Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: drar som fan åt höger/vänster

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    393
    Medlem#
    5159

    drar som fan åt höger/vänster

    Hej!

    satte på min fläskiga 19" med 235/35-19 häromdagen.. har även sänkt bilen med Koni ställbara dämpare + H&R fjädrar..

    nu till jobbiga bekymret, bilen snokar sig fram så in i helvete vid lite tuffare gaspådrag.. vad jag har förståt så är bussnings byte ett måste, eller??
    vilka bussningar behövs bytas för att bilen ska gå någorlunda rakt fram vid fullgas trampning... ?
    jag kanske behöver göra något annat också?...

    Mvh / Kallegogo

  2. #2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Om jag ska byta bussningar i min framvagn så måste jag bygga om hela framvagnen va?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Om jag ska byta bussningar i min framvagn så måste jag bygga om hela framvagnen va?
    Det är väl inte jobbigare än att byta på någon annan bil? Eller har du gjort något speciellt med den? Speedparts hemsida listar iallafall powerflexbussningarna både till ng900 och og9-3 så på den fronten borde det vara lugnt.

    Har dock en annan fråga, vad gör bussning 4,5,6 och 7 om dom inte behöver bytas för att undvika torque-steer?
    9-3 ss -03 Arc.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Har dock en annan fråga, vad gör bussning 4,5,6 och 7 om dom inte behöver bytas för att undvika torque-steer?
    De sitter väl alla på krängningshämmaren?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Du bör ha 3 bar i däcken och kolla att toe in är rätt och ev. ha lite extra, bussningarna rekommenderas varmt.

    Sen blir bilen sämre med 19"! 16-17" ger både bättre acc och trevligare körupplevelse dock inte lika snyggt kanske.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Har dock en annan fråga, vad gör bussning 4,5,6 och 7 om dom inte behöver bytas för att undvika torque-steer?
    De sitter väl alla på krängningshämmaren?
    6 och 7 sitter på styrväxeln och ska reducera torque-steer vad jag uppfattat det som.

    Annars har Genuine Saab en styrväxelklämma som förmodligen reducerar torque-steer ännu mer än vad bussningarna gör.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Har dock en annan fråga, vad gör bussning 4,5,6 och 7 om dom inte behöver bytas för att undvika torque-steer?
    De sitter väl alla på krängningshämmaren?
    6 och 7 sitter på styrväxeln och ska reducera torque-steer vad jag uppfattat det som.

    Annars har Genuine Saab en styrväxelklämma som förmodligen reducerar torque-steer ännu mer än vad bussningarna gör.
    Hej,

    Styrväxelklämman gör nog ingen skillnad på torque-steer utan ger en mer "direkt" känsla i ratten. Felet upkommer pga att styrväxeln sitter monterad på torpedväggen och inte så fast som den borde. Det gör att ratten blir lite "sladdrig". Klämman gör att denna sitter bättre. Så har jag förstått det iaf.

    Mvh
    Chrisse

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Har dock en annan fråga, vad gör bussning 4,5,6 och 7 om dom inte behöver bytas för att undvika torque-steer?
    De sitter väl alla på krängningshämmaren?
    6 och 7 sitter på styrväxeln och ska reducera torque-steer vad jag uppfattat det som.

    Annars har Genuine Saab en styrväxelklämma som förmodligen reducerar torque-steer ännu mer än vad bussningarna gör.
    Hej,

    Styrväxelklämman gör nog ingen skillnad på torque-steer utan ger en mer "direkt" känsla i ratten. Felet upkommer pga att styrväxeln sitter monterad på torpedväggen och inte så fast som den borde. Det gör att ratten blir lite "sladdrig". Klämman gör att denna sitter bättre. Så har jag förstått det iaf.

    Mvh
    Chrisse
    Perfect for modified or bone stock Saabs, once installed your car will feel the way it should have felt from the factory. It will keep both wheels firmly planted in hard cornering and greatly reduce torque-steer. It also adds and overall feeling of rigidity to the steering and suspension systems. Will not add any noise or harshness. Do not confuse this with lesser copies. Billet construction ensures zero failure risk. Special Taliaferro exclusive curved brace to ensure proper clearance for steering arm. Left hand drive only. (Install time: Rack brace 30min, rear bar 15min, bushings ~2 hours) Various package savings available. Recommend rear bar and rack brace to start.
    ??

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Har dock en annan fråga, vad gör bussning 4,5,6 och 7 om dom inte behöver bytas för att undvika torque-steer?
    De sitter väl alla på krängningshämmaren?
    6 och 7 sitter på styrväxeln och ska reducera torque-steer vad jag uppfattat det som.

    Annars har Genuine Saab en styrväxelklämma som förmodligen reducerar torque-steer ännu mer än vad bussningarna gör.
    Hej,

    Styrväxelklämman gör nog ingen skillnad på torque-steer utan ger en mer "direkt" känsla i ratten. Felet upkommer pga att styrväxeln sitter monterad på torpedväggen och inte så fast som den borde. Det gör att ratten blir lite "sladdrig". Klämman gör att denna sitter bättre. Så har jag förstått det iaf.

    Mvh
    Chrisse
    Perfect for modified or bone stock Saabs, once installed your car will feel the way it should have felt from the factory. It will keep both wheels firmly planted in hard cornering and greatly reduce torque-steer. It also adds and overall feeling of rigidity to the steering and suspension systems. Will not add any noise or harshness. Do not confuse this with lesser copies. Billet construction ensures zero failure risk. Special Taliaferro exclusive curved brace to ensure proper clearance for steering arm. Left hand drive only. (Install time: Rack brace 30min, rear bar 15min, bushings ~2 hours) Various package savings available. Recommend rear bar and rack brace to start.
    ??
    Hej,

    Vet inte vart du fått tag på det citatet. Det jag skrev har jag fått reda på från speedparts. Så sa de iaf.

    Men ger det sådan effekt som du skrev så är det ju bara att "go for it".

    Mvh
    Chrisse

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    eftersom ingen svara på min fråga så skriver jag igen...

    speedparts anger att sina bussningar passar på ng900 96-98 samt og9-3

    ska man då bygga om framvagnen på min 95a för att de ska passa?

    de skriver ju inte så mycket om produkterna på SP's hemsida.

  12. #12
    Sugmotor NilsGs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gôtet
    Inlägg
    92
    Medlem#
    6555
    blir det stor förbättring när man bytt bussningarna?
    9-3 Sport Coupé '99, 9-3 Aero 5dr '01
    9-5 2.0t SC ’05
    samt en 96 V4 Super '77b
    Garaget.org/NilsG

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Många har redan skrivit om att man bör "uppgradera" framvagnen till og9-3;s med hjälp av stagbyten m.m. Då jag personligen inte e så förtjust i just denna modell så har jag bara läst lite grann då o då i trådarna. Trots allt liknande grundkonstruktion som 9-5. Fast den har en helt annan framvagn.

    Tror det finns en FAQ-tråd om detta uppgraderingsförfarande.

    Lycka till och gradera gärna ner till 16-17". Bilen blir mycket trevligare å köra då.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  14. #14
    Jag antar att detta i stort sett gäller för min 9000 också? För den har torque-steer som fasen.

Liknande ämnen

  1. drar åt höger vid gaspådrag och åt vänster när man brommsar?
    Av smurfen86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 14:17
  2. Drar åt höger
    Av Max Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 23:09
  3. Saaben drar åt Höger el. Vänster!
    Av Grovsnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 02:14
  4. drar åt höger
    Av malle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 10:29
  5. 9-5-00 drar åt höger!
    Av Crisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •