Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Världens snabbaste 9000Aero med org. grenrör. Maptun såklart

  1. #1
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Världens snabbaste 9000Aero med org. grenrör. Maptun såklart

    Mappningshistorier är alltid trevliga, så jag bjuder på en från gårdagen.

    Vart upp till Örebro för att finlira lite efter byte av wg-fjäder och för mappning på VP-soppa. Tanken var att detta skulle skett i bänk, men p.g.a. tidsbrist blev det på gata. Var uppe i gnällbältet vid halv två, i god tid för att byta vxl-olja och lite annat småpill innan mappning. Pillet med bilen växlades med att inspektera Henriks byggande av en vrålläcker detalj som kommer visas på i Maptuns monter på Elmia.

    Nåväl, första vändan ut så mappade vi på V-Power, vanlig gatsoppa men säkerställd kvalitet, gämfört med 98 som kan variera. Det vart lite problem med laddtrycket som konstant var högre än det begärda samt svajade ganska kraftig.

    Tillbaka till Maptuns fina verkstad för lite justeringar. Klockan var nu runt 17. Väl där var det svårt att koncentrera sig på meket då Henrik började bli klar med elmia-meket, och det är verkligen en fröjd för ögat.. I vilket fall så smörjde jag upp wg-klockan lite och minskade förspänningen något samt bytte ut soppan mot VP-sås. I denna vevan kom även Mats (Imolaräser) till Maptuns lokaler för lite finlir av programmet. Det hans t.o.m lite macidonk.

    Vid 19-20 tiden smög vi iväg igen för att få fart på bitarna med VP. Laddtrycket var nu mycket stabilare och det kunde mappas på riktigt. Jag tyckte min bil gick bra innan, men vad Fredrik åstakom nu var det värsta jag vart med om. En skrämmande upplevelse, trotts en bil som går rakt och fint även vid maxbelastning. På de ställen E20 inte var riktigt jämn släppte det i 150-170km/h trotts diff. Mäktigt! Funderar på hur det känns för er som har 50-200hk mer

    Det som förgyller detta lyckoruset är att koppling/vxl-länkagebiten löst sig till i år, så även vid full belastning upp till 7000 går det att växla volvofort. Märklig känsla i en saab..

    Här är en lite film vi tog igår när det var färdigmappat. Fredrik är väl något luttrad av alla snabba bilar men jag kan inte hålla känslorna inne
    http://cars.maptun.com/bilder/54_812_P4110044.MP4
    Filmen är jättemörk, så det behövs en filmspelare med ljuskontroll för att man skall kunna se.
    Lägger upp en bättre film senare.

    Uppskattad effekt är en bit över 400Hk. Jag är optimist och hoppas på 450Hk. Med orginal grenrör, topp och tryckrör.
    Nordikkillarna tyckte min bil gick sämre än deras Diesel steg1 och 2,0t steg3 förra året. Men 300+ borde även dom kunna hålla med om
    100-200 Går på ca 8 sek enligt uret.
    Målet är under 12,5s och närmare 200 blås i sommar på 402m.

    Väl tillbaks i verkstaden runt 21 började jag byta soppa och småpilla lite för hemfärd medans det var Mats tur att plåga bilen. Jag hade pillat någon timme när det ringde i telefonen och Mats hade rasat lådan. Riktigt trist, speciellt på en såpas ny låda. Det positiva var väl att även hans motor var färdigmappad och gick riktigt bra.

    Efter att begrundat lådliket ett tag så bar det av mot Katrineholm där Mats bor och sedan mot Göteborg. Vid 6-tiden på morgonen var jag hemma, trött men mycket nöjd!

    Ang. världens snabbaste 9000 Aero med org t25grenrör. Tja det lär väl sommaren utvisa. Jag anser att Jonas Gustavsson har den något smala titeln just nu

    Bil och motor byggd av Racestuff
    Motor mappad av Maptun

    Väl mött på Knutstorp!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    GRATTIS!!!


    Härligt härligt.. jag vet känslan... ska hämta min på fredag med den nya mappen och nya kolvar och stakar... längtar man liiiiite eller...


    men världens snabbaste med org grenrör? Kör inte gulsaab med std grenrör?..... hehehe...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Härlig läsning. Har jag utlovat någon korv till titeln "Världens snabbaste 9000 Aero med originalgrenrör"? Om inte så gör jag det nu. 5 kg Prima falukorv.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Kaxig topic..


    Sugen att mont ett STD grenrör på min svarte bil o meka ihop den o köra lite "Nya" record...

    Snabbare än min superdiesel blir du alldrig.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    Kul läsning!

    Men se nu till o fixa fram en riktig film, lika fort som bilen går!

    //Mvh Simon
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    haha gött ronny gillar skrattet i filmen

    får käna på draget på fredag det va ju ett tagsen och nu har den en bra difff oxå fast det är väl samma känsla som när framvangnen hänger på sne

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Verkar mosa på rätt hyffsat. De hör man på ditt garv. Jag vill verkligen åka med på en sväng snarast möjligast

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Att den gick bra kan jag intyg, fick visserligen "bara" förmånen att åka med med vanlig soppa, men sjukt skönt drag där min vill sluta dra......mellan 5-7000 skottar det på gött

    Grattis till korven !!!!
    Mats Fhinn/3499/

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Verkar duga

    Skönt med en egen klass

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    GRATTIS tok skoj, hoppas få se den i sommar.

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    hihi, Mike, notera att jag helgarderat med "T25-grenrör"

    Är grymt korvsugen...
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Kaxig topic..


    Sugen att mont ett STD grenrör på min svarte bil o meka ihop den o köra lite "Nya" record...

    Snabbare än min superdiesel blir du alldrig.
    Upp till bevis Robban!

    Väntar med spänning från tunern i peking på att de trollar fram ös då! .

    MVH

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Gööött e de Ronny GRATTIS!!
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    hihi, Mike, notera att jag helgarderat med "T25-grenrör"

    Är grymt korvsugen...
    Morgan "plajboj" bromsade sin 9000 till 470hk på 98 oktan med original T25-rör för många år sedan. Han hade samma kammar som du har nu fast större turbo, spridare och ett uppdaterat soppasystem.

    Dock hade han grövre tryckrör till och från turbon än original.
    Sedan skedde ju bromsningen hos Xerios Racing eller vad det heter i Hallsberg och de har väl lite av en "glädjebänk". Hur som helst gick den riktigt bra på topp. Fick förmånen att testa den då...

    Kan tänka mig att du är nöjd

    Edit: I rubriken skriver du snabbaste 9000Aero med T25-rör. Morgan hade ju en 9000 2.3t .
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gnosjö(småland)
    Inlägg
    149
    Grattis Ronny!! Hel grymt... Hör av dig när du är i krokarna med monstret!!
    9-5 Aero SC -02

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Adam/1849
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    hihi, Mike, notera att jag helgarderat med "T25-grenrör"

    Är grymt korvsugen...
    Morgan "plajboj" bromsade sin 9000 till 470hk på 98 oktan med original T25-rör för många år sedan. Han hade samma kammar som du har nu fast större turbo, spridare och ett uppdaterat soppasystem.

    Dock hade han grövre tryckrör till och från turbon än original.
    Sedan skedde ju bromsningen hos Xerios Racing eller vad det heter i Hallsberg och de har väl lite av en "glädjebänk". Hur som helst gick den riktigt bra på topp. Fick förmånen att testa den då...

    Kan tänka mig att du är nöjd

    Edit: I rubriken skriver du snabbaste 9000Aero med T25-rör. Morgan hade ju en 9000 2.3t .
    Men när Håkan var hos oss o bänkade hade han väl STD grenrör,,blev ju runt 470-480hp..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Rätta mig om jag har fel men är inte detta ett orginal grenrör?
    http://www.garaget.org/?car=6384&image=71734
    444 hk / 698 Nm

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    *skratt* verkar som RonnyO har lite att bevisa nu
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    534
    Hehe, det ser fint ut det där Ronny!!

    Klicka här för info om bilen

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men när Håkan var hos oss o bänkade hade han väl STD grenrör,,blev ju runt 470-480hp..
    488 hk. Grenröret var dock ett extraktorgrenrör med T3-fläns från "södertäljetrakten".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Världens snabbaste gatsaab?
    Av Sasse i forum Allmänt
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 17:26
  2. Världens snabbaste kombi!
    Av DanneD i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 16:56
  3. Vad för bil ska jag köpa? Saab såklart, men modell?
    Av mps i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 10:42
  4. Världens snabbaste Saab? :)
    Av mioh i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •