Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skräp i oljefiltret efter motorrenovering, vad är normalt???

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748

    Skräp i oljefiltret efter motorrenovering, vad är normalt???

    Har renoverat motorn och sedan kört den på tomgång i ca 2timmar o sedan bytt olja på den.

    När jag var klar skar jag upp oljefiltret o inspekterade.

    Undrar om det är normalt det man ser eller man ska oroa sig.

    Följ länken till min tråd så kommer ni till bilderna och mera info ang detta.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=270
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812
    Hej !

    Gjorde du ren motorn efter att du henat loppen ???
    Vad är bytt/gjort ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Gjorde du ren motorn efter att du henat loppen ???
    Vad är bytt/gjort ?
    Jaupp den är tvättad, tvättad med någon form av hetvattentvätt eller ångtvätt vad det nu var.

    Motorn är helrenvoerad mer eller mindre iaf, efter ett vevlageras så har blocket rengjorts o preppats, målats.

    Ny vev(polerade ytor med), nya lager ny stake ny kamdrivning/balasnaxeldrivning, nya packningar.
    Nya kolvringar, renoverad topp, oljekyl rengjort, sump rengjord.... ja det vanliga...

    Ny turbo.. ja ade mesta är nytt eller renoverat...

    Menar du att det är mycket skräp i?? Ska man vara orolig?? Den går grant som fan iaf...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Efter att ha kört motorn på tomgång ca 2timmar så bytte jag olja och så passade jag på att skära upp oljefiltret, det har jag aldrig gjort innan, intrerssant.





    Sedan vacklade jag ut filterpappen i oljefiltret för annalys.
    Kom fram till att oljan kommer in från utsidan av filtret frecis som ett luftfilter och jag kom även fram till att där var väldigt mycket skräp i filtret.
    Jag vet inte hur mycket skräp och vad för typ av skräp som e nrmalt att hitta i filtret efter motorrenovering.

    Jag tycker det ser ut som diverse dam/smutspartiklar och även lite rester från själva honing av cylindrarna och kanske ett och annat korn blästersand.



    Här är skråpet, någon som har mera synåunkter eller erfarenhet av motorenovering och vet vad som är normalt och vad som man ska oroa sig för???

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    Ser ut o vara lite smågodis i filtret, Men om du byter olja och filter snart igen så ser det nog trevligare ut, kan ju vara lite allmänt skräp som legat ltie varstans efter renoveringen.

    mvh
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Ser ut o vara lite smågodis i filtret, Men om du byter olja och filter snart igen så ser det nog trevligare ut, kan ju vara lite allmänt skräp som legat ltie varstans efter renoveringen.

    mvh
    japp, funderar på att ta ur oljepumpen o slå ett flukt, men den e fan inte lätt att få bort, den där klämman är ju ganksa starker av sig...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Jag gissar (obs gissar!) att det är ganska normalt. Enda grejen är väl att inga andra gjort den intressanta kontrollen du gjort. Jag skulle kört på och gjort om proceduren vid nästa byte. Kanske det tar ett par byten innan filtret är rent från skräp. Inte för inte man ska köra in motorer, och jag har alltid hävdat att inkörning är viktigare på renoverade motorer än fabriksnya knotor. Trots detta skulle jag om jag köpte en ny bil aldrig enligt serviceföreskrifterna vänta tusentals mil till första bytet, utan vid 100 mil skulle jag byta olja+filter.

    Alternativet är ju att riva ned hela motorn och kolla, men hur kul är det...
    .

    Hur som helst är det skönt att man sedan länge uppfunnit oljefiltret.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Jag gissar (obs gissar!) att det är ganska normalt. Enda grejen är väl att inga andra gjort den intressanta kontrollen du gjort. Jag skulle kört på och gjort om proceduren vid nästa byte. Kanske det tar ett par byten innan filtret är rent från skräp. Inte för inte man ska köra in motorer, och jag har alltid hävdat att inkörning är viktigare på renoverade motorer än fabriksnya knotor. Trots detta skulle jag om jag köpte en ny bil aldrig enligt serviceföreskrifterna vänta tusentals mil till första bytet, utan vid 100 mil skulle jag byta olja+filter.

    Alternativet är ju att riva ned hela motorn och kolla, men hur kul är det...
    .

    Hur som helst är det skönt att man sedan länge uppfunnit oljefiltret.......
    Det är verkligen att rekomendera att man efter en renovering tar och "spolar" motorn med en laddning olja, altså kör en timme och sedan byter och sedan kanske byter vid 100mil igen.

    Naj jag vet att det inte e många som gör det men har sett att folk gör det och det säger en hel del om man skulle hitta oväntade grejer i det, har fått för mig att det är renoveringskräp som hamnt där och då kanske det är helt normalt och då heller ingen skada skedd.

    Hade varit kul om någon annan hade gjort samma greje vi är ju en del som gjort lite vid våra motorer i vinter så kanske någon har ett filter över från första bytet att plocka isär.

    Det är enkelt med en kniv och en hammare, såga inte då blire bara spånor från sågningen ju
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Till sommaren ska jag dra igång min knota. Lovar att återkomma då, för jag blir ju lite inspirerad och nyfiken på samma dissikering av filter. Kanske pytsar i en Biltema 4L dunk för 80 spänn och kör ngn timme som du. Känns ju lite drygt att skicka i syntetolja för en halv tusenlapp. Jag ska försöka trycksätta oljan innan jag startar första gången också så delarna går tort så lite som möjligt, Jag har visserligen pytsat på grejorna vid montering, men den har ju stått rätt länge nu...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Till sommaren ska jag dra igång min knota. Lovar att återkomma då, för jag blir ju lite inspirerad och nyfiken på samma dissikering av filter. Kanske pytsar i en Biltema 4L dunk för 80 spänn och kör ngn timme som du. Känns ju lite drygt att skicka i syntetolja för en halv tusenlapp. Jag ska försöka trycksätta oljan innan jag startar första gången också så delarna går tort så lite som möjligt, Jag har visserligen pytsat på grejorna vid montering, men den har ju stått rätt länge nu...

    Jag köpte Opelolja på saab för 150kr eller vad det vad, sen körde jag på starten tills jag skämdes utan stift o säkring till soppapumpen, så oljetrycket kom direkt när jag startade sen.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    544
    Undvik blästra motordelar med vanligt medel (sand aluminium glas m.m.)
    Det är nästan stört omöjligt att få bort allt.
    Isbläster är bättre.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Undvik blästra motordelar med vanligt medel (sand aluminium glas m.m.)
    Det är nästan stört omöjligt att få bort allt.
    Isbläster är bättre.
    Mvh
    Jau men de blir nog mer inevklat.... såg när dom blästrade med kolsyreis på jobbet en gång.. satans vad dom behövde tryck dom koppla sig direkt på den jättestora kompressorns stamledning
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Undvik blästra motordelar med vanligt medel (sand aluminium glas m.m.)
    Det är nästan stört omöjligt att få bort allt.
    Isbläster är bättre.
    Mvh
    Jau men de blir nog mer inevklat.... såg när dom blästrade med kolsyreis på jobbet en gång.. satans vad dom behövde tryck dom koppla sig direkt på den jättestora kompressorns stamledning
    Jag menade självklart inte att det är en smidig blästring men den är ganska renlig känner du någon med sådan utrustning går det ganska lätt att "smyga" dit någon bildel-för dom flesta gillar ju gött fikabröd
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    63

    Oljefilter

    Hej! har tyvärr inget att tilföra ditt demolerade filter, men kan berätta att när jag plockade isär min 9000 aeromotor så var det fullt med gammal packningsmassa i oljefiltret samt i inloppet till filterhuset. Vidare var oljetråget ganska "koksat" tillsammans med transmissionskåpan. Har haft likadana oljeavlagringar på de sista 2,3 motorer jag plockat isär. Packningsmassan tror jag kommer från originalmonteringen av oljetråget?. Vidare är topplocket fullt med koksad olja. Märkligt att en motor ändå fungerar i denna miljön. Rengöringen av motorn är nog den mest tidsödande processen. Någon med liknande erfarenheter?. Jag tar isär mitt filter snarast så får jag också stilla min nyfikenhet. Bra initiativ!
    Mvh Peter
    Saab biten

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748

    Re: Oljefilter

    Citat Ursprungligen postat av Peter Jansson
    Hej! har tyvärr inget att tilföra ditt demolerade filter, men kan berätta att när jag plockade isär min 9000 aeromotor så var det fullt med gammal packningsmassa i oljefiltret samt i inloppet till filterhuset. Vidare var oljetråget ganska "koksat" tillsammans med transmissionskåpan. Har haft likadana oljeavlagringar på de sista 2,3 motorer jag plockat isär. Packningsmassan tror jag kommer från originalmonteringen av oljetråget?. Vidare är topplocket fullt med koksad olja. Märkligt att en motor ändå fungerar i denna miljön. Rengöringen av motorn är nog den mest tidsödande processen. Någon med liknande erfarenheter?. Jag tar isär mitt filter snarast så får jag också stilla min nyfikenhet. Bra initiativ!
    Mvh Peter
    Ang packningsmassa, anväd aldrig det blåa silicoanhelvetet, det hade satt igen halva pickupen på min motor, hoppas inte det hade med vevlageraset att göra...

    Trevligt att vi kan ha lite koll på detta det är ganska så intressant ändå.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Om det inte är helt omöjligt kan det vara en mkt bra ide att dra igenom oljestammen med en borstviskare(jägare vet vad jag menar) i lämplig storlek. Spola sen med avfettning och vatten. Blås rent!

    /M
    Par i Aero

Liknande ämnen

  1. Iakttagelser vid motorrenovering efter 29000 mil
    Av Långmilare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-11-26, 18:57
  2. [LÖST] Tänder fel efter motorrenovering OG9-5
    Av Rosenblom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 20:48
  3. [LÖST] Startproblem efter motorrenovering! 900i -91
    Av sundberg84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 00:49
  4. [LÖST] Problem efter motorrenovering OG900
    Av 900larven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •