Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Effekt på ACC?

  1. #1

    Effekt på ACC?

    Har en 900 ng 95, med acc. Bytte komprosser till acc i höstas. Nu när jag var ute och körde tyckte jag den hade dålig effekt. Det var ca 8-10 C ute och när jag drog på max, kom det kyla, gissningsvis ca 10 C. Slog jag av ACC och bara körde fläkten kändes det som samma temperatur.

    Vad ska temperaturen vara på utblås luften när ACC går max, har det något att göra med utetemperaturen?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Nu kan jag ha helt fel...

    Men jag har för mig att luften vid luftutsläppen ska vara på ungerfär 4 till 6 grader varmt om allt funkar som det ska.


    ACC,n går inte om det är kallare än nån grad varmt. Tror det är runt +3 grader som acc,n inte går igång.


    Tror för övrigt inte att det ska spela någon avgörande roll om det är +10 eller +20 grader ute så ska ändå utblåsluften vara ungefär +5 grader.


    Såvida sidden säger att yttertempen är +10 grader (och det stämmer) så borde acc,n gå. Och funkar det som det ska så ska du i alla fall känna skillnad på om du har ACC,n på eller avslagen. Du kan testa också att knäppa av recirkulationen när du kollar hur kallt det blir på LO. Blir det ingen skillnad då heller, utan det kanske till och med blir kallare med recirkulationen avslagen så är nog nått galet.


    Testa trycka in "AUTO" och "OFF" samtidigt för att kolla om det finns några felkoder lagrade. Gör det inte det så är det nog bara att lämna in bilen på en kylfirma så får de provtrycka och leta efter felet.


    Kan kanske vara läckage någonstans som gör att ACC,n inte går igång, till exempel på kylrören under turbon, kondensorn i fronten eller torkfiltret bakom grillen...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Ska kolla felkoder och se vad utblåstemperaturen är. Bör ju vara som du säger att det ska vara samma tempertur oberoende av yttertemperaturen.

Liknande ämnen

  1. Effekt ur en 2.0i
    Av Kalven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 22:08
  2. Vad är det för effekt?
    Av TuRbO Myran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 16:20
  3. Mer effekt?!
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 01:41
  4. Effekt?
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:44
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •