Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Demontering av generatorn - hur??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    Demontering av generatorn - hur??

    Tänkte byta min laddningsregulator i min 9000 CC 2.3 -90 med AC.
    Har rivit ur innerskärmarna och lyckats lossa generatorn.
    Dock har jag inte lyckats lossa den tjocka kabeln som går till generaton på dess baksida. Hur sitter den?

    Sen har jag det största problemet kvar:
    Hur får jag ut generatorn??
    Den går ju inte att ta ur! Hålet ut till hjulhuset är ju för litet! Har lossat servopumpen och flyttat det så långt det går men det hjälpte inget.
    Förstår inte hur jag ska få ut den. Ta den neråt (under bilen) går ju inte heller då allt vad styrinrättning heter sitter ivägen, så det verkar som om den måste ut via hjulhuset.
    Måste man demontera servopumpen och släppa ut alla dess olja för att kunna få ut generatorn? Känns ju verkligen som om dom lyckats bygga bilen runt generatorn!

    Börjar bli lite desperat. Har sökt och letat här på forumet men i alla trådar jag hittat står det bara "att det inte var några problem" och "nu har jag bytt det här". Är det bara jag som inte fattar eller hur får ni ut generatorn?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    285
    Hej Den tjocka kabeln sitter med en (13) mm mutter. Det är svårt att förklara men du ska "bara" lirka ut generatorn från hjulhuset. Du behöver inte lossa servon. Det går. Hoppas att du klarar det. Lite skruvmejslar och koben att lirka och bända. Var bara försiktig så du inte skadar något annat eller dig själv.
    9000 4ever

  3. #3
    Inte behöver man väl ta ur generatorn för att byta regulator......det behövde inte jag iallafall.....

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550

    Re: Demontering av generatorn - hur??

    Citat Ursprungligen postat av DaCure
    Tänkte byta min laddningsregulator i min 9000 CC 2.3 -90 med AC.
    Har rivit ur innerskärmarna och lyckats lossa generatorn.
    Dock har jag inte lyckats lossa den tjocka kabeln som går till generaton på dess baksida. Hur sitter den?

    Sen har jag det största problemet kvar:
    Hur får jag ut generatorn??
    Den går ju inte att ta ur! Hålet ut till hjulhuset är ju för litet! Har lossat servopumpen och flyttat det så långt det går men det hjälpte inget.
    Förstår inte hur jag ska få ut den. Ta den neråt (under bilen) går ju inte heller då allt vad styrinrättning heter sitter ivägen, så det verkar som om den måste ut via hjulhuset.
    Måste man demontera servopumpen och släppa ut alla dess olja för att kunna få ut generatorn? Känns ju verkligen som om dom lyckats bygga bilen runt generatorn!

    Börjar bli lite desperat. Har sökt och letat här på forumet men i alla trådar jag hittat står det bara "att det inte var några problem" och "nu har jag bytt det här". Är det bara jag som inte fattar eller hur får ni ut generatorn?
    Jodå, det går att plocka ut den den vägen men som tidigare skrivet är det LIIITE trångt och trassligt. Nej fan, bilen är byggd runt AC-burken och kupéfläkten i akvariet.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 055
    montera generatorn igen och sen lägger du dig under bilen.. då ser man laddrelät.. bara att skruva lös och byta.

    mvh // Isak

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    504
    det går om man ger sig fan på det.

    demonterade en generator från en 2.3 cc -90
    och monterade på en 2.0 cc -90

    men ladd regulatorn går att byta utan att demontera generatorn eller innerskärm.

    bara att lossa övre motorfäste bänd motorn frammåt lite och lägg en kloss mellan insug och torpedvägg så kan man sticka mellan armarna för att komma åt generatorn.

    krångligt och trångt och man riskerar att svära okontrolerat

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Laddningregulatorn är väldigt lätt att byta på den modellen.
    Man behöver inte lossa något extra mer än just regulatorn.
    En lång stjärnmejsel och eventuellt en liten tång krävs som de sitter för jävla hårt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Tack för alla svaren!

    Följde Syltes råd och skruvade bort generatorn och kopplade loss elkablarna. Sedan vände jag bara på den så jag kunde se laddningsregulatorn uppifrån och skruvade bort dom två små skruvarna som håller den. Ut med det gamla och in med det nya och sen va det bara att sätta tillbaka allt igen! Va inte allt för svårt!

    Ringde och hörde med Saab också där dom tyckte att man skulle demontera servopumpen och tömma ut dess olja osv. för att kunna få ut generatorn via hjulhuset. Detta är jag dock en aningen skeptisk till.

    En annan saab-kunnig mek jag pratat med sa att man skulle skruva loss generatorn och sedan ta ur den ur bilen underifrån där avgasröret går. Va det för ont om plats så skulle man lossa på avgassystemet så kunde man få mer plats genom att sedan vrida det lite åt sidan eftersom flex-röret går att böja.

    Det va dom förslag jag fick om någon mer funderar på samma operation.
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

Liknande ämnen

  1. W på generatorn?
    Av Mazzze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •