Sidan 3 av 17 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 325

Ämne: Senaste modefiering av oil sludge KLAR!!!!!!

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    40
    Till vilka modeller är den här uppgraderingen?

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    28
    Jg fick tillbaks min igår, de bytte kamkjedja o allt som tillhör, oljefällan och övrig uppdatering, det var andra gången bilen varit inne på VV uppdatering, första gången för mig dock. 2 dagar tog det. Den drog 2,5 liter olja på 400mil... Nu hoppas jag det blir bättre !
    SÅLD Saab 9-5 Aero SC 2004, Svart
    SÅLD Saab 9-5 Aero SC -00, Vit
    http://www.garaget.org/wegen78

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av JockeK
    Till vilka modeller är den här uppgraderingen?
    Står tidigare...
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Bör man uppgradera om man har en 9-5 m04 oxå?
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Turbo
    Nej inte -04, endast 98-03

  4. #44

    när märker man resultat?

    Lämnade in min bil idag för updatering till den senaste modifieringen ( 9-3 2.0t -02).
    SAAB sade att de varken före eller efter modifieringen kunde så någon blårök. Har just hämtat bilen och tagit några resor till affären och så... Och visst får jag fortfarande ett rökmoln.

    Förväntas det ta en stund innan den nya VV gör effekt eller har jag ngt annat problem.
    Den röker vid kallstart, gärna efter en kortare körning innan avstängning.

    SAAB säger att det ej kan vara turbon eftersom det ej finns någon synligt oljeläckage runt insug osv.

    Några tips på vad att göra?

    // lasseo

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Det är säkerligen turbon som läcker ut olja i avgashuset. Då brukar det ryka krafigt blått vid kallstart, för att inte ryka någonting efter en halv minuts körning.

  6. #46
    Finns det något bra sätt att kolla turbon på? (eftersom min SAAB verkstad inte tror att det är turbon).
    Alternativet är att jag kör några 100 mil till och ser ifall det försvinner.

    Denna blårök har nu funnits av och till i ca 1500 - 2000 mil.
    Min SAAB verkstad har tidigare bytt en backventil. sedan har de bara hänvisat till den nyss utkomna modifieringen utav VV. Enligt dem så "om det är turbon" så borde den ha rasat för länge sedan och det borde spruta ut blårök som bara den även efter kallstart.
    Men det kan alltså även bete sig som det gör för mig eller?

    Kan en turbo läcka olja och ändå hålla?
    (ursäkta min okunskap om turbohaverier men det är min första turbobil :-) )

    Om det är turbon, är detta ngt som man gladeligen får ta på egen motorförsäkring då? Eller står SAAB för ngt?
    Bilen har rullat drygt 9 000 mil och försäkringens 10000 mila gräns närmar sig med stormsteg.

    // Lasseo

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Jodå det går. Starta bilen i några sekunder så att blåröken uppkommer och stäng av den när den börjat ryka. Sedan demonterar du dom tre muttrarna till främre röret som sitter på pinnbultarna till turbon. Sedan skruvar du bort dom två skruvarna till stabilisatorstaget undertill som håller främre röret. Sen lyfter du helt enkelt ner främre röret en bit och lyser med en ficklampa in i avgashuset på turbinen. Är det blött där så läcker tätningen i turbon mot avgashuset. Turboaggregatet behöver aldrig rasa med detta så länge den får olja och någon form av förbättring av VV sker, så att inte mottrycket ökar så att tätningen går sönder helt.

  8. #48
    min kompis hjälpte o bygga om vv på 93 00 185hk, men olyckligtvis så borrar han en för stort hål i oljetratten, så vi åkte till macken o köpte en större luftnippel, men vi räknade inte med att en större nippel släpper för mycket luft, såatt efter ett tag börjar det ticka nånstans vid spjälhuset gissar jag , så vi hämta en ny oljetratt o borra på nytt, men ljudet återkom, jag läste om vv på rekomenderade länkar, men förstår inte vad som menas med undertryck! är det som bildas när det släpps för mycket luft via luftnippel ner i oljetratten. två dagar efter fick jag veta om den nya vv satsen o monterade dit den, sen dess har inte varit nåt ljud, men nu en månad efter har jag haft bilen stående två dagar för polering o sånt så jag körde bara 10 meter fram o tillbaka vid två tillfälle då jag upptäckte att ljudet är tillbaka jag undrar om det e spjälhuset som låter eller vad e förklaringen

  9. #49
    till Lasseo
    var det inte så att motorgarantin är upp till 15000 mil på Saab bilar. jag har saab försäkring.

  10. #50

    uppdatering...

    Jag har nu kört ca 200 mil efter VV modden som SAAB gjorde.

    Blåröken har faktist försvunnit. ( åtminstone inget blått moln när man startar bilen )

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Har fått tag på en hollänsk SAAB beskrivning på vv byte till senaste utförandet
    Bra bilder men svårförståligt språk
    Var kan jag lägga den beskrivningen så stcs medlemmarna kan nå den.
    Hälsningar
    Curt
    Lära från de som kan

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    53
    Finns redan trådar om detta kolla in dessa, finns även en länk till Klingens beskrivning.
    http://nicce.se/~kling/saab/
    Citat Ursprungligen postat av Klingen
    Att montera är inga problem. Bara drygt.
    Lycka till.
    /kling
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...husventilation
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...43343&start=30
    9-5 Aero -00, kombi rules... -> Såld -> KIA = 7 års nybilsgaranti = släng dig i väggen saab
    Fakta om livet: Flest leksaker när han dör vinner...

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13
    hejsan!
    jag plockade lös ventilkåpan och där var det rejält koksat i den! sedan så var det mycket koks framför kamkedjan (ytterväggen på motorn). går det att plocka ner tråget och tvätta bort kokset på motorblocksväggen? å isåfall vad är lämpligt att tvätta med?
    ventilkåpan fick jag ren efter mycket tvättande, gnuggande å skrapande.

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203

    Dags att byta då?

    Hejsan

    Är SAAAB-ägare sedan 7 dagar tillbaka.
    Köpte en 9-5 Aero -01. Gått 6700 Mil. Underbar bil att köra.

    Eftersom jag haft bilen i en vecka har jag inte kunnat följa oljeförbrukningen något nämnvärt hittils.

    Det är min första SAAB, och det är min första turbo.
    Mina kunskaper om dessa turbobilar är alltså vansinnigt lågt.

    Jag har hört talas om detta OIL sludge problemet och det var väldigt väldigt nära att jag vägrade köpa en SAAB på grund av just detta.

    Enligt vad jag har läst om problemet hittils så verkade det mest ha drabbat 2.3t-motorer, alltså inte Aeron i lika stor utsträckning.
    Skulle detta kunna bero på att Aeron har en annan oljefälla? (Eller stämmer inte detta heller)

    Hur som helst antar jag att jag bör lämna in bilen och göra denna modifieringen?
    I mitt fall är det inte på tal om att göra det själv då det antagligen hade slutat med en raserad motor.

    Tycker ni att jag bör byta till denna modifieringen snarast möjligt eller kan det vänta tills nästa service (Som är nästan ett år borta då den servades när jag köpte den)

    Jag är helt lost på allt sådant här så jag gör som ni kunniga säger.

    Tacksam för hjälp och tips.
    9-5 Aero -01

  15. #55
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Denna länk som T-boy666 refererar till - vad är den till (eller f.o.m) för årsmodell ??

    http://nicce.se/~kling/saab/

    Tycker inte jag känner igen slanganslutningen vid 90 gradersböjjen på inloppsröret
    Vill minnas att min M99 9-5 inte har den anslutningen.....

    Keffooo
    Har för mig att det är samma VV på alla motorer B235 som B205, så jag tror nog att du har "samma risk" att drabbas som Aero-ägare....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Denna länk som T-boy666 refererar till - vad är den till (eller f.o.m) för årsmodell ??
    Jag svarar trots att jag inte vet säkert. Men om du kollar på första bilden så står det i den vita rutan att det är en 03:a.
    Så jag förutsätter att det är en sådan.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Har för mig att det är samma VV på alla motorer B235 som B205, så jag tror nog att du har "samma risk" att drabbas som Aero-ägare....
    Var rädd för det.
    Så vad tror ni, ska man byta även om man i nuläget inte har problem i förebyggande syfte?
    Och därmed kanske även riskera att det nya VV ger problem som idag inte finns?


    Tack för svaret mr_nitro

    MVH
    9-5 Aero -01

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435
    Keffooo

    Börja med att håla koll på oljenivån ofta och dokumentera hur mycket den drar.

    detta är en bra sida du kan läsa om just oilsludge
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Dom flesta säger att man inte ska uppgradera vv om man inte har några problem

    mvh
    stefan
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  18. #58
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Dags att byta då?

    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Tycker ni att jag bör byta till denna modifieringen snarast möjligt eller kan det vänta tills nästa service (Som är nästan ett år borta då den servades när jag köpte den)

    Jag är helt lost på allt sådant här så jag gör som ni kunniga säger.

    Tacksam för hjälp och tips.
    Det jag hade gjort omgående är att kolla så att inte slangarna känns svampiga & att det inte finns sprickor eller andra läckor. sen ska det gå att blåsa i den tunna slangen som sitter i nippeln vid ventilkåpan, slangen går till insuget... du ska inte kunna suga i den slangen, då ska backventilen bytas bums!! Det skadar ju inte att kolla inne i slangarna för att se om de ser fräsht ut!!

    Vill du lägga c:a en 1000 lapp så fixar saab den nya uppgraderingen till dig, & då hade jag passat på att byta dom slangar som inte ingår i den satsen, kostar väl 300 - 400 till!!

    Dr boost rådde mig att byta trots att jag inte märkt något problem med min bil när jag snackade med honom på knutstorp, så jag bytte!!

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Ok, nu har jag fått tips att byta från 3 olika personer så nu får det bli så.
    Ska ta och kolla lite slangar och backventilen också, om jag lyckas lista ut hur de sitter

    Ska hålla lite koll på oljan nu innan jag byter, och se hur det ligger till där.
    Tyvärr verkar klantskallarna som nyss servade bilen ha lyckats hälla på för mycket olja så det är lite svårt att kontrollera om det minskar i nuläget.

    Tackar för hjälpen alla.
    9-5 Aero -01

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Min ska in för byte av Kamkedja nu om några veckor. Olje nivån sjunker det gör den. Lite mer än 1dl på 100mil tror jag den dricker. Den grova slangen som går upp till ventilkåpan är lite svampig oxå. Har dock inte sett någon blårök. Bör jag be dom byta vevhus ventilationen samtidigt? Kanske är lika bra. Bilen är en 9-3 Aero 01 som gått snart 10 000mil. Bör jag vara orolig för att något annat i motorn har tagit stryk? Ramlager eller turbo eller nått?
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Mappad och klar!
    Av BjörnR i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 18:40
  2. Registreringsbesiktning klar!
    Av kgbengt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •