelgivaren, kostar ca 800:- på saab plus arbete om man inte fixar det själv.

    Fast jag vet inte om den brukar lukta.
    Om det luktar bränd elektronik skulle jag nog utesluta vevaxelgivaren, den har ingen magisk rök att släppa ut.

    Om det nu inte är så att man fixat bränd elektronik på något annat sätt när man kopplat stereon skulle jag nog utgå från att det är DI-kassetten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98
    Japp, DI-Kassetten vad det, har plockat bort o inspekterat den nu och den var inte allt för fin innuti + att det stinker f_n. Min bil har ju bara gått 5600mil, är det normalt att den går sönder efter så kort sträcka?
    Bilen är pensinörskörd innan mig o är en 2.0t.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Japp, DI-Kassetten vad det, har plockat bort o inspekterat den nu och den var inte allt för fin innuti + att det stinker f_n. Min bil har ju bara gått 5600mil, är det normalt att den går sönder efter så kort sträcka?
    Bilen är pensinörskörd innan mig o är en 2.0t.
    De kan gå sönder hur ofta som helst! Är nog sämsta delen på Saabarna...
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98
    Okej, tackar så mkt för alla svar! Blir att åka o köpa ny på tisdag, om det nu inte går att få saab att stå för det?
    SAAB 9-5 2.0t -06

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Okej, tackar så mkt för alla svar! Blir att åka o köpa ny på tisdag, om det nu inte går att få saab att stå för det?
    Hur gammal är bilen? Saab gick ut med en goodwill på detta för inte allt för länge sedan, tror det va -00 - -02 ?? någon som har koll???

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Okej, tackar så mkt för alla svar! Blir att åka o köpa ny på tisdag, om det nu inte går att få saab att stå för det?
    Hur gammal är bilen? Saab gick ut med en goodwill på detta för inte allt för länge sedan, tror det va -00 - -02 ?? någon som har koll???
    Är inte säker men har för mig det var max fem år/10000 mil.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Okej, tackar så mkt för alla svar! Blir att åka o köpa ny på tisdag, om det nu inte går att få saab att stå för det?
    Hur gammal är bilen? Saab gick ut med en goodwill på detta för inte allt för länge sedan, tror det va -00 - -02 ?? någon som har koll???
    Bilen är -00a, ~5600mil, läste också någonstans om det där med goodwill, men kom då fram till att det var 5år alt. 15000mil som gällde? I sådantfall så missade jag det med lite marginal
    Har skickat en förfrågan till saab iaf, så får vi se vad dom säger. Ska även höra av mig till handlaren jag köpte bilen ifrån för 2veckor sedan och se om kan ev. kan hjälpa till på något sätt. Vill ju komma undan så billigt som möjligt.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Skulle man inte återkalla alla 9-5:or och 9-3:or och åtgärda dessa?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    [quote=Nord_]
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Citat Ursprungligen postat av "Nord_":39puld97
    Okej, tackar så mkt för alla svar! Blir att åka o köpa ny på tisdag, om det nu inte går att få saab att stå för det?
    Hur gammal är bilen? Saab gick ut med en goodwill på detta för inte allt för länge sedan, tror det va -00 - -02 ?? någon som har koll???
    Bilen är -00a, ~5600mil, läste också någonstans om det där med goodwill, men kom då fram till att det var 5år alt. 15000mil som gällde? I sådantfall så missade jag det med lite marginal
    Har skickat en förfrågan till saab iaf, så får vi se vad dom säger. Ska även höra av mig till handlaren jag köpte bilen ifrån för 2veckor sedan och se om kan ev. kan hjälpa till på något sätt. Vill ju komma undan så billigt som möjligt.[/quote:39puld97]

    Om du köpte bilen av en handlare för 2 veckor sedan så är dom skyldig att ge dig en ny och montera den åt dig utan tjafs! DU har rätten på din sida!
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98
    Vet inte om det går i mitt fall, köpte den av en handlare som sålde den åt en kunds räkning, bilen var aldrig skriven på företaget.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Skulle man inte återkalla alla 9-5:or och 9-3:or och åtgärda dessa?
    inte alla...

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Japp, DI-Kassetten vad det, har plockat bort o inspekterat den nu och den var inte allt för fin innuti + att det stinker f_n. Min bil har ju bara gått 5600mil, är det normalt att den går sönder efter så kort sträcka?
    Bilen är pensinörskörd innan mig o är en 2.0t.
    Vissa serier har haft onormalt kort livslängd, så jag skulle nog slå en signal och fråga om de tar den på goodwill. Men min uppskattning är att DI-kassetter mera generellt går sönder med en sannolikhet på c:a 5%/1000 mil i stort sett oberoende av hur långt de gått tidigare. Det finns alltså inte någon i normal bemärkelse förväntad tidpunkt när kassetten är utsliten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98
    Nu har jag varit och hämtat ut en ny tändkassett hos saab. Nu spinner bilen som katt igen. Ringde runt lite och fick till sist veta att dom skulle kalla in ett gäng bilar under våren för nån kampanj där dom skulle byta ut jusst tändkassetten, vet ej årsmodell mm, men min bil var iaf som tur var en av dom, så det kostade gratis med ny kassett Tur i oturen. Nu håller jag iaf tummarna för att den kommer hålla så länge jag har bilen.
    SAAB 9-5 2.0t -06

Liknande ämnen

  1. Startproblem OG9-5
    Av tvamvarg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2023-04-24, 07:20
  2. Startproblem NG9-3 -05
    Av fiskarlennart i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-09-17, 15:25
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av bjornj76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 20:41
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av epkulse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •