Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laddtrycksoroligheter

  1. #1

    Laddtrycksoroligheter

    Min bil varierar en hel del i laddtryck. Allt mellan 0,7-1,4 bar vid olika varvtal och växlar. Allt ifrån känslan "Oj jävlar nu gäller det att hålla i ratten" till "Oj var det inte värre" vid gaspådrag. Visst sjunker laddtrycket med varvtalet då motorn inte går så tungt men det är lite väl stora skillnader. Det skilljer även vid olika testförsök på samma växel tex 4:an och fullt gaspådrag från 80km/h på samma vägsträcka. Något som verkar relevant är att den laddar mer när bilen inte varit igång så länge och motorn ej blivit så varm. I takt med att motorn blir varm så verkar laddtrycket sjunka. Vid fullt gaspådrag på 5:an så hör man också att det öppna filtret liksom chippar efter luft av och till i raskt tempo.

    Bil: 9-3 LTT -99, 10300 mil
    Med:TD04 - 18T (ca 1000 mil), Alu intercooler m svetsade gavlar, gröna spridare (ca 1000mil), 3" hela vägen med svetsad racekat på framröret (helt nytt), öppet luftfilter, Maptuns programvara för motsvarande kringutrustning.

    Jag har knappt 0,5 bar i grundladdtryck (kanske något högt, men inte tokhögt), ca -0,4 i undertryck vid tomgång. Det sitter nu en hårdare fjäder i tryckklockan. Har nu även bytt tillbaka till orginal AV.

    Har letat runt en del på forumet och sett liknande problem dock kanske inte helt identiska.

    teorier:
    MV, men varför i såfall oregelbundenheten??
    Tryckklockan orkar ej hålla emot, men nu sitter det ju en hårdare fjäder i!?!
    Soppa, men inte så länge sedan pump och filter byttes, (dock orginal)

    Tips, synpunkter och idéer tas mycket varmt emot.

    MVH Mikael
    Idrott luktar svett, Sport luktar Avgaser!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 657
    Steg 1.00

    Kontoller med din mjukvaruleverantör vilket grundladdtryck just DITT program är skrivet för, sen justerar du in detta korrekt. Göres lämpligen medelst en nogsamt kontrollerad och graderad mätare (inget blinbling..)

    Steg 1.01. Genomför en adaption (är inte lösningen på ditt problem men det kan vara lämpligt för att "städa" lite..), lossa batteripolen en stund innan genomförandet.

    Blev det bra?

    Steg1.02---> Åter
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Ska kolla MITT grundladdtryck, återkommer m info...
    Idrott luktar svett, Sport luktar Avgaser!

  4. #4
    Kollade med Maptun och mitt Grundladdtryck för detta programet skulle ligga på ca 0,6-0,7 bar, så jag justerade in Wastgatestången 2 varv och landade på 0,6 bar. Testkörde och laddtrycket var stabilt på ca 1,4 över alla växlarna.

    MEN, när bilen stått på tomgång ca 5 min utanför garaget och jag körde iväg, så hoppade laddtrycket upp och ned som en jojjo, mellan ca 1,2 0ch 0,7 i SNABBT tempo, alltså MYCKET ryckigt, Stängde av bilen och kontrollerade div slangar utan framgång. Lät bilen stå ca 30 min och "kylas av" starta sedan och drog ett par repor OK! stod på tomgång ca 5 min, därefter SAMMA ryckiga laddtryck,

    Va faan e det nu då!?!?
    Idrott luktar svett, Sport luktar Avgaser!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 657
    Hade en bil med samma symptom för ett par dagar sedan inne på "kontroll". Bytte magnetventilen, därefter var det ur världen. Kan vara värt att låna av nån snäll vän/granne motsv.
    (De kostar en bra slant nya) Andra saker som "brukar" kunna åsamka dig liknande symptom är dels stift och dels DI-kassett.

    Stift skall vara NGK BCPR7ES(-11), inget annat
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    141
    Medlem#
    -
    När jag hade samma symptom i samband med väss hos känd firma var det MV som bråkade.
    Låna som sagt en och testa om problemet försvinner.

  7. #7
    Ska låna en Multimeter och kolla motståndet mellan stiften i MV. Tändstiften är dock just NGK BCPR7ES(-11), och har inte alls rullat många mil. Men det är ju ingen garanti för att dom av någon anledning skulle börja strula. Ska testa och byta dom också, synd att felet kommer kommer och går bara, ett permanent fel är lättare att angripa, tex fel topplockspackning (se annan tråd)
    Idrott luktar svett, Sport luktar Avgaser!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •