Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 121

Ämne: Trim Aero SS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    13

    Trim Aero SS

    Kör idag med BSR steg 3 fast med öppet filter och 3" hela vägen och 2X dubbla utblås bak (nån som hajar vad jag menar?). Är mycket nöjd hittills har kört ca 1500 mil med detta, bilen är en 05, men skulle gärna gå vidare till typ ca 350 hk någon som har gjort eller vet vad som skulle krävas? I nuvarande utförande ger den någonstans runt +270 hk men skulle må bra av några snäpp till
    9-3 SS Aero 05

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Då det inte finns såna trim än vad jag vet än så kanske du kan få delvis spons från en firma som vill utveckla ett sånt på din bil?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Det finns inga trimsatser på mer effekt än ca 270 hk som du har idag.
    Men hör med någon av de firmor som erbjuder individuella lösningar:
    www.nordictuning.biz
    www.maptun.se
    Om vad de anser krävs, vad de kan erbjuda vad det kostar etc.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    BSR har ju ett 300hk kit till 1,8t och 2,0t, borde gå att applicera på Aeron oxå då man ändå byter spridare och turbo...

    http://www.bsrab.se/products/n355/t798/
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Du har pm...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    13
    Har försökt ett flertal gånger sedan i höstas att få BSR att komma med något, men de säger att utveckling pågår och kan inte erbjuda något för tillfället. Vore bra att stanna hos samma firma som trimmat från början med tanke på garantier och dylikt. Senast jag kontaktade dem var det en ny koppling de höll på att prova ut men det var 4-5 månader sedan så sjutton vet om det händer något!
    9-3 SS Aero 05

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    138
    Jag sitter med exact samma problem och vill ha en 16T istället för 14T och en lite större IC.

    Tyvärr tror jag att 350 hk kan bli lite dyrt då jag antar att vid 310 / 320 hk så måste mycket uppgraderas (kolvar koppling bränslesystem osv) dessutom är jag lite rädd att en T18 inte kommer att funka bra i den nedre varvtalsregionen (lågt flöde / relativt högt ladd) och kanske bli lite tungstartad. Biturbo blir för komplicerat / dyrt tror jag.

    Nordic har 310 hk på gång. Sport Sedan på detta forum får ge oss en liten resume när han får sin bil tillbaka!

    2,0T SS -04

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Ni kommer snart att få lite mer kött på benen då både jag och signatur "sportsedan" inom kort hämtar ut våra 9-3 ss med 300hkr. Min är 6vxl och "sportsedan" 5vxl så Ni kommer att få lite jämförelser där.

    Enligt Nordic som jag har mycket stort förtroende för så ligger gränsen för vad b207r motorn klarar av är just 300 hkr och det är inte kolvarna som sätter stopp utan fodren. Det sitter lösa foder i aluminiummotorn som inte klarar av effekter uppemot 350 hkr. Sjävklart går detta att åtgärda men då pratar vi 40-50k i bara foderjobb.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    boden
    Inlägg
    217
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Ni kommer snart att få lite mer kött på benen då både jag och signatur "sportsedan" inom kort hämtar ut våra 9-3 ss med 300hkr. Min är 6vxl och "sportsedan" 5vxl så Ni kommer att få lite jämförelser där.

    Enligt Nordic som jag har mycket stort förtroende för så ligger gränsen för vad b207r motorn klarar av är just 300 hkr och det är inte kolvarna som sätter stopp utan fodren. Det sitter lösa foder i aluminiummotorn som inte klarar av effekter uppemot 350 hkr. Sjävklart går detta att åtgärda men då pratar vi 40-50k i bara foderjobb.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Törs man fråga vad kalaset har kostat?(vad byter dom?)
    /
    -T-
    brumm..brumm...

    **9-3 aero ss**

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala län
    Inlägg
    87
    Lånar denna råd lite då jag också har frågor om trim till nya 9-3:an. Tänkte trimma min 9-3 SS aero med ett steg 1 trim. Blir det någon skillnad mot original ni som provat? Eller är det försumbart? Alla tips och råd är välkomna.
    Saab 9-5 SC Aero, 2004
    VW Golf GTI Turbo, 2002

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av trojlee
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Ni kommer snart att få lite mer kött på benen då både jag och signatur "sportsedan" inom kort hämtar ut våra 9-3 ss med 300hkr. Min är 6vxl och "sportsedan" 5vxl så Ni kommer att få lite jämförelser där.

    Enligt Nordic som jag har mycket stort förtroende för så ligger gränsen för vad b207r motorn klarar av är just 300 hkr och det är inte kolvarna som sätter stopp utan fodren. Det sitter lösa foder i aluminiummotorn som inte klarar av effekter uppemot 350 hkr. Sjävklart går detta att åtgärda men då pratar vi 40-50k i bara foderjobb.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Törs man fråga vad kalaset har kostat?(vad byter dom?)
    /
    -T-
    Kanske inte går att svara på. För om dessa två är "försökskaniner" för ett steg som firman senare avser sälja som kit, så betalar de nog inte samma slantar som det eventuella färdiga "över disk steget". Det hela beror ju på hur mkt det ligger i Nordics intressa att testa detta. Om det bara är i dessa två kunders intresse så är nog priset lite högre.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av trojlee
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Ni kommer snart att få lite mer kött på benen då både jag och signatur "sportsedan" inom kort hämtar ut våra 9-3 ss med 300hkr. Min är 6vxl och "sportsedan" 5vxl så Ni kommer att få lite jämförelser där.

    Enligt Nordic som jag har mycket stort förtroende för så ligger gränsen för vad b207r motorn klarar av är just 300 hkr och det är inte kolvarna som sätter stopp utan fodren. Det sitter lösa foder i aluminiummotorn som inte klarar av effekter uppemot 350 hkr. Sjävklart går detta att åtgärda men då pratar vi 40-50k i bara foderjobb.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Törs man fråga vad kalaset har kostat?(vad byter dom?)
    /
    -T-
    Kanske inte går att svara på. För om dessa två är "försökskaniner" för ett steg som firman senare avser sälja som kit, så betalar de nog inte samma slantar som det eventuella färdiga "över disk steget". Det hela beror ju på hur mkt det ligger i Nordics intressa att testa detta. Om det bara är i dessa två kunders intresse så är nog priset lite högre.
    Precis, ni kan lita på att ni får rapport
    Hoppas att det är gjort till Knutan, iså fall kan ni se med egna ögon då...

    Vad det gäller pris är det inget jag skriver här...

    M.v.h. Andreas

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Korrektion av faktafel, det sitter inte LÖSA foder i B207 serien.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo
    Jag sitter med exact samma problem och vill ha en 16T istället för 14T och en lite större IC.

    Tyvärr tror jag att 350 hk kan bli lite dyrt då jag antar att vid 310 / 320 hk så måste mycket uppgraderas (kolvar koppling bränslesystem osv) dessutom är jag lite rädd att en T18 inte kommer att funka bra i den nedre varvtalsregionen (lågt flöde / relativt högt ladd) och kanske bli lite tungstartad. Biturbo blir för komplicerat / dyrt tror jag.

    Nordic har 310 hk på gång. Sport Sedan på detta forum får ge oss en liten resume när han får sin bil tillbaka!

    Tror ni mao att 18T inte kommer att fungera särskillt bra med "bara" cirkus 260-270 hk? Anledningen till att jag frågar är att jag fått en offert från Nordic med denna konfiguration. Hade tänkt slå till på det för att få bort den platta och trista karaktären från min LTT (plus att få lite mer fart på det hela förstås...).

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    138
    Jo visst fan kommer det funka men en T18 borde vara lite mer tungstartad än en T16 och jag skulle själv inte sätta in en större turbo än nödvändigt. En T16 skall ju räcka upp till 300-310 hk

    Men om du vill ha marginal för framtiden är ju en T18 ett rätt val men över 310 hk drar väl priset iväg ordentligt.

    OBS detta är skrivet utan att egentligen veta om en T18 är mer trögstartad än en T16 men det borde ju vara så eftersom den är större.
    Sedan om den inte klarar att få upp trycket vid lägre flöden vore det ju tråkigt (jag vill i alla fall helst inte offra något i området mellan 1000 - 2000 varv om det går och det borde gå med T16)

    Någon som vet ? Vad tyckte då Nordic ? Kanske är du försökskanin !
    2,0T SS -04

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo
    Jo visst fan kommer det funka men en T18 borde vara lite mer tungstartad än en T16 och jag skulle själv inte sätta in en större turbo än nödvändigt. En T16 skall ju räcka upp till 300-310 hk

    Men om du vill ha marginal för framtiden är ju en T18 ett rätt val men över 310 hk drar väl priset iväg ordentligt.

    OBS detta är skrivet utan att egentligen veta om en T18 är mer trögstartad än en T16 men det borde ju vara så eftersom den är större.
    Sedan om den inte klarar att få upp trycket vid lägre flöden vore det ju tråkigt (jag vill i alla fall helst inte offra något i området mellan 1000 - 2000 varv om det går och det borde gå med T16)

    Någon som vet ? Vad tyckte då Nordic ? Kanske är du försökskanin !

    Det ligger kanske något i det du säger. Jag har inte pratat med Nordic om det. Antog bara att de vet vad som passar bäst. Får väl se om Magnus hittar den här tråden. Verkar som om han spenderar mer tid här än att svara på mail från potentionella kunder.

  17. #17
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Det ligger kanske något i det du säger. Jag har inte pratat med Nordic om det. Antog bara att de vet vad som passar bäst. Får väl se om Magnus hittar den här tråden. Verkar som om han spenderar mer tid här än att svara på mail från potentionella kunder.
    Tror de har grymt mycke att göra just nu...

    M.v.h. Andreas

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Det ligger kanske något i det du säger. Jag har inte pratat med Nordic om det. Antog bara att de vet vad som passar bäst. Får väl se om Magnus hittar den här tråden. Verkar som om han spenderar mer tid här än att svara på mail från potentionella kunder.
    Tror de har grymt mycke att göra just nu...

    M.v.h. Andreas
    Ja,,sen har ju Magnus ( sasse ) varit på mässa i två veckor så..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Törs man fråga vad kalaset har kostat?(vad byter dom?)
    /
    -T-[/quote]

    Ja, fråga får man men eftersom detta är ett specialtrim med olika rabatter så kommer jag inte att avslöja priset här. Fungerar det bra för mig och "sportsedan" så kommer Nordic garanterat att erbjuda delar av eller hela detta steg. Däremot avslöjar jag gärna vad som kommer att bytas: Ny Nordic IC, större turbo 16 T, större spridare, modifierad originalluftfilterbox, anpassad programvara. Jag har sedan tidigare 3 tums downpipe, racerkat samt 2,5 tums avgas från katten, allt från Ferrita.

    Utöver detta så har kag på eget bevåg beslutat att uppgradera kopplingen till en spec steg 1. Min originalkoppling började slira efter 2000 mil med steg 1, 260 hkr och 400 Nm. Om kopplingen kan Ni läsa i tråden "Sportkoppling 9-3ss aero -04?"

    Till Er som funderar på 18T, jag hade själv bestämt mig för ett sådant men när jag pratade med Nordic och sade att jag inte ville få sämre lågvarvsegenskaper så rekommenderade de 16T.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Här kommer ju en som kan svara om foder historien!

    Är det smal tätningsyta så det är svårt att hålla inne trycket eller är det hemligt?

    nyfiken!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Trim till 9-3 aero 07??
    Av kite i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 17:51
  2. Trim 9-5 AERO -00
    Av TripeE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 19:43
  3. 9-5 aero -03 TRIM
    Av Tryffeln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •