Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hirch turbo!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    63

    Hirch turbo!!

    Har en fråga angående hirch!!
    Jag har ingen alls koll på hisch grejerna, jag håller mig till 9-3, men så ringde en granne till mig nyss. Han hade nån som ville sälja en hirchturbo till honom.

    Frågar är! Vilken modell av turbo använder hirch? Finns det många olika?
    Han har en 9-5:a -99 med 2,3t 185hk eller vad den nu är!
    Är det samma spridare eller måste dom också bytas?
    Mjukvarubyte är väl också att föredra!!??

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Om det är turbon från 9-5 Aero "Performance by Hirsch" 2,3T/305 hk som avses så är det en Garrett T28. Ett tämligen "standard" aggregat m.a.o.

    Bör absolut kompletteras med anpassad mjukvara. 2,3t/185 M/01 har samma spridare som Aero, så de kan man behålla.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om det är turbon från 9-5 Aero "Performance by Hirsch" 2,3T/305 hk som avses så är det en Garrett T28. Ett tämligen "standard" aggregat m.a.o.

    Bör absolut kompletteras med anpassad mjukvara. 2,3t/185 M/01 har samma spridare som Aero, så de kan man behålla.
    Vilken go karaktär det blir på motorn med den turbon+programvara, behåller bottendraget men ändå go på toppen

    Brukar man inte byta spridarna på de värsta Hirsch kitten
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    63
    sitter det samma spridare i alla 9-5:orna i den serien som årsmodell 99 är i?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om det är turbon från 9-5 Aero "Performance by Hirsch" 2,3T/305 hk som avses så är det en Garrett T28. Ett tämligen "standard" aggregat m.a.o.

    Bör absolut kompletteras med anpassad mjukvara. 2,3t/185 M/01 har samma spridare som Aero, så de kan man behålla.
    Vilken go karaktär det blir på motorn med den turbon+programvara, behåller bottendraget men ändå go på toppen

    Brukar man inte byta spridarna på de värsta Hirsch kitten
    Tyvärr så förlorar man lite av det goa bottenvridet som 15t #5:an har..

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Poco
    sitter det samma spridare i alla 9-5:orna i den serien som årsmodell 99 är i?
    Hej,

    Läste lite väl hastigt tidigare. Nej, det sitter inte samma spridare i M/99 2,3t/170 som det gör i Aero. Jag såg bara "185 hk", vilket fick mig att tro att det var en M/01 el. nyare.

    Nya spridare och annan programvara behövs alltså.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Vilken go karaktär det blir på motorn med den turbon+programvara, behåller bottendraget men ändå go på toppen

    Brukar man inte byta spridarna på de värsta Hirsch kitten
    Nope, det sitter originalspridare på Hirsch 2,3T/305.

    Håller med Henrik, man tappar en del av responsen från 15T #5:an. I mitt tycke har en 18T #6 "hybrid" betydligt rappare spool-up, men den har ju lite andra nackdelar å andra sidan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. V70R vs. 9-5 Aero Hirch
    Av Lindh i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 11:36
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  3. Vart kan man köpa Hirch grejer?
    Av JockeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 22:22
  4. Hirch tillbehör ?
    Av WoX i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •