Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjälp med Sid!!! Information

  1. #1

    Hjälp med Sid!!! Information

    Tja jag har ett problem, pixelfel på min sid på 9-3 00a. Har läst lite här inne att man måste lämna in bilen för att dom ska omprogammera ifall man ska byta siden. Beställde precis en sid på sdcc och han som jag pratade påstår att man behöver bara lämna in ifall man har bensinvärmare. Annars är det bara byta rakt av. Nån som har erfarenhet om detta och kan ge mig lite tips!! Vill inte lämna in den ifall man ska bara byta rakt av, slipper några hundra lappar

    Tack för all svar!!!

  2. #2

    sid

    Saab byter ut siden kostnadsfritt om bilen inte gått mer än 60 månader. Annars kostar omprogrameringen 300 kr.
    9-5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    När jag bytte SID så behövdes iallafall en kalibrering av den på verkstad.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Jag har också bytt min SID själv, anledningen till att man programmerar om (reservdels programmering) är att SIDen behöver vara rätt inställd för bilen den sitter i för att visa rätt värden. Det man ställer in är bland annat motortyp och hjulstorlek och jag antar ev annan utrustning som SIDen är inblandad i. Den fungerar utan programmering men det är inte säkert att den visar rätt värden om din bil inte är precis likadan som den den satt i från början.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Hej
    Om man skall vara riktigt ärlig så behövs en programmering av sid:en, men köper du en sid från en bil som har samma eller väldigt liknande egenskaper som din bil har idag ( det vet ju den du beställer av), så behövs inte ngn programmering. Dvs bilen kanske har en B205X motor eller är en diesel, den är programerad för tex 17" fälgar redan innan, bara att tala om vad du har och fråga vad de finns för värden på den sid:en företaget har inne.

    MVH
    Andreas
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Hej
    Om man skall vara riktigt ärlig så behövs en programmering av sid:en, men köper du en sid från en bil som har samma eller väldigt liknande egenskaper som din bil har idag ( det vet ju den du beställer av), så behövs inte ngn programmering. Dvs bilen kanske har en B205X motor eller är en diesel, den är programerad för tex 17" fälgar redan innan, bara att tala om vad du har och fråga vad de finns för värden på den sid:en företaget har inne.

    MVH
    Andreas
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Hjälp med Sid!!! Information

    Citat Ursprungligen postat av Tommyh82
    Tja jag har ett problem, pixelfel på min sid på 9-3 00a. Har läst lite här inne att man måste lämna in bilen för att dom ska omprogammera ifall man ska byta siden.

    Tack för all svar!!!
    Jag bytte min SID till en från en skrotad -02 Aero, B205R alltså, gav 500:- på skroten för den. Min bil är en T200 med B204R.

    Det jag har märkt är att den visar lite lägre bränsleförbrukning än vad den gjorde innan, ca 0,1 - 0,2l/mil mindre, förmodligen pga skillnaden i original däckdimension (17" vs 16") mellan bilarna, men det kan jag leva med för att slippa pixelfelen. Själva bytet tog ca 2 minuter och det enda verktyg som behövdes var en bordskniv.
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684
    Men om man har en -01:a 9-3:a får man hela siden itbytt av Saab kostnadsfritt om den inte är helt hundra?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Hjälp med information om gammal MDS högtalare?
    Av Kalle93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 19:59
  2. Information om T7 MAF
    Av senator1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 15:22
  3. LMM Information T7 9-3
    Av senator1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 15:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •