Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380

    Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

    Kan man gå ifrån halvsyntet till tex mobil 1 fullsyntet efter 14500 mil? har hört av vissa experter att det kanske inte är så bra beroende på hur motorn är insliten medans andra säger att det inte gör något, va tror ni?

    Mvh Tim
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    "Experterna" besitter gammal kunskap som inte gäller dagens oljor.
    Tanka i din syntet o kör

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 264
    Häll i och se glad ut!! Inga problem.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 187
    Jag är ingen expert. Men har råkat ut för det som jag tycker är problem på långmilade bilar. Nämligen att det börjar droppa olja överallt när man bytar till helsyntet.
    Oavsett om de nya helsyntetarna är bättre än för några år sedan. Senaste "fyndet" va ungarnas 91:a. Visserligen en 33000 milare och en 2,3T-maskin som vid senaste servicen förra ägaren gjorde, fick 4 liter helsyntet av Saab rekommenderat fabrikat.
    Vad händer?!

    Slammer från ventillyftarna, läckage i alla packboxar, allmänt oljud från motorn. Karossen va fräsch och maxutrustad. Jag va beredd på ett motorbyte i den, men tittade på serviceräkningen och konstaterade att det är värt ett försök att byta olja m.m. igen. Den hade rullat 150 mil sen service och han vågade inte köra en meter till. Fick motorn utdömd av verkstaden.
    Efter två snabba oljebyten med billigaste tänkbara delsyntet kan rapporteras att den e tät igen. Slammret har försvunnit och det ryker inte blårök vid start längre. Kompprov utmärkt och turbon laddar som den ska utan oljud. Kör just nu på Rustas delsyntet som tillverkas av Sunoco. Ska byta till Valvoline MaxLife till sommaren.
    Fanns bara knappt 2 liter kvar i motorn när jag hällde ut oljan. Den kanske tvättade rent i denna gamla motor, men det kan ibland skada mer än det gör nytta. Så mottot ny olja i nya bilar, traditonell olja i gamla är något som jag tänker forsätta med. Aeron o SS;en får den olja min verkstad rekommenderar. Då den är inhyst i en statoilmack så kan ni nog gissa resten. Aeron sörplade i sig ca 1/2 liter de senaste tusen milen.

    Alla har sin tro. Jag har erfarenhet. Om en motor ej fått det "bästa" på några år, bör man inte byta kvalisort på, utan en omfattande renovering först. Jag menar kedja o drivning, lager, kammar, lyftare och kolvringar. Då kan man med fördel börja använda det finaste och dyraste igen. För då är ju motorn ren o fin igen.

    Men lycka till och återkom gärna med rapport om ett för en gångs skull lyckat byte på en relativt långmilad bil. Då kanske jag ändrar lite uppfattning i frågan.

    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    glassguran:

    Om det bara var 2 liter kvar när du tappade den på olja, så har du svaret där på varför den slamrade och lät. Ingen olja kan smörja ordentligt om den inte finns i tillräcklig mängd. Oljetryckslampan börjar lysa vid mkt lågt tryck, och långt innan dess är trycket farligt lågt och ger upphov till slammer i motorn.

    Men för övrigt kan det ju ha varit en del oväsen redan innan nivån blev för låg, och då gissar jag att det var Mobil1 i motorn. En olja jag aldrig mer använder till annat än möjligen smörja cykelkedjan med . Istället använder jag syntet eller esteroljor av andra märken. Delsyntet eller mineralolja skulle jag aldrig köra en turbomotor på...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 316

    Re: Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Kan man gå ifrån halvsyntet till tex mobil 1 fullsyntet efter 14500 mil? har hört av vissa experter att det kanske inte är så bra beroende på hur motorn är insliten medans andra säger att det inte gör något, va tror ni?

    Mvh Tim
    Kan knappast vara några probs på dom milen en stilla undran bara.. Varför vill man gå från delsyntet till en helsyntet när man inte haft det i motorn tidigare?
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553

    Re: Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Kan man gå ifrån halvsyntet till tex mobil 1 fullsyntet efter 14500 mil? har hört av vissa experter att det kanske inte är så bra beroende på hur motorn är insliten medans andra säger att det inte gör något, va tror ni?

    Mvh Tim
    Kan knappast vara några probs på dom milen en stilla undran bara.. Varför vill man gå från delsyntet till en helsyntet när man inte haft det i motorn tidigare?
    En ännu stillsammare undran: Varför inte?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 673
    Det här fick ju mig att börja tveka lite. Har plockat hem en helsyntet till min 9000 Turbo nu, men har ingen aning om vad bilen körts på innan. Förra ägaren påstod helsyntet men det vet man ju aldrig. Vågar jag hinka i den iaf?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 187
    Självklart kan du det. Men börjar det droppa och låta illa, gör inte som förra ägaren till ungarnas bil och låta det gå för långt. Byt till annan kvalisort per omgående.

    Och som jag inte skrev, hade bilen stått stilla i fyra månader och läckt olja hela tiden. Hade med en liter som jag hällde i, men det rann ut på vägen hem.

    Olja e ett helvete. Men vi är ju beroende.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Det här fick ju mig att börja tveka lite. Har plockat hem en helsyntet till min 9000 Turbo nu, men har ingen aning om vad bilen körts på innan. Förra ägaren påstod helsyntet men det vet man ju aldrig. Vågar jag hinka i den iaf?
    Spelar ingen roll vad den körts på tidigare. En turbomotor skall ha helsyntetolja. Bättre sent än aldrig. Om den misskötts tidigare så den har avlagringar och sludge i motorn så bör du oavsett oljekvälitet köra med några extra täta byten först så du får bort värsta slammet.

    Däremot anser jag att man bör undvika just Mobil1, men det finns ju massor av andra syntetoljor att välja på. En lite billigare variant som ligger lite mellan semisyntet och helsyntet är Castrols Magnatec. Den har tillsatser som får oljan att fästa vid metallytor efter motorns avstängande, vilket ger bättre smörjning vid nästa kallstart (denna egenskap finns naturligt i alla esteroljor)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 673
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Det här fick ju mig att börja tveka lite. Har plockat hem en helsyntet till min 9000 Turbo nu, men har ingen aning om vad bilen körts på innan. Förra ägaren påstod helsyntet men det vet man ju aldrig. Vågar jag hinka i den iaf?
    Spelar ingen roll vad den körts på tidigare. En turbomotor skall ha helsyntetolja. Bättre sent än aldrig. Om den misskötts tidigare så den har avlagringar och sludge i motorn så bör du oavsett oljekvälitet köra med några extra täta byten först så du får bort värsta slammet.

    Däremot anser jag att man bör undvika just Mobil1, men det finns ju massor av andra syntetoljor att välja på. En lite billigare variant som ligger lite mellan semisyntet och helsyntet är Castrols Magnatec. Den har tillsatser som får oljan att fästa vid metallytor efter motorns avstängande, vilket ger bättre smörjning vid nästa kallstart (denna egenskap finns naturligt i alla esteroljor)
    Varför ska man undvika Mobil 1 oljor enligt dig? Har kört på det i alla mina bilar pga. jag får en hutlös rabatt på dom, och det har funkat bra för mig. Mina förra Scorpio knackade märkbart mindre med Mobil oljan, är det just turbobilar som inte trivs då eller?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 264
    Jag har också bara hört dåligt om Mobil 1 av de som VET.
    Dålig temperaturtålighet (koxning) livslängd osv...

    Annars så tycker jag att en Helsyntetolja upplevs som mindre tunn än en mineralolja av samma viskositet när oljan är VARM.
    Egen erfarenhet!
    Och man kör ju mesta tiden med varm olja så det är ju konstigt hur den kan läcka mera olja då..?
    Tror mest att det är en gammal myt och jag upplever faktist att min 900i drar mindre olja med Mobil 1 (duger i den bilen) än med den 10-40 mineral som var där innan.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå Medlemsnummer:3894
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Annars så tycker jag att en Helsyntetolja upplevs som mindre tunn än en mineralolja av samma viskositet när oljan är VARM.
    Egen erfarenhet!
    Och man kör ju mesta tiden med varm olja så det är ju konstigt hur den kan läcka mera olja då..?
    Kan tillägga att mineraloljan är bra mkt mer trögflytande de gånger oljan är på minusgraderna, vilket inte heller är bra när du kallstartar.
    Prova gärna hemma med olika oljor i små bunkar och sätt in dom i frysen sen, se vilken olja man man vända uppochner på burken utan att det rinner ut
    Billös

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 007

    Re: Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Kan man gå ifrån halvsyntet till tex mobil 1 fullsyntet efter 14500 mil? har hört av vissa experter att det kanske inte är så bra beroende på hur motorn är insliten medans andra säger att det inte gör något, va tror ni?

    Mvh Tim
    jag undrar då varför du ska hälla i helsyntet när du vet att bilen gått på halv, vad är orsaken till byte. vissa får inte några som helst problem medans andra får det, har man renoverat motorn så skulle ja kanske hälla i helsyntet, men att byta utan att veta hur motorn ser ut invändigt så skulle inte ja göra det. mvh

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 187
    Oljetrådar e alltid lika roliga. Och de facto är ändå att slitna motordelar som dock fungerar kan krascha vid ofördelaktigt oljebyte. Samma som att ett slitet däck rullar så länge det inte blir punktering. Fast det bör ju bytas saker i en sliten motor ändå. Ibland kanske inte ekonomin räcker till och då kan man köra vidare med andra/billigare oljealternativ. Och byta oftare istället. Av de senaste fyra 9000 jag haft oljetrassel med rullar fortfarande 2 st. En blev totalkvaddad och en annan blev sönderslagen en vårkväll av fulla typer. Båda motorerna lever vidare enligt uppgift iaf. Och jag har inte bytt en enda mekanisk del på dessa. Inte nästa ägare heller.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    984

    Re: Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Kan man gå ifrån halvsyntet till tex mobil 1 fullsyntet efter 14500 mil? har hört av vissa experter att det kanske inte är så bra beroende på hur motorn är insliten medans andra säger att det inte gör något, va tror ni?

    Mvh Tim
    Ja det kan du!, Gamla skrönor som lever kvar bara.


    H/David

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    71
    fyllde min 2,0t -88B med Mobil 1 helsyntet(fick köpa 20l för 950kr), tänkte att nu ska jag skämma bort den.och som tack för det så började den pissa ut oljan överallt(grusinfarten ser inte rolig ut nu ).

    Bytte till Mobil 1 delsyntet och motorn vart tät(are) och låter mer harmoniskt....ok ok det ska väl helst vara helsyntet men det får bli nästa oljebyte.Har då fått ur Mobil 1 helsynteten ur systemet och jag kommer aldrig att köra på den igen!!

    Enda gången det kanske kan vara bra att köra på Mobil 1 helsyntet är väl om man bor typ Korpilombolo och har 5 mil till närmsta motorvärmarstolpe och det är kroniskt -30
    9000CDT-88B

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553

    Re: Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Kan man gå ifrån halvsyntet till tex mobil 1 fullsyntet efter 14500 mil? har hört av vissa experter att det kanske inte är så bra beroende på hur motorn är insliten medans andra säger att det inte gör något, va tror ni?

    Mvh Tim
    jag undrar då varför du ska hälla i helsyntet när du vet att bilen gått på halv, vad är orsaken till byte. vissa får inte några som helst problem medans andra får det, har man renoverat motorn så skulle ja kanske hälla i helsyntet, men att byta utan att veta hur motorn ser ut invändigt så skulle inte ja göra det. mvh
    Det är ungefär lika dumt som att fråga varför ngn skaffar riktigt bilshampoo när bilen alltid tvättats med diskmedel tidigare? Eller varför köpa dyra fotriktiga springskor när man alltid löptränat i hårda plastspringskor från Ö&B för 79,90:-? Varför börja äta grönsaker, frukt och nyttiga fetter när man alltid levt på hamburgare och pizza? Exemplen kan göras många över undran varför man ska fortsätta med sämre grejor bara för att man alltid gjort det tidigare. Aldrig försent att ändra till det bättre
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 007

    Re: Halvsyntet till Fullsyntet efter 14500 mil?

    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Kan man gå ifrån halvsyntet till tex mobil 1 fullsyntet efter 14500 mil? har hört av vissa experter att det kanske inte är så bra beroende på hur motorn är insliten medans andra säger att det inte gör något, va tror ni?

    Mvh Tim
    jag undrar då varför du ska hälla i helsyntet när du vet att bilen gått på halv, vad är orsaken till byte. vissa får inte några som helst problem medans andra får det, har man renoverat motorn så skulle ja kanske hälla i helsyntet, men att byta utan att veta hur motorn ser ut invändigt så skulle inte ja göra det. mvh
    Det är ungefär lika dumt som att fråga varför ngn skaffar riktigt bilshampoo när bilen alltid tvättats med diskmedel tidigare? Eller varför köpa dyra fotriktiga springskor när man alltid löptränat i hårda plastspringskor från Ö&B för 79,90:-? Varför börja äta grönsaker, frukt och nyttiga fetter när man alltid levt på hamburgare och pizza? Exemplen kan göras många över undran varför man ska fortsätta med sämre grejor bara för att man alltid gjort det tidigare. Aldrig försent att ändra till det bättre
    jasså tycker du det, du menar att du kan ta det på ditt ansvar med att bara säga ja det kan du utan att veta hans skick på motor, tycker ja verkar ganska dumt....för du kan ju inte mena att det är lämpligt på alla motorer, eller?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 264
    Är det så svårt? Helsyntet smörjer bättre (i 98% av fallen) .
    Den är tunnare när det är kallt och tjockare än mineral när det är varmt.
    Bara bra alltså och båda oljorna ska ju innehålla samma rengörande tillsatser som vissa tror "sabbar och täpper till" motorn.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Återgå till BF efter E85
    Av Lindh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 19:20
  2. Hur få till växelväljaren efter motorbyte?
    Av PeterNacka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 20:54
  3. söka efter en växellåda till 9-5?
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 18:34
  4. pris på huv till 9-5 efter krock?
    Av Johannes80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 18:35
  5. Letar efter en bra DVD till Saab 9-3
    Av Manne1337 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •