Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Strålkastartorkarna ställer sig fel! 9000 96a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88

    Strålkastartorkarna ställer sig fel! 9000 96a

    Jag vet ju inte hur det ska vara men har iaf förstått att något ät fel på min bil. Så här är det nu: När jag spolar så rör sig vindrutetorkarna som dom ska, det spolar som det ska, men strålkastartorkarna rör sig bara de sekundrarna som man håller inne spaken (tror jag). dom rör sig dessutom oberoende av varandra och stannar precis var dom vill.
    Jag kollade i säkringsdosan och den för strålkastertorkarna var tom (nr7). Jag satte i en där och startade bilen. Då gick vindrutetorkarna, spolningen och strålkastartorkarna hela tiden! Utan att jag hade rört på spaken!
    jag stängde av vilen och drog ur säkringen, när jag startade den sen igen ställde sig vindrutetorkarna rätt, men dom till strålkastarna stod mrakt upp.
    Tanken om jag inte hitar något fel(Dvs om ingen här kan hjälpa mej) så hade jag tänkt att helt enkelt koppla bort dem och ställa dem i rätt läge. Den vänstar var ju lätt att koppla bort.. Men hur får jag lättast fram kontakten till den högra? Det är ju lite trångt där..
    Vad är de vita plastderven till som man ser aldeles bakom strålkastaren? Strålkastartinställnigen?

    Tacksam för svar!! //Jonathan
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Ganska vanligt fel på 9000 att strålkastartorkarna står åt alla möjliga håll. Vad jag förstått så är det strålkastarmotorerna som är trasiga.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Jag har också sett det på andra.. Men undrar om det är motorerna som är felet på min.. Dom rör ju på sig. Verkar snarare vara något med relä, eller kablar.. Finns ju en del mellan spaken och torkarmotorn
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Nix, det sitter i motorerna. Kolla här.

    Har för mig att man lättast når kontaktstycket till den högra motorn om man tar loss grillen men jag kan minnas fel. Jag tog ju loss mina strålkastartorkarmotorer hösten 2004 i avsikt att laga dem men de ligger fortfarande i en plastpåse i garaget lika trasiga som då.

    Lycka till och glad påsk!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Haha, tacktack
    Men varför beter den sig så konstigt när jag stoppar i säkringen till stårlkastartorkarna då? Och borde dom ens gå, nu när jag inte har säkringen i?
    Skitbra länk! Synd bara att man inte är så bra på engelska.. Du har alltså inte testat öppna dina torkarmotorer än då?
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Haha, tacktack
    Men varför beter den sig så konstigt när jag stoppar i säkringen till stårlkastartorkarna då? Och borde dom ens gå, nu när jag inte har säkringen i?
    Det är något lurt med det där, jag råkade ut för samma sak som du men har inte grävt mer i kopplingsschemat. Det går ju även en "konstant" 12V matning till torkarmotorerna, troligen inte via den angivna säkringen.

    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Skitbra länk! Synd bara att man inte är så bra på engelska.. Du har alltså inte testat öppna dina torkarmotorer än då?
    Jodå, öppnat en av dom för att kolla men sen inget mer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Lysetorkarna startas med samma ledning som spolarmotorn så det går inte att stänga av dem med en säkring om du inte vill stänga av spolare och vindrutetorkare också vilket isåfall är säkring 8.
    Om du tittar i nedanstående schema så kan man se att man däremot kan få torkarna att stanna varsomhelst genom att ta bort säkring 7 som matar genom parkeringsbrytarna i lysetorkarmotorerna.
    Antingen har du fel i motorerna så brytarna inte fungerar eller så får dom ingen spänning från säkring 7.
    Alternativt har torkararmarna flyttat sig på axlarna, så motorerna stannar "rätt" men armarna är fel.

    Edit:
    Efter att ha läst hela din fråga lägger jag till detta.
    Om en diod i en av motorerna är kortsluten kan spolarn matas bakifrån så den går hela tiden som motorn går, vilket blir hela tiden om även parkeringsbrytaren är sönder.

    Schemat är iofs till en 97a men stämmer nog hyfsat ändå.

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13779.pdf
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. 9000 88,a hur ställer jag laddtryck? plus går dåligt
    Av steve_pett i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 17:37
  2. Hur ställer jag klockan? Storafärddatorn 9000- 87
    Av Fatboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 04:17
  3. hur ställer man upp turbotrycket på en 9000?
    Av wesse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •