Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: 99 t16 -den efterlängtade premiärturen !

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    och en sak... ska det gå lätt eller tungt att trycka ner en lyftare för hand ?
    Tryckaren i sig ska löpa jättelätt och vara väl inoljad i sitt lopp, men sitter ventilen monterad med sin fjäder där under så kommer det givetvis vara fethårt motstånd.
    Om tryckaren fjädrar något så beror det på att det är luft i den (hydrauliska tryckare), vilket är helt normalt. Men med nyss körd motor ska alla tryckarna vara helt stumma om tryckarna är OK.

    Har toppen vart loss som på din bil, är det alltså helt ok om de fjädrar ner en bit när du trycker på dem.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    ok, tack för svar david, ska försöka få ihop motorn under veckan som kommer då jag är ledig

  3. #23
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Hur går det, fick du ihop motorn förra veckan? Bilder tack, följer ditt projekt med spänning då jag snart drar igång med en 99T16 jag med!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    haha, nej =D
    först så fick jag köpa mejj en kolvringstång, alltså, åka in till örebro och löpa en på biltema ... sånt tar tid
    SEN när jag fått på kolvringarna o skulle stoppa ner kolvarna i cylinderloppen så fick jag ju inte ner dom fast jag ornade på alla de olika sätt med oljefilterborttagare och slangklämma men men in till biltema en gång till (inte samma dag men endå, träligt) men nu har jag det till nästa gång
    nu bara jag får ihop lite pengar på mercan ja håller på o fixxar lite småfel på så ska jag beställa kamkedja, spännare och glidskena och massa mer.
    +att jag har lämnat iväg korttoppen till svetsmekaniska i hällefors som skall lägga i lite material så glipan vid transkåpan försvinner.
    sen om någon har tips eller ritningar på hur man bygger ihop ett bra insug till korttoppen, håller på o bökar med det nu

    Men bilder kommer såfort jag fått ihop maskineriet.

    edit: ja då får jag komma bort till filipstad o kolla till ditt bygge sen

    mvh tobias

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    En fråga bara: Ska du besiktiga med korttopp?
    Saab ska ju isf godkänna motorn så den motsvarar original.
    Kanske kan bli knivigt

    Jag väntar iaf med att byta tills den är godkänd
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    godkänner dom inte korttoppen så byter jag. ja chansar, e så tarv på o få ihop bilen!
    och så ska jag DI-konvertera och det kommer dom väl också o klaga på om man inte får ha den toppen ?

  7. #27
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    En fråga bara: Ska du besiktiga med korttopp?
    Saab ska ju isf godkänna motorn så den motsvarar original.
    Kanske kan bli knivigt

    Jag väntar iaf med att byta tills den är godkänd
    Det Saab ska göra är väl att kontrollera att alla avgasrenande system är i sin ordning. Sen om de väljer att hacka ner på en korttopp låter jag vara osagt.

    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    En fråga bara: Ska du besiktiga med korttopp?
    Saab ska ju isf godkänna motorn så den motsvarar original.
    Kanske kan bli knivigt

    Jag väntar iaf med att byta tills den är godkänd
    Det Saab ska göra är väl att kontrollera att alla avgasrenande system är i sin ordning. Sen om de väljer att hacka ner på en korttopp låter jag vara osagt.

    Mvh Jonathan
    Ska det vara efter reglerna så ska motorn stämma med kring-utrustning tex Topp,katalysator,turbo m.m, Man får ej överstiga 185hk heller

    Men om man är tummis med nån på saab så går ju det mesta........
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    har nu fått hem topp och resten av grejjorna som behövs för att få ihop motorn. se så har det självklart uppstått lite funderingar kring detta då det är första gången för mig.

    alltså b202 motor med en korttopp från en b234 med allt nytt som lager, spännare, kedja osv.

    1. man ska väl skruva in spännaren helt så att brickan tätar ordentligt fast kedjan verkar väldigt spänd mellan vevaxeldrevet och kammarna?
    2. jag har 16 kugg från markeringarna på kamdreven (jag har räknat MED märkningen på ena drevet till och MED märkningen på andra drevet och fick 16 "hack/kugg"), rätt ?
    3. hur har ni med korttopp på b202 motorerna gjort med packningen vid transkåpan för det blir ju inte att packningen ligger optimalt på alla ställen där... bara o ta packningslim ?
    4. kedje låset till den nya kamkedjan ska väl bara va o trycka ihop med en tång (rörtång) och slå till på pinnarna som sticker ut så de blir lite trubbiga så det inte lossnar?
    5. man ska väl använda toppackningen från b234 till korttoppen eller kan man använda packningen till b202 ?
    6. man ska använda dreven från b202 toppen på korttoppen ?

    lite bilder som säkert svarar på några följdfrågor:



  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    justja !
    om ni har eller vet någon som har dessa saker, något av dessa så är jag intresserad av att köpa !

    1. Komplett DI-kabelhärva.
    2. Styrbox, ser ut som en APC-box fast det står DI på den istället.
    3. Tryckgivare, DI vill ha koll på trycket i insuget för att kunna avgöra motorbelastningen.
    4. har jag köpt
    5. Bländarskiva, sitter skruvad i remskivan
    6. Ett oljepumpslock med plats för en tändlägesgivare.
    7. En EZK-remskiva från en 900i 16v med EZK-tändsystem.
    (jag har tagit texten från en annan tråd på stcs)

  11. #31
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Ang bild 3

    Det där stämmer nog inte va? Den gula markeringen är inte över strecket på avgaskammen, OCH, därmed, vad jag kan räkna till har du bara 15 länk (det är "rullarna" du ska räkna) mellan markeringarna.....

    Alltid svårt på bilder men jag tycker det ser skumt ut....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    okay då ska jag ändra till 16 rullar när jag vaknar senare idag o se hur det blir ...

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    nuså har jag ändrat så att det är 16 länkar/rullar mellan markeringarna och det blev bättre med spännaren då.
    skulle fixxa motorfästet på ena sidan så motorn passar i 99an men fyfan va d va jävligt o svetsa då. spelade ingen roll hur ja försökte o ändra på ström o trådmatning så ville inte skiten bränna igenom ordentligt sen att d e fula svetsfogar e en annan sak


  14. #34
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    när kommer du o hämtar grejerna

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    håller på o slaktar motorn från 99an, ska se om det passar därifrån..

    ..2h senare så har jag tvättat av och provat startmotorn och konstaterat att skiten inte passade =(
    nåja, får ta en sväng förbi dig nån dag .. men då vill ja ha stagen om du kan fixxa också + en bromscylinger från en 900 då det skulle va det för o komma igenom besiktningen med 900motorn

  16. #36
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    en bromscylinger från en 900 då det skulle va det för o komma igenom besiktningen med 900motorn
    Det skall inte behövas, för på min 99T16 är det std 99 huvudcylinder och den är godkänd. Enligt Speedparts så är det samma cylinder på 99 som og900 fram till 86.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  17. #37
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    ..2h senare så har jag tvättat av och provat startmotorn och konstaterat att skiten inte passade =(
    Jaså du har lokaliserat startmotorn nu iallafall. Sorry, men lite kul var det.

    Som Johan skrev är huvudbromscylinderns innerdiameter med största sannolikhet samma från ´75 och framåt och behöver inte bytas.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    ..2h senare så har jag tvättat av och provat startmotorn och konstaterat att skiten inte passade =(
    Jaså du har lokaliserat startmotorn nu iallafall. Sorry, men lite kul var det.

    Som Johan skrev är huvudbromscylinderns innerdiameter med största sannolikhet samma från ´75 och framåt och behöver inte bytas.


    Mvh Jonathan
    aah
    tänkte först skylla på bla bla bla men okay den bjuder jag på ...

    bra att man slipper bry sej om det då, huvudbromscylindern alltså

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    skulle montera länkarmarna som jag blästrat o målat på 99an men då passade inte fästena till de undre fast hålen var lika 99ans när man jämförde. så det blev till att blästra fästen från 99an så det blir o passa. men då hamnar det främre fästet lite längre ner än vad 900ans skulle ha gjort... för/nackdelar ? (har läst att d ska va sämre på vid lite gasa)
    men när jag ändå fär det blästrat, igen så ska jag svetsa på "förstärkningar" på länkarmarna i tron om att de ska bli lite styvare, tänkte att det iaf inte blir sämre.
    även nya dämpare är beställda, fårse när de dimper ner på posten här i hfs
    ..sen ang. fjädrar, vad ska man välja?
    jag har kollat på kilen och antagligen blir det de men någon kanske har ett mer passande val till en 99a som kommer hamna på strax över 1000kg (hoppas jag! )

    håller på och monterar delar för di-tändning på motorn och jag har fått tag på allt utom remskiva med di-bländarskiva. sååå, om någon har eller vet vart man får tag på det så hojta till !
    jag har sökt på bildelsbasen / fbt och ringt till de skotar som hade remskivor (MÅNGA!) och inte en enda hade det jag sökte =(
    sen ang. tryckgivaren man använder i di-systemet, kan man ta givaren som är med apc-systemet ??

    edit:
    inte det mest prefekta jobb som gjorts men mkt fräschare än innan kan jag lova !

    mvh tobias

  20. #40
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    håller på och monterar delar för di-tändning på motorn och jag har fått tag på allt utom remskiva med di-bländarskiva. sååå, om någon har eller vet vart man får tag på det så hojta till !
    jag har sökt på bildelsbasen / fbt och ringt till de skotar som hade remskivor (MÅNGA!) och inte en enda hade det jag sökte =(
    sen ang. tryckgivaren man använder i di-systemet, kan man ta givaren som är med apc-systemet ??
    Vet ej säkert men tror du måste ha den rätta tryckgivaren till DI!

    Kan nog ordna en EZK remskiva åt dig, ska kolla tillgången och vad killen skall ha för pengar för den! Återkommer inom kort!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •