Hallåj!
Eftersom "alla andra" gör projekttrådar hit å dit, så bidrar väl jag med mitt strå till stacken också.
Har inte så mycket att skriva än, då jag inte ens kapat klart i bilen.
Bara att fråga på om det undras om nåt.
Hallåj!
Eftersom "alla andra" gör projekttrådar hit å dit, så bidrar väl jag med mitt strå till stacken också.
Har inte så mycket att skriva än, då jag inte ens kapat klart i bilen.
Bara att fråga på om det undras om nåt.
Tycker det ser ut riktigt skoj ut,, en päronhalva med 9-5chassie och Volvo?? motor/ RWD..
Dock skulle det ju hellre vara Saabmotor,,men man kan inte få allt..
Lycka till..
/R
Ser ju ut som ett kul projekt, men får man fråga varför du byter bort dubbla A-armar mot McPärson?
mvh/Ragnar
Skulle nog jag också gjort,, hålls med de där kulederna över o under,, nä tack..Ursprungligen postat av Ragnar
Ursprungligen postat av Robert@
Ja ja... ska man bara köra rakt fram så kanske det duger.......
Ursprungligen postat av Ragnar
Grrr... Hmm,, tur man inte tar åt sig..
Ser lite kul ut, men håller ju med Ragnar om framvagnen.
Skall dock bli intressant att se resultatet. Kommer till Knutstorp kanske? he he
Världens enda och bästa Pellefant med knakelibraksnabel...
Öhm... Ser du inte skillnad på en Volvomotor å en Saabmotor? Sitter f.ö. ett B234 långblock där just nu, bara för att måtta lite.Ursprungligen postat av Robert@
Ska köra B234 kort i den den. Å lådan är en Getrag 240, så det är inget Volvo där heller...
Chassit kommer från 9000, mestades. Länkarmarna undre fram är dock og900. Bak är det bakaxel från Alfa 75, tillsammans med en diffklump från BMW M535 som driver på 9000-spindlar bak.
Det är f*rbannat trångt vid styrväxeln, måste ha motorn ovanför å lådan bakom för att kunna ha en styrväxel där öht.
[quote=Schäfer]Öhm... Ser du inte skillnad på en Volvomotor å en Saabmotor? Sitter f.ö. ett B234 långblock där just nu, bara för att måtta lite.Ursprungligen postat av "Robert@":uc9774yy
Ska köra B234 kort i den den. Å lådan är en Getrag 240, så det är inget Volvo där heller...
Chassit kommer från 9000, mestades. Länkarmarna undre fram är dock og900. Bak är det bakaxel från Alfa 75, tillsammans med en diffklump från BMW M535 som driver på 9000-spindlar bak.
Det är f*rbannat trångt vid styrväxeln, måste ha motorn ovanför å lådan bakom för att kunna ha en styrväxel där öht.[/quote:uc9774yy]
Självklart ser jag att det inte sitter en SAAB motor i den,,jag skrev att jag skulle ju hellre vilja "se" en SAAB motor i den istället för Volvo tex menade jag..
/R
Vi provar igen...Ursprungligen postat av Robert@
Just nu sitter det en B234I långmotor i den, alltså en Saab 2,3-liters insprutarmotor från 1992.
Jag ska köra en Saab B234E i den sen. Nåja, siffersmässigt i alla fall.
Går de inte fram nu måste du nog skaffa glasögon eller annat jobb..
[quote=Schäfer]Vi provar igen...Ursprungligen postat av "Robert@":2un84e97
Just nu sitter det en B234I långmotor i den, alltså en Saab 2,3-liters insprutarmotor från 1992.
Jag ska köra en Saab B234E i den sen. Nåja, siffersmässigt i alla fall.
Går de inte fram nu måste du nog skaffa glasögon eller annat jobb.. [/quote:2un84e97]
haha,, där ser man föööörlåt.. Ber så mycket om uhrsäkt..
Ser ut som ett riktigt trevligt projekt! Ser fram emot fortsättningen.
Jajjemänsan, jag ser bilderna i firefox.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
>>Schäfer
Varför byter du inte till några spindlar som har styrväxeln framför framhjulen istället? Ford Sierra har detta och även (de förhatliga) Mac Pärson-benen. Dessutom har Forden även 108/4-bultmönster så att du kan använda Saab-fälgar i alla fall där fram.
Borde vara lite lättare att få plats med motor och växellåda med dessa prylarna... Annars kanske du kan bygga om framnaven från 9000 så att styrarmarna pekar framåt/utåt (tänk på Ackerman) istället för bakåt/inåt och bara plocka en styrväxel som är gjord för att sitta framför...
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
Alltså det får ju plats, men det är tamejfan på f*tthåret alltså...Ursprungligen postat av Mats 2720
Ang Persson fram så kände jag bara för att ha såna där.
Får prova lite hur det går, annars får man väl bygga om igen, inget jag är rädd för.
Förresten, vad är det som gör McPhearson så "dåliga"?
Ang. bilderna så ligger dom på FS-datas server, å jag har svårt att tro att det skulle vara nåt skumt med den.
En anledning kan vara att det är svårt att justera castervinkeln, men jag kan ju ha felUrsprungligen postat av Schäfer
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
[quote=900 Power]En anledning kan vara att det är svårt att justera castervinkeln, men jag kan ju ha fel [/quote:t1x7smyn]Ursprungligen postat av "Schäfer":t1x7smyn
Kommer att bygga så att det ska gå att justera samtliga vinklar. Så jag ser inte riktigt vart problemet ska ligga...
Rätt inställning! Man får inte vara rädd för att ta fram kapen och börja om om det visar sig att det inte blir riktigt lyckat.Ursprungligen postat av Schäfer
Angående Mac Peston's vara eller inte vara:
Som jag kan se det så är den största nackdelen med dessa att det är svårare att justera rollcentrat. Får RC helt fel kan bilen få lite (o)lustiga egenskaper när det svänger...
Väljer man dubbla A-armar är det klart lättare att lägga RC där man vill ha det. Kolla hjulupphängningen på riktiga sportbilar så lär ni inte hitta Mac Peston där
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
Mnä, jag tror inte Schumacher vill köra med macPärsson i fram... Då hade han nog blivit ledsen i ögat...Jadu schäfer, du har en bit kvar, men jag misstänker att du har gott om tid .
På tal om Pärssons gamla framvagn, är det bara jag, men hur ofta behöver man byta spindelleder på en sådan jämfört med en med Dubbla A-armar a la og900.. Har nog aldrig bytt på 900:an, men 9000 avverkade en del....
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Dubbla a-armar ger däcket en bättre kontakt med vägbanan. Detta för att däcket har samma vinkel mot vägen, på Pärras lösning ändrar kontaktytan sin när fjädringen rör sig.
Som tidigare påpekats, F1 kör med dubbla a-armar, så det e bra grejer. :-)
Dock har de ju rwd... det är ju INTE bra!!!
Världens enda och bästa Pellefant med knakelibraksnabel...