Sidan 5 av 17 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 325

Ämne: Senaste modefiering av oil sludge KLAR!!!!!!

  1. #81
    Hej

    ärligt talat tror väl inte jag heller så mycket på motortvätten, men jag har ju inte mycket val annat än att avvakta. Dessutom har jag inte kommit upp i den rekordförbrukning som du hade. Jag ligger fortfarande på 1l/3-400 mil.
    Det är också dilemmat. Som du säkert sett ovan påstår saab att det är ok med sådan förbrukning och att ingen åtgärd behövs. Däremot hade verkstaden bytt kolvringar på en bil som drog 1l/200 mil.

    Jag kom övverens med verkstaden att jag skulle komma in när oljan sjunkit ner under strecket och visa upp bilen, alt. komma in 500 mil efter motortvätten i vilket fall för att se om någon olja försvunnit.

    Så jag har ett par spännande månader framför mig.

    /Björn

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    jämtland Nälden
    Inlägg
    6
    hotrodder! jaha där ser man! trots att din bil är fullservad verkar d som du har
    oilsludge! hmm! man kan ju undra på vad i hela helskottan
    d är som gör att d blir dåligt då!
    spelar tydligen ingen roll om bilen är fullservat eller ej
    (d tror jag saab är medveten om)
    förtroende för 9-5ans motor är nog ganska dåligt vid d här laget
    skulle jag tro. skall bli intr och se hur detta slutar.
    ja inte är 9-5an en bra bil!
    min austin maxi är bättre!

  3. #83
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Björn/ Njae riktig så enkelt är det nog inte men Saab själva gör givetvis allting för att slippa betala. Visst är min förbrukning åt helvete men det är helt klart hur bilen används som är avgörande om du kommer 50 eller 500 mil på en liter olja.

    Det är mest frugan som använder bilen, hon har 9km enkel på jobbet och det är i princip vad den rullar morgon/kväll. När den uteslutande i dessa fall används för kortkörning så tar den en liter olja mellan 50-100mil. Däremot, som tex i helgen när vi körde drygt 50 mil så finns det fortfarande olja på stickan.

    Alltså.. när den går på långkörning så kan man komma både 150 och 200mil på en liter. Körsättet har helt klart mindre betydelse även om jag personligen kör mer "aktivt" än frugan.

    I våras så nåddes toppnoteringen på drygt 30 mil/1liter olja under några veckor. Kan ju villigt erkänna man var minst sagt nervös eftersom vi då skulle åka ner till Mariestad fram och tillbaka som blir en resa på över 120 mil. Det märkliga var att då kunde jag köra nästan 200 mil innan det sjönk nämvärt på stickan.

    Med andra ord, problemet finns inte.. hmm nåja men är helt klart mindre de gånger maskin får bli riktigt driftsvarm och snurrar flera mil. Inbillar mej att Saab själva är pinsamt medvetna om detta problem vilket summa sumarium bli att.. En bil som rullat låt säga 20 000mil och mestadels körts längre sträckor varje gång har inte detta problem men... Om denna bil nu byter ägare och plötsligt börjar köras korta svängar typ som min så kommer oljeförbrukning och oilslugde som ett brev på posten.

    Tror ärligt, sorligt men sant.. det faktiskt inte spelar någon roll hur många vv-moddar Saab än beslutar sej för på årsmodellerna mellan -98/-04 så kommer man inte runt detta problem med oilslugde/hög oljeförbrukning sålänge motorblocket har samma anslutningar och mods som sitter i bilarna från -04 och framåt.

    Summan av kontentan blir att köpa en -98/-03 Saab är likt Bingolotto, högvinsten finns där sålänge du har några mil att åka till jobbet men det finns ett maskerat jätteproblem med motorn som Saab själva mer eller mindre tiger ihjäl och som tiden kommer att rätta till alltefter. Kanske inte idag, inte i morgon men det kommer och det går inte att ändra på eftersom det i grund och botten är en ren och skär konstruktionsmiss från första början.

    Hurra.. länge leve Saab!!

    Update:

    Pratade med Bilcenter i eftermiddags.. Verkarn väntar på svar från Saab centralt om dom accepterar tänkt åtgärd i fråga om: Honing av cylindrar, nya ringar samt byte ventiltätningar. Dom vill dessutom uppdatera vevhusventilationen (igen) till den senaste. Fick inget konkret svar på om det finns något annat alternativ om dom får nej från Saab. Men som verkarn menade så vill Bilcenter bara säkerställa att dom får betalt.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #84
    Intressant. Jag kör fram och tillbaka till jobbet varje dag (30 km i vardera riktning, mest landsväg). Bilen går alltså varm och jag har dessutom motorvärmare. Den har haft en ganska konstant förbrukning på 1l/3-400 mil, möjligen har det faktiskt blivit värre (!) efter senaste modden. Kanske borde braka runt lite inne i stan och se vad som händer? Men det är ju inget större nöje...

    Mer än 400 mil har jag dock aldrig kommit utan att behöva fylla på. Tycker inte ens att det är acceptabelt. Får som sagt se vad som händer, motorerna verkar ju som du säger vara lottomaskiner, så motortvätten kan ju ha haft någon sorts effekt (frågan är bara om den är positiv eller negativ?).
    /Björn

  5. #85
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Tråden är rätt så lång nu.

    Är det nån med 9-5 modell -04 och framåt som haft problem med oilsludge
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #86
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Update:
    Pratat nyss med Bilcenter, min bil står fortfarande i bitar och tidigast tisdag nästa vecka finns besked att få från Saab i Trollhättan. Förklaringen jag fick är att motorteknikerna därnere är så överhopade med frågor så dom hinner helt enkelt inte med. Underförstått så verkar detta gälla motorproblematiken och den senaste vv-modden

    Helt klart så är det inte bara min bil som har detta probs. jag frågade verkarn och han sa direkt det står en till här. Min fundering blir osökt.. hur många fler finns det som inte den senaste vv-modden har funkat på.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435
    Jag har senaste modden av vv och min slukar lika mycket olja för det. Ska in med min den 14:e för ny kamkedja och rengöring mm. Få se om det hjälper.
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  8. #88

    Oilsludge

    Hoppas du menar hela kittet. ( Kedjor och drev/styrningar )
    Att bara byta kamkedjan är som att vända på kallsingarna i stället för
    att byta.



    .

    mvh
    loca

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435

    Re: Oilsludge

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Hoppas du menar hela kittet. ( Kedjor och drev/styrningar )
    Att bara byta kamkedjan är som att vända på kallsingarna i stället för
    att byta.



    .

    mvh

    Ja det är hela kittet som byts.
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Min 9-3 ska in för byte av transmission och uppdatera till senaste VV modden. Dock verkar den inte dricka några jätte mängder olja heller. Har iförsig bara kört snart 300mil sen jag köpte den men har bara fyllt på ca 2-3 deceliter. Fast då kör jag mest fram och tillbaka till jobbet. 2,5mil enkel resa.


    Får se hur det utvecklar sig. Får väl bli smidda eller T5 kolvar annars när man tröttnar på att hälla i olja.

    En annan grej. På baksidan av instruktionsboken (iallafall min) står det att man skall byta olja med tätare intervaller (1000mil) om man kör mycket stadstrafik eller korta turer. Alltså bara för att bilen är servad med 2000mil intervaller behöver inte det betyda att den är rätt servad.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  11. #91
    Uppdatering

    Har kollat oljan nu, 100 mil efter motortvätten. Ser inga direkta tecken på att det skulle har fösvunnit något (men det är jävligt svårt att avgöra med denna fantastiska sticka). En annan sak är färgen på oljan, ser klart bättre ut än tidigare, men annat vore väl konstigt efter en motortvätt....

    Återkommer vid 200 mil:-)

    /Björn

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    165
    Näe, 2000 mil intervall för oljebyten är på tok för långt. Kör man dessutom mycket stadskörning så är det helt åt helvete!

    Jag byter var 500:e, även om Bosse Bildoktorn påstår att oljan blir som bäst efter 500 mil och därför ska man inte byta oftare än var 2000:e mil. Näver i min lilla bäver att han kan lura i mig det.

  13. #93
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Funkar säkert ypperligt att köra 2000 mil på samma olja om man inte har en turbomotor. Jag är börjar misstänka att t.om 1000 mil är för långt, min olja ser förjävlig ut nu och jag har bara kört 700 mil sedan byte.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Mitsubishi har 750mil dom flesta av sina turbomotorer har jag för mig. 2000mil är alldeles för långt oavsett körstill på en turbo maskin helt klart. 500mil är nog inte fel om man kör hårt eller mycket stadskörning och korta körningar.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  15. #95
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Kan hålla med er och vill själv byta olja på åtminstonde 1000 mil men.. Likt förbaskat så har Saab själva satt 2000 mil!! Motorteknikerna/byggarna är ju inga dumhuven och måste ju kunna basera denna spec på tester osv.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #96
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Kan hålla med er och vill själv byta olja på åtminstonde 1000 mil men.. Likt förbaskat så har Saab själva satt 2000 mil!! Motorteknikerna/byggarna är ju inga dumhuven och måste ju kunna basera denna spec på tester osv.
    Problemet är nog att det inte är motorteknikerna/byggarna som sätter serviceintervallet utan marknadsavdelningen.

  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Under rätt förhållande så klarar sig motorn med 2000mils intervaller på oljebyte. Garanti tiden ut iallafall. Sen skiter ju Saab i vilket. Men under fel förhållande så funkar det inte nått bra och det vet ju Saab om med tanke på att det står på baksidan av instruktionsboken att oljan skall bytas tätare med mycket korta körningar eller stadstrafik. Men vad hjälper det när folk kört tills bilen säger till och gärna lite till.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Uppdatering

    Ser inga direkta tecken på att det skulle har fösvunnit något (men det är jävligt svårt att avgöra med denna fantastiska sticka).
    /Björn
    Ett tips är att byta till stickan som sitter på -06 och framåt.
    Jag bytte själv förra veckan och det är så fantastiskt mycket lättare att se nu. Den har en ljusgråfärg och man ser enkelt både nivå och kvalité.

    Det står skrivet om den nya stickan i en annan tråd här på forumet, där du kan läsa mer, men om du inte orkar leta upp den så är artikelnumret: 55557302.
    Jag betalade 131 kr för stickan (Saab i Karlshamn).

    För övrigt kan jag säga att jag nyligen köpt en 9-5 Aero -01.
    Har kört bilen ca 200 mil hittils och inte sett någon minskning på oljestickan. Större delen av körningarna är stadskörning och kortare landsväg.
    Förra ägaren försäkrade mig om att han aldrig haft problem med att den drog olja.

    Antar att det blir till att hålla tummarna och hoppas att man inte drabbas.
    Verkar ju vara mer eller mindre lotto.
    9-5 Aero -01

  19. #99

    Re: Senaste modefiering av oil sludge KLAR!!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av Arof
    Hej
    Äntligen fins modefieringssats för oil sludge problemet.
    55561200 och beskrivning 210-2561 utgåva 3.
    Ombyggnaden gäller för bilar med korta körsträckor. Mer fins att läsa på den förträffliga adressen
    http://www.mitt-eget.se/saab/informatio ... difiering6
    Hälsningar
    Curt
    Jag har en saab 95 2,3 00 och har blivit rek av saab verkstad att inte göra mod. för att det kan bli ännu större problem, senaste mod löser inget problem med blårök och oljeförbrukning.

    saab/sixten[/i]

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    senaste mod löser inget problem med blårök och oljeförbrukning.
    Det är inte därför man byter vv. I första hand byter för att ha ett juste system, men ver. 6 tillför friskluft i systemet, och minskar oljedegraderingen och därmed mindre risk för oilsludge. Olja får du fylla på ändå. Sedan är det bortkastat att bara köpa ver.6 och smälla dit om du inte också byter de befintliga slangarna, backventilen och rengör j-rören inuti ventilkåpan.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

Liknande ämnen

  1. Mappad och klar!
    Av BjörnR i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 18:40
  2. Registreringsbesiktning klar!
    Av kgbengt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •