Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 119

Ämne: Liten försäkringsfråga

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av moggward
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Jag får mina pengar. I have my tricks.
    Det har försäkringsbolagen med.

    Det du gör som ökar kostnaden för andra.. genom att försäkringskollektivet du skulle ingå i blir mindre, och orsakar någon en skada i det mindre kollektivet så slår det hårdare.. plus att du gör det dyrare för kollektivet din mor ingår i, om du ställer till med skada.

    Tycker man att man inte har råd att försäkra den bil man önskar, då ska man inte ha den bilen, då har man inte råd med den, så enkelt är det.
    Alla har sina åsikter om saker och ting....
    Jag har haft en del bilar försäkrade i mina föräldrars namn och så... Tycker det är inte mer än rätt med tanke på de enorma siffror som bolagen kommer med...
    Däremot står jag sj som ägare för bilen jag äger nu.......

    och klart som fan att man hellre betalar 5000:- istället för 30000:- även om man har råd med det.....
    eller finns det kanske de som hellre pungar ut 30k
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Man kan ju undra vilken världsuppfattning ni "unga pojkar" har?

    Ni kanske tror att det är 1 person / år i hela sverige som torskar för att dom har haft bilen skriven på någon annan?

    Då kan jag tala om att det är ganska ofta det händer!
    Oftast kanske bara en dubbel självrisk men ibland så blir det helt o hållet utan ersättning.

    Att äga bil innebär ju inte bara en engångskostnad för själva bilen, att äga bilen innefattar ju reservdelar, bensin, försäkring...
    Kalkylera på det först och köp bil därefter sedan.

  3. #43
    Hellre betala 15000 (helförsäkrings exempel) på 3 år och riskera att inte få de pengarna jag lagt ut 40000 kr säger vi.
    Än att betala 90000 kr på de 3 åren och vara 100% på att få de 40000 kronorna. Jag går mer förlust på det sättet.

    Hellre spar jag den otroliga skillnaden (5-6 ggr billigare blir det på min mor) och köper en Porsche när bilen blir stulen/pajad/jag krockar.
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Men hallå. Tror du försäkringen bara handlar om din bil? I trafikdelen ingår även skadeersättning på inblandade personer. Fattar du inte att du kan bli skyldig stora summor om din försäkring inte gäller? När det gäller just personskada så brukar bolagen inte processa om själva ersättningen utan betalar ut och kräver den tillbaka av dig. Väx upp. Ditt räkneexempel är bara larvigt.

    Som sagts tidigare är det ganska vanligt att skenförsäkrade inte får ersättning alternativt höjd självrisk.
    Fredrik J

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    de är bara att konstatera.

    så länge det handlar om så ihelvetes otroliga summor så kommer de myglas,

    tror inte de är många 20 åringar här inne som pyntar upp 30 lön när försäkringen ska betalas....

    sen är frågan, var går gränsen för mygel?

    om pappa köper bil och och jag köper en bil, vi skriver båda bilarna på far, men i praktiken är ju den ena min, om vi säger att jag kör båda bilarna lika mycket, borde jag inte då stå som ägare för båda bilarna och slänga ut sådär 4-5000kr i månaden eftersom det är dyrast för mig så borde ju farsan få va med gratis i den försäkringen.

    vad är de egetligen för skillnad om jag kör farsans bil hela tiden jäntemot att han står skiven som ägare till min bil och jag kör den istället?
    borde ju va lika mycket försäkringsbedrägeri om jag kör hans bil då ju?

    däremot om jag tar den bilen som är skriven på far och pyntar ut den med div lampor kjolpaket trimmar den steg 6-7 eller nått då är de ju rätt självklart att försäkringsbolaget plockar det i sin gransking.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #46
    Jag ska åka själv när jag krockar
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Jag ska åka själv när jag krockar
    Dom i den andra bilen då....? eller är du så smart att du kör in i ett träd

  8. #48
    Krockar med staket i en kurva

    Sen har väl den andra bilens passagerar sin egna försäkring...
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  9. #49
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Krockar med staket i en kurva

    Sen har väl den andra bilens passagerar sin egna försäkring...
    Passagerare behöver inte ha någon försäkring....inte den egentliga bilägaren heller enligt dig

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av pialittan
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Krockar med staket i en kurva

    Sen har väl den andra bilens passagerar sin egna försäkring...
    Passagerare behöver inte ha någon försäkring....inte den egentliga bilägaren heller enligt dig
    Jag menade att den potentiella motpartens bil jag krockar med med sin egna bilförsäkring är försäkrade oavsett jag är det eller inte. Tänker dom också likadant som jag får dom ju problem men jag vet vad konsekvensen kan bli. Jag står för dom och vet att jag i nuläget tjänar på det...
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211

    Ibland blir jag så satans förbannad. Som vissa personer i tråden har skrivit är det bara att titta på den totala kostnaden på bilägandet om man ska ha bil. Kan man betala, gör det och ha bil.

    Till er som fuskar: Lycka till och hoppas att det går lika bra som ni förtjänar i händelse av skador.

    "There are no free lunches" Glöm aldrig det.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Men hallå. Tror du försäkringen bara handlar om din bil? I trafikdelen ingår även skadeersättning på inblandade personer. Fattar du inte att du kan bli skyldig stora summor om din försäkring inte gäller? När det gäller just personskada så brukar bolagen inte processa om själva ersättningen utan betalar ut och kräver den tillbaka av dig. Väx upp. Ditt räkneexempel är bara larvigt.

    Som sagts tidigare är det ganska vanligt att skenförsäkrade inte får ersättning alternativt höjd självrisk.
    Det kan dessutom bli sjukt höga summor.. trafikförsäkringen täcker skador upp till 300 miljoner per skadetillfälle.. nog för att det är osannorlikt man skulle ställa till det så pass.. men det vore en rejäl avbetalning att dras med..

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    de är bara att konstatera.

    så länge det handlar om så ihelvetes otroliga summor så kommer de myglas,

    tror inte de är många 20 åringar här inne som pyntar upp 30 lön när försäkringen ska betalas....

    sen är frågan, var går gränsen för mygel?

    om pappa köper bil och och jag köper en bil, vi skriver båda bilarna på far, men i praktiken är ju den ena min, om vi säger att jag kör båda bilarna lika mycket, borde jag inte då stå som ägare för båda bilarna och slänga ut sådär 4-5000kr i månaden eftersom det är dyrast för mig så borde ju farsan få va med gratis i den försäkringen.

    vad är de egetligen för skillnad om jag kör farsans bil hela tiden jäntemot att han står skiven som ägare till min bil och jag kör den istället?
    borde ju va lika mycket försäkringsbedrägeri om jag kör hans bil då ju?

    däremot om jag tar den bilen som är skriven på far och pyntar ut den med div lampor kjolpaket trimmar den steg 6-7 eller nått då är de ju rätt självklart att försäkringsbolaget plockar det i sin gransking.
    Visst får din farsa äga och försäkra två bilar samt låna ut den ena till dig. Bor ni samma hushåll funkar det väl. Men skulle den ena börja utrustas til tonårsbil så kan bolaget reagera vid en skada. Trafikförsäkringen brukar ju ha en förhöjdsjälvrisk om föraren är under 25år.
    Fredrik J

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Jag håller inte med om att det är larvigt eftersom det innebär att vi övriga får betala för de som fuskar. Jag förstår att du vill komma billigt undan, men det innebär att kostnaden läggs på mig, så det vore väl underligt om jag inte ens fick klaga på det?
    Förstår inte ditt resonemang. Hur blir det dyrare för dig?
    På samma sätt som att jag som kund i en affär får betala mer om det stjäls mycket från affären. De pengar du inte betalar in, måste vi övriga betala in, såvida försäkringsbolagen inte börjar bjuda på pengar och det brukar de sällan göra.

    Citat Ursprungligen postat av zeki
    och klart som fan att man hellre betalar 5000:- istället för 30000:- även om man har råd med det.....
    eller finns det kanske de som hellre pungar ut 30k
    Jag förstår att alla vill betala så lite som möjligt, men då får man också ta att andra klagar när vi tvingas betala de 25,000 som du inte vill betala.

    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Hellre betala 15000 (helförsäkrings exempel) på 3 år och riskera att inte få de pengarna jag lagt ut 40000 kr säger vi.
    Än att betala 90000 kr på de 3 åren och vara 100% på att få de 40000 kronorna. Jag går mer förlust på det sättet.

    Hellre spar jag den otroliga skillnaden (5-6 ggr billigare blir det på min mor) och köper en Porsche när bilen blir stulen/pajad/jag krockar.
    Ännu billigare blir det om du skippar helförsäkringen och kör på bara trafikförsäkring...

    Ditt exempel ovan är ju lite drastiskt. Om man har en bil värd 40000 så betalar man inte helförsäkring för 30k, utan tecknar en halvförsäkring elelr en trafikförsäkring. Om du trots allt vill ha helförsäkringen så måste du väl förstå att vi andra som får skjuta till dessa 75000 som skiljer kommer att klaga.

  15. #55
    De 25000 tycker jag gott ni kan betala.
    25000 delat på 500 000 personer blir typ 5 öre. Det får du stå ut med att betala för mig

    Halvförsäkringen för mig kostar ca 18000 kr om året. Det är verkligen inte värt det för en 95:a. Om jag var tvungen att betala 500 kr/ månad endast för trafikförsäkring för en Saab 900, 88 års modell så säger det väl allt. I min ålder (19) handlar det inte om vilken bil jag har utan att priserna tvingar mig att mygla.
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    De 25000 tycker jag gott ni kan betala.
    25000 delat på 500 000 personer blir typ 5 öre. Det får du stå ut med att betala för mig
    ... I min ålder (19) handlar det inte om vilken bil jag har utan att priserna tvingar mig att mygla.
    Priserna tvingar dig att mygla... jo jag tackar ja. Så om du ska köpa oxfilé så flyttar du snabbt prislappen från köttfärsen oxå? För att priserna tvingar dig?

    Jag tycker att du ska ta en rejäl uppläsning på vad en försäkring är, hur grundtanken är och sen anpassa ditt liv efter din plånbok.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  17. #57
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    De 25000 tycker jag gott ni kan betala.
    25000 delat på 500 000 personer blir typ 5 öre. Det får du stå ut med att betala för mig
    ... I min ålder (19) handlar det inte om vilken bil jag har utan att priserna tvingar mig att mygla.
    Priserna tvingar dig att mygla... jo jag tackar ja. Så om du ska köpa oxfilé så flyttar du snabbt prislappen från köttfärsen oxå? För att priserna tvingar dig?

    Jag tycker att du ska ta en rejäl uppläsning på vad en försäkring är, hur grundtanken är och sen anpassa ditt liv efter din plånbok.

    /Thomas
    Är oxfilén för dyr tar jag pyttipanna. Men om pyttipannan är lika dyr måste jag sno den. Jag kan inte svälta ihjäl.
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Conigol

    Är oxfilén för dyr tar jag pyttipanna. Men om pyttipannan är lika dyr måste jag sno den. Jag kan inte svälta ihjäl.
    Var finns logiken i ditt beteende?

    Lägg dig på sängen och tänk över hur du vill att ditt liv i vårt samhälle ska vara.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  19. #59
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Citat Ursprungligen postat av Conigol

    Är oxfilén för dyr tar jag pyttipanna. Men om pyttipannan är lika dyr måste jag sno den. Jag kan inte svälta ihjäl.
    Var finns logiken i ditt beteende?

    Lägg dig på sängen och tänk över hur du vill att ditt liv i vårt samhälle ska vara.

    /Thomas
    Det finns mycket logik i det. Det är människor som gör du att samhället är så splittrat. Jag är en ung fattig människa. Jag måste görad et jag kan för att överleva.

    Har jag inte råd med mat måste jag äta ur containern eller sno frukt från fruktstånden.

    Har jag inte råd med bil på mitt namn får jag lägga det på någon annans. Och du som betalar 5 öre mer på ditt redan 20000 kr billigare än mig varje år klagar.
    Förjävligt är det.

    Likt ett gatubarn måste sno maten för att överleva.
    Likt en hemlös måste tigga.
    Likt de fattiga krigar medan de rika äter paprika
    Så måste de som inte har råd med bil skriva den på en med många mil.
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Citat Ursprungligen postat av Conigol

    Är oxfilén för dyr tar jag pyttipanna. Men om pyttipannan är lika dyr måste jag sno den. Jag kan inte svälta ihjäl.
    Var finns logiken i ditt beteende?

    Lägg dig på sängen och tänk över hur du vill att ditt liv i vårt samhälle ska vara.

    /Thomas
    Det finns mycket logik i det. Det är människor som gör du att samhället är så splittrat. Jag är en ung fattig människa. Jag måste görad et jag kan för att överleva.

    Har jag inte råd med mat måste jag äta ur containern eller sno frukt från fruktstånden.

    Har jag inte råd med bil på mitt namn får jag lägga det på någon annans. Och du som betalar 5 öre mer på ditt redan 20000 kr billigare än mig varje år klagar.
    Förjävligt är det.

    Likt ett gatubarn måste sno maten för att överleva.
    Likt en hemlös måste tigga.
    Likt de fattiga krigar medan de rika äter paprika
    Så måste de som inte har råd med bil skriva den på en med många mil.
    Jag förbehåller mig rätten att klaga eftersom att jag håller mig till regelverket.

    Om du inte kan försörja dig ---> gå till Socialkontoret i din kommun så kommer de att hjälpa dig för pengar som såna som mig har betalat i skatt.

    Om du inte kan betala för nöjet att köra en "dyr" bil ---> Bit ihop. Anpassa dig och återkom när du har klippt dig och skaffat ett jobb.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

Liknande ämnen

  1. Försäkringsfråga vid krock
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:55
  2. Försäkringsfråga
    Av kwansa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 21:33
  3. Försäkringsfråga
    Av Pedgren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 14:13
  4. försäkringsfråga
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •