Sidan 16 av 17 FörstaFörsta ... 614151617 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 325

Ämne: Senaste modefiering av oil sludge KLAR!!!!!!

  1. #301
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 925
    [quotesycho Dave][quote="Mr Aero":1j91r0bk]Jag var inne på ANA Trollhättan idag och frågade om senaste uppgraderingen och det fanns ingen version 5 eller 6 sa dem. Det finns bara version 4. Dem sa även att det skulle kosta ca 1000kr om man byter alla slangar.

    Det är alltså denna jag ska ha : 55561200 Någon som har bilder på grejorna som ingår i uppgraderingen?

    Jocke[/quote]
    Bra koll de har då...
    [url="http://www.speedparts.se/shop/prod/res_mot_uppdatering.shtml"]http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ring.shtml[/url][/quote:1j91r0bk]

    Jag har nu köpt detta paket och på deras datorn så stod det Steg 4. Jaja jag fick rätt grejor i alla fall. Jag köpte även slangen från ventilkåpan till oljefällan. 466kr gick det på. Borde jag har köpt någon mer slang?

    EDIT: Vad ska man göra med buntbanden och "skumlappen" eller vad det är?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #302
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    http://nicce.se/~kling/saab/

    Finns i denna tråd, om du har läst igenom den.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #303
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    4
    Du bör även byta, eller åtminstonde kolla funktionen på den lilla slangen & backventilen som går mellan nippel´n på insuget & spjällhuset.
    På min var anslutningen i spjällhuset totalt igensatt.

  4. #304
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    4
    Självklart skulle jag klanta till det redan i mitt första inlägg.
    mellan nippel´n på ventilkåpan & spjällhuset ska det naturligtvis vara.

  5. #305
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Lyft också ventilkåpan och regör de 2 "j-rören" (du ser vad jag menar när du öppnar) som sitter inuti kåpan. De fungerar som en sorts oljefälla. Problemet är att dessa kan koksa igen, och då fungerar det iallafall inte. Rengör med avfettning, pianotråd, piprensare eller vad du vill, men rören ska vara rena invändigt.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  6. #306
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 925
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    http://nicce.se/~kling/saab/

    Finns i denna tråd, om du har läst igenom den.
    Självklart har jag läst den. Lite dålig bil på var den ska sitta. Men som jag har förstått så drar man den runt vattenslangarna och backventilen för att värma upp denna så att den inte kan frysa.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #307
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    http://nicce.se/~kling/saab/

    Finns i denna tråd, om du har läst igenom den.
    Självklart har jag läst den. Lite dålig bil på var den ska sitta. Men som jag har förstått så drar man den runt vattenslangarna och backventilen för att värma upp denna så att den inte kan frysa.

    Jocke
    Precis som du säger!
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  8. #308
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    En enkel fråga:

    Har från Speedparts beställt en uppgradering av vevhusv (art 12,200).

    Är det enkelt att genomföra detta själv eller måste man ta hjälp av en erfaren mekaniker? Jag är då inte den bästa, men lite ytligt kan jag.

  9. #309
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av JonasAd
    En enkel fråga:

    Har från Speedparts beställt en uppgradering av vevhusv (art 12,200).

    Är det enkelt att genomföra detta själv eller måste man ta hjälp av en erfaren mekaniker? Jag är då inte den bästa, men lite ytligt kan jag.
    En sak till!
    Vilken version är det som Speed parts säljer? Version 6?

  10. #310
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Ja det är den "senaste", version 6. Mycket prylar för pengarna.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  11. #311
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av JonasAd
    En enkel fråga:

    Har från Speedparts beställt en uppgradering av vevhusv (art 12,200).

    Är det enkelt att genomföra detta själv eller måste man ta hjälp av en erfaren mekaniker? Jag är då inte den bästa, men lite ytligt kan jag.
    Jag har precis bytt!
    Det är lite pilligt att komma åt oljefällan bara, men visst klarar du av att byta!

  12. #312
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Min förlängda garantitid går ut nästa ånad och kollade upp bilen. Nog har den varit drabbad alltid. Vevhusventilationen var den som kom original och slangarna hade typ börjat vittra sönder. Spännaren var ute över 15mm så måste bytas. Turbon var dock helt ok så verkar som att den inte tagit superstryk ändå.

    Det roliga i det hela är dock att alla servicar gjordes runt 1500mil utom EN som var 2400mil. För SJU år sedan. Det plus att det drog över tiden senaste servicen pga att bilen var avställd gör att SAAB säger nej. Käns som att de gör det bara för att de kan. Avställd bil går ju ganska lätt att bevisa och en service för sju år sedan som skall vara upphov till detta borde ju påkallat någons uppmärksamhet under alla de servicar som gjorts hos SAAB efter den (som var den andra eller tredje i beilan historia). har tom servicar som det bara är 600mil emellan. Skall iaf inte bara lägga mig ner och dö då andra ssom gått över lite får ja och andra nej. Känns väldigt godtyckligt. Många säger att SAAB blivit hårdare på senare tid, men WTF skall vi som upptöcker det nu betala för att folk släpts igenom tidigare?

    Skall snacka med Konsument Ombudsmannen och kolla hur skälig denna bedömning är ifrån SAABs sida.
    Är det fler som dragit över lite på EN service och fått JA eller NEJ? Berätta gärna detaljerna så kanske man kan sammanställa hur och när SAAB gjorde en viss typ av bedömning.
    Skall som sagt inte låta SAAB få rätt rakt upp och ner bara för att de är x antal tusen mot lilla mig.

    Sedan är jag väll inställd på att det blir svårt/omöjligt. Men de skall iaf träffa på åtminstonde EN person som inte ger sig bara för att de öppnar munnen.

  13. #313
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Hmm, din bil arbetade jag med, och jag kan säga att vi gjorde allt vi kunde, för att få igenom den, men den blir nekad pga att tiden överkskrids. Att bilen är avställd anser Saab och jag inte är motivation för att inte serva bilen, och jag tror många håller med mig.
    Isåfall skulle alla människor kunna ställa av bilen när det var dags för service, bara för dom kände för att köpa en ny stor stereo eller liknande den månaden, för att sedan ställa på den när dom hade pengar igen, och då behålla garantin

    Sedan fanns det fler bekymmer som du inte skriver helt klart, och jag inte heller vill säga, men som vi inte lägger ord på, men konsumentombudsmannen kommer nog ge dig ett ganska lätt svar, när du berättat allt, likaså Saab Direkt.
    Sedan är den inte SERVAD med så täta intervaller som du säger, utan oljan och filter är bytt med tätare intervaller, men det räcker inte, som även diskuterats här tidigare.
    Anders och jag pratade även om din bil idag, och vi var ganksa överrens om att om du inte hade ställt av den nu sista gången och servat den så att den inte hade gått över tiden, så hade den troligen gått igenom, trots miss tidigare.
    Men Saab måste dra en strikt linje just vid det här problemet då det skapar ett stort pengaflöde hos dom, och då blir tyvärr ibland, sådana drabbade som igentligen har skött just motorn mer än väl.

  14. #314
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm, din bil arbetade jag med, och jag kan säga att vi gjorde allt vi kunde, för att få igenom den...
    Er har jag absolut inget att klaga på. ni gjorde vad ni kunde och jag tackar för all hjälp jag fick. Det som jag retar mig på är att jag tex fick hemskickat brev om tändkassett men inte om oil sludge. Och således inte hade en aning om detta och att de skulle säga nej pga att bilen varit avställt föränns det var för sent. Hade jag haft infon så hade jag ju tagit den till service bara för sakens skull även om den var avställd.

    Sedan påpekade jag oljeåtgång till SAAB verkstaden (som inte var ni... hehe) på senaste servicen och de sa att det såg perfekt ut alltihop. Men de missade de söndervittrade slangarna på vevhusventilationen. Spär ju på ens missnöje en del.

    Sedan förstår jag att om bilen hade varit avställd i två år tex så hade jag ju också reagerat :P. Men den var avställd sammanlagt en hel del mellan servicarna och det gjorde totalt att den hamnade på 16 månader istället för 15 som är max. Så i mina ögon är diffen i förhållande till det hela liten. Sedan känns det som att hur slangarna såg ut osv borde SAAB kunnat förstå att det inte hänt den senaste tiden utan varit en process som pågått ett tag. MEN, som drabbad är det klart att man retar sig. Konstigt hade det varit annars.

    Men, men. Livet skall ju ha sina uppförsbackar.

    Har som sagt bara gott att säga om er.

  15. #315
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av iNQUAM
    Sedan påpekade jag oljeåtgång till SAAB verkstaden (som inte var ni... hehe) på senaste servicen och de sa att det såg perfekt ut alltihop. Men de missade de söndervittrade slangarna på vevhusventilationen. Spär ju på ens missnöje en del.
    Nu vet jag ju inte vad det är för andra saker på bilen, men om det är som du säger har du ju en vinkel - förra verkstaden verkar inte ha gjort ett fackmannamässigt arbete. Speciellt om du påpekat att den drog olja (= vevhusventilationen borde kontrolleras) och att den var perfekt (vilket uppenbarligen var fel, uppenbart när det gäller vevhusventilationen, med största sannolikhet även formering av sludge) samt att bristen i vevhusventilationen kan vara den direkta orsaken till problemet (om det nu var så, vet ej detaljerna).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #316
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av iNQUAM
    Sedan påpekade jag oljeåtgång till SAAB verkstaden (som inte var ni... hehe) på senaste servicen och de sa att det såg perfekt ut alltihop. Men de missade de söndervittrade slangarna på vevhusventilationen. Spär ju på ens missnöje en del.
    Nu vet jag ju inte vad det är för andra saker på bilen, men om det är som du säger har du ju en vinkel - förra verkstaden verkar inte ha gjort ett fackmannamässigt arbete. Speciellt om du påpekat att den drog olja (= vevhusventilationen borde kontrolleras) och att den var perfekt (vilket uppenbarligen var fel, uppenbart när det gäller vevhusventilationen, med största sannolikhet även formering av sludge) samt att bristen i vevhusventilationen kan vara den direkta orsaken till problemet (om det nu var så, vet ej detaljerna).
    Tror inte de skulle bry sig. Den servicen var ju ändå den som gjordes efter 16 månader. Sedan om det faktiskt var något då och SAAB missade det tror jag inte spelar någon roll.

    Skall ta kontakt med verkstaden som utförde servicen där jag påtalade oljeåtgången och som uppenbarligen inte tittade på vevhusventilationen trotts att det, om jag förstått det hela rätt, är ett direktiv ifrån SAAB vid den typ av observation som jag hade gjort. Eller om kunder tex klagar på blårök osv. Så får vi se om de har något att säga alls. Men tror ju man står ganska ensam

  17. #317
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Är faktiskt lite märkligt att Saab inte ändrat sina serviceprotokoll på dessa bilarna, då med tillägg för kontroll VV och av backventilens funktion samt slangarnas kondition. Jag har väntat på detta sen Saab själva erkände att problem fanns, men icke.
    Men dom flesta Saabverkstäder tror jag nog kollar på detta, trots allt så kan dom ju tjäna en krona på ombyggnaden, och dessutom få en helnöjd kund som inte får oljedroppar på garagegolvet och hög oljeförbruknng.

    Japanska bilmärken vet jag har att man ska kolla filtret(finns inte på Saab) till VV utgången på ventilkåpan, vissa har till och med byte med vissa intervall. Då borde Saab kunna lägga till en rad till på serviceprotokollen och 2minuter i arbete på servicarna.

  18. #318
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Att bilen är avställd anser Saab och jag inte är motivation för att inte serva bilen
    Hur många bilar blir då utan garanti bara för de står i en beg.bilhall? För inte servar väl en bilhandlare beg.bilar i hallen för att tiden är inne? Eller tas det någon speciell hänsyn till sådant? Om inte så måste ju köpare vara väldigt nogranna.

  19. #319
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Att bilen är avställd anser Saab och jag inte är motivation för att inte serva bilen
    Hur många bilar blir då utan garanti bara för de står i en beg.bilhall? För inte servar väl en bilhandlare beg.bilar i hallen för att tiden är inne? Eller tas det någon speciell hänsyn till sådant? Om inte så måste ju köpare vara väldigt nogranna.
    Hehe, jadu. Det är ju skillnad på folk och folk . Nej, men vissa behandlas säkert annorlunda än "vanligt" folk. men inget jag kan säga att jag egentligen vet något om. Men en intressant tanke.

    SAAB är iaf skitroliga. Försöka kontakta dem för att få info så säger de att

    - "Våra verkstäder bestämmer. Säger de nej får du ta det med dem"
    - "ja, men de tyckte ju att den borde gå igenom och NI säger nej"
    - "Ja, det får du ta med vår verkstad"

    Låter som en ganska strulig organisation och problematiken som ett stort moment 22. Skall jag klaga på en verkstad som i princip håller med mig?
    Sedan säger de ju att det är garantiavdelningen som håller i det. Och de har ingen kundkontakt. Hehehe... bra sätt att skapa nöjda kunder
    Börjar se på det hela mer och mer komiskt

  20. #320
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Att bilen är avställd anser Saab och jag inte är motivation för att inte serva bilen
    Hur många bilar blir då utan garanti bara för de står i en beg.bilhall? För inte servar väl en bilhandlare beg.bilar i hallen för att tiden är inne? Eller tas det någon speciell hänsyn till sådant? Om inte så måste ju köpare vara väldigt nogranna.
    Är upp till bilhandlaren att se till att bilen blir servad, men det är valfritt. I regel har bilhandlare som mål att bilen ska stå max 3månader i hallen, då görs en kontroll av bilen och servicebok innan den ställs in, så att eventuella fel repareras och servicar som ligger nära görs.
    Så det är alltså kunden som får se till att kontrollera att serviceboken är korrekt innan han köper bilen.

Liknande ämnen

  1. Mappad och klar!
    Av BjörnR i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 18:40
  2. Registreringsbesiktning klar!
    Av kgbengt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •