Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 119

Ämne: Liten försäkringsfråga

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Självfallet har jag råd att ha bilskrället på migsjälv, men man är ju inte snålare än man gör sig..


    Hittade dock ett vettigt bolag, så det blev inte så farligt dyrt på mig heller.. drygt halva priset mot saabförsäkring..


    mvh J

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    493
    Medlem#
    4025
    Vilket bolag då?

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Jag känner personligen ingen som haft några problem med försäkringspengar, men å andra sidan har de jag känner försäkringarna på sig själva och har alltid haft. Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare. Det är inte konstigare än att man inte köper en bil om man inte har råd att betala bensin, skatt och reparationer som också ingår i bilkostnaderna..
    Kan ju säga det att min 9000ltt 96a är billigare att försäkra än min volvo 740GL 86a... Hos de stora bolagen. Så då stämmer ju inte det du har skrivit.. 740in kostade 2000 SAABen drygt 20000..
    Öh, och på vilket sätt stämmer inte det jag skrev isåfall?
    "Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare." Var det den delen du syftade på? Isåfall menade jag inte nödvändigtvis att bilen skulle vara billigare i inköp, utan att totalkostnaden skulle vara lägre.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Jag känner personligen ingen som haft några problem med försäkringspengar, men å andra sidan har de jag känner försäkringarna på sig själva och har alltid haft. Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare. Det är inte konstigare än att man inte köper en bil om man inte har råd att betala bensin, skatt och reparationer som också ingår i bilkostnaderna..
    Kan ju säga det att min 9000ltt 96a är billigare att försäkra än min volvo 740GL 86a... Hos de stora bolagen. Så då stämmer ju inte det du har skrivit.. 740in kostade 2000 SAABen drygt 20000..
    Öh, och på vilket sätt stämmer inte det jag skrev isåfall?
    "Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare." Var det den delen du syftade på? Isåfall menade jag inte nödvändigtvis att bilen skulle vara billigare i inköp, utan att totalkostnaden skulle vara lägre.
    Japp, det var det jag syftade på!
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Jag känner personligen ingen som haft några problem med försäkringspengar, men å andra sidan har de jag känner försäkringarna på sig själva och har alltid haft. Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare. Det är inte konstigare än att man inte köper en bil om man inte har råd att betala bensin, skatt och reparationer som också ingår i bilkostnaderna..
    Kan ju säga det att min 9000ltt 96a är billigare att försäkra än min volvo 740GL 86a... Hos de stora bolagen. Så då stämmer ju inte det du har skrivit.. 740in kostade 2000 SAABen drygt 20000..
    Öh, och på vilket sätt stämmer inte det jag skrev isåfall?
    "Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare." Var det den delen du syftade på? Isåfall menade jag inte nödvändigtvis att bilen skulle vara billigare i inköp, utan att totalkostnaden skulle vara lägre.
    Japp, det var det jag syftade på!
    Vad menar du?
    Volvon: 2000+försäkring=kostnad.
    Saaben: 20000+försäkring=kostnad.

    Har man inga pengar tar man det billigaste...
    Fredrik J

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Jag känner personligen ingen som haft några problem med försäkringspengar, men å andra sidan har de jag känner försäkringarna på sig själva och har alltid haft. Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare. Det är inte konstigare än att man inte köper en bil om man inte har råd att betala bensin, skatt och reparationer som också ingår i bilkostnaderna..
    Kan ju säga det att min 9000ltt 96a är billigare att försäkra än min volvo 740GL 86a... Hos de stora bolagen. Så då stämmer ju inte det du har skrivit.. 740in kostade 2000 SAABen drygt 20000..
    Öh, och på vilket sätt stämmer inte det jag skrev isåfall?
    "Har man inte råd att betala försökringen till den bil man köper så har man inte råd att köpa bilen utan får köpa en billigare." Var det den delen du syftade på? Isåfall menade jag inte nödvändigtvis att bilen skulle vara billigare i inköp, utan att totalkostnaden skulle vara lägre.
    Japp, det var det jag syftade på!
    Vad menar du?
    Volvon: 2000+försäkring=kostnad.
    Saaben: 20000+försäkring=kostnad.

    Har man inga pengar tar man det billigaste...
    Menade bara det att det är ju konstigt att en gammal Volvo med tråkig motor som är 10 år äldre än en rolig Saab ska vara dyrare i försäkring..
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Timmernabben
    Inlägg
    137
    Du vet ju hur de unga är som kör 740, det är massa traktorkillar som smäller.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Liten historia från verkligeheten angående skenförsäkring...

    http://www.vt.se/GEN_Utmatning.asp?Arti ... eStateID=2
    Fredrik J

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Liten historia från verkligeheten angående skenförsäkring...

    http://www.vt.se/GEN_Utmatning.asp?Arti ... eStateID=2
    men de där kanske är lite väl extremt fall,.

    men som de är nu att tex på en Saab 9000 2,0i som jag köpte för 5000 spänn så skulle billigaste försäkringsbolaget ha 6000kr i trafikförsäkring
    då har jag snart haft kortet i 3 år utan skador, fyller snart 22, jag har hemförsäkring osv på samma bolag.

    lika dant som min ng900 turbo, nästan 30 000kr i försäkring, farsan får strax under 3000kr och då har han ändå haft olyckor.
    bilen står likväl i samma garage och hela familjen brukar bilen mellanåt även om jag har den till och från jobbet, står att de finns brukare under 25 år på bilen med.

    de mest konstiga är tex "stöld delen" att jag får betala 6900kr i stölddel och farsan 400kr, bilen står ju i samma garage vem än den står skriven på. Är det större risk att de bryter sig in om jag äger bilen? både bilen och garaget är ju larmat....

    de kommer fortsätta att myglas så länge de handlar om sånna enorma jäkla summor, mer än vad bilen är värd i försäkringspremier.
    sen så kan man diskutera vad som är mygel... om jag struntat i att köpa bilen och kört farsans bil istället. de vore ju lika mycket mygel det med?
    för de gjorde jag ju ett helt år efter jag fick körkortet?


    men till dig som skulle köpa bilen, varför så brottom? när kommer farsan hem?
    skriv bilen på dig tillsvidare och ta en försäkring tillvidare och skriv över bilen på farsan sen så har du ju löst problemet?

    jag är inte för mygel men om bilen användas lika mycket av mig som mina föräldrar, varför ska jag pröjsa ut 27 000kr extra för att ha den skriven på mig själv?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Nej förmodligen klarar du dig. Egentligen borde ju trafikförsäkringen baseras på föraren istället för bilen.
    Lek med tanken att ha en årlig avgift på körkortet istället. Ingen kommer undan men kostnaden för var och en skulle förmodligen bli mindre. Även den som inte har bil får betala. Kanske kunde man ha ett system med vilande körkort?
    Som sagt har ju inte trafikdelen så mycket med bilen att göra...
    Fredrik J

  11. #31
    Tycker det är larvigt hur många klagar på de som skriver försäkringen på någon annan.
    Jag köpte en 9000, 95a för 30000 kr igår och skrev den med endast trafik på mig själv. 722 kr i månaden kostar det hos folksam.

    38000 kr om året kostar helförsäkring.

    Ingen chans att jag kommer att betala det. Även om jag har den ekonomin.
    Sedan så är det ännu larvigare att komma med nyheter med fall där dom åkt dit. Om man är så dum att man skriver bilen på någon i Norrland när man bor i Stockholm får man skylla sig själv. Varför ska jag betala 722 kr i trafikförsäkring varje månad när min mor får betala 128 kr? No chance
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag gnäller inte. Bara upplyser om hur medvetna försäkringsbolagen är om fenomenet. Farsan jobbar som utredningsman på länsförsäkringar och brukar berätta roliga historier om torskar som ska ha ut ersättning för bilar dom egentligen inte har försäkrat. Du har skrivit bilen på dig själv säger du? Och sen ska du skriva över den på din mamma? Smart. Det genomskådar dom aldrig...
    Fredrik J

  13. #33
    Självklart är dom medvetna om det men det betyder inte att dom kan förhindra det. Genomskådning eller inte.

    Själv har jag inte bestämt hur jag ska göra än. Det kan vara bra att ha den på mitt namn och om jag inte tar halvförsäkring vilket jag kanske borde kommer jag inte att byta.
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Förhindra och förhindra. Dom kan neka dig ersättning om det händer något. Det är inte brottsligt från deras sida utan du måste stämma bolaget för kontraktsbrott i en civilprocess. Det är väldigt ovanligt att försäkringstagare vinner processer mot bolagen. Ofta orkar man inte vänta eller så drar man tillbaka sin anmälan när bolaget visar vad man själv tänker motanmäla med....
    Väldigt ofta slutar det med att försäkringstagaren bara vill komma ur affären utan åtal.
    Fredrik J

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Tycker det är larvigt hur många klagar på de som skriver försäkringen på någon annan.
    Jag håller inte med om att det är larvigt eftersom det innebär att vi övriga får betala för de som fuskar. Jag förstår att du vill komma billigt undan, men det innebär att kostnaden läggs på mig, så det vore väl underligt om jag inte ens fick klaga på det?

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Tycker det är larvigt hur många klagar på de som skriver försäkringen på någon annan.
    Jag håller inte med om att det är larvigt eftersom det innebär att vi övriga får betala för de som fuskar. Jag förstår att du vill komma billigt undan, men det innebär att kostnaden läggs på mig, så det vore väl underligt om jag inte ens fick klaga på det?
    Förstår inte ditt resonemang. Hur blir det dyrare för dig?
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Lyckas du så blir det dyrare för oss andra eftersom vi alla då får betala för den högre risken du utgör jämfört med den försäkringspremie du betalar. Misslyckas du med bedrägeriet blir det tvärt om billigare. Du betalar ju premie baserat på din mamma i flera år och när skada inträffar så får du inte en spänn...
    Fredrik J

  18. #38
    Jag får mina pengar. I have my tricks.
    Kör en Saab 9000 CSE 2,3t. 95:a 250 hk.
    Bilder på:
    http://www.garaget.org/?car=39895

  19. #39
    Varför köpa bil överhuvudtaget om man inte tänker stå för alla kostnaderna själv? Klart det blir dyrare försäkringar för alla när bolagen måste ta ut kostnaderna från dom som myglar...

    Säger som dom flesta i tidigare trådar ang försäkringar. Har du inte råd med försäkringen så köp inte bilen, plättlätt...

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Conigol
    Jag får mina pengar. I have my tricks.
    Det har försäkringsbolagen med.

    Det du gör som ökar kostnaden för andra.. genom att försäkringskollektivet du skulle ingå i blir mindre, och orsakar någon en skada i det mindre kollektivet så slår det hårdare.. plus att du gör det dyrare för kollektivet din mor ingår i, om du ställer till med skada.

    Tycker man att man inte har råd att försäkra den bil man önskar, då ska man inte ha den bilen, då har man inte råd med den, så enkelt är det.

Liknande ämnen

  1. Försäkringsfråga vid krock
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:55
  2. Försäkringsfråga
    Av kwansa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 21:33
  3. Försäkringsfråga
    Av Pedgren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 14:13
  4. försäkringsfråga
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •