Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Projekt 900 rwd

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 786

    Projekt 900 rwd

    Hallåj!
    Eftersom "alla andra" gör projekttrådar hit å dit, så bidrar väl jag med mitt strå till stacken också.

    Har inte så mycket att skriva än, då jag inte ens kapat klart i bilen.






    Bara att fråga på om det undras om nåt.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  2. #2
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Tycker det ser ut riktigt skoj ut,, en päronhalva med 9-5chassie och Volvo?? motor/ RWD..
    Dock skulle det ju hellre vara Saabmotor,,men man kan inte få allt..

    Lycka till..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 538
    Ser ju ut som ett kul projekt, men får man fråga varför du byter bort dubbla A-armar mot McPärson?

    mvh/Ragnar

  4. #4
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    men får man fråga varför du byter bort dubbla A-armar mot McPärson?

    mvh/Ragnar
    Skulle nog jag också gjort,, hålls med de där kulederna över o under,, nä tack..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 538
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    men får man fråga varför du byter bort dubbla A-armar mot McPärson?

    mvh/Ragnar
    Skulle nog jag också gjort,, hålls med de där kulederna över o under,, nä tack..

    Ja ja... ska man bara köra rakt fram så kanske det duger.......

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar



    Ja ja... ska man bara köra rakt fram så kanske det duger.......

    Grrr... Hmm,, tur man inte tar åt sig..



    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mittre delarna av västsverige
    Inlägg
    41
    Ser lite kul ut, men håller ju med Ragnar om framvagnen.
    Skall dock bli intressant att se resultatet. Kommer till Knutstorp kanske? he he
    Världens enda och bästa Pellefant med knakelibraksnabel...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 786
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Tycker det ser ut riktigt skoj ut,, en päronhalva med 9-5chassie och Volvo?? motor/ RWD..
    Dock skulle det ju hellre vara Saabmotor,,men man kan inte få allt..

    Lycka till..
    Öhm... Ser du inte skillnad på en Volvomotor å en Saabmotor? Sitter f.ö. ett B234 långblock där just nu, bara för att måtta lite.
    Ska köra B234 kort i den den. Å lådan är en Getrag 240, så det är inget Volvo där heller...

    Chassit kommer från 9000, mestades. Länkarmarna undre fram är dock og900. Bak är det bakaxel från Alfa 75, tillsammans med en diffklump från BMW M535 som driver på 9000-spindlar bak.

    Det är f*rbannat trångt vid styrväxeln, måste ha motorn ovanför å lådan bakom för att kunna ha en styrväxel där öht.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    [quote=Schäfer]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":uc9774yy
    Tycker det ser ut riktigt skoj ut,, en päronhalva med 9-5chassie och Volvo?? motor/ RWD..
    Dock skulle det ju hellre vara Saabmotor,,men man kan inte få allt..

    Lycka till..
    Öhm... Ser du inte skillnad på en Volvomotor å en Saabmotor? Sitter f.ö. ett B234 långblock där just nu, bara för att måtta lite.
    Ska köra B234 kort i den den. Å lådan är en Getrag 240, så det är inget Volvo där heller...

    Chassit kommer från 9000, mestades. Länkarmarna undre fram är dock og900. Bak är det bakaxel från Alfa 75, tillsammans med en diffklump från BMW M535 som driver på 9000-spindlar bak.

    Det är f*rbannat trångt vid styrväxeln, måste ha motorn ovanför å lådan bakom för att kunna ha en styrväxel där öht.[/quote:uc9774yy]
    Självklart ser jag att det inte sitter en SAAB motor i den,,jag skrev att jag skulle ju hellre vilja "se" en SAAB motor i den istället för Volvo tex menade jag..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 786
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Självklart ser jag att det inte sitter en SAAB motor i den,,jag skrev att jag skulle ju hellre vilja "se" en SAAB motor i den istället för Volvo tex menade jag..

    /R
    Vi provar igen...
    Just nu sitter det en B234I långmotor i den, alltså en Saab 2,3-liters insprutarmotor från 1992.
    Jag ska köra en Saab B234E i den sen. Nåja, siffersmässigt i alla fall.
    Går de inte fram nu måste du nog skaffa glasögon eller annat jobb..
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    [quote=Schäfer]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":2un84e97
    Självklart ser jag att det inte sitter en SAAB motor i den,,jag skrev att jag skulle ju hellre vilja "se" en SAAB motor i den istället för Volvo tex menade jag..

    /R
    Vi provar igen...
    Just nu sitter det en B234I långmotor i den, alltså en Saab 2,3-liters insprutarmotor från 1992.
    Jag ska köra en Saab B234E i den sen. Nåja, siffersmässigt i alla fall.
    Går de inte fram nu måste du nog skaffa glasögon eller annat jobb.. [/quote:2un84e97]

    haha,, där ser man föööörlåt.. Ber så mycket om uhrsäkt..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 905
    Medlem#
    Dolt
    Ser ut som ett riktigt trevligt projekt! Ser fram emot fortsättningen.
    Jajjemänsan, jag ser bilderna i firefox.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 931
    >>Schäfer

    Varför byter du inte till några spindlar som har styrväxeln framför framhjulen istället? Ford Sierra har detta och även (de förhatliga) Mac Pärson-benen. Dessutom har Forden även 108/4-bultmönster så att du kan använda Saab-fälgar i alla fall där fram.

    Borde vara lite lättare att få plats med motor och växellåda med dessa prylarna... Annars kanske du kan bygga om framnaven från 9000 så att styrarmarna pekar framåt/utåt (tänk på Ackerman) istället för bakåt/inåt och bara plocka en styrväxel som är gjord för att sitta framför...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 786
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    >>Schäfer

    Varför byter du inte till några spindlar som har styrväxeln framför framhjulen istället? Ford Sierra har detta och även (de förhatliga) Mac Pärson-benen. Dessutom har Forden även 108/4-bultmönster så att du kan använda Saab-fälgar i alla fall där fram.

    Borde vara lite lättare att få plats med motor och växellåda med dessa prylarna... Annars kanske du kan bygga om framnaven från 9000 så att styrarmarna pekar framåt/utåt (tänk på Ackerman) istället för bakåt/inåt och bara plocka en styrväxel som är gjord för att sitta framför...
    Alltså det får ju plats, men det är tamejfan på f*tthåret alltså...
    Ang Persson fram så kände jag bara för att ha såna där.
    Får prova lite hur det går, annars får man väl bygga om igen, inget jag är rädd för.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 786
    Förresten, vad är det som gör McPhearson så "dåliga"?

    Ang. bilderna så ligger dom på FS-datas server, å jag har svårt att tro att det skulle vara nåt skumt med den.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 749
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Förresten, vad är det som gör McPhearson så "dåliga"?

    Ang. bilderna så ligger dom på FS-datas server, å jag har svårt att tro att det skulle vara nåt skumt med den.
    En anledning kan vara att det är svårt att justera castervinkeln, men jag kan ju ha fel
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 786
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "Schäfer":t1x7smyn
    Förresten, vad är det som gör McPhearson så "dåliga"?

    Ang. bilderna så ligger dom på FS-datas server, å jag har svårt att tro att det skulle vara nåt skumt med den.
    En anledning kan vara att det är svårt att justera castervinkeln, men jag kan ju ha fel [/quote:t1x7smyn]
    Kommer att bygga så att det ska gå att justera samtliga vinklar. Så jag ser inte riktigt vart problemet ska ligga...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 931
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Får prova lite hur det går, annars får man väl bygga om igen, inget jag är rädd för.
    Rätt inställning! Man får inte vara rädd för att ta fram kapen och börja om om det visar sig att det inte blir riktigt lyckat.

    Angående Mac Peston's vara eller inte vara:
    Som jag kan se det så är den största nackdelen med dessa att det är svårare att justera rollcentrat. Får RC helt fel kan bilen få lite (o)lustiga egenskaper när det svänger...

    Väljer man dubbla A-armar är det klart lättare att lägga RC där man vill ha det. Kolla hjulupphängningen på riktiga sportbilar så lär ni inte hitta Mac Peston där
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 614
    Mnä, jag tror inte Schumacher vill köra med macPärsson i fram... Då hade han nog blivit ledsen i ögat...Jadu schäfer, du har en bit kvar, men jag misstänker att du har gott om tid .
    På tal om Pärssons gamla framvagn, är det bara jag, men hur ofta behöver man byta spindelleder på en sådan jämfört med en med Dubbla A-armar a la og900.. Har nog aldrig bytt på 900:an, men 9000 avverkade en del....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mittre delarna av västsverige
    Inlägg
    41
    Dubbla a-armar ger däcket en bättre kontakt med vägbanan. Detta för att däcket har samma vinkel mot vägen, på Pärras lösning ändrar kontaktytan sin när fjädringen rör sig.

    Som tidigare påpekats, F1 kör med dubbla a-armar, så det e bra grejer. :-)
    Dock har de ju rwd... det är ju INTE bra!!!
    Världens enda och bästa Pellefant med knakelibraksnabel...

Liknande ämnen

  1. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18
  2. Projekt V6 3,0
    Av CosmicAeroWagon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 13:10
  3. projekt 9-3
    Av fleng i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •