Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Undrar bara[köpt 9-3]

  1. #1

    Undrar bara[köpt 9-3]

    Har köpt en saab 9-3 98 2.0t skulle behöva lite info om turbo å dumpventil.

    Funderar på att sätta ditt en dumpventil, läste nån stans att det inte behövde vara återcirkulerande dump stämmer det ?

    Tänkte oxå dra in en turbo trycks mätare in i bilen så man ser hur mycket den laddar. Hur ändra man turbotycket på turbon ?

    Ska man sätta ditt ett sport lufts filter eller ger det nått hk, ljud ????

    Allt på bilen är orgina l!!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    kika i FAQ delen... där finns en mastodont tråd om just dump och grejor...

  3. #3
    Jätte bra svar har du några fler ???? Det är massar av sidor skulle behöva ett helt liv för att kunna leta genom allt

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    Din 9-3 borde ha T5 så det ska gå att ha öppen dumpventil eller avlastningsventil som den egentligen heter, laddtycket styrs väl av APC om jag inte minns helt fel så om du vill ändra det måste du ändra i programvaran. Såvida du inte vill pys trimma MEN det är något som verkligen INTE rekommenderas. Angående sportluftsfiltret så lär det nog inte ge någon nämnvärd effekt ökning om ens någon och då är det viktigt att det är bra avskärmat från motorn eller sitter på en sval plats, ljudet från ett öppet filter låter lite som när ett jet plan precis börjar varva upp inte lika högt givetvis men ljudet låter ungefär likadant när turbon börjar ladda

  5. #5
    TACKAR för svaret

    pystrimma vad är det???

    Vad kostar det att ändra programvaran (antar att verkstaden gör det) samt kan man inte öka laddtrycket utan att göra det?

    Jag vill till att börja med ha det där pyssssss ljudet

  6. #6
    sry ernst såg inte riktigt vad du hade skrivit tyckte det stod "finns massor av trådar" vet du vilken sida?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    För att få pys ljudet behöver du inte ändra laddtrycket, men om du ändå skulle vilja det så kan jag rekomendera att du hör av dig till någon av de kända trimfirmorna som Maptun, Nordic, Sqr, Bsr (inte nämda i någon speciell rangordning), det kostar väl runt 6000 har jag för för mig. Och jo det går att öka laddtrycket utan att göra det det är det som kallas att pystrimma. Nu är jag inte helt 100 på hur man gör det men jag har för mig att man pluggar igen en någon av slangarna som går från turbon till magnetventilen, detta är dock väldigt farligt och kan leda till stora motorskador

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Hej och välkommen!

    De som grabbarna menar är bland annat dessa trådar: Laddtrycksmätare respektive Dump-/Avlastningsventil


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    För att få pys ljudet behöver du inte ändra laddtrycket, men om du ändå skulle vilja det så kan jag rekomendera att du hör av dig till någon av de kända trimfirmorna som Maptun, Nordic, Sqr, Bsr (inte nämda i någon speciell rangordning), det kostar väl runt 6000 har jag för för mig. Och jo det går att öka laddtrycket utan att göra det det är det som kallas att pystrimma. Nu är jag inte helt 100 på hur man gör det men jag har för mig att man pluggar igen en någon av slangarna som går från turbon till magnetventilen, detta är dock väldigt farligt och kan leda till stora motorskador
    Ok tackar för svaret börjar med en dumpventil. Men vad ska man ha för dumoventil fattar noll som du säkert förstår har hitta en på blocket för 500 spänn men vet inte. Fakta är du snäll

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Vill slå ett slag för hela FAQ:n och tipsar även om sökfunktionen kanske du redan hittat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    TACKAR LM

  12. #12
    http://www.ridetech.se/

    är denna dumoventil nått bra eller???

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av marrol899
    http://www.ridetech.se/

    är denna dumoventil nått bra eller???
    DUMPVENTIL TYP HKS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    du kan köra me original dumpventil bara att plocka bort returslangen å plugga den.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    men om man gör det bör man sätta ett filter i den öppna sidan för annars kan den läcka har jag för mig att jag hört någonstans

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Frågan är väl varför du vill ha dumpventil? Om det är ballhetsfaktorn så är det väl ett skäl. Några andra finns det inte, då det innan 300 hk finns ngn som helst fördel med att byta ut den återcirkulerande som sitter där original. Vissa dum-ventiler kan t o m vara skadlig för turbon ifall den ger tryckstötar mot impellern.

    Steg 1 trim finns från ca 4.000 kr. Då har du ca 225-235 hk. Några andra sätt att höja laddtrycket eller ändra andra parametrar i motorstyrningen finns inte ens på kartan för den som inte vill haverera motorn snarast...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Tobben86
    du kan köra me original dumpventil bara att plocka bort returslangen å plugga den.
    Men blir det nått bra eller???

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Frågan är väl varför du vill ha dumpventil? Om det är ballhetsfaktorn så är det väl ett skäl. Några andra finns det inte, då det innan 300 hk finns ngn som helst fördel med att byta ut den återcirkulerande som sitter där original. Vissa dum-ventiler kan t o m vara skadlig för turbon ifall den ger tryckstötar mot impellern.

    Steg 1 trim finns från ca 4.000 kr. Då har du ca 225-235 hk. Några andra sätt att höja laddtrycket eller ändra andra parametrar i motorstyrningen finns inte ens på kartan för den som inte vill haverera motorn snarast...
    Ballhets å ballhetsfaktor nae men jag tycker helt enkelt det är ett schysst ljud det ska inte låta så mycket att folk får ont i öronen. Mer att här är jag physsss. seriöst det är lite gubbigt med saab men med lite physs så blir det mer wow eller nått

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Testa att köra orginal dumpen öppen ett tag först är mitt tips, innan du lägger ut närmare tusenlappen på någon eftermarknadsvarjant. Använd sök funktionen eller läs dump faq tråden ang detaljer.

    mvh
    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    160
    Tycker de räcker gott o väl me original plus öppet filter

Liknande ämnen

  1. Precis köpt ny aero 01 !! Bara dog mellan 1-2 växel? Hjäp!!
    Av Syndarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 00:54
  2. Undrar vad det är för bilprodukter.......
    Av Spawn i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 11:51
  3. jag undrar bara hur mycket skada det gör att acclera
    Av CrAsH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 20:19
  4. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 14:53
  5. Undrar??
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 03:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •