Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ställa Tändningen på saab 9000 ´86

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74

    ställa Tändningen på saab 9000 ´86

    Gör det mycket skillnad o ställa tändningen på bilen? Ställde tändningen i veckan vissligen går den bättre på låga varv men sen när den väl får fullt laddtryck så tycker ja att det inte är samma kick. Är det inbildning eller kan det vara pågrund av skjusteringen?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310
    Ja står tändningen fel går ju ej bilen som den ska. Typ 16 grader ska det ju va standard (står i motorrummet). Du använder väl en lampa?
    Saab 62-93

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74
    Ja det förstår ja jo ja ställde den på 16 grader o innan stod den på ca 20 o då gick den dåligt på låga varv men mycket bättre på höga vara. Men det är ju skönt när den går bra på låga också =p

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234
    Vad för varvtal hade du när du ställde in tändningen och var motorn varm.. Den ska ju varmköras om man läser på etiketten som sitter på något av hjulhusen i motorsrummet...
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 663
    Och slangen till tryckdosan på fördelaren skall plockas av o pluggas.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Och slangen till tryckdosan på fördelaren skall plockas av o pluggas.
    Att man ska glömma saker...
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Jag gjorde en del prestandatester för många år sedan på en likadan bil med fulltuppskruvad APC. Jag kom fram till att originalvärdet gav bästa prestandan. När jag ställde snällare tändning så laddade den märkbart mer, men det producerade färre hästar i verkligheten. Ställde jag den vassare så blev laddet för lågt för att kompensera den ökade verkningsgraden. Därför körde jag med 16 grader. Men detta kan ju vara lite indivuellt för olika motorer. Värt att tillägga är att jag hade original bränslechip, men 3" hela vägen.

    Så mitt råd är att skippa subjektiva känslor och mäta accelerationen istället. T ex 100-150 km/h. Sedan kan det också vara så att en inställning kan vara optimal vid 0 grader utetemp, och en annan i sommarvärme - där man troligen kan ha vassare tändning ju kallare det är ute.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74
    Ja åkte med bilen till en kompis som jobbar på biva i linköping han hjälpte mig med att ställa tändningen på bilen. Ja låter den stå på 16 grader för han går snällast så.. Tänkte bara höra hur mecket det ger o montera dit 3" är sugen på det! Tack för hjälpen föresten..

Liknande ämnen

  1. Ställa in tändningen Og 900 T16
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 09:47
  2. Ställa tändningen på 9000 med DI
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 20:45
  3. Ställa tändningen - Fördelare 9000 T16 -88a
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •