Sidan 1 av 17 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 325

Ämne: Senaste modefiering av oil sludge KLAR!!!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70

    Senaste modefiering av oil sludge KLAR!!!!!!

    Hej
    Äntligen fins modefieringssats för oil sludge problemet.
    55561200 och beskrivning 210-2561 utgåva 3.
    Ombyggnaden gäller för bilar med korta körsträckor. Mer fins att läsa på den förträffliga adressen
    http://www.mitt-eget.se/saab/informatio ... difiering6
    Hälsningar
    Curt
    Lära från de som kan

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Ringde förra veckan runt till SAAB. Närmaste SAAB verkstad, SAAB Assistans, Servicechefen Informationschefen som inte hade någon ide om när lösningen till olje sludge problemet skulle komma.
    Skrev till Göran Larsson och fick ett snabbt svar. (SAAB ägare)
    Käns inte bra att inte få information direkt från SAAB om så alvarligta problem. Därför föreslår jag att ett forum är avset för envägs information till oss SAABägare så att inte kvällstidningarna behöver informera om allt negativt. Vore intressant att få delinformation av moddar o utveckling.
    Dialog med SAAB skulle vara till allas fördel.
    Hälsningar
    Curt
    Lära från de som kan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Köpte satsen idag.
    Räknas 2,5-3mil som lång sträcka? skall jag byta ändå?
    Vad händer annars?
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Arof
    Hej
    Ringde förra veckan runt till SAAB. Närmaste SAAB verkstad, SAAB Assistans, Servicechefen Informationschefen som inte hade någon ide om när lösningen till olje sludge problemet skulle komma.
    Skrev till Göran Larsson och fick ett snabbt svar. (SAAB ägare)
    Käns inte bra att inte få information direkt från SAAB om så alvarligta problem. Därför föreslår jag att ett forum är avset för envägs information till oss SAABägare så att inte kvällstidningarna behöver informera om allt negativt. Vore intressant att få delinformation av moddar o utveckling.
    Dialog med SAAB skulle vara till allas fördel.
    Hälsningar
    Curt
    Varför ringer du inte Saab Direkt 020-99 99 00

    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Nästa gång skall jag prova 020 numret.
    Vad kostade ombyggnadssatsen. Svårighetsgrad att installera. Följer installationsanvisning med?
    MVH
    Curt
    Lära från de som kan

  6. #6
    Varför bara byta om man kör korta sträckor?

    Borde man inte byta ändå även om man kör långa sträckor

    Inte alltid man kör långt.

    Kan väl inte skada om man byter ändå?
    Borde väl bara vara bra eller?

    Någon som vet
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Köpte satsen idag.
    Räknas 2,5-3mil som lång sträcka? skall jag byta ändå?
    Vad händer annars?
    Vad kostar den?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Jag betalade 263 kr. exkl. moms

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Någon teori om att den 6:e modifiering som de får fram till slut skall fungera??

    Historiken har inte direkt imponerat.

    Vore intressant att förstå skillnaden vad denna ändring skall göra innan man monterar in den. Så skoj är det inte.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm/sollentuna
    Inlägg
    33

    Någon som vet om en viss slang ingår...

    Hej, är det någon som har köpt detta och som vet om den grövre slangen som går från vevhusventilationen, högst upp på baksidan och till vänster på motorn (sett framifrån) och sen ner till oljefällan finns med i den där förpackningen? Den gick sönder för rmig precis, har varit och betalat 340kr för en ny sådan och är den med så är det juh bara att byta till det här direkt innan jag monterar den slangen.

    Antar att paketet passar till en 9-3 185hk -00 T7 motorn ???

    //Jonas
    SAAB 9-5 2.3t -03

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Så länge satsen inte innehåller fyra modifierade kolvar skulle jag vara försiktig med att kalla den "slutgiltliga lösningen".
    Signatur...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Lämnade in min 9-5 -99´a på SAAB idag för sin extrema oljetörst. Fyra timmar senare piper det till i min telefon och SMS´et lyder:
    Bilen klar kostnad 1977kr hämtas fram till 17:00 mvh Bilcenter
    Opss... tänkte jag eftersom jag muntligen blivit lovad att reparationen skulle gå på min motorgaranti och tar telefon och ringer.

    Jorå, bilen är fixad.. man har monterat bla. ny oljefälla, lite slangar och annat. Dessutom är bilen provkörd av tre olika personer. Eftersom jag hört kamkedjerassel vid någon kallstart utan motorvärmare så är kamkedjesträckaren uppmätt (den slakade 11mm, får tydligen vara 13mm) Tilläggas bör att byte kamdrivning gjordes på garanti för 1500mil sedan.

    Verkarn säger att jag får prova hur oljeförbrukningen är efter denna modefiering och han hoppas verkligen att SAAB har lyckats rundat problematiken med denna sista och sjätte åtgärd. Jag undrar givetvis över kostnaden och om inte garantin skulle ta den? jorå.. vi skall nog kunna ordna till något... får jag till svar??

    Väl uppe på Bilcenter får jag nycklarna i min hand och jag begär ett verifikat på utfört arbete. Får en räkning/verifikat där det står:
    21216-01 Ventilationshus - Byta Detalj 250,00kr
    1055561200 Oljeavskiljare 230,72kr
    109399973 Slang 224,95kr
    moms bortaget Att betala 706,00 sek


    Konfunderad läser jag åter igenom räkningen och undrar vem som står för detta och kundmotagaren pekar uppe i ena hörnet på räkningen.. :Betalare 736 160 saab reklamation x garantinr: 600708

    Inte mycket klokare tar jag min bil och åker utan att ha lagt en krona.. Skall bli spännande att se hur det ser ut i oljeröret och på stickan efter ett par veckor.

    Rent visuellt framifrån motorn under plastkåpan runt oljepåfyllningen kan man se:

    Oljepåfyllningsröret är bytt.
    Lilla slangen som vid någon tidigare åtgärd borrades in i oljepåfyllningen sitter åter i ventilkåpan.
    Backventilen på den slangen är bytt.
    Ligger ett nytt "paket" med slangar/t-korsning och rör till vänster brevid oljepåfyllningen.
    Ny slang från detta paket ner vid insuget på höger sida.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Dog tråden??
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    ska bli väldigt spännande att se hur det går.
    Min drar ca 1l/400 mil. Pratade med en kille på BIVA i Linköping i början på veckan som tyckte att jag skulle lämna in den för nya uppgraderingen, ska ta och ringa honom igen efter påsk.
    /Björn

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Lyfter en gamal tråd..

    Nu har frugan kört över 200mil sedan bilen var in på Saab. Hon har den till och från jobbet och det är i princip kortkörning på 8-9km varje morgon kväll.

    Innan senaste modefieringen så drog maskin vid ett tillfälle så mycket som 1liter på 30 mil och man kunde köra max 100 mil innan man måste fylla på olja.

    Nu finns det ingen som helst antydan till "bregott" i oljepåfyllningsröret. Oljenivån är konstant och har inte sjunkit en millimeter på stickan. Noteras bör jag bytt oljemärke från Mobil till motsvarande Valvoline.

    Kan med andra ord inte direkt säga om den minskade förbrukningen beror på vevhusventilationsmodefieringen (oj vilket ord??) Eller på bytet av oljesort. Vädret kan ju även påverka då det är mindre kallt och annan luftfuktighet nu. Använder inte motorvärmaren sedan en månad tillbaka.

    Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter från senaste uppgraderingen på T7 motorerna.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej!

    Min bil drar olja, kan det hjälpa med nya VV eller är det alltid följdfel vid oljeåtgång? Kan man lyssna eller på något sett titta själv ifall det hänt allvarliga saker?

    mvh matte

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Lyfter en gamal tråd..

    Nu har frugan kört över 200mil sedan bilen var in på Saab. Hon har den till och från jobbet och det är i princip kortkörning på 8-9km varje morgon kväll.

    Innan senaste modefieringen så drog maskin vid ett tillfälle så mycket som 1liter på 30 mil och man kunde köra max 100 mil innan man måste fylla på olja.

    Nu finns det ingen som helst antydan till "bregott" i oljepåfyllningsröret. Oljenivån är konstant och har inte sjunkit en millimeter på stickan. Noteras bör jag bytt oljemärke från Mobil till motsvarande Valvoline.

    Kan med andra ord inte direkt säga om den minskade förbrukningen beror på vevhusventilationsmodefieringen (oj vilket ord??) Eller på bytet av oljesort. Vädret kan ju även påverka då det är mindre kallt och annan luftfuktighet nu. Använder inte motorvärmaren sedan en månad tillbaka.

    Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter från senaste uppgraderingen på T7 motorerna.
    Detta låter lovande då kanske man vågar köpa en 9-3 Aero sen iallafall. Men vill ha mer utlåtande och lite längre körsträcka sen får man se hur det blir.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Jo jag har monterat den nya VV. Då kör jag med JE smidda kolvar och ett egenhändigt gjort insugningsrör till turbon. Min drog ca 0,5L per 30mil hyfsat hård körning, men efter modifieringen så har förbrukningen minskat till noll.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson

    Detta låter lovande då kanske man vågar köpa en 9-3 Aero sen iallafall. Men vill ha mer utlåtande och lite längre körsträcka sen får man se hur det blir.
    Mmmm var lugn för att jag kommer hålla koll.. rapport kommer när fler mil rullat..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Jo jag har monterat den nya VV. Då kör jag med JE smidda kolvar och ett egenhändigt gjort insugningsrör till turbon. Min drog ca 0,5L per 30mil hyfsat hård körning, men efter modifieringen så har förbrukningen minskat till noll.
    Menar du att den tog olja även med JE kolvarna?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Mappad och klar!
    Av BjörnR i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 18:40
  2. Registreringsbesiktning klar!
    Av kgbengt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •