Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 119 av 119

Ämne: Liten försäkringsfråga

  1. #101
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Bolagen måste väl ändå ha kapital att ta av som dom sedan bygger på igen när ungen fått högre premie. Och på lång sikt borde dom alltså få in mer pengar, eller lika mycket som nu. Bara det att den som verkligen kostar pengar får betala mer.
    Fast nu är det ju så att de som kostar pengar betalar mer, utifrån statistiken. Något annat att gå på har de inte, eftersom statistiken påvisar fullt ut att ungdomar med nytaget körkort kör med högre risktagande än de som haft körkortet ett tag och "lekt av sig".

    Sannolikheten att du med nytaget körkort ska vara inblandad i en trafikolycka är alltså så pass mycket högre än för någon som haft körkortet några år (och således även blivit äldre) - och det är den sannolikheten du betalar premien för.

    Desto högre risk bolaget tar, desto mer måste du betala. Rättvist? Ja, faktiskt. Även logiskt, framför allt ekonomiskt. Varför ska jag som haft körkort några år vara med och betala för skador som en annan riskgrupp orsakar?

    Ta en bil som inte kostar så mycket att äga om det är ett problem med pengarna, och vänta med drömbilen tills du har jobbat upp ekonomi och olycksfria körkortsår så att du faktiskt har råd att ta hand om alla kostnader som följer bilägandet ...

    Såg tidigare att någon nämnde stöldpremien, att den var högre för ungdomar. Även den baserar sig på statistik - bilar som ägs av en viss åldersgrupp kan vara mer utsatta för stöld och stöldförsök, och således blir det en högre kostnad ...

    Enda sättet att komma till rätta med det här är att fler "ungdomar" försäkrar bilen på sig själv och påvisar att det inte ÄR så pass många "ungdomar" inblandade i olyckor som statistiken påvisar idag - även om jag personligen är tämligen övertygad om att beteendet i trafiken av "ungdomar" är en stor anledning till försäkringspremierna.

    Det är inte för intet som det är billigare för tjejer att teckna en försäkring ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  2. #102
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av root

    Fast nu är det ju så att de som kostar pengar betalar mer, utifrån statistiken. Något annat att gå på har de inte, eftersom statistiken påvisar fullt ut att ungdomar med nytaget körkort kör med högre risktagande än de som haft körkortet ett tag och "lekt av sig".

    Sannolikheten att du med nytaget körkort ska vara inblandad i en trafikolycka är alltså så pass mycket högre än för någon som haft körkortet några år (och således även blivit äldre) - och det är den sannolikheten du betalar premien för.

    Desto högre risk bolaget tar, desto mer måste du betala. Rättvist? Ja, faktiskt. Även logiskt, framför allt ekonomiskt. Varför ska jag som haft körkort några år vara med och betala för skador som en annan riskgrupp orsakar?

    Ta en bil som inte kostar så mycket att äga om det är ett problem med pengarna, och vänta med drömbilen tills du har jobbat upp ekonomi och olycksfria körkortsår så att du faktiskt har råd att ta hand om alla kostnader som följer bilägandet ...

    Såg tidigare att någon nämnde stöldpremien, att den var högre för ungdomar. Även den baserar sig på statistik - bilar som ägs av en viss åldersgrupp kan vara mer utsatta för stöld och stöldförsök, och således blir det en högre kostnad ...

    Enda sättet att komma till rätta med det här är att fler "ungdomar" försäkrar bilen på sig själv och påvisar att det inte ÄR så pass många "ungdomar" inblandade i olyckor som statistiken påvisar idag - även om jag personligen är tämligen övertygad om att beteendet i trafiken av "ungdomar" är en stor anledning till försäkringspremierna.

    Det är inte för intet som det är billigare för tjejer att teckna en försäkring ...
    Men suck.... Läser du ens vad jag skriver!? Vi tänker ju på samma sätt bara det att jag tycker det borde vara individuellt i stället för som det nu är, grupper.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Varför ska jag som haft körkort några år vara med och betala för skador som en annan riskgrupp orsakar?
    Varför ska jag som inte orsakat en enda skada behöva lida för att andra ungdomar kör som idioter?

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #103
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Varför ska jag som inte orsakat en enda skada behöva lida för att andra ungdomar kör som idioter?

    Mvh Kristian
    Det då förespråkar är alltså att nån ska vara beredd att ge dig som individ pengar?

    Om det är grupperna, kollektivet och att hjälpa varandra som stör så tycker jag att du ska skaffa ett bankkonto, sätta av pengar varje månad tills dess att du krockar.
    Betala sedan skadorna från ditt bankkonto. Vips så har du skapat ditt alldeles individuella försäkringsbolag.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  4. #104
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Vill man inte förstå så förstår man inte.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  5. #105
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Det då förespråkar är alltså att nån ska vara beredd att ge dig som individ pengar?

    Om det är grupperna, kollektivet och att hjälpa varandra som stör så tycker jag att du ska skaffa ett bankkonto, sätta av pengar varje månad tills dess att du krockar.
    Betala sedan skadorna från ditt bankkonto. Vips så har du skapat ditt alldeles individuella försäkringsbolag.

    /Thomas
    En snabb fråga bara. Har du uppgett till ditt försäkringsbolag att bilen du kör är trimmad?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  6. #106
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Varför ska jag som inte orsakat en enda skada behöva lida för att andra ungdomar kör som idioter?
    Men det är ju där problemet ligger. Hur ska ett försäkringsbolag, som inte känner dig, veta det? Tror du någon med nytaget körkort tror att just han kommer att krocka?
    Bolaget utgår från att du utgör medel för gruppen och ger dig en premie utifrån det. När du sedan bevisat att du inte kör som en idiot så får du sänkt premie.

    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Inte alla unga som har fina bilar som föds med guldsked i mun.
    Finns faktiskt dom som har jobbat och slitit hårt för att få ihop pengarna till en rolig och fin första bil men sedan kommer försäkringsbolagen och skall ha nästan halva värdet på bilen det första året.
    Så bra. Men har man inte råd med försäkringen så har man inte jobbat och slitit tillräckligt hårt för att kunna köra Saab Aero...
    Fredrik J

  7. #107
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Men det är ju där problemet ligger. Hur ska ett försäkringsbolag, som inte känner dig, veta det? Tror du någon med nytaget körkort tror att just han kommer att krocka?
    Bolaget utgår från att du utgör medel för gruppen och ger dig en premie utifrån det. När du sedan bevisat att du inte kör som en idiot så får du sänkt premie.
    Man kan ju dock tycka att försäkringsbolagen skulle kunna anpassa sina premier lite bättre. En tydlig ökad premie för bilar och modeller som ofta är med i olyckor, kontra en tydligt minskad premie för dom som väljer säkra och trygga, moderna bilar.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  8. #108
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Problemet är väl att man inte kan se någon direkt skillnad på vilka bilar som är med om olyckor utan det handlar om föraren. Att sedan en viss typ av förare ofta kör en viss typ av bil är ju en annan sak. Förmodligen skulle detta räknesätt orsaka ännu högre premier för yngre, fattigare förare.
    Fredrik J

  9. #109
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Problemet är väl att man inte kan se någon direkt skillnad på vilka bilar som är med om olyckor utan det handlar om föraren. Att sedan en viss typ av förare ofta kör en viss typ av bil är ju en annan sak.
    För att göra det lite intressant ...

    Beräkna premien på bilen med registreringsnummer "MKA208". Gärna helförsäkring med extra allt, men trafikförsäkring räcker garanterat för att ge de flesta av er skrämselhicka - jag tror dock inte att bolagen ger en premie via webben på den här bilen - det finns trots allt bara 10 stycken kvar av den här modellen. De flesta andra ligger sönderrostade på skroten efter spännande turer i skogen eller diverse diken/räcken.

    Den är från 1986 förresten.

    Gör sedan samma sak med OFH511. Den är förresten från 1990.

    Givetvis handlar det till stor del om vilken bil du väljer att äga! Jag blir inte förvånad om premieskillnaden mellan dessa två bilar skulle vara mer än 20kSEK på enbart trafikförsäkringen för vissa av er.

    Som ung, välj en bil med mindre hästkrafter och mindre skadefrekvens, och det kommer inte att kännas lika hårt ekonomiskt.

    Hur det än är - det borde vara viktigare att öht kunna ta sig någonstans än att ha en bil som man egentligen inte har råd att äga .. fast vissa verkar trivs med att vara "mammas lilla pojke". Jag är dock glad att det finns en stor möjlighet att "det stora stygga försäkringsbolaget" väljer att behålla de premier jag har betalat in till de som faktiskt förtjänar att få ersättning för sina skador (ie de som inte pysslar med skenförsäkringar).
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  10. #110
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    MKA208 17510kr i helförsäkring hos IF 6353 trafik
    OFH511 8554kr helförsäkring 5015kr trafik

    1300kr mer i trafik för audin, varför får jag 9000kr mer i helförsäkring?




    Men om de är så gnälligt med skenförsäkringar, alla som trimmar bilen då?
    de bryter väl lika mycket det mot villkåren och är ju inte Ok enligt lag?
    men ni säger ju inget om de till era försäkringsbolag, "saab 9000 med 650hk" tror jag ingen har sagt till ett försäkringsbolag...


    tycker mest denna tråden är löjlig från båda håll, dels de som uppenbart tycker man ska fuska hur som, sen de som är så evigt gnälliga mot folk som fuskar men sen själv kör vråltrimmade bilar osv, som är egentligen lika fel det, jag vill inte smälla med någon som har en saab 9000 med 600Hk som är ute och drar en racing runda någon stans.

    för min del verkar försäkringen va ungefär den samma för en fiat uno som en 9-5 2,3 Aero, alltså skitdyrt, så jag vet inte vad man ska ha för bil för skillnaden i försäkringspris handlar om 1-2000kr max mellan en skitbil och en med 2,3T spis.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #111
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av root
    Som ung, välj en bil med mindre hästkrafter och mindre skadefrekvens, och det kommer inte att kännas lika hårt ekonomiskt.
    Det är just det jag menar, att unga uppmuntras inte tillräckligt till att köpa en säker och "trygg" bil. Premien är likt förbannad lika snorhög som på en liten skojig "busbil".
    Där skulle ju försäkringsbolagen kunna styra in ungdomarna på det mer säkra alternativet genom en rejäl sänkning av premierna på moderna, säkra och tråkiga bilar.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Det då förespråkar är alltså att nån ska vara beredd att ge dig som individ pengar?

    Om det är grupperna, kollektivet och att hjälpa varandra som stör så tycker jag att du ska skaffa ett bankkonto, sätta av pengar varje månad tills dess att du krockar.
    Betala sedan skadorna från ditt bankkonto. Vips så har du skapat ditt alldeles individuella försäkringsbolag.

    /Thomas
    En snabb fråga bara. Har du uppgett till ditt försäkringsbolag att bilen du kör är trimmad?
    Om du undrar om jag och min arbetsgivare har nått en överenskommelse angående min automobils förhöjda effekt så är svaret JA.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  13. #113
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Det då förespråkar är alltså att nån ska vara beredd att ge dig som individ pengar?

    Om det är grupperna, kollektivet och att hjälpa varandra som stör så tycker jag att du ska skaffa ett bankkonto, sätta av pengar varje månad tills dess att du krockar.
    Betala sedan skadorna från ditt bankkonto. Vips så har du skapat ditt alldeles individuella försäkringsbolag.

    /Thomas
    En snabb fråga bara. Har du uppgett till ditt försäkringsbolag att bilen du kör är trimmad?
    Om du undrar om jag och min arbetsgivare har nått en överenskommelse angående min automobils förhöjda effekt så är svaret JA.

    /Thomas
    hur har du lyckats med det?
    De är ju inte lagligt att höja effekten över vad som anges i helbilskodkännadet, så har ju svårt att tänka mig att nått försäkringsbolag skulle tycka de vore Ok att försäkra en "olaglig" bil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #114
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Nu kör jag i.o.f.s. en helt otrimmad bil men jag hittar ingenting i mina försäkringsvillkor som säger att försäkringen inte skulle gälla om bilen avviker från helbilsgodkännandet med undantag för maskinskadeförsäkringen. Någon som lusläst länsförsäkringars villkor bättre och kan berätta var det står?
    Fredrik J

  15. #115
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nu kör jag i.o.f.s. en helt otrimmad bil men jag hittar ingenting i mina försäkringsvillkor som säger att försäkringen inte skulle gälla om bilen avviker från helbilsgodkännandet med undantag för maskinskadeförsäkringen. Någon som lusläst länsförsäkringars villkor bättre och kan berätta var det står?
    Mnja, hursomhelst så beräknas väll premien delvis på hur stark motor du har.

    I mina (Aktsams) vilkor står det dock att man inte får påverka bilens utförande till exempel genom trimning...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  16. #116
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nu kör jag i.o.f.s. en helt otrimmad bil men jag hittar ingenting i mina försäkringsvillkor som säger att försäkringen inte skulle gälla om bilen avviker från helbilsgodkännandet med undantag för maskinskadeförsäkringen. Någon som lusläst länsförsäkringars villkor bättre och kan berätta var det står?
    Mnja, hursomhelst så beräknas väll premien delvis på hur stark motor du har.

    I mina (Aktsams) vilkor står det dock att man inte får påverka bilens utförande till exempel genom trimning...
    ja motoreffekten är väl en hel del av försäkringen, jag får 5000kr i försäkring på en med 130Hk, unga vad en vråltrimmad 2,3T med 600Hk skulle ge för premie, sådär 30K i trafikförsäkring.

    Tror inte något försäkringsbolag egentligen accepterar trim då bilen avvviker från de specen man reggat den och försäkrat med den, konstigt nog verkar många med trimmade bilar ändå få ut försäkringen när de voltar ut på någon åker eller nått, och alltid så blir deras bilar mer mos än vid en vanlig olycka, konstigt....

    men sen sitta och gnälla över att någon kör försiktigt och har bilen försäkrad på sina föräldrar för ekonomin ska hålla ihop de går väldigt bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #117
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    I mina (Aktsams) vilkor står det dock att man inte får påverka bilens utförande till exempel genom trimning...
    Det står något liknande i Länsförsäkringars när det gäller maskinskadeförsäkringen men jag hittar som sagt inget om att inte trafik/stöld/vagnskada skulle förändras. Möjligen får man inte ersättning för dyra specialdelar vid en skada.
    Fredrik J

  18. #118
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Vid val av försäkringsbolag gäller det att läsa villkoren, kontrollera pris och veta vad man vill. Sen gäller det ju att man är väl medveten om vad det är man betalar för.

    Om man beaktar detta så löser sig det mesta.
    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  19. #119
    Nu räknas ju inte bara försäkringspremien på hur stor risken är att du ska krocka och buckla till annas bil.

    En stor del av trafikdelen baseras på hur stor ersättnig försäkringsbolagen kan komma att få betala ut om du blir allvarligt skadad/invalidiserad.

    Om du anger din far som är 55 år så försäkringstagare så räknar bolagen med att om han krockar och blir invalidiserad så kommer dom att få betala ersättning för dom 10 år som han har kvar att jobba.

    Om det sen visar sig att bilen brukas till 95% av den 18-årige sonen och det är han som krockar och blir invalidiserad så måste bolaget betala ersättning i 42 år.

    Vad tror ni att skillnaden i pengar blir då för bolaget ??

Liknande ämnen

  1. Försäkringsfråga vid krock
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:55
  2. Försäkringsfråga
    Av kwansa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 21:33
  3. Försäkringsfråga
    Av Pedgren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 14:13
  4. försäkringsfråga
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •