Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nolla bit för bit

  1. #1

    Nolla bit för bit

    Nu är det såhär att jag har bytt topplockspakning, och en mekaniker sa till mig att jag inte behöver nolla motorn när jag bara ska byta topplockspakning.
    Nu i efterhand fattar inte jag hur f*an han mena.
    Så jag tänkte göra det ordentligt och nolla motorn ändå men måste göra det bit för bit dvs först kamarna sen kolvarna.
    Så först tänkte jag nolla kamarna men hur ska jag kunna dra runt kamarna? det sitter ju inte någon kedja på nu som driver från veven till kamarna.

    Ha de mvh

    Habbor

  2. #2
    nu får du allt förklara dig lite här va? sitter ingen kedja? hur har den då kunnat gå att starta innan ?

  3. #3
    Oj jag var väl lite luddig kanske.
    Det är såhär att jag har bytt topppackning( behövde ej nolla sa en mekaniker)
    Byte toppackning skulle hänga på kedja och kamdrev, men började tänka efter och tänkte att jag nollar motorn ändå för att vara på den säkra sidan.
    Så kamkedjan sitter på plats "där nere" men kedjan sitter ej på kamdreven.
    så jag tänkte nolla kamarna först och sen kolvarna måste göra så för kedjan sitter ju inte på kamdreven, det finns inget som driver mellan kamarna och veven.
    Så nu till frågan hur kan jag dra runt kamarna på lättaste sättet?

    Nu blev det ju mer luddigt än någonsin, hoppas att någon fattar iallafall.

    Mvh

    Habbor

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207
    Har du inte satt på kedjan på kammarna kan du snurra kammarna bara med tex. en skiftnyckel. Finns liksom juster"handtag" för tex. skiftnyckel på kammarna. Men var säker på att veven står på noll också för annars blir det knas.
    När allt är på plats så drar du runt motorn för hand med hjälp av tex. ett spärrskaft (hylsa 30 har jag för mig) på muttern nere på veven. Dra den i rätt riktning ett par varv så du är säker.

    Eller hade jag missuppfattat alltihopa nu?

  5. #5
    Nopp miXan du hade svarat utmärkt på mina super luddiga frågor.

    Tack ska du ha, ska springa ut i garaget nu och fixa till det så återkommer jag ifall det blev ett motorhaveri eller inte

    Mvh

    Habbor

  6. #6
    Har nollat allting nu har sattit på kamdrev och kedja har dragit toppen m.m
    Sen kom jag på att jag skulle sätta dit motorfestet som håller i toppen och remskive spännaren, men det gick ju inte.
    Så nu är det bara att ta bort toppen och börja om igen.
    Jag som hade tänkt att ta mig en sväng i bilen idag men så blev det ju inte, det blir nog uterligare en natt i garaget.

    Mvh

    Habbor

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    34
    Ett tips är att fästa kamkedjan i kam-kugghjulen med tex. buntband innan du plockar bort dem från kamaxlarna (ev. nästa gång). Då behöver Du inte "nolla" bara Du sätter tillbaka kamaxlarna i rätt läge. ;-)

    ://Henrik

  8. #8
    Men om man fäster kamkedjan i kamhjulet, får man fortfarande upp toppen utan några större problem, tänkte att det måste bli ganska trångt.

    Mvh

    Habbor

Liknande ämnen

  1. Ang att 'nolla' felkoder
    Av Fillefloe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 19:51
  2. nolla servicemeddelade på 9-5 tid års 09
    Av uffeöö i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 22:52
  3. Nolla CE
    Av Manne_74 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •