Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Balansaxelkedja som gått av! (Kan resten ha klarat sig?)

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Balansaxelkedja som gått av! (Kan resten ha klarat sig?)

    Tjena!

    Min tidigare motor började ju gå som ett troll på för mycket öl.
    Dåligt oljetryck och rassel och ojämn gång. Dock gick bilen att köra de 300m till garaget. När oljan tippades ut följde det med spån. Trodde det var std ras på motorn.Så passade på att slänga i en 2.3L spis istället eftersom jag var i akutbehov av bilen.

    Nu har jag däremot haft lite tid och plockade ner tråget för att kolla ifall det var helt grisat. Möttes av en rolig syn. Balansaxelkedjan hängde och dingla där. Tråget var annars mycket fint och det man ser av kolvar och stakar underifrån ser ut att vara i väldigt bra skick. Dock satt kedjan fast som fasiken och var skadad på några ställen.

    Silen var det lite spån som syns på bilderna. Även en skada på oljekanalen ner till silen. Se även bild på det.

    Ska fixa fram en riktig motorlyft istället för att stå på ett bord i veckan och riva kåpan för att se hur det ser ut.

    Men frågan jag har. Kan jag haft sådan tur att jag klarat mig och endast rusta kamtransmissionen räcker? Ska kolla med komptestare i helgen. Men något mer att kolla upp?

    Så vad tror ni?

    http://www.roogla.com/~seb/bilder/sil.jpg

    http://www.roogla.com/~seb/bilder/botten.jpg
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hej!

    Nu vet jag inte om detta behövs, men jag hade iaf rivit ner hela motorn och säkertställt att det inte finns några spån kvar någonstans överhuvudtaget. Kan ju vara så att en del spån har åkt genom silen och in i oljekanalerna.
    Det kan ge tråkiga följder.

    När man ändå har allt nere kollar man ju givetvis skicket på allt.

    Mvh

    Björn

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Har varit med om att en B2X5 som balansaxelkedjan gick av på och allt annat klarade sig, men för att kunna sov gott på natten skulle jag kollat upp allt.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Det jobbiga är ju bara att man måste lyfta toppen. Men gissar att det blir det bästa i längden.

    Får se lite hur det ser ut när jag öppnar kåpan. Måste bara få tag i en muttermaskin eller har ni något annat smart tips om att få muttern som håller remskivan?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Tror ni denna toppen har klarat sig?
    Av pof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 00:36
  2. Viggen front och resten SE?
    Av boje82 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 21:41
  3. Resten av årets träffar
    Av micka i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 12:00
  4. 9000 som klarat sig fint efter krock!
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 03:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •