Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sotavlagringar i motor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    Sotavlagringar i motor

    Igår öppnade jag motorn på min T16 och fick se nånting jag aldrig sett inuti en motor i mina mekdagar. Allt var täckt med ett lager av sot. Vevaxeln, vevstakat, the lot. Jag har då aldrig sett detta nån gång, alla gånger jag öppnat en motor(dock på motorcyklar) så har jag blivit bemött av naken metall.
    Får en känsla över att jag bör ta bort det. Vilket medel rekommenderas?
    Fotogen?

    mvh Fredrik

    PS. Varför är denna motor sotig och inte mina andra?
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 180
    Jag är envis. För ny kvalisort olja i för gammal motor. Massa tillsatser som smetar ner och täcker motorns inre delar med ett sotliknande hölje. KAN inte va nyttigt.

    Sen får alla andra oljegurus säga vad de vill.
    Eller äta en glass.

    Edit: Undrar om backventilen vid vevhusventilationen håller tätt. Om de e en turbo alltså. Om det varit så länge kan det kanske se ut så?!
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    994
    hur ser historian ut för olje byte å dylikt, körning mm mm

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    hur ser historian ut för olje byte å dylikt, körning mm mm
    Mycket svårt att säga då jag själv kört bilen max 40 mil. Killen som ägde den innan körde den nog åt det olagliga hållet för det mesta
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 180
    De e ju en lätt bil med ganska många kusar. Detta påminner mig om 70-talets glada dagar då svensson hällde i ok;s billiga högsvavliga oljor som va toksvarta redan som nya. Uj va många 99-block som sabbades när den smeten täppte igen oljekanalerna. Mineralolja som va mest vanligt då ska vara lågsvavlig. Typ Quaker state. Har skruvat isär en del från den tiden i ända fram till början av 80-talet då det blev familjen som tog all tid istället. Och det mesta av inkomsterna oxå. Fast då började det ju komma bra oljor till priser svensson hade råd med. Fast ok fortsatte med sin smet ända fram till Q8-tiden. Nu är det klar skillnad.

    Kanske den svarta beläggningen härstammar från den tiden? Ganska troligt. Bräkleen kan man ju använda. Det blir duktigt rent iaf.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •