Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Några småfrågor ang. 9-5 Aero-01

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293

    Några småfrågor ang. 9-5 Aero-01

    Jag har några frågor och funderingar.
    Jag kan ju börja med att säga jag inte är (och tänker inte bli) någon monstertrimmare.
    Men jag vill ändå ha lite mer hk, har precis varit och köpt mig en dieselsnorkel för att få lite mer luft.
    Sen har jag funderingar på att köpa PPC (den som gifter sig med bilen) och tycker att det låter som ett bra val, nu till frågan.
    Kommer detta orsaka förslitning på motorn och gäller motorgarantin om skiten rasar?
    Det kommer väl bli ca 270hk efter ingreppet. Sen har jag läst i FAQ om sportluftfilter och fått den uppfattningen att jag inte ska sätta dit något utan original räcker gott, stämmer det?

    Och nu till några pinsamma frågor (tycker att jag borde ha koll på det men det har jag inte) men men det som frågar lär

    Jag har läst och läst och läst om dessa för...ade dumpventiler och bypassventiler
    men vad gör den för nytta? Ja menar är det bra att ha en ny som låter hur mycket som helst? Jag vill inte ha ett PHSSS ljud utan ett litet phss ljud som på kompisens original 9000 Aero -97.
    Varför låter det så lagom om hans och inte ett skit från min?
    Och nu den sista dumma frågan, om jag ligger på 5:an i ca 70km/h och trampar plattan i bott så får man ett gött dovt sugande ljud i hela cupén var kommer det från? Är det när han suger in luft? om JA hur f..n kommer det låta med dieselsnorkel isf?

    Tackar för att ni tog er tid att läsa mina dumma frågor

    /Conny2857

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590

    Re: Några småfrågor ang. 9-5 Aero-01

    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Jag har några frågor och funderingar.
    Jag kan ju börja med att säga jag inte är (och tänker inte bli) någon monstertrimmare.
    Men jag vill ändå ha lite mer hk, har precis varit och köpt mig en dieselsnorkel för att få lite mer luft.
    Sen har jag funderingar på att köpa PPC (den som gifter sig med bilen) och tycker att det låter som ett bra val, nu till frågan.
    Kommer detta orsaka förslitning på motorn och gäller motorgarantin om skiten rasar?
    Det kommer väl bli ca 270hk efter ingreppet. Sen har jag läst i FAQ om sportluftfilter och fått den uppfattningen att jag inte ska sätta dit något utan original räcker gott, stämmer det?

    Och nu till några pinsamma frågor (tycker att jag borde ha koll på det men det har jag inte) men men det som frågar lär

    Jag har läst och läst och läst om dessa för...ade dumpventiler och bypassventiler
    men vad gör den för nytta? Ja menar är det bra att ha en ny som låter hur mycket som helst? Jag vill inte ha ett PHSSS ljud utan ett litet phss ljud som på kompisens original 9000 Aero -97.
    Varför låter det så lagom om hans och inte ett skit från min?
    Och nu den sista dumma frågan, om jag ligger på 5:an i ca 70km/h och trampar plattan i bott så får man ett gött dovt sugande ljud i hela cupén var kommer det från? Är det när han suger in luft? om JA hur f..n kommer det låta med dieselsnorkel isf?

    Tackar för att ni tog er tid att läsa mina dumma frågor

    /Conny2857
    ang motorgarantin så gäller väl den inte om du nu trimmar.
    förslitningarna på motorn är väl som vanligt beroende på körstil samt hur ofta du servar bilen, men det kanske sliter lite mer men byt olja oftare så klarar du dig långt utan problem.

    angående det dova ljudet så har jag oxå detta fenomen men det framkommer nästan i vilken fart som hels om man gasar på lite mer än vanligt. min uppfattning runt detta är att det komma från avgasröret, eller kankse beroende på en dålig grenrörspackning. har för mig att om denna packning är sliten eller ger upp så skall det kunna låta något liknande som du beskriver

    mvh lusse
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Det dova ljudet är när han suger in luft.. och det kommer låta lite mer med "dieselsnorkeln" men knappt märkbart. låter presic likadant på min som du beskriver.. samma på brorsans -04 aero

    ang. motorgarantin så försvinner den om de ser att bilen är trimmad på saab, men du tänkte dig köpa en "PPC" den kan du ju ta bort trimmet med igen och göra bilen orginal, dock vet ja inte om man kan se med tech2:an om bilen varit trimmad tidigare. det får någon mer kunnig svara på.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Det var precis det jag var rädd för att dom kan se det i tech 2:an.
    Men om någon vet så är jag tacksam för svar.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Det var precis det jag var rädd för att dom kan se det i tech 2:an.
    Men om någon vet så är jag tacksam för svar.
    Dom kan se det i tech2 ja.
    Sen dumpventiler ska du ha en som är återcirkulerande inget annat.
    Bilen går inte så bra med en öppen dump, det funkar inte så bra ihop med LMM(LuftMasseMätaren).
    Jag har dieselsnorkel på min bil, men jag har också mer än steg 1, jag tyckte inte att det blev någon större skillnad i ljudet med den på.

    Inga frågor är dumma, man måste kunna krypa innan man kan springa heter det ju
    Hoppas att du har fått lite hjälp nu iaf.

    //GG
    " Man e ju turboberoende"#4779
    9-5 Aero

  6. #6

    Tja

    Min saab 9000 cs 2,3T pshyya så lite orginal . Sen sätte jag på öppet luftfilter ut i vingen (skärmen) då dumpar den Högt som f..n

    Mvh/elof
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

Liknande ämnen

  1. Några småfrågor!
    Av Morrle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 01:43
  2. Köpt ny Saab, småfrågor?
    Av Jimmy_72 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 21:35
  3. Slutsteg i 9-5 SC -02 Aero, några frågor
    Av Micke9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 09:44
  4. 9-5 Aero några frågor.
    Av Robbbin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •