Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Styrservon är seg...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70

    Styrservon är seg...

    Har en og9-3 cab -99 där jag åkte på ett byte av styrservopump för att någon ventil hade hamnat snett som medförde att oljan inte cirkulerade och pumpen skar. Lämnade in bilen på verkstad som bytte ut pumpen mot en beg. från SDCC.

    Till problemet. Nu när jag använder bilen så har jag ingen styrservoverkan den första 30-60 sekunderna. Får kämpa som fan när bilen är kall. Sen "släpper" det bara och allt fungerar perfekt. Kan köra hur långt som helst. Om jag stänger av bilen för att sedan köra efter en kort stund fungerar allt fortfarande, låter jag bilen stå längre uppstår problemet igen. Jag har köpt SAAB original styrservo olja.... Någon som har en aning om vad det är för fel?
    Tacksam för svar,

    Mvh Mr. Laine
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 840
    Flyttar till "Chassi, bromsar och transmission"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    någon som har en aning?
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 117
    Medlem#
    6101
    Du råkar inte ha en luftficka i systemet. Låt motorn gå och gör sedan fulla rattutslag några gånger. Glöm inte kolla nivån efter operationen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Jag har testat det.. Inte jättemånga gånger iofs.. Men felet händer ju varje gång jag startar bilen kall... Känns som det är något annat än en luftficka... Men jag ska pröva igen. På Saab sa de att det kan vara oljan som är lite trög, men jag köpte ju originalolja... hmm... Skitproblem...
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Har fortfarande inte löst problemet, har snarare lärt mig leva med det. Nu är det så att jag funderar på att sälja bilen och då vill man ju få det fixat. Fortfarande igen som vet vad det kan vara för fel? Någon måste väl ha eller har haft liknande problem?
    Det jag funderar på är om viskositeten på oljan är fel (Trots att det var saab original). Problemet uppstår endast när det är kallt, alltså kan den vara för tjock och ta en stund att pumpa runt? När det är varmare utomhus är den mer lättflytande vilket gör att den pumpas runt lättare? Kan det vara så?

    Mvh,
    Mr. Laine
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 117
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Laine
    Jag har testat det.. Inte jättemånga gånger iofs.. Men felet händer ju varje gång jag startar bilen kall... Känns som det är något annat än en luftficka... Men jag ska pröva igen. På Saab sa de att det kan vara oljan som är lite trög, men jag köpte ju originalolja... hmm... Skitproblem...
    Du är inte den första och enda som upplever styrningen som segare vid kall väderlek .
    Min gamla Honda från 92 är som att köra utan servofunktion när det är kallt ute. Man vrider som en tok på ratten och hör hur servopumpen nästan stannar av belastningen, men i det fallet handlar det bara om 5 minuter, sen är allt ok igen.

    Byt oljan i systemet samt rengör om det är möjligt. Kan ju vara något som fastnat i en ventil eller liknande.

    EDIT:
    Ang. luftficka, så prova omvänt, d.v.s. hissa upp framvagnen. Ta bort locket till servo-oljan och lägg trasor runt omkring. Starta motorn och VIA HJULEN vrider du växelvis hastigt höger och vänster på hjulen. Det gör att oljan cirkulerar så hastigt att en ev. luftficka pressas ut genom pumpen och eventuellt upp i behållaren. Var beredd på spill då det kan flöda upp olja från behållaren. Fyll på vid behov, och låt inte behållaren bli tom.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Grejen är den att det inte släpper eftersom utan det är mer "tungt-tungt-lätt" direkt. Det släpper från ingen servo till full servo på en sekund, jag har noll servo först alltså. Jag kämpar som fasen sen släpper det och blir lätt.. Skulle vara bra att veta den tekniska orsaken, byta olja borde hjälpa menar du? Bör ju inte vara något som har fastnat eftersom allt funkar som det ska sommartid..
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 117
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Laine
    Grejen är den att det inte släpper eftersom utan det är mer "tungt-tungt-lätt" direkt. Det släpper från ingen servo till full servo på en sekund, jag har noll servo först alltså. Jag kämpar som fasen sen släpper det och blir lätt.. Skulle vara bra att veta den tekniska orsaken, byta olja borde hjälpa menar du? Bör ju inte vara något som har fastnat eftersom allt funkar som det ska sommartid..


    Ingen rem som slirar? (fast det är ju det första man märker/kollar). Roterar axlen i remhjulet som det ska? (långsökt, men det kan ju vara så att axlen till pumpen håller på att släppa från remskivan).
    Låter pumpen "ansträngd" även när du inte får någon servoverkan?

    Citat Ursprungligen postat av Mr. Laine
    byta olja borde hjälpa menar du?
    Jag tvivlar på att det skulle hjälpa för oljans skull (om det nu är rätt olja), men du kanske får ut lite skräp som kan ha ställt till det.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Allt funkar som det ska vad jag kan se. Har inte lyssnat på pumpen när jag inte har servoverkan, borde göra det. Men det hörs inget speciellt inneifrån bilen. Problemet har iofs funnits sen pumpen monterades men eftersom det funkar halva året så antar jag att det måste vara något problem med vätskan? Remmen och allt det sitter som det ska och roterar. Vad tror du om viskositeten i oljan? Kan det vara boven?
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 117
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Laine
    Vad tror du om viskositeten i oljan? Kan det vara boven?
    Faktiskt inte, då det är Saabs standardolja, men jag tänkte på att det kanske är något fuffens i styrväxelventilerna som bara blir påverkat av kyla eller kall och tjockare olja. Jag har snart slut på ideér, men jag skulle nog tagit en titt där...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Tackar för alla förslag Tjonge. Men påverkas ventilerna så mycket av kyla som viskositeten i oljan? Felet fanns inte innan styrservopumpen och oljan byttes.... Även om det är standardolja så kanske det blivit något knas i processen på just den batchen? Antar att många bilar oavsett märke lider av samma problem, finns det inget "standardproblem"?
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 117
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Laine
    Men påverkas ventilerna så mycket av kyla som viskositeten i oljan?
    Bara OM det är fel i ventilerna(eftersom servon delvis fungerar), eller om det ligger något skräp där som blir påverkat av kall och tjock olja. Det var min tanke. Jag vet inte exakt hur ventilerna är uppbyggda, men låt oss säga att dom kärvar eller om det finns skräp i ventilerna, så bode ju även ventilerna bli sega av för tjock olja. Som sagt inget jag vet säkert, men det finns ju inte överdrivet många komponenter i ett servosystem att felsöka på.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 291
    Sagainaw morning sickness är känt på 70´tals amerikanare med ursprung i GM. Yttrar sig i att det behövs lite uppvärming av oljan för att tätningarna i ventilhuset skall kunna gå ut mot sina slitmärken i huset.

    Att det skulle inträffa direkt efter ett byte av pump och olja låter otroligt. Kanske överströmningsventilen i den nya pumpen kärvar?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Överströmingsventilen? Det var någon ventil som hade hamnat fel som gjorde att den förra pumpen skar, den ska dock vara ditsatt nu. På Saab trodde de att styrväxeln fått stryk av att pumpen gick sönder (Körde en bit med trasig pump) och att det är därför den inte fungerar korrekt. Tycker det är konstigt dock eftersom den fungerar perfekt sommartid. Jag tänkte pröva att byta olja och lägga i någon specialolja de hade på Saab som tätade bättre, det var det de rek. Vet inte om den där spec. oljan är tänkt för att täta något? Hur kan man kolla överströmningsventilen? Vad gör den?
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Laine
    På Saab trodde de att styrväxeln fått stryk av att pumpen gick sönder (Körde en bit med trasig pump) och att det är därför den inte fungerar korrekt.
    De mekaniska delarna som utsätts för belastningar är smorda med fett, inte hydraulolja.

    Här kan du se vad överströmningsventilen har för funktion i pumpen. Den sitter i pumpens utlopp mot styrväxeln och har intaget ifrån oljebehållaren monterad mitt på. Hela funktionen går att ta isär men överströmningsventilen är svår.


    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Hmm... Det var en ganska klurig bild. Vad skulle du gjort om du vore jag? Den där ventilen ser ju ut att sitta jävligt till.. Vad jag förstod så tror du inte att det är styrväxel (fett, inte olja)? Vill ha det fixat men är inte direkt haj på att meka sånt själv Och saab verkar ju vara fel ute....
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 291
    Har du kvar den gamla pumpen?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Nej. Den var förkolnad typ... Den slängdes på verkstaden...
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Laine
    Nej. Den var förkolnad typ... Den slängdes på verkstaden...
    Släng ut en blänkare om en bättre begagnad. Ventilen borde gå att byta med pumpen på plats.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. styrservon ?
    Av SarahJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 19:48
  2. Problem med styrservon
    Av Niklas125 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 22:07
  3. Styrservon lade av
    Av Stavros1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 12:45
  4. Styrservon kass?
    Av Mazzze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •