Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Vindrutetorkarare stannar mitt på rutan NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Vindrutetorkarare stannar mitt på rutan NG9-3

    Hej!

    Jag har råkat ut för något märkligt. Jag lämnade min ss Aero-04 till Nordic för individuellt trim och hade inget elfel på bilen. När jag hämtade bilen sa Rolf till mig att -Du har ett elfel på bilen, vindrutetorkarna stannar mitt på rutan.

    Trimningen är inte klar då vi stötte på ett luftmasseproblem så jag kör bilen "halvfärdig" för tillfället. Det jag reagerade på var att när "Check engine" lampan lyste och Rolf kopplade in datorn i diagnosuttaget så började torkarna att gå. Rolf berättade att detta inte är något ovanligt då "allting nollställs" vid trimning. Missförstå mig inte jag är inte ute efter att "hänga ut" vare sig Rolf eller Nordic, jag vet bara inte hur jag ska gå vidare med problemet. Intervalltorkningen funkar inte alls, när man växlar från vanlig torkning till intervall så stannar torkarbladen mitt på rutan. Vindrutespolningen funkar inte heller.

    Kan något relä eller säkring ha slagits ut under trimningen? Jag har varit inne på Saab och checkat med Tech 2 men det finns inga felkoder angående torkarna. Jag har svårt att tro att torkarna+spolningen har gått sönder av en slump när bilen bara har provkörts i samband med trimningen.

    Förslag till åtgärd?

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Mystiskt fel, vindrutetorkarkrasch vid trimning

    Hej

    Slumpen som du snackar om är helt möjlig tyvärr.
    Det är din torkarmotor som har lagt av.

    Kostar ca 800 kr på saab att köpa, byta kan du göra själv.

    Det har absolut inget med trim att göra. ( Glömde skriva det innan)
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-29 klockan 12:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Är detta ett vanligt fel på ss?
    Har en kompis vars (otrimmade) ss det har hänt likadant på...

    M.v.h. Andreas

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    åk in till saab och hör med dem om dem står för detta fel, verkar som det är fler bilar det hänt likadant med
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    118
    hehe min e likadan. blev efter chipning,, undra vrf det blir så.
    Saab = se allas avundsjuka blickar.!
    kör 93 Aero ss - 04

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Har bytt torkarmotor på 2st otrimmade SS så att det skulle ha med en trimning att göra ser jag som taget ur luften.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Samma sak hände på jobbet, en kund lämnade in bilen för service, och när han senare hämtar den fungerar inte torkarmotorn.

    Vi har bytt "massvis" sådana på jobbet så man kan lugnt säga att det är vanligt förekommande. Har bytt på både 03, 04 och 05or hittils. När kommer 06orna att börja krångla?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Har inget med trimningen i sig att göra, motorn som gått sönder, inget ovanligt...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    OK, då är det väl bara att bita i det sura äpplet. En fråga dock till Er som kan. Torkarna fungerar ju som vanligt på lägsta och högsta hastigheten, det är när jag växlar till "regnsensorintervall" som de fastnar mitt på rutan. Varken vindrutespolningen eller spolningen till strålkastarna fungerar. Jag har mejlat till SDCC och frågat efter torkarmotor, frågan är om det bara är den som behöver bytas?

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Det kan faktiskt vara givaren på rutan till regnsensorn som gett upp oxå.
    Det blir konstiga fel när denna lägger av.

    Så ta inte för givet att det är torkarmotorn.

    Lycka till!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Tack för tipset, jag ska nog be SAAB kolla innan jag beställer torkarmotor.
    Jag återkommer med lösningen.

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Jag kom precis hem från Saab där de har åtgärdat felet. Trots att torkarna fungerade på högsta och nästhögsta hastigheten så visade det sig att det var torkarmotorn. Nu fungerar allt igen. Jag gav 1750 för allt på Svenska Bil i Göteborg varav 1250 för själva motorn.

    Ett tips är att mejla till SDCC i Trollhättan jag tror att man kan få en ny eller nästan ny för ca 800:-.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  13. #13

    Vindrutetorkare stannar mitt på rutan, 9-3 vector -05

    Ännu en tråd om dryga torkare.

    Kom precis hem med en nyinskaffad saab 93 vector -05:a.
    På vägen hem efter ca 2 timmars körning stannar plötsligt vindrutetorkarna mitt på rutan.
    Spolarvätska samt alla olika lägen av torkning inklusive regnsensor fungerar precis som det ska! Dock har dem bestämt sig för att viloläget är mitt på rutan!

    Ska jag verkligen behöva byta torkarmotor efter 9 timmars ägande?!!
    Någon som känner igen detta OCH LÖST DET?
    saab 9-3 vector 05.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Vindrutetorkare igen!

    Kan nog vara så att ett byte är på gång,vanligt fel men inte så dyrt 800+ moms tror jag för hela segmentet med motor och ganska enkelt bytt.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  15. #15

    Re: Vindrutetorkare stannar mitt på rutan, 9-3 vector -05

    Vill prova allt "enkelt" innan man börjar skruva och dona (är ingen bilmeck)
    Kollat säkringar.. verkar helt.

    Vad händer om man kopplar ur batteriet? Nollas gps mm?
    saab 9-3 vector 05.

  16. #16

    Re: Vindrutetorkare stannar mitt på rutan, 9-3 vector -05

    Just löst problemet ihop med min gode far!

    Muttern på torkarmotorn som håller axeln på plats satt löst vilket gjorde att hemläget hade ändrats. kolla detta innan ni byter torkarmotor! hehe.
    saab 9-3 vector 05.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Gävle, Uppsala
    Inlägg
    12

    Vindrutetorkarna stannar mitt i rutan - Saab 93 -04

    Hej!

    Jag och familjen var ute och körde till Göteborg en regnig dag. Då jag efter några mil somnar, och vaknar upp av att vindrutetorkarna står kl 12, dvs där de vanligtvis går tillbaka. Frågade min mamma som körde vad som hade hänt och får som svar... "det bara blev så, helt plötsligt stannade det där bara".

    Vindrutetorkarna har hamnat i fel läge i parkeringen, men de fungerar precis som vanligt, intervall och alla steg fungerar helt felfritt. Det enda problemet är att de stannar varje gång uppe mitt i rutan kl. 12

    Har fått byta motor en gång förr några år sedan för att torkarmotorn var helt slut och då stannade de lite varstans. Då bytta jag motor och sedan fungerat utan problem. Nu vet jag inte om det samma fel, för det enda felet är att de parkerar mitt i rutan men alla reglage fungerar så jag lider inte av problemet. Vet inte vad jag ska göra om jag ska köpa en ny torkarmotor eller om det går att ställa in på något sätt...

    Har försökt såklart hittat andra som har haft samma problem här inne men har inte hittat något. Så jag starta en ny tråd istället. Vore tacksam med teorier eller lösningar på mitt problem.
    Saab 9-3 SS 2.0T - 04

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Vindrutetorkarna stannar mitt i rutan - Saab 93 -04

    Det första jag tänker är ju torkarmotorn, men du har ju bra otur om du redan har bytt den en gång...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Vindrutetorkarna stannar mitt i rutan - Saab 93 -04

    Citat Ursprungligen postat av Jonny99
    Hej!

    Jag och familjen var ute och körde till Göteborg en regnig dag. Då jag efter några mil somnar, och vaknar upp av att vindrutetorkarna står kl 12, dvs där de vanligtvis går tillbaka. Frågade min mamma som körde vad som hade hänt och får som svar... "det bara blev så, helt plötsligt stannade det där bara".

    Vindrutetorkarna har hamnat i fel läge i parkeringen, men de fungerar precis som vanligt, intervall och alla steg fungerar helt felfritt. Det enda problemet är att de stannar varje gång uppe mitt i rutan kl. 12

    Har fått byta motor en gång förr några år sedan för att torkarmotorn var helt slut och då stannade de lite varstans. Då bytta jag motor och sedan fungerat utan problem. Nu vet jag inte om det samma fel, för det enda felet är att de parkerar mitt i rutan men alla reglage fungerar så jag lider inte av problemet. Vet inte vad jag ska göra om jag ska köpa en ny torkarmotor eller om det går att ställa in på något sätt...

    Har försökt såklart hittat andra som har haft samma problem här inne men har inte hittat något. Så jag starta en ny tråd istället. Vore tacksam med teorier eller lösningar på mitt problem.
    hänt på mina bilar. jag lossade bara armen från motorn o ställde den där den skulle vara :-)
    9-3 verII -04 175hk

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Gävle, Uppsala
    Inlägg
    12

    Re: Vindrutetorkarna stannar mitt i rutan - Saab 93 -04

    Tackar!
    Ska försöka göra det, måste få tummen ur arslet bara... Låter som en bra plan iaf att bara skruva bort armarna och sätta dit dem på rätt ställe.
    Saab 9-3 SS 2.0T - 04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •