Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Check engine

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    209

    Check engine

    Åkte iväg och skulle äta med en kompis med min 9-5 2.3 - 02:a idag och när vi käkat och jag ska ta bilen hem så kommer check engine lampan upp och den slocknar inte. Den lyser konstant hela tiden. Inge blinkningar eller ngt.

    Bilen går bra känns dock så känns det som den går segt och tungt.

    Några idéer på vad det kan vara ?
    Det roliga är att den var inne på service för precis 3 dagar sen. Så dom e verkligen duktiga på svenska bil *host*

    Jätte tacksam för alla tips.
    Saab 9-5 kombi 2,3t -02, Porsche 964 c2 -93, Ford cougar -68, Land Rover Range Rover -00

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Hej,

    Hände liknande sak för min far när vi var på väg hem ifrån Sälen. CE började lysa samt att bilen gick slöare.
    Felet var att staget till WG hade lossnat. Lätt fixat, sen var allt okej igen.
    Kan ju vara en sak att kolla iaf


    Mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    209
    Vart sitter den ?
    Jag har typ noll koll på när man öppnar huven.

    Har du något tips på annars vad det kan vara ?
    Saab 9-5 kombi 2,3t -02, Porsche 964 c2 -93, Ford cougar -68, Land Rover Range Rover -00

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Det bästa är nog att köra till en saab verkstad så att dom kan läsa av felet med tech2, det kan vara så många saker så det går ju inte bara att gissa!! När min ce tändes så var det spjällhuset som spökade, dom uppgraderade nån programvara till spjällhuset sen har den funkat fin!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    209
    Skulle åka till saab idag för att få felet avläst och märk av min förvåning när jag statar bilen och lampan slocknar. Tar en tur runt i stan med kärran men ingen lampa tänds. Stannar och startar om igen några gånger men lampan slocknar precis som den ska.

    Måste vara någon temp givare som gett med sig eller ngt.
    Någon som har några tips ?
    Saab 9-5 kombi 2,3t -02, Porsche 964 c2 -93, Ford cougar -68, Land Rover Range Rover -00

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Nippe
    Skulle åka till saab idag för att få felet avläst och märk av min förvåning när jag statar bilen och lampan slocknar. Tar en tur runt i stan med kärran men ingen lampa tänds. Stannar och startar om igen några gånger men lampan slocknar precis som den ska.

    Måste vara någon temp givare som gett med sig eller ngt.
    Någon som har några tips ?
    Låter nästan som ett glapp eller liknande (kontakt?!). Svårt att spekulera i dock. Men var glad att det försvann, även om du har otur kan komma tillbaka.


    Mvh

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Nippe
    Skulle åka till saab idag för att få felet avläst och märk av min förvåning när jag statar bilen och lampan slocknar. Tar en tur runt i stan med kärran men ingen lampa tänds. Stannar och startar om igen några gånger men lampan slocknar precis som den ska.

    Måste vara någon temp givare som gett med sig eller ngt.
    Någon som har några tips ?

    OTROLIGT men det var precis det här fenomenet som drabbade mig i torsdags. På väg hem från jobbet efter en omkörning började lampan lysa och bilen kändes trött och allmänt slö (9-5 2.0t är slö jag vet). Blev jätteorolig och trodde hela bilen skulle explodera eller nåt sånt men icke, stannade vid kanten och startade om bilen. Lampan fortsatte lysa men orken var tillbaka, inget konstigt som jag kunde märka och så höll det på till i Lördags då lampan slocknade lika plötsligt som den börja lysa....

    Har kört ett antal mil sedan dess och tja jag har ingen aning om vad som hände eller varför....
    Bilen jag äger är en Saab 9-5 2.0t av 99 årsmodell. Olja byter jag var 2k mil, knappt det. Struntar i den totalt då jag VILL ha en ny bil men den bara går och går...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Min tände sig i Lördags utan förklaring.
    Samma tryck som innan, farthållare etc. fungerade som det skulle.
    Lyste igår med när jag körde en runda.
    Får väl testa en sväng i morgon.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Har varit ute och kört idag.
    In till stan så lyste lampan men när jag efter en halv timme skulle köra hem igen så hade den slocknat...
    Är det saabinfluensan eller galna saab sjukan som går?????
    Är ju ett par stycken med samma fenomen.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  10. #10
    jag har samma fel på min 9-3 2.0t -00 och får ta bort pluspolen från batteriet för att lampan skall slockna men den kommer tillbaka efter en halv dag

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Även om lampan har slocknat så är nog det bästa att låta verkstan kolla felkoder, de finns ju kvar även om lampan slocknat. Det kan ju va nåt pågång som man inte vill ska hända efter vägen.

  12. #12
    skall lämna min imorn till verkstad och se

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    209
    Så har man nu varit inne på svenska bil.

    Visade sig vara tändkassetten som spökade och sen var det uppgradering av lite programvaror som behövdes. Skönt bara att det enda jag behövde betala för var för nya tändstift ca 500 kr då saab tog resten som goodwill.
    Saab 9-5 kombi 2,3t -02, Porsche 964 c2 -93, Ford cougar -68, Land Rover Range Rover -00

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    København
    Inlägg
    28

    Tændkassetten er det typiske problem

    Beklager mit danske - håber det går !

    Har selv lige oplevet den fejl på min 9-5 aero '00.
    Det er typisk tændkassetten som er ved at gå sönder - specielt hvis det "kommer og går" sådan ca. hver 3-4 gang man starter bilen.

    Jeg vil anbefale at skifte kassetten og se om det ikke hjælper. Kører man videre med en halv-defekt kassette kan det slide hårdt på katalysatoren, fordi den mistænder lidt hele tiden.

    mvh
    Lars
    9-5 Aero '00 - stage 3+

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    När jag skulle köra hem från elmia så tändes den igen.
    Lyste sen hela vägen hem.
    Farthållare etc. fungerade som det skulle.
    Samma tryck som vanligt.
    Får man fram om tändkassetten e på g om man kollar med tech2?
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    København
    Inlägg
    28

    Ja - Tech2 test giver fejlkoderne

    Min gav Fejl kode 1312 som står i saabs fejlkodetabel. Den kan også hedde 1334 og det betyder at enten der har været tændningsbakning på en af cylinderne.Det kan betyde at en af dine cylinder har været ude af drift og det er ensbetydende med at din di er ved at stå af.

    mvh
    Lars
    9-5 Aero '00 - stage 3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •