Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 119

Ämne: Liten försäkringsfråga

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Liten försäkringsfråga

    Ska iväg och införskaffa en bil.. har skrivit försäkringen på farsgubben, men eftersom han är ute och reser för tillfället, så måste jag skriva bilen på mig tills han kommer hem.

    Kommer jag få en räkning ifrån trafikförsäkringsföreningen (långt ord ), eller är det lugnt? kommer ju ha en försäkring på den trots allt..



    Idéer?

    mvh Johan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Försäkringen ska stå på den som brukar bilen, har man inte råd med försäkringen så har man inte råd att äga bilen.

    Så är det

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Försäkringen ska stå på den som brukar bilen, har man inte råd med försäkringen så har man inte råd att äga bilen.

    Så är det
    Det var inte vad jag frågade

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Så länge bilen är försäkrad så spelar det ingen roll vem som är ägare. Däremot kan du nekas ersättning av försäkringsbolaget om du krockar.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Då får jag informera dig tydligare!

    Det är fordonets registrerade ägare som ska teckna en trafikförsäkring. Ingen annan kan teckna en försäkring än ägaren (utom vid leasing då)

    Om du inte har tecknat en trafikförsäkring blir du automatiskt rapporterad till Trafikförsäkringsföreningen och får betala en avgift.
    Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag, i ditt fall personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller.
    Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr/dygn.

    Vet ju inte vilken bilmodell det handlar om i detta fallet men du kan alltså få en räkning som heter duga!!

    Förstår du nu?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Måste inflika med att mina grannar hade sagt upp försäkringen på en bil dom inte brukade. Dock hade dom glömt att ställa av den. Den räkningen var inte o leka med .
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Tjonge ( sånt är inget att leka med, har själv fastnat i en sådan härva..

    Måste hålla med MrZ i det han skriver. konstigt att du har lyckats försäkra fordonet på farsan.

    Annars förstår jag inte riktigt vad du menar med trafikförsäkringsföreningen vad har dom med saken att göra, har för mig att jag aldrig har hört namnet tidigare??

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    46
    du kommer få en räkning från trafikförsäkringsföreningen..

    att ett försäkringsbolag kan försäkra på den är inte så konstigt.. dom gör ju som regel alltid det innan det är registerat en ny ägare på bilen.. (annars är man ju för sent ute..)
    Jag kan ju ringa o försäkra på vilken som helsts bil här på forumet.. o sen aldrig köpa bilen.. osså annuleras försäkringen därför..

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Försäkringen ska stå på den som brukar bilen, har man inte råd med försäkringen så har man inte råd att äga bilen.

    Så är det
    Dessutom skall försäkringen stå på den som har ekonomiskt intresse i bilen, d.v.s. ägaren. Det är bara den som har detta intresse som kommer att kunna kräva ersättning. Man kan alltså inte "skriva över" sin bil på farsan utan att också komplettera med köpehandlingar.
    Kan räcka att omnämna bilen som "min bil" vid kontakt med bolag/skadereglerare för att man kan få problem.
    Tycker precis som MrZ att man ska köra bil man har råd med .
    Fredrik J

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Timmernabben
    Inlägg
    137
    Så trött på alla som går runt systemet, men försäkringsbolagen blir bättre på att komma på skenförsäkringar.

    Jag står på båda mina bilar:

    Viggen 950/månaden
    M3:an 1600/Månaden

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Hammula
    Så trött på alla som går runt systemet, men försäkringsbolagen blir bättre på att komma på skenförsäkringar.

    Jag står på båda mina bilar:

    Viggen 950/månaden
    M3:an 1600/Månaden
    Fler är trötta på det kan jag lova
    Fnissade rätt gott när en bekant upprört ringde o undrade om dom kunde neka han ersättning när någon hade repat bilen eller va det va..
    fick förklara att han ägde ju inte bilen så han skulle väl inte gnälla

    Bra att försäkringsbolagen får lite pli på det där.. jag fick till o med beröm när jag ringde o försäkra bilen själv "så skönt när någon ung kille faktiskt står på sin bil själv.."
    Man undrar ju om dom som skenförsäkrar diverse bilar och framförallt mc tror att försäkringsbolaget verkligen ska gå med på ersättning när Stefan, 22 i centrala stockholm gjort sopor av mormor annagreta i det mörkaste ytteröverkalixs värsting-mc..
    dom kan ju ringa Annagreta o ha rätt enkla kontrollfrågor, typ. "vilken färg har din motorcykel.." Annagreta lär troligen inte ha någon aning.. o det borde man ju ha när man äger den ..

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    83
    men med dagens system inom bilförsäkringar, kommer folk forsätta mygla. Helt sinnessjuka premier de tar ut. Det skulle behövas en ändring.
    **Kör en Seat Ibiza FR -06**

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av KingDingeLing
    men med dagens system inom bilförsäkringar, kommer folk forsätta mygla. Helt sinnessjuka premier de tar ut. Det skulle behövas en ändring.
    Höga premier beror ju oftast på hög skadefrkavens
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av KingDingeLing
    men med dagens system inom bilförsäkringar, kommer folk forsätta mygla. Helt sinnessjuka premier de tar ut. Det skulle behövas en ändring.

    det bygger ju på statistik.. om det är väldigt få unga som försäkrar bilar så blir ju varje olycka ganska märkbar i statistiken.. skulle alla ha bilarnra på sig så skulle det inte se så jäkla illa ut..

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    83
    men man drar ju liksom alla unga (under 25) över en o samma kant. Dom unga som inte är med i olyckor o så, ska dom betala samma dyra premie som dom som är inblandade i fler olyckor ??

    alltså, alla ska typ börja på samma premie. Sen höjs den för de personer som är med i olyckor osv..

    mer rättvist så och logiskt.
    **Kör en Seat Ibiza FR -06**

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224
    Har funderat på om de verkligen får ta ut olika premier beroende på kön som de gör idag. Affärer och företag får ju inte ta ut olika priser beroende på kön i andra sammanhang (t.ex. frisörer).
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  17. #17
    Hej..

    Har oxå försäkringen på en annan person... blir billigare så..
    Är det någon av er som vet om någon som haft problem och fått ersättning vid allvarligare skada??
    Man har väl rätt att låna en släktings bil... och oturligt vid det tillfället så krockar man...

    Försäkringsbolagen kan väl inte neka ersättning om bilen är helförsäkrad?? Det är väl upp till dom att bevisa att bilen har brukats av en annan person en längre tid... Och hur ska de göra då??

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av KingDingeLing
    men man drar ju liksom alla unga (under 25) över en o samma kant. Dom unga som inte är med i olyckor o så, ska dom betala samma dyra premie som dom som är inblandade i fler olyckor ??
    Hur vet man innan någon har haft bil ett tag om han/hon kommer vara typen som krockar ofta eller typen som aldrig krockar?

    alltså, alla ska typ börja på samma premie. Sen höjs den för de personer som är med i olyckor osv..

    mer rättvist så och logiskt.
    I stort är det ju så det funkar. Man börjar med samma premie och när man visar sig att man kan köra utan att krocka så går premien ner. Om försäkringsbolaget istället valt en låg premie från början så får ju inte försäkringsbolagen in sina pengar innan det smäller. Så fort jag kvaddat en bil så byter jag ju bolag och kan börja om på en låg premie igen.


    Citat Ursprungligen postat av krille dill
    Hej..

    Har oxå försäkringen på en annan person... blir billigare så..
    Är det någon av er som vet om någon som haft problem och fått ersättning vid allvarligare skada??
    Man har väl rätt att låna en släktings bil... och oturligt vid det tillfället så krockar man...
    Javisst har man rätt att låna en bil av någon annan, men det är en annan sak än att vara huvudsaklig brukare. Om du lånar pappas bil en gång och smäller så får han pengar. Om däremot pappa står som ägare på bilen och de misstänker att bilen i praktiken är din kan han få problem att få ut ersättning.

    Jag känner personligen ingen som haft några problem med försäkringspengar, men å andra sidan har de jag känner försäkringarna på sig själva och har alltid haft. Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare. Det är inte konstigare än att man inte köper en bil om man inte har råd att betala bensin, skatt och reparationer som också ingår i bilkostnaderna.

    Försäkringsbolagen kan väl inte neka ersättning om bilen är helförsäkrad?? Det är väl upp till dom att bevisa att bilen har brukats av en annan person en längre tid... Och hur ska de göra då??
    Jo de kan neka ersättning. Om vi tar ett extremfall som exempel: Du råkar kvadda en 9-3 aero som är trimmad, som har 18" feta lättmetallfälgar, uppgraderat chassi, neonljus under bilen etc etc. Du krashar bilen i Stockholm där du även är bosatt. Bilen "ägs" dock av din mamma som är 60 år och bor i en håla i norrland där vägarna är så usla så man helst kör Jeep. Här kommer försäkringsbolagen dra öronen åt sig och troligen får din mamma inte ut en enda krona om hon inte kan bevisa att det är hon som äger bilen och är den huvudsakliga brukaren av bilen och att du bara fått låna den till Stockholm över helgen. Det är extremfallet. En mer normal bil och där brukaren bor hemma hos mamma och pappa är såklart mycket svårare för försäkringsbolagen att komma åt.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av KingDingeLing
    men med dagens system inom bilförsäkringar, kommer folk forsätta mygla. Helt sinnessjuka premier de tar ut. Det skulle behövas en ändring.
    Med dagens system inom bilförsäkringar kommer bolagen bli ännu tuffare på att stoppa ersättning vid skenförsäkring. Inte sällan har den riktiga ägaren haft skenförsäkring i många år och glömt bort det kontroversiella vid kontakt med bolaget...
    Fredrik J

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Jag känner personligen ingen som haft några problem med försäkringspengar, men å andra sidan har de jag känner försäkringarna på sig själva och har alltid haft. Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare. Det är inte konstigare än att man inte köper en bil om man inte har råd att betala bensin, skatt och reparationer som också ingår i bilkostnaderna..
    Kan ju säga det att min 9000ltt 96a är billigare att försäkra än min volvo 740GL 86a... Hos de stora bolagen. Så då stämmer ju inte det du har skrivit.. 740in kostade 2000 SAABen drygt 20000..
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

Liknande ämnen

  1. Försäkringsfråga vid krock
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:55
  2. Försäkringsfråga
    Av kwansa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 21:33
  3. Försäkringsfråga
    Av Pedgren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 14:13
  4. försäkringsfråga
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •