Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tändproblem og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197

    Tändproblem og900

    Jahopp... skulle vara duktig i dag tänkte jag.
    Bytte däck, tvättade bilen och så skulle jag byta tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Tändstiften gav jag upp direkt då jag insåg att jag inte hade någon lämplig hylsa som skulle passa.
    Tänkte att då byter jag kablarna, rotorn och fördelarlocket istället.
    Sagt och gjort, gick ganska så smidigt utan några problem - trodde jag.
    För nu vill den inte starta. Startmotorn går runt som vanligt men den tänder inte till. Står bara å tuggar runt.
    Vad kan jag ha gjort fel???
    Har trippelkollat att jag satt tändkablarna rätt. Kollat längden på dem så de hamnar rätt (det är ju i princip omöjligt att sätta dem fel då den inte räcker till nästa tändstift.) Även satt rätt i fördelarlocket enligt både Haynes och Instruktionsboken.
    Det enda andra jag gjort är ju att ta bort damasken som skyddar tändspolen för att byta tändkabel där till fördelarn och sedan sätta tillbaka den igen.

    Så vad kan vara fel? Och hur ska jag gå tillväga för att få igång bilskrället igen! Tacksam för massa tips. Det har ju onekligen hänt något nu när jag bytte för innan så startade den ju utan problem.

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    Re: Tändproblem og900

    Citat Ursprungligen postat av emde
    (det är ju i princip omöjligt att sätta dem fel då den inte räcker till nästa tändstift.)
    Ja men när du byter kablarna så kan du ju råka sätta den längsta kabeln där den kortaste ska sitta.. Dom passar ju i alla hål i fördelarlocket så dom kan sitta fel ändå..
    Gör så här: Ta bort tändstiftet till 1:ans cylinder, stoppa ner en mejsel (ren nå alldeles fruktansvärt) i stifthålet och vrid runt motorn tills kolven precis är uppe och vänder, då kikar du på rotorn vart den pekar, dit den pekar ska tändkabeln till 1:ans cylinder sitta, sen snurrar du motorn på startmotorn och kollar vilket håll rotorn snurrar åt och så sätter du tändkablarna i följd 1,3,4,2 (mot det hållet som rotorn snurrar åt)..
    Det är iallafall det första jag kommer att tänka på då jag har råkat gjort det alldeles för många gånger..

    EDIT: Läste igenom lite bättre nu Det kan inte vara så att du har råkat och peta av en kabel ifrån tänspolen när du bytte tandkabeln??
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197

    Re: Tändproblem og900

    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Citat Ursprungligen postat av emde
    (det är ju i princip omöjligt att sätta dem fel då den inte räcker till nästa tändstift.)
    Ja men när du byter kablarna så kan du ju råka sätta den längsta kabeln där den kortaste ska sitta.. Dom passar ju i alla hål i fördelarlocket så dom kan sitta fel ändå..
    Gör så här: Ta bort tändstiftet till 1:ans cylinder, stoppa ner en mejsel (ren nå alldeles fruktansvärt) i stifthålet och vrid runt motorn tills kolven precis är uppe och vänder, då kikar du på rotorn vart den pekar, dit den pekar ska tändkabeln till 1:ans cylinder sitta, sen snurrar du motorn på startmotorn och kollar vilket håll rotorn snurrar åt och så sätter du tändkablarna i följd 1,3,4,2 (mot det hållet som rotorn snurrar åt)..
    Det är iallafall det första jag kommer att tänka på då jag har råkat gjort det alldeles för många gånger..

    EDIT: Läste igenom lite bättre nu Det kan inte vara så att du har råkat och peta av en kabel ifrån tänspolen när du bytte tandkabeln??
    Precis... jag har verkligen kollat. Inte efter cylindern, men efter vad som står i instruktionsboken. Dessutom tog jag bort en i taget från fördelarlocket och satte dit den nya på det nya fördelarlocket för inte sätta fel.

    Angående tändspolen så finns det ju en möjlighet då jag tog bort damasken och sedan tryckte dit den igen. Satt de inte allt för hårt så kan ju nån ha lossnat. Ska titta på det.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Jahopp... nu har jag ägnat dagen ner i garaget för att försöka lösa problemet. Men det har gått åt skogen.
    Fortfarande samma problem.

    Har även testat att byta tillbaka alla delar jag bytt, utan resultat. Så nu vägrar bilen starta.

    Har kollat upp tändspolens kablar också, och de sitter!
    Rotor och fördelarlock har jag efter ha tittat närmare på monterat rätt. De kan inte sättas på något annat sätt då det finns spår i båda.

    Fler tips på vad som kan vara fel???

    Eller någon vänlig skäl i örebrotrakten som är duktig på att meka och har lust att komma.

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Kolla om du har nån gnista på den.. Om du inte har det så är det inte så svårt att räkna ut att felet sitter någonstans i tändsystemet och om du har gnista så är det säkert soppan som spökar, men det är bara att kolla om stiften blir blöta efter att du har kört på startmotorn..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Kolla om du har nån gnista på den.. Om du inte har det så är det inte så svårt att räkna ut att felet sitter någonstans i tändsystemet och om du har gnista så är det säkert soppan som spökar, men det är bara att kolla om stiften blir blöta efter att du har kört på startmotorn..
    Stiften blir blöta efter jag försökt starta den...
    Så vad kan problemet vara? Tändspolen?? Bilen har innan nu börjat bete sig lite konstigt. Den har ibland bara dött när jag haft den på tomgång. Sen går den att starta lite senare igen. Kan det ha något med tändspolen att göra?
    Men det har aldrig hänt när jag startat den efter den varit i garaget - detta fel har inträffat när jag kört med den - främst i fuktigt/blött väder.

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234
    Kan vara effektsteget(tändmodul som dom heter på biltema).. Sitter på vänster innerskärm.. Kan vara den som strular... Testa att byta den.. Den brukar ge med sig efter en tid... Ser inte ut som på bilden, men nästan...
    http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/Tändmodul.jpg

    MVH // Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Den bilen har väl EZK tändning?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Tjena!

    Om du har gnista..

    Ta ur stiften, torka dom med varmluftspistol/hårtork ,puttsa efter med mässingsborste. Dra runt motorn med stiften ur, och lufta.
    Du kan även låta den stå med stiften ur ett tag(soppan dunstar ganska fort) se bara till att det inte ramlar ner skit i cylindrarna.

    När stiften är Kruttorra skruva i och..starta.
    (Vanligt fel detta)

    (Har du funktionstestat tempgivaren?, om inte, ta och mät motståndet över stiften på givarn. Alternativt testa att rycka den och starta.)

    Obs gasa inte..

Liknande ämnen

  1. tändproblem
    Av baccaruda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 09:07
  2. 9000 startar ej.. tändproblem !
    Av Ekbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 07:04
  3. tändproblem på og900s e85
    Av gamle svarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •