Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorolja 9-5 –00 2.0t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    286
    Medlem#
    4619

    Motorolja 9-5 –00 2.0t

    Tja!



    Nu är det dags för ett mellanbyte av oljan i bilen, och prismedveten som man är så kollar man ju upp var jag köper oljan billigast. Min lokale SAAB-okrare ville ha 575kr för 4l Mobil1 0-40 med den där klassningen GNLA 0025 som den tydligen skulle ha. Dyrt tyckte plånboken och Anders letade vidare. Dock visade sig att SAAB var billigast här. Så då kom nästa fråga som ett brev på posten:

    MÅSTE det vara sån olja? Att den ska vara av rätt klass och så, det förstår jag. Men kan man verkligen inte köra på ex.vis den oljan man hade i 9000? Eller nån annan olja? Den som VET får gärna säga sin sak i frågan. För nu börjar det bli dyrt att älska sin bil..



    /Anders
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    En del, inklusive mig, kör med Statoil Lazerway 5-40 eller med fördel Valvoline MaxLife 5/40. JAG anser att en motor som gått över 15000 mil ska ha nån av de två ovan. Och varför ska en 2,0t ha 0-40-olja? Eller e den så trimmad att du måste ha det?
    Utveckling sker varje år, men dessa e två säkra kort på de bilar som hunnit rulla en bit.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    549
    Det går väl i princip bra med vilket helsyntet som helst, men man ska väl kanske hålal sig till de större märkena, jag kör OKQ8 Helsyntet 5-40 i min.
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    286
    Medlem#
    4619
    Ok, men då så kan man ju ta den oljan man körde med i 9000 då? Den kan man köpa till vettigt pris på ex.vis ullared. Mobil1 är väl Mobil1?
    Trimmad är den inte. Har ju motorgarantin kvar, så motorn rör jag inte, än.

    /Anders
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Har själv bytt till Valvoline MaxLife 5/40 på min 2,3 -99´a och katten vet om den inte drar mindre med den. Mobilen rinner rätt igenom runt en liter tar den på drygt 100 mil och då har den sprungit drygt 14500mil (full servicebok/historik) Skall in på onsdag och kollas på SAAB.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    De oljor som Saab rekomenderar till 9-5 (och 9-3 med T7-motor) är speciella för att de måste inhålla extra mkt tillsatser mot just oil sludge. För normalkonstruerade motorer är en bra olja en olja med en annan kompott av tillsatser. Så därför kan en normalt jättefin olja vara olämplig för just 9-5:an med sina särskilda behov. Man skulle kunna säga "handikappanpassad olja".

    Däremot, om man byter olja lite oftare än föreskrivet, så minskar ju behovet av dessa tillsatser, och då kan en annan kvalitativ olja duga väl så bra. Fast man lär se till att inte hamna i eventuella garantiproblem för att man frångått rekomendationen.

    Själv om jag skulle köpa en 9-5:a som inte längre omfattas av garantierna, skulle jag köra på Biltemas 5W40 helsyntet 10 liter för 499 kr och byta dubbelt så ofta.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Köpa olja direkt på macken är ett fullblodsvansinne likaså direkt hos SAAB-handlaren. Här i Östersund kan man köpa olja direkt från oljedepån i Lugnvik från kundvänliga en liters förpackningar till 200L fat . Literpriset blir ca 15-25kr beroende på storlek på dunk och man behöver inte ha en firma för att registrera ett kundnr.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Köpa olja direkt på macken är ett fullblodsvansinne likaså direkt hos SAAB-handlaren. Här i Östersund kan man köpa olja direkt från oljedepån i Lugnvik från kundvänliga en liters förpackningar till 200L fat . Literpriset blir ca 15-25kr beroende på storlek på dunk och man behöver inte ha en firma för att registrera ett kundnr.
    Menar du att du köper de finaste märkenas topp of the line oljor för 15-25 kr/l, eller pratar vi Mobil1 semisyntet och liknande? Annars kommer jag upp och köper en tunna Castrol RS om de har!?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    Nu bor ju inte hela sverige i östersund direkt. Men klart intressant tips iaf. Angående tillsatser anser jag att det är just dessa som ställer till problem. Jag byter hellre oftare än kör nån svindyr superolja som kleggar ner hela motorn med upplösta partiklar överallt. Ni tror väl inte att oljefiltret sväljer allt eller? Och Biltema/Statoil Helsyntet e kanon. Billig på Biltema oxå. Men köp inte deras filter. Eller bromsbelägg.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Nu bor ju inte hela sverige i östersund direkt. Men klart intressant tips iaf. Angående tillsatser anser jag att det är just dessa som ställer till problem. Jag byter hellre oftare än kör nån svindyr superolja som kleggar ner hela motorn med upplösta partiklar överallt. Ni tror väl inte att oljefiltret sväljer allt eller? Och Biltema/Statoil Helsyntet e kanon. Billig på Biltema oxå. Men köp inte deras filter. Eller bromsbelägg.
    Oljefilter handlar man ett helt knippe av när man vid tillfälle beställer grejor från Speedparts. Med rabatt kostar de inte mkt mer än Biltemas, och då får man original Saab-filter,
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Köpa olja direkt på macken är ett fullblodsvansinne likaså direkt hos SAAB-handlaren. Här i Östersund kan man köpa olja direkt från oljedepån i Lugnvik från kundvänliga en liters förpackningar till 200L fat . Literpriset blir ca 15-25kr beroende på storlek på dunk och man behöver inte ha en firma för att registrera ett kundnr.
    Vilken av depåerna är det ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    jämtland Nälden
    Inlägg
    6
    jag köper också olja på preems oljedepå i lugnvik.i östersund
    betalar 175 kr för 4 liter texacos HAVOLINE 10W/40 delsyntet.
    byter då olja var 500 mil, men d är det värt.
    bytte till denna olja då denna jävla mobilsoppan jag köpte
    från SDCC rann rakt igenom! nu behöver jag inte fylla på olja alls.
    saab! en svensk alfa romeo

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    286
    Medlem#
    4619
    Många intressanta tips, idéer och verkligheter här.

    Då väntar jag bara på mannen som vi alla håller kär och litar på. DrBoost, var är du?
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Menar du att du köper de finaste märkenas topp of the line oljor för 15-25 kr/l, eller pratar vi Mobil1 semisyntet och liknande? Annars kommer jag upp och köper en tunna Castrol RS om de har!?
    Ring och kolla vad som finns:

    Smörjmedelsbutiken
    Storlienvägen 34 Östersund
    Tel, 063-120072

    Du kan även kolla med "Geson" Han har mycket fördelaktiga priser på special/vanliga oljor.
    Tel, 070-3962469
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av rallykalle
    denna jävla mobilsoppan jag köpte
    från SDCC rann rakt igenom! nu behöver jag inte fylla på olja alls.
    Jag har samma erfarenhet av oljan från SDCC

    Efter ca 6-700mil börjar den rinna rakt igenom motorn
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    De va väl därför som min verkstad börja använda mackägarens oljekvalisort. De ligger i en Statoilmack. Så de e väl naturligt antar jag. Aeron drar bara 1/2 liter på 1000 mil nu. Inga problem längre anser jag. Man kan ju undra om mobils oljor sabbar packboxarna pga alla tillsatser. För det är ju inte bara jag som haft problem med denna kvalisort. Det som är bra för metall kanske inte e så bra för plasten i packboxarna. Bara undra alltså. Dessutom känns mobil typ sandig på stickan efter 5-600 mil. KAN inte va bra. Så dåliga är inte våra motorer. Kanske denna skit kommer från packningsmaterialet i motorn som oljan löst upp?? Och nöter ut kamkedjor och annat? Och varför tar inte oljefiltret upp sånt skit? Jo för det är så fullt att det inte orkar sila skiten. Antar jag. Vet att Mobil e med o sponsrar detta forum, men kritiken är ganska kompakt nu. Speciellt från de med bilar som hunnit bli några år. Inklusive mig. Har en -91a, en 02a o en 03a av olika Saabmodeller. Det enda som har med mobil att göra i våra bilar, e den jag ringer med. Och så kommer det nog förbli.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av rallykalle
    denna jävla mobilsoppan jag köpte
    från SDCC rann rakt igenom! nu behöver jag inte fylla på olja alls.
    Jag har samma erfarenhet av oljan från SDCC

    Efter ca 6-700mil börjar den rinna rakt igenom motorn
    Kan inte annat hålla med fast med viss reservation. I två av mina tidigare 9000 körde jag med SDCC´s olja. I den senaste 2,3 200Hk gjordes oljebyte/filter till deras Mobil olja. Cse´n hadde då rullat drygt 19 000mil. 700tuffa mil senare med bla. över 300mils körning med biltrailer efter så hadde det inte försvunnit en millimeter på stickan samt att oljan var fortfarande ganska ljus och fin.

    Samma olja spiller jag i min 2,3 170Hk 9-5´a från -99 med dryga 14500mil på mätaren. Den går i lugn körning, det är mest frugan som har den till och från jobbet.. alltid motorvärmare osv. På de första 200milen har jag fått efterfylla 2,7 LITER?? Efter diverse trådar härinne så provade jag sedan att byta till Valvoline (motsvarande Mobil´s olja) och har de sista 200milen "bara" fyllt efter 0,7liter. Tycker det är konstigt att oljetörsten har gått ner genom att bara byta märke när Valvoline oljan i övrigt har samma specifikationer som Mobile.

    Edit: Bilen skall in i morgon på SAAB för kontroll av den extrema oljetörsten.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    Hör av dig med vad verkstan kom fram till. Trots allt så har vi Saabägare fått samma scenario som tyskbilsalliansen haft i årtionden. 900/9000 motorerna är dock av samma typ som 9-3/9-5-motorerna. Men materialet inne i motorerna måste skilja sig från de äldre. Annars kan man inte kalla dessa för lågfriktionsmotorer. Eller?
    Fler hästar och bättre bränsleekonomi verkar föra med sig sämre slitstyrka a la tyskmaffians alster. Lyssna på en 10 år gammal Audi eller BMW. Oplarna blir ju sällan 10 år så de är inte intressanta. Låter INTE kul alls. Fast grannens pedantvårdade 318i -94 rostar lite, men uj vad fint den går. Hans 320 från -01 låter mer än den gamla. Lite samma scenario tycker jag.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Har kört på oljan från SDCC i flera år nu och det är bara i en bil den rinner rakt igenom..
    Den oljan är en semisyntetolja, alltså ingen helsyntet. Det finns antagligen en anledning till att den oljan utgått ur Saabs sortiment..
    En spontan reflektion när jag första gången tömde i oljan var att motorn gick tystare än tidigare Rätt eller fel ??? jag fick för mig det ia..

    Den bil som förbrukar mycket olja är en 9000 2,0i med drygt 30000 på mätaren. Bilen ägnas minsta möjliga omvårdnad så jag har inte full koll på oljeförbrukningen, men det verkar som att den börjar dra olja efter drygt 500mil och när det väl börjar rinner oljan rakt igenom motorn..
    Har på annat håll "hört" att den plötsliga oljeförbrukningen kan bero på att de tillsatser som ska hålla viskositeten helt enkelt förbrukats av någon anledning.

    Har kört med samma olja i min trimmade 2,3T (långmotor). Den brukar få gå ca 1000mil mellan oljebyten och jag behöver aldrig fylla på extra olja i den på den sträckan. Den bilen har gått drygt 26000mil och i min ägo har den varit trimmad i 11000mil.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. motorolja
    Av Nicke89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 21:11
  2. Fel motorolja
    Av Lob i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 00:51
  3. motorolja
    Av m_nordh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 10:31
  4. Motorolja.
    Av Jocke Prahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 19:29
  5. vad för motorolja?
    Av Jocke86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •