Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ac pump 9000

  1. #1

    Ac pump 9000

    Hade ner multiremmen idag o konstatera att de va ac pumpen som tjuter ... snurrade på den för hand o den lät inge vidare. försökte spruta in olja men de hjälpte inte. Det går att byta lager in den har jag hört men måste då plocka ner den såklart. Min fråga e,, går allt kylmedel åt skogen när man lossar alla rör som sitter runt pumpen elle kan man förhindra det? O lager köper man på saab antar jag?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 074
    ett kort svar men iallafall ett svar..
    ja nej ja
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    bättre en inget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    ac-pump

    Citat Ursprungligen postat av sarsaero91
    bättre en inget
    Tja. Jag hade nog skaffat en annan pump. För om du har den gamla modellen av saab (den pumpen som ej är konverterad) går att hitta rätt så lätt eftersom det nästan bara idag är den nya konverterade R134 som gäller.
    Kolla runt på forumet, vet jag. Jag kollade samma med min gamla pump som satt i Talladegan, med en firma som bytte lager och det skulle kosta en hel del att byta. Så t o m dom rekommenderade att försöka att skaffa en begagnad av ngt slag.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  5. #5
    ok...vet inte om de e den gamla..har inte kollat de o hur man nu kollar de vet jag inte elle..finns en klisterlapp som de står R134 som sitter i motorutrymmet så de kanske e den nya

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    6
    Har du en dekal som anger R134a, så har du det nya köldmedlet!
    Då rekommenderar jag dig att köpa en beg kompressor!
    Dessa är inte svåra att få tag på och bör inte kosta mer än 1000:-
    Om du vet med dig att ditt system inte är tomt på köldmedel, så bör du lämna bilen till ett företag som tar på sig tömning/fyllning av ac-system pga att tömning av gasen R134a oxå är olaglig att släppa ut i luften, liksom det gammla system R12.
    Själva bytet av kompressorn är inte svårt! Så är du lite händig fixar du bytet själv och tjänar slanten där

    Mvh/ Marcus
    Born From Jets <> Remember the concept
    9-3 AERO Midnight blue

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Jag tänker svara lite annorlunda än övriga

    Kan du konstatera att det är lagret i kopplingen som är dåligt finns ingen anledning att byta hela kompressorn.
    Kopplingen går att byta utan att ta bort kompressorn men det är ganska bökigt.. Det blir enklare om kompressorn skruvas loss, men då måste man vara väldigt försiktig med slangarna eftersom dom inte tål att vikas.
    Det finns alltså ingen anledning att lossa slangar och tömma köldmediet för att byta kopplingen.

    En beg kompressor med fungerande koppling hittar du för ca 500kr.
    Det går säkert att köpa enbart lagret men jag tror det är ganska dyrt eftersom det är ett speciallager.

    Är det lagret i kompressorn är det självklart byte som gäller.

    En ny kompressor kostar 6900:-
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Så de går att byta bara lagret utan att riva ner o tömma all kylmedel då?
    Får väll ner till saab o kolla va dom ska ha för ett sånt där lager. För när man snurrar den för hand så skrapar de typ. Måste ändå vara ganska besvärligt att byta den på plats för man kommer väll inte åt med nån avdragare för de e ganska trångt o bökigt

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Citat Ursprungligen postat av sarsaero91
    Så de går att byta bara lagret utan att riva ner o tömma all kylmedel då?
    Får väll ner till saab o kolla va dom ska ha för ett sånt där lager. För när man snurrar den för hand så skrapar de typ. Måste ändå vara ganska besvärligt att byta den på plats för man kommer väll inte åt med nån avdragare för de e ganska trångt o bökigt
    Lagret i magnetkopplingen kan bytas utan att tömma kylmediet.
    Är det däremot något lager i kompressorn går det inte att byta utan att tömma kylmediet.

    Kopplingen är bökig att ta loss och det är trångt, men man kan böka ganska mycket för att slippa en tömning/fyllning av kylmedium á 1500kr

    Har lossat två magnetkopplingar men minns inte detaljerna hur man gjorde
    Det jag minns är att man s.a.s får lossa del för del och jobba sig inåt. Börja med muttern på axeln och längre in sitter det 1 eller möjligen 2 låsringar. Har även ett minne av en axelkil.
    Har även ett minne av att jag använt någon del från en kasserad magnetkoppling som avdragare.

    Om du inte vågar köra med kompressorn kan du skaffa en multirem till en bil utan AC under tiden
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 180
    Det bästa e ändå att skaffa sig en polare som e kyltekniker innan man börja skruva isär. Då behöver man inte förspilla något kylmedia heller. Har för mig att man inte ens får tömma ut detta media i luften hur som helst.
    Har sett att de flesta exen på skrotarna har den riktiga R134-kompressorn, alt konverterade nu. Iaf runt stockholm. Byt säkerhetsventil samtidigt. Den brukar läcka på Sandenkompressorerna. Inte alltför vanligt att kompressorn ger upp sådär verkar det som. Har haft stenskott i kondensorn och läckande säkerhetsventil. Men aldrig en skrikande kompressor.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Det bästa e ändå att skaffa sig en polare som e kyltekniker innan man börja skruva isär. Då behöver man inte förspilla något kylmedia heller. Har för mig att man inte ens får tömma ut detta media i luften hur som helst.
    Har sett att de flesta exen på skrotarna har den riktiga R134-kompressorn, alt konverterade nu. Iaf runt stockholm. Byt säkerhetsventil samtidigt. Den brukar läcka på Sandenkompressorerna. Inte alltför vanligt att kompressorn ger upp sådär verkar det som. Har haft stenskott i kondensorn och läckande säkerhetsventil. Men aldrig en skrikande kompressor.
    Det jobbiga med att byta till den nyare kompressorn är att även slangarna måste bytas
    Dessutom har den nyare kompressorn en termobrytare monterad i kompressorn som inte finns på dom äldre, vilket alltså innebär lite eljobb också..

    Om jag spekulerar lite kring den brytaren.
    Antagligen ska den brytaren kopplas till styrenheten och i så fall måste man förmodligen byta även styrenhet
    Någon som kan detta får gärna rätta mig
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Japp va på saab idag o dom ville ha 2500kr för en rep sats till kompressorn. Går asså inte bara köpa lagret till den nya kompressorn med R134 medlet. Men då e frågan. Kan få tag i en på skroten säkert för en 1000kr. Men då måste jag tömma all kylmedel o de behöver jag inte om man renoverar den. Måste jag tömma all kylmedel så kostar den 1500kr o fylla på o då är man uppe i 2500kr iallfall som de då kostar att renovera den.... så frågan e ?????

  13. #13
    ska ju köra en bit i helgen som kommer o vet inte om jag vågar köra med den där kompressorn för den låter som FN..... Kolla på mekonomen på remmar.. såg att remmen utan ac asså den kortare e dyrare än den längre som e med bil med ac??? Varför e de så?

  14. #14
    370kr för en rem.....på mekonomen.... biltema har ingen som jag ser iallfall..

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Citat Ursprungligen postat av sarsaero91
    Går asså inte bara köpa lagret till den nya kompressorn med R134 medlet. ....
    Vill bara passa på att komplettera den här tråden då jag själv sannolikt behöver fixa magnetkopplingen/lagret.
    Lagret i magnetkopplingen, till en Seiko_Seiki kompressor, är ett "speciallager" från NSK med beteckningen "35BD219DUK" (goggla gärna på det här nummret) avsett att användas i just magnetkopplingar på AC-kompressorer. Lagret har måtten 35x55x20(Di x Dy x B)
    Efter idogt Gogglande fick jag fram att det finns ett antal kompatibla lager som kan användas, exvis ett från japanska Nachi. Det säljs bl.a. av Rotera i Täby - prislapp ~300:-

    Lagret är fixerat i kopplingsskivan genom att materialet runt lagret är "stukat" på ett flertal ställen. Har man tillgång till en hydraulisk press är det lätt som en plätt att trycka ut det gamla slitna lagret. Funkar säkert även med ett skruvstäd och ett par lämpliga hylsor i rätt dimension. För att sedan fixera det nya lagret finns Loctite att tillgå för just detta ändamål. http://www.loctite.se/int_henkel/loctit ... 4ttning%00

    PS tala bara inte om för SAAB att denna sniklösning existerar. DS
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. ac pump 9000 2.3 91:a
    Av mattiasG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 19:30
  2. Är det samma Ventilpaket på en TCS pump / ABS pump ??
    Av xor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 16:07
  3. abs pump 9000 -89
    Av putteturbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 23:39
  4. Är de samma soppa pump på 9000 turbo som 9000 i bådafrån88
    Av Saabfille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •